Sinut kutsutaan nimellä

tulli_kuva1_tyo.jpg

Matteus toimi tullimiehenä, kun Jeesus kohtasi hänet. Jeesus oli ohikulkumatkalla ja näki Matteuksen työssään.

Sivumennen sanoen on kyse samasta henkilöstä, vaikka toisessa tekstissä mainitaan Leevi Alfaioksenpoika ja toisessa Matthaios (hepr. Herran lahja). Juutalaisella oli käytössä yleisesti kaksi nimeä, joista toinen oli uskonnollinen nimi ja toinen yleiseen käyttöön. Ilmeisesti tämä Jeesuksen kutsuma henkilö on Matteuksen evankeliumien kirjoittaja itse. Voi olla näinkin, että Matteus on Jeesuksen antama nimi Leeville, niin kuin hän nimesi Simonin Keefaaksi.

Kun Jeesus kutsuu ihmisen seuraajakseen – hän antaa tälle kokonaan uuden identiteetin kristittynä. Kaikki entinen saa jäädä, toisinaan jopa nimi. Jokaiselle hänen seuraajalleen on varattu oma uusi nimi. Tästä kertoo myös Ilmestyskirja. Oman uuden nimen saamme tietää vasta Taivaassa:

”Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille. Sille, joka voittaa, minä annan kätkettyä mannaa ja valkoisen kiven, ja siihen kiveen on kirjoitettu uusi nimi, jota ei tunne kukaan muu kuin sen nimen saaja.”  Ilm. 2:17

Minusta on upeaa, että Jeesus kutsuu jokaisen henkilökohtaisesti nimeltä. Emme ole Jumalalle vain yksi luku Taivaan kirjoissa. Me olemme Jumalalle jopa niin merkittäviä, että hän tuntee meidät etunimeltä ja hän tahtoo antaa meille uuden nimen.

Olet ehkä myös joskus miettinyt nimesi merkitystä. Monet etunimistämme ovat heprealaista alkuperää. Oma nimeni on sellainen myös ja minusta sillä on kaunis merkitys: Riina tulee heprean iloa merkitsevästä sanasta. Muiden etunimieni merkitykset ovat ”armo” ja ”lammas”. Koko nimeni uskonnollinen merkitys voisi siis olla ”Armosta iloinen lammas”. Mutta on jännittävää tietää, ettei Jumalalle mikään ole sattumaa ja että hänelle on varattuna sinulle ja minulle oma uusi vielä salattu nimi. Mikähän se on?

Palaamme Matteukseen, joka oli tuntenut Jeesuksen jo jonkin aikaa. Hän oli ennättänyt kuulla jo vuorisaarnankin. Vaikka hänen vastauksensa kutsuun oli välitön, hän ei lähtenyt mukaan kuin ”ostamaan sikaa säkissä”. Lisäksi hänellä oli paljon menetettävää. Matteus toimi hyväpalkkaisessa valtion virassa. Hän toimi publikaanina Rooman valtakunnassa ja Jeesukseen seuraamaan lähteminen merkitsi myös luopumista tuosta turvatusta toimeentulosta.

Matteuksen lähtö merkitsi sitä, että taloudellisestikaan mukava elämä ja vakanssi ei voi olla esteenä päätökselle. Elämässä on muitakin arvoja joiden vuoksi kannattaa vaikka riskeerata kaikki, että voittaisi yhden merkityksellisen asian. Kun mietit, mitä lopulta elämältäsi tahdot, muista Matteusta. Oletko sinä valmis luopumaan jostakin tärkeästä saadaksesi jotakin paljon pysyvämpää? Matteuksesta tuli evankeliumin kirjoittaja ja sen päätöksen myötä myös kreikankielinen maailma (ja me) sai oman puhuttelevan evankeliuminsa. Millaisen jäljen – ja nimen – sinä tahdot jättää tälle maailmalle perinnöksi?

 

Kuva: http://www.valtiolle.fi/valtiolle/fi/02_tutustu_tyonantajiin/tulli/index.jsp

Matt. 9:9, Mark. 2:13-14, Luuk. 5:27-28

25. Matteuksen kutsuminen

Puheenaiheet Syvällistä

Anteeksiantaminen ja halvaantuneen parantaminen

 

 

En ole tahtonut pitää kiirettä tästä tekstistä kirjoittamisessa. Olen antanut sen hiukan”muhia” mielessäni.

Halvaantuneen tapauksessa Jeesus reagoi ihmisten uskoon – siihen että Jeesus kykenisi parantamaan hänet. Jälleen kerran ihmisillä oli jo se, jonka vuoksi Jeesus paransi – usko.

Usko on asennetta. Sitä joko on tai ei ole – sitä ei voi teeskennellä. Sana sanoo, että usko tulee kuulemisesta. Näiden ihmisten oli täytynyt kuulla Jeesusta ja tämä oli johtanut heidät myös toimimaan uskoen.

Herran voima vaikutti Jeesuksessa niin että hän saattoi parantaa sairaita.

Sitä vastoin lain opettajat reagoivat toisin. Heistä kiistanalaista oli se, että Jeesus toimitti parantajan virkaa, koskapa tahtoi täten esiintyä samalla Jumalan Poikana ja syntien anteeksiantajana. Kamaluus oli siinä, ettei yhdenkään ihmisen pitänyt verrata itseään Jumalaan. Voi kauhea paikka! Mitäpä siitä jos joku on halvaantunut tai sitten vähän päästä ei olekaan, mutta että tämä tässä osoittaa tällä teolla olevansa Jumalan Poika – se nyt menee kyllä överiksi!

Muistan kuulleni vähän saman suuntaista puhetta opinnoissani. Ei se, että joku Jeesus -niminen heppu eli joskus jossain Palestiinassa ole mahdottomuus, mutta että hän oli syntyvinään neitseestä on kyllä liian paksua. Mitäpä siitä jos joku tapa rikollinen sitten uskoo pelastuneensa kuultuaan hänestä ja on sen vuoksi lakannut ihmisten tappamisen. Pääasia, ettei Valtion yliopistossa opeteta sellaista harhaa, että Jeesus syntyi neitsyestä.

***

Pahoittelen, jos kärjistykseni on ontuva. Tämä nyt on vain mikä nousi minulle tästä mieleen. Johtuneeko sitten tyhmyydestä vai viisaudesta..

Kumpi on helpompaa, sanoa: ’Sinun syntisi annetaan anteeksi’, vai sanoa: ’Nouse ja kävele’?

näin virkkoi Jeesus. Moni nykypäivän pappi saattaisi vastata silmiään räpäyttämättä, että ”anteeksiantaminen”. Moni on valmis tarjoilemaan halpoja armonpullia. Mutta tämä ei nyt aivan ollut Jeesuksen päivien lainoppineiden mielessä. He tiesivät, että kumpikin on ihmiselle yhtä mahdotonta – antaa syntejä anteeksi tai parantaa halvaantunut. Mutta Jumalalle ne ovat yhtä mahdollista. Miten kiukuttavaa, että Jeesus pystyikin puhumaan ja toimimaan niin!

 

 

Päivän tekstit: Matt. 9:1-8, mark. 2.1-12, Luuk. 5:17-26

Puheenaiheet Syvällistä