Leirikoulusimulaattori
Ajatusleikki: mitä tapahtuisi, jos syrjäiselle leirikeskukselle koottaisiin 22 opettajaa takaisin oppilaiden rooliin peruskoulunomaisiin olosuhteisiin. Osa opettajista olisi todellisuudessa palkattuja näyttelijöitä, eikä muille osallistujille kerrottaisi koulutuksen todellisia tarkoitusperiä.
Simulaattorin roolitus
Viikon alussa ohjaajat kertovat aloituspalaverissa miten kuluvien leiripäivien on tarkoitus ohjata ja opastaa tasa-arvoon, kohteliaisuuteen, hyvän itsetunnon rakentamiseen, sosiaalisiin taitoihin ja yhdessä oppimiseen. Kaikista juhlapuheista huolimatta kukaan ohjaajista ei toteuta ohjaustaan näiden periaatteiden mukaan, vaan heidän tehtävänsä on hämmentää soppaa mahdollisimman epäloogiseksi.
Simulaattoriin osallistuville opettajille jaetaan roolit heidän itsensä tietämättä.
Osallistujia on 22, joten…
2 osallistujaa saavat tehtäväkseen mustamaalata toisia ensimmäisen päivän jälkeen. Esimerkiksi jos he kuulevat jonkun puhuvan pahaa Mirkusta, heidän tehtävänsä on viedä tieto siitä Mirkulle. Muun aikaa he liioittelevat tai keksivät tarinoita toisista.
1 ulossuljettu. Kaikkia ohjeistetaan karttamaan yhtä osallistujaa kaikin tavoin. Hänet valitaan ryhmiin viimeisenä, häntä ei saa katsoa silmiin, häneen ei saa koskea (esim piirissä kukaan ei suostu ottamaan häntä kädestä) eikä hänen anneta puhua. Jos leirin vetäjä antaa hänelle puheenvuoron, niin muut puhuvat hänen päälleen, takertuvat hänen sanomisiinsa tai alkavat matkia hänen puhetapaansa. Jos syrjitty huomaa tämän, hänen puheensa kyseenalaistetaan ja häntä käsketään katsomaan peiliin.
Syrjitylle ei myöskään jaeta informaatiota leiriohjelman muutoksista, ja näin hänet suljetaan ulos ohjatusta toiminnasta. Hänestä käytännöllisesti katsoen hankkiudutaan eroon, kun hänet ohjataan tahallaan vääriin paikkoihin. Tapoja on monia; esim. ulossuljettu päästetään viimeisenä suihkuun ja viimeisenä aamupalalle, jonka vuoksi hän ehtii nipin napin muiden perään. Jos aamun ohjelmaksi on ilmoitettu yhteistapaaminen ulkona, niin viime hetkellä ohjaajat päättävätkin viedä porukan sivureittejä rantaan, eikä kukaan ilmoita muutoksesta syrjitylle. Toinen hyväksi koettu tapa on pyytää Ulossuljettua hakemaan puuttuvia välineitä ulkovarastosta, ja sillä aikaa muu ryhmä ohjataan toisiin tiloihin ilmoittamatta tai jättämättä viestiä lokaation muutoksista. Kun Ulossuljettu vihdoin löytää toiset, ohjaaja simputtaa häntä myöhästymisestä mahdollisimman näyttävästi.
1 näyttelijä on palkattu viikoksi olemaan kaikille mahdollisimman inhottava: jakelemaan piilovihjailuja, vittuilemaan, huutelemaan ja aukomaan päätään. Hänen tehtävänsä on tehdä se niin, ettei hän jää näennäisesti leirin ohjaajille kiinni. Kingin lisätehtävänä on muiluttaa Ulossuljettua siten, että hänen valikoitumisensa syrjityksi alkaa näyttää muidenkin mielestä mahdollisimman uskottavalta ja aiheuttaa ryhmäpainetta toisissa osallistua syrjimiseen.
3 osallistujaa ohjeistetaan seuraamaan Kingiä kuuliaisesti ja olemaan kaikesta samaa mieltä. He auttavat Kingiä suoriutumaan tehtävistään ja olemaan aina hänen ryhmätöissä hänen parinaan.
1 on leirin kantelija. Hänen tehtäväkseen lankeaa toimia ihmisenä, joka raportoi kaikista rikkeistä mitä leirillä tapahtuu kuluvan viikon aikana.
1 on luokan enkeli. Muita osallistujia ohjeistetaan kehumaan häntä toistuvasti hyvistä suorituksista, ulkonäöstä ja muista positiivisista ominaisuuksista, vaikka se ei välttämättä olisi edes totta.
1 on luokan syntipukki ja sähläri – tai muut päättävät vain syyttää häntä kaikesta ja tehdä ison numeron hänen virheistään. Hänelle on alituisesti kerrottava miten kaikki vähän vihaavat häntä, hän voisi suoriutua tehtävistään vähän tehokkaammin ja miten hän on vähän myös ärsyttävä. Hänestä kerrotaan vitsin varjolla juttuja, miten kaikki kaatuu hänen läsnäollessaan. Kaikki virheet laitetaan hänen tai Syrjityn syyksi.
Loppuja osallistujia on kielletty puuttumasta kaikkeen ympärillä tapahtuvaan. Heidän on tarkkailtava kaikkia leirin tapahtumia viereltä, he eivät saa kommentoida, auttaa tai puolustaa ketään jonkin määrittelemättömän rangaistuksen uhalla.
Leirikoulun lukujärjestys
Ohjelma kerrotaan osallistujille etukäteen, mutta sitä muutellaan mielivaltaisesti pitkin viikkoa.
Sovitut iltariennot perutaan, jos päivän mittaan masinoidut kiusaamistilanteet kärjistyvät tai niistä yrittää puhua. Lisäksi sovitut vapaatunnit perutaan ilman syytä vedoten huonoon ilmapiiriin, mutta ohjaajat eivät suostu avoimesti keskustelemaan asiasta.
Iltaisin päivän tapahtumat käydään ohjaajien toimesta iltanuotiolla läpi, mutta juttujen pääpaino on hokemissa miten leirin tarkoitus on nostaa kaikkien itsetuntoa ja ryhmähenkeä. Tämän tarkoituksena on syyllistää niitä, joita kohdellaan leirillä tarkoituksella kaltoin. Kaikki soraäänet vaiennetaan joko aloittamalla yhteislaulu tai kääntämällä aiheet päälaelleen tai kertojaa itseään vastaan. Kingille on annettu ohjeeksi syyllistää muita tai mollata heitä kuuluvasti, ettei kukaan uskalla ottaa mitään puheeksi. Ohjaajat eivät sovitusti puutu tähän tapaan.
Ohjaajat käskevät porukan yhdeksi päiväksi istumaan sisälle. Heille annetaan joukko kirjallisia tehtäviä, joissa ei ole päätä eikä häntää. Välillä joku käy sisällä huikkaamassa tulevansa aivan pian, mutta osallistujille ei kerrota tarkkoja aikoja eikä homman tarkoitusta. Todellisuudessa ohjaajat ovat keskenään pelaamassa pesäpalloa etupihalla ja matsin päätyttyä palaavat sisälle kertomaan tulokset.
Rajoita nallekarkkeja
Ohjaajat ottavat mukaansa rajalliset resurssit. Jos osallistujia on 22, niin he varaavat ruokaa päiväkohtaisesti liian vähän tai kaikkea vain 20:lle. Sen lisäksi he varaavat harjoituksiin varattuja välineitä siten, ettei niitä riitä kaikille. Tarkoituksena on, että osalla porukasta kuten vaikka Kingillä on kitara ja muu materia itsellään käytettävissään kaiken ajan, mutta Syrjitty näkee nämä tavarat koko viikon aikana vain kerran.
Kun Ulossuljettu/Syrjitty ei pysty resurssien puutteessa suoriutumaan annetuista tehtävistä eikä hänen anneta poistua samoista tiloista, niin ohjaajat aloittavat simputuksen ja painostuksen hänen toimettomuudestaan.
Ruokailutilanne järjestetään mahdollimman hankalaksi. Aikaa ei anneta, ja viimeiset korjaavat pöydän. Ruoan jakoa ei valvota, joten yksi ehtii kahmia valtaosan. Ne, jotka saavat vähemmän, pakotetaan jakamaan omistaan. Kun mikään muu ei auta, vedotaan ajattelemaan toisia.
Ruokaa päätetäänkin yhtäkkiä olla kokonaan jakamatta, koska sitä ei riitä kaikille. Vaikka muut sanoisivat, etteivät tarvitse ruokaa, mutta ohjaajat pitävät säännöstä itsepintaisesti kiinni. Toisena päivänä on jaossa ruokaa 1 per naama, mutta ohjaajat syövät valtaosan vedoten, ettei heitä koske säännöt.
Yhden osallistujan uimapuku piilotetaan loppuviikosta, joten hän ei pääse muiden mukaan uimaan. Ohjaajat järjestävät kuitenkin kaikille pakollisen paritehtävän, jonka puuttuessa kurssista saatava diplomi evätään. Kenellekään ei kerrota, että mitään diplomia ei oikeasti ole olemassakaan, mutta halutaan nähdä miten pitkälle ihmiset saadaan joustamaan rajoissaan. Kadonneen uimapuvun etsinnässä ei auteta, vaan osallistujan odotetaan selviävän haasteesta itsekseen – varsinkin kun muille osallistujille on annettu ohjeeksi olla jakamatta tai auttamatta asiassa. Ohjaajat muistavat vähentää pisteitä, jos osallistuja ei suorita tehtävää asiaankuuluvissa varusteissa.
Myös istumapaikkoja on varattu vain 20:lle, joten aina kaksi viimeistä joutuu etsimään paikkansa muualta. Jos Kingi tulee viimeisten joukossa, niin jonkun on aina luovutettava paikkansa hänelle. Sen sijaan Syrjittyä/Ulossuljettua ohjeistetaan odottamaan kertomalla että paikat ovat jo varattu muille tai häntä vain pokkana seisotetaan, että hänen jälkeensä tulleet pääsevät istumaan.
Ohjelmassa on myös tehtävä, jota laitetaan suorittamaan yksi ryhmä. Suoritus vie niin paljon aikaa, etteivät he ehdi ajoissa ruokatunnille. Heidän saavuttuaan heille vain tylysti kerrotaan, että ruoka loppui ja heidän olisi opeteltava jatkossa olemaan ajoissa.
Kuinka kauan luulette, että osallistujat kestäisivät olosuhteita?
xxx
Joka ikinen esimerkki poimittu oikeasta koulumaailmasta.