Näin muutimme meidän tavarat Irlannista Suomeen

Olin työstänyt tätä muuttoa tavaroiden kautta jo useammankin vuoden (vähentämällä olemassa olevaa ja harkiten tarkoin uuden ostoa), joten mitään kovin suurta muuttokuormaa meidän tavaroista ei olisi tullut, vaikka olisimme ottaneet mukaan aivan kaiken. Meillä oli Dublinissa kalustettu vuokra-asunto, joten senkin puolesta muutettavaa oli normaalia vähemmän. Toki kuuden vuoden aikana on ehtinyt asettua taloksi sen verran, että kaikenlaista keittiön pienlaitetta, lipastoa ja hengaria on tietysti ehtinyt kertyä kotiin.

1kk ennen muuttoa

Lopullinen muuttopäätös tehtiin reilu kuukausi ennen varsinaista muuttopäivää. Tarkka muuttopäivä selkeytti tavaroiden hallintaa, sillä sen avulla oli helpompaa miettiä että minkälaisia vaatteita ja tavaroita tarvitsemme viimeisen kuukauden aikana ja mitä voi pakata jo valmiiksi laatikoihin.

Tilasimme tämän muuttolaatikkopaketin sekä lisäksi teippiä, tusseja ja viisi tyhjiöpussia kuukautta ennen muuttopäivää. Koko paketti maksoi 63.5€.

Vaikka olenkin säännöllisin väliajoin käynyt meidän tavaroita läpi ja vähentänyt niitä, oli ne silti käytävä läpi vielä uudelleen ennen pakkaamista. Tämä vie todella paljon aikaa, energiaa ja pohdintakapasiteettia, joten jaoimme tätä useille eri päiville. Kävimme tavaroita läpi kategorioittain, niin että koottiin kaikki tavarat yhteen ja siitä sitten yksi kerrallaan päätöksen tekoon. Tällä tavalla hahmottuu tavaroiden määrä ja pakkausta varten saman tyyppiset tavarat päätyvät keskenään samaan laatikkoon. Tässä vielä esimerkkilista kategorioista, jotka voi jakaa tällä tavalla 20:lle eri päivälle:

  1. Asusteet: päähineet, käsineet, korut, vyöt, laukut, huivit, aurinkolasit jne.
  2. Harrastusvälineet: urheiluvälineet, kynät, maalit, askartelutarvikkeet jne.
  3. Kengät
  4. Kirjat: muistikirjat, päiväkirjat, lastenkirjat, vihkot, kalenterit, reseptikirjat, oppikirjat, romaanit
  5. Yläosat: paidat, mekot, aamutakit, neuleet, jakut
  6. Paperit: vakuutus, laskut, muistilaput, palkkakuitit, kansiot (Huom! Monista papereista, kuten resepteistä voi ottaa kuvan, eikä itse paperia tarvitse raahata mukaan)
  7. Alaosat: housut, hameet, legginssit
  8. Pelit ja lelut
  9. Ulkovaatteet: takit, ulkohousut, haalarit
  10. Elektroniset laitteet: tietokoneet, laturit, lamput, johdot, keittiön pienlaitteet
  11. Alusvaatteet: sukat, alkkarit, sukkahousut, rintsikat, yövaatteet
  12. Kosmetiikka: hiustenhoito, ihonhoito, meikit, tuoksut, voiteet
  13. Sekatavaralaatikko/-kaappi: patterit, työkalut, heijastimet, lompakot, mittanauhat, nuppineulat, kynät
  14. Liinavaatteet: peitot, viltit, lakanat, pyyhkeet, tyynyt
  15. Sisustus ja muistoesineet: valokuvat, kortit, säilytyskorit, muistolaatikot, taide
  16. Ruoanlaitto- ja leivontatarvikkeet
  17. Astiat: ruokailuvälineet, lautaset, lasit, mukit
  18. Keittiön sekalaiset: Säilytysrasiat, siivoustarvikkeet, kauppakassit
  19. Kuiva-ainekaappi
  20. Jääkaappi

Meidän asunto oli sinne muuttaessa sillä tavalla asuinvalmis, että siellä oli valmiiksi astoita, ruoanlaittovälineitä ja huonekaluja, että vaikka meidän omat tavarat oli jo pakattu, pystyi siellä silti elämään. Vähän kuin airbnb:stä olisi lähtenyt.

Tavaroiden vähentämisessä mietimme lähinnä näitä seuraavia kysymyksiä:

  • Olenko käyttänyt tätä pitkään aikaan – tulenko vielä käyttämään tätä Suomessa?
  • Onko tämän kuljettaminen maasta toiseen järkevää (isokokoinen, painava, rikkinäinen, helposti/edullisesti hankittavissa Suomesta)?
  • Mahtuuko tämä vaate päälle tällä hetkellä? Ostaisinko tämän uudelleen, jos näkisin sen kaupassa? ”Tavoitevaatteet” ja epämukavat jäivät pois kyydistä.
  • Kasvaako lapsi tästä vaatteesta pian ohi?

Mikäli tavara jäi pois muuttokuormasta, oli sille hyvä miettiä loppusijoituspaikka saman tien: Roskiin / Annetaan / Myydään. Päätöksen jälkeen se laitettiin siihen kassiin tai laatikkoon, jossa se lähti ovesta ulos, jolloin sellaista tavaroiden pyörittelyä ei tarvinut enää tehdä. Me myimme vain hintavimmat ja isoimmat tavarat, kuten pyörät, mehulinko ja huonekalut. Meidän onneksemme Ikean huonekaluille oli kysyntää fb kirppiksellä, sillä Ikea oli koko tammikuun kiinni.  locdownin vuoksi. Kaikki pieni tilpehööri, lelut ja vaatteet annettiin ilmaiseksi. Suurin osa näistä sekatavarakasseista annettiin yhdelle vastaanottajalle, joka sitten jakoi niitä lähipiirinsä kesken. Vielä meidän lähtöpäivänä hän haki hakemassa näitä kasseja ja Aimé antoi vielä perunoita ja porkkanoitakin hänen mukaan. Hyväntekeväisyyskirppikset oli koko tammikuun kiinni, joten olimme onnekkaita, että sinne menevä tavara löysi suoraan uuden omistajan, eikä juuri mitään käyttökelpoista tarvinnut heittää roskiin.

2 viikkoa ennen muuttoa

Aloimme pakata tavaroita laatikoihin sitä mukaa, kun tavarakategoria oli käyty läpi. Ihanteellisissa muuttolaatikoissa sisältö olisi aina saman kategorian tavaraa, kuten astiat, lelut, kirjat, kosmetiikka jne. Tällä tavoin olisi helppo merkata tiettyyn huoneeseen menevät laatikot samalla värillä. Maasta toiseen muuttaessa pääasia on saada tavarat mahdollisimman tiiviisti ja mahdollisimmat vähällä laatikkomäärällä perille. Tässä minun vinkit tiiviiseen pakkaamiseen:

  • Vähennä, vähennä ja vähennä eli pakkaa vain se, jonka todella haluat nähdä tulevassa kodissasi
  • Jos mahdollista, yritä pitää saman kategorian tavarat yhdessä esim. talviasusteet, kesävaatteet, kevättakit, lautaset jne.
  • Aseta tyhjiöpussi laatikkoon, lado sinne vaatteet ja tyhjennä ilma pois. Laatikon reunoille jäävän tilan voi hyödyntää jollekin kevyelle tavaralle. (kuva tuossa alempana)
  • Numeroi laatikot ja kirjoita sen sisältö ylös muistivihkoon tai puhelimen muistiin sitä mukaa kun pakkaat. Mitä tarkemmin, sen parempi sillä muuton jälkeen tulet etsimään sitä tiettyä vaatekappaletta tai tiettyä lelua, eikä auta jos viiden eri laatikon sisältölistassa lukee vaatteita ja leluja. Myös kuljetusfirmalle täytyi kirjata ylös laatikon sisältöä.
  • Astioiden pakkausmateriaalina toimii hyvin erilaiset tekstiilit. Pyyhkeen sisään lautasia, sukkien sisään laseja. Näin ollen pakkausmateriaali ei vie tilaa laatikoista, vaan ne tekstiilit, jotka muutenkin lähtisivät mukaan.

1 viikko ennen muuttoa

Laatikot on pakattu ja niille tilattiin nouto. Mitä lyhyempi varoaika, sen edullisempi. Huolehdittiin siitä, että kaikki loput tavarat tulee mahtumaan lentolaukkuihin. Mitä enempi voi lähettää etukäteen, sen helpompi lentomatkasta tulee itselle. Lennolle otettiin lähinnä kaikki se, mitä viimeisen viikon aikana tarvittiin ennen lähtöä sekä Suomen päässä perille päästyämme ennen kuin muuttolaatikot saapuvat. Ennen laatikoiden sulkemista on käytävä läpi, ettei sisällä ole mitään kiellettyjä aineita, kuten alkoholia, ponnekaasupulloja, kynsilakkaa (!!!!). Ne täytyi punnita ja sisältö kirjata ylös.

Meillä oli kaikenkaikkiaan 8 laatikkoa lähetettäväksi. 4 keskikokoista, 3 pientä ja 1 pitkän mallinen kapea laatikko.

Laatikoiden lähetykseen meillä oli kolme vaihtoehtoa:

  1. Euroopan sisäisiä muuttopalveluita tarjoava yritys. Heidän kauttaan kuljetus olisi tullut kalliiksi, sillä muuttolaatikoiden määrä oli niin pieni, eikä pakettiauto olisi täyttynyt meidän tavaroista. Maata pitkin muutto olisi ollut hankala brexitin suhteen, sillä mukaan kuvioon olisi astunut tulli, eikä muuttofirmassakaan oikein osattu vielä tammikuun alussa kertoa miten se käytännössä toteutuu. Hinta-arviota emme koskaan saaneet, mutta keskusteluja lukeneena tonni ei olisi riittänyt.
  2. Eurosender. Heidän kauttaan meidän kahdeksan laatikon lähetys olisi maksanut n. 590€
  3.  Sendmybag.com Tähän päädyimme ja tämä toimi aivan super hienosti ja edullisesti. Kahdeksan laatikon lähetys maksoi 269€, ne noudettiin kotiovelta ja toimitettiin toimitusosoitteeseen asti jopa paria päivää ennen luvattua toimituspäivää. Heidän kautta voi lähettää laatikoita ja matkalaukkuja ympäri maailmaa. Nettisivujen kautta kirjataan jokaisen laatikon mitat, paino ja sisältö ja se laskee summan näiden tietojen mukaan. Punnitsimme laatikot matkalaukkuvaa’an ja vyön avulla ja avulias naapurimme tulosti niihin tarvittavat lappuset. Jokaisen laatikon ulkopuolelle kiinnitettiin yksi osoitelappu ja toinen laitettiin laatikon sisään. Kuorman kulkua pystyi seuraamaan netistä.

Totta kai käytännön asioiden hoito pandemian aikaan oli hieman normaalitilannetta haastavampaa, mutta näin jälkeenpäin tarkasteltuna kaikki sujui kuitenkin yllättävänkin kivasti ja mutkattomasti.

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *