Kulmakarvani läpi vuosien…

1991.jpg

No jostain täältä se varmaan lähti. Valitettavasti kuvamateriaalia vuosista 1991-2002 ei juurikaan ollut saatavilla… Mä en ollut kovinkaan kiinnostunut kauneudenhoidosta ennen yläasteelle siirtymistä. Tein kyllä omia meikkileikkejäni ja kasvomaalauksia yms., mutta sellainen klassinen tyttömäinen kauneudenhoito ei ollut mun listan kärjessä.. Ysiluokalla mä sitten vihdoinkin nypin kulmakarvani….

Nyppiminen alkoi yhtenä iltana ja lopulta kulmat olivat kuin kaksi pientä kalapuikkoa – eri korkeuksilla >:D Tästä ei valitettavasti ole kunnollista kuvaa, mutta toivon että mielikuvituksenne sai äsken siivet.

Ennen seuraavaan kollaasin ensimmäistä kuvaa kulmakarvani olivat n. 5 kertaa paksummat.

 

2003_copy.jpg

Oi oi oi… Ruskeat sekä vihreät piilarit sain myös ysiluokalla ja nehän olivat kovassa käytössä. Tuo yksi silmä vihreänä ja yksi ruskeana oli ihan hurjan uniikkia, eikö?

Kaikista pahimmasta kalapuikkovaiheesta päädyin hyvin jännittävään puolikaaren, siittiön, ghettokulman sekä ihan ok-mallisen kulman välimuotoon, joka oli mun tyylin kulmakivi läpi vuoden 2003. Mä muistelen, että useat ihmiset yritti kyllä kertoa mulle, ettei se ehkä ole kaikista parhaan näköinen juttu, mutta minä se pidin pääni!

Mites muuten tuo bindi ja pinkit aurinkolasit -combo? 😀

 

2004.jpg

 

Vuonna 2004 pääsin yläasteelta ja lähdin kielikurssille maltalle. Siellä kokeilin Frida-lookkia ensimmäisiä kertoja. Mulla ei vielä silloin ollut koulutusta näihin hommiin 😉

Kulmakarvojen rako sai onneksi kasvaa umpeen, mutta kulmat olivat silti ohuen ohuet ja niissä olisi väriä lisätessä aivan 100% pyöreähkö kärki.. Ei tuo homma kuitenkaan enää ihan niin törkeä ole, kuin vuotta aiemmin. Thank goodness! 

Kulmakorun uloskasvamisprosessia voi muuten seurata hyvin näistä kuvista. Taisin ottaa korun lopullisesti pois ammattikouluun lähdettyäni.

 

2005.jpg

Ensimmäiset vuodet ammattikoulussa ja ikää kahdessa ensimmäisessä kuvassa 17 ja kahdessa viimeisessä 18. Meikki- ja hiuskokeilut saivat näinä vuosina aivan uudet sfäärit, kun pääsin ensimmäistä kertaa tekemisiin kunnon meikkaustekniikoiden kanssa. Niistä, sekä paremmasta kulmakarvojen muodosta kiitos Kaisa Vanne, huipuin maskiopettaja päällä maan!

Näissä kuvissa olin jo oppinut ehostamaan kulmia, mutta se meinasi monesti heilahtaa sen ylimeikkaamisen puolelle ja ns. palkeiksi. Varsinkin tuossa hypermuokatussa kuvassa turkoosien meikkien kanssa ollaan vielä ihan turvassa, mutta raja överiin olisi hieman paksumman mallisilla kulmilla lähellä..

2006 leikkasin ensimmäistä kertaa elämässäni lyhyemmät ”kampaajahiukset”, eli tuon klassisen päältä lyhyen ja niskasta pitkän reuhkan. Tykkäsin hiuksistani tuolloin ihan älyttömästi, varsinkin kun ne matchasivat piilolinssieni sävyyn täydellisesti 😉

 

2009.jpg

Koulusta valmistuttuani kulmakarvat ovat hiljalleen löytäneet nykyisen mallinsa, joka on melko lähellä klassista siipeä. Uskoisin pysyväni tässä lookissa pitkään, joskin 60-vuotiaan krhm.. Siis 29-vuotiaan äitini tämänhetkiset harventuneet ja haaleat kulmat eivät lupaa kovin valoisaa tulevaisuutta.. Pitää nauttia kulmakarvoista niin kauan, kuin ne pysyvät päässä!

Kuinka moni muuten tunnistaa tämän kollaasin ensimmäisessä kuvassa vierailevan nykyisen mamma-bloggaajan, joka tuohon aikaan vielä bailasi kanssani villisti Onnelan rappuja ja tanssilattioita pitkin kaatuillen? ;))

Vihoviimeisenä ehdottomasti hehkein look, eli nykyhetki:

 

frieda_copy.jpg

TADAAA! 😉

Ovatko teidän kulmakarvanne kokeneet muutoksia vuosien varrella?

 

Kauneus Meikki Höpsöä

Kulmakarvojen ABC: Muotoilu erilaisilla tuotteilla

frieda.jpg

Kulmakarvat ne vaan ovat ja pysyvät ajankohtaisina! Kun tapaat uuden ihmisen, kiinnität tajuamattasi huomiota kaikkiin hänen kasvonpiirteisiinsä, erityisesti silmien alueeseen ja myös kulmakarvoihin. Ilmeikkäät, huolitellut, ylihuolitellut ja huolittelemattomat kulmakarvat aiheuttavat tunteita meissä jokaisessa. (Toisissa alitajuisia ja toisissa hyvinkin konkreettisia ;)) 

Kulmat muuttuvat vuosien ja vuosikymmenten mukana ja ovat isossa osassa määrittämässä kunkin muotikauden meikkilookkia. Kauniisti muotoillut kulmat voivat olla jopa meikin ainoana painopisteenä, mutta tavallisesti ne lähinnä viimeistelevät silmämeikin ja tuovat kokonaisuuteen ryhtiä ja raamikkuutta.

Monet kuitenkin muotoilevat kulmiaan itselleen vääränlaisilla tuotteilla, eikä lopputulos ole kovin luonnollinen tai edes meikkaajalle itselleen mieluisa. Vaihtoehtoja on enemmän kuin arvaisi, eivätkä ne kaikki sovi jokaiselle!

Tästä postauksesta löydät:

  • Vinkit oikean sävyn valintaan
  • Ohjeet erilaisten tuotteiden käyttämiseen
  • Klassiset virheet kulmien meikkaamisessa

 

Sävyn valinta

savyt.jpg

Hyvä nyrkkisääntö on valita kulmakarvojen väri tyvikasvun mukaan! Tällöin sävystä ei koskaan tule liian tumman näköinen. Hiuksiaan mustaksi värjäävien kannattaa kuitenkin pitäytyä tummanruskeissa, vaikka tyvestä pukkaisikin  kultaisia haituvia!

Platinablondit voivat valita vaalean ja kylmän hiekanharmaan ja muut vaaleahiuksiset hieman neutraalimman hiekanruskean.

Kulmakarvavärin sävy kannattaa pitää kylmänä tai neutraalina, elleivät hiuksesi ole selkeästi punapigmenttiset joko luonnostaan tai väripurkin ansiosta. Muista kuitenkin, että jos punaisissa hiuksissasi on tumma tyviväri, kannattaa kulmiin valita tyven sävyinen tuote.

Muista myös se, että sävy näyttää kulmiin levitettynä aina asteen tummemmalta, kuin kämmenselässä. 

 

Siveltimet

kulmatsiveltimet.jpg

Kulmakarvoja on helpointa muotoilla viistopäisellä siveltimellä. Sekä synteettiset että luonnonkarvaiset siveltimet sopivat työskentelyyn, sillä molemmilla saa omanlaistaan jälkeä. Viisto muoto on tärkeä, koska samalla siveltimellä saa kätevästi väritettyä kulmaa suuremmalta alueelta, tai siveltimen käyttökulmaa vaihtamalla piirrettyä tarkempia rajoja kulman ylä- ja alareunaan. Viistolla kulmalla on myös helpompi piirtää luonnollisen näköisiä viivoja.

Luonnonkarvaisella siveltimellä jälki on pehmeämpää, mutta jos sivellintä kostuttaa hieman, saa jäljestä tarkempaa.

Synteettiset siveltimet ovat monesti napakampia ja niillä on helpompi tehdä yksittäisiä karvamaisia viivoja sekä puuterimaisten että geelimäisten tuotteiden kanssa.

Ylläolevassa kuvassa parhaat kulmasiveltimet omaan käyttööni ovat toinen, kolmas ja neljäs vasemmalta laskettuna! Näitä siveltimiä käytän sekä itselleni, että asiakkaille. Ne ovat tarpeeksi tiiviitä kärjestään, mutta silti mukavan joustavia käyttää.

 

Kulmien siistiminen ja oikean muodon etsintä

kulmamuoto.jpg

Tässä taas kerran klassinen ”oikeaoppinen” kulmakarvan muoto, jonka voi etsiä linjaamalla siveltimen kiinni nenänpieleensä. Kulmakarva alkaa linjassa nenänpielen kanssa, korkein kohta saadaan kun sivellin käännetään pupillin ulkoreunan alle ja sopiva pituus, kun sivellin käännetään silmänurkan viereen. 

Se, kuinka paksut, ohuet, huolitellut tai luonnolliset kulmistaan haluaa tehdä on jokaisen ikioma valinta! Siistin ja harmonisen näköiset kulmista saa silloin, kun noudattaa näitä kolmea pääpistettä edes suurpiirteisesti.

Kaikkien kulmakarvat eivät tietenkään taivu tähän siipimalliin, vaikka mitä tekisi. Mielestäni hyvä nyrkkisääntö on toimia omien kasvojen ehdoilla. Monelle sopii loistavasti juuri omiin kulmiin kasvava luonnollinen muoto siistittynä versiona.

Muista siis nämä: 

  • Myös kulmien päältä saa nyppiä

  • Kulmia saa tarvittaessa lyhentää niin loppu- kuin alkupäästä

  • Kulmakarvoja saa leikata (harjaa karvat ylöspäin ja leikkaa liian pitkät kärjet kynsisaksilla)

  • Uutta muotoa etsiessä nypi yksi karvarivi kerrallaan ja vaihda kulmakarvaa aina rivin välissä

  • Käy säännöllisesti katsomassa itseäsi suuremmasta peilistä, tai ota itsestäsi kuva suoraan edestä päin. Näin et ala nyppiä liikaa!

  • Älä tiputa pinsettejä kovalle alustalle! Ties mitä magiaa tähänkin liittyy, mutta olen tuhonnut muutamat loistavat pinsetit pitkällä pudotuksella kivilaattojen päälle. Sen jälkeen ne eivät vain ole entisensä.

 

kulmatsiisti.jpg

Omien kulmieni muoto on melko vakiintunut, mutta ne ovat viimeisen parin vuoden aikana alkaneet harventua akusta, sekä lopusta. Pitänee etsiä testiin jonkinlainen brow-enhancer.

 

Puuterimaiset tuotteet

kulmatpuuteri.jpg

Mikä tahansa oikean sävyinen luomiväri sopii puuterimaiseksi kulmatuotteeksi, mutta klassikoksi noussut Make Up Storen Tri Brow -minipaletti on hinta-laatu-kesto -suhteeltaan hyvä ostos. Tuote säilyy käyttökelpoisena käytännössä juuri niin pitkään, kuin sitä on jäljellä ja kolmella sävyllä saa sekoitettua sopivat sävyt jokaiselle käyttäjälle.

Jos ostat luomivärin puuterimaiseksi kulmaväriksi, etsi tuote jossa on mahdollisimman vähän talkkia ja joka ei varise. Varisevat värit tarttuvat helposti karvoihin, vaikka tarkoitus on saada väri ihoon asti.

 

kulmatpuuterituto.jpg

  1. Muista meikkivoidetta levittäessäsi pyyhkäistä sitä myös kulmakarvojen alueelle. Puuterimaiset värit eivät tartu kovin hyvin putipuhtaalle iholle.

  2. Kokeile harjata kulmakarvat ensimmäiseksi alaviistoon, jolloin saat mahdolliset kolot paremmin näkyviin.

  3.  Väritä ensin koko kulmakarva vaalealla sävyllä, mutta häivytä väri hennoksi n. 0,5cm kulmakarvan alusta, ettei ilmeestä tule liian jykevä.

  4. Ota astetta tummempaa sävyä ja piirrä karvankasvun suuntaisin vedoin piirtoja, jotka näyttävät yksittäisiltä karvoilta.

  5. Voit kostuttaa sivellintä hieman, jolloin tarkkojen karvojen piirtäminen on helpompaa.

  6. Harjaa kulmat läpi, jolloin ylimääräiset värit irtoavat karvoista ja lopputuloksesta tulee luonnollisemman näköinen.

esimerkki.jpg

Lisämateriaalia pohjavärin värittämiseen.

 

Kenelle?

Vaaleakulmaisille, huomaamatonta lopputulosta etsiville, aloittelijoille

 

Kynät

kulmatkynat.jpg

Erilaisia kulmakyniä on yhtä monta, kuin valmistajaa. Yleisimmät niistä ovat kovat, pehmeät ja tussimaiset kynät, joiden seasta löytyy sopiva jokaiselle.

 

kulmakynajaljet.jpg

Tussimaisella kynällä (M.A.C. Penultimate Brow Marker) saa helposti aikaan superohutta jälkeä ja ne sopivat luonnollista lopputulosta haluaville ja aukkoja täyttäville. Valitettavasti tussien sävyt ovat monesti liian punertavia.

Pehmeät ja vahamaiset kynät (Maybelline Master Shape) sopivat tuuheakulmaisille, jotka haluavat kulmiinsa väriä ja kevyttä muotoa. Pehmeä vahamainen väri tarttuu myös karvoihin ja ne on helppo harjata lopuksi haluttuun muotoon. Suomalaiset hennot kulmat eivät tarvitse erikseen geeliä, tai lakkaa karvojen kiinnittämiseen.

Kovat kynät (Shu Uemura Hard Formula) sopivat loistavasti vaaleakulmaisille ja alottelijoille, sillä väriä ei tule vahingossakaan liikaa! Kovasta kynästä ei irtoa puhtaalle iholle juuri mitään, mutta kosteutetulla iholla jälki näkyy hentona. 

 

Pehmeä kynä

kulmatmaybellinekyna.jpg

  1. Levitä kosteusvoidetta tai meikkivoidetta myös kulmakarvan alueelle.

  2. Väritä kulmaväriä lyhyin karvamaisin vedoin koko kulmakarvan alueelle.

  3. Harjaa Kulmat läpi, jolloin väri levittyy tasaisesti ja karvat irtoavat ihosta.

  4. Viimeistele ja lisää kynää mahdollisiin aukkokohtiin.

 

kulmatussishu.jpg

Tussimaisella ja kovalla kynällä toimiminen on täysin samanlainen, mutta väri tarttuu suoraan ihoon, eikä lainkaan karvoihin. Kulmat kannattaa silti harjata lopuksi! 

Ylemmässä kuvassa tussilla täyetyt kulmat ja alemmassa kovalla kynällä.

 

kulmatussi.jpg

Tässä vielä lähikuva tussin käyttämisestä aukkojen paikkaamisessa! Harjoittele ensin tekemään ohuita viivoja kämmenselkääsi ja piirrä niitä sitten halutulle alueelle karvojen kasvusuunnan mukaisesti. 

Omat viivani kulkevat kulmakarvan alussa lähes pystysuoraan, mutta alkavat kaartua sivulle, kun karvojen kasvusuunta muuttuu.

 

Kenelle? 

Mukavuudenhaluiselle, kaikenmuotoisille ja -värisille kulmakarvoille

 

Geelimäiset tuotteet

kulmatgeelit.jpg

Geelimäisiä tuotteitakin on kahdenlaisia:

  • Kulmiin harjattavat ja karvat paikoilleen kiinnittävät geelit
  • Kulmien maalaamiseen tarkoitetut geelit

 

 

Versio 1: Kulmiin harjattavat tuotteet

kulmatvaritongeeli.jpg

  1. Harjaa väritön geeli kulmiin niin, että karvat nousevat ensin ohimoa kohti.

  2. Anna karvojen kuivahtaa muutama sekunti ja harjaa kulman yläreuna siistiksi.

  3. Valmista!

 

kulmaisadorageeli.jpg

  1. Testasin myös ensimmäistä kertaa testiin saatua IsaDoran Color&Shape -kulmakarvageeliä, missä tosiaan on väriä! 

  2. Harjaa tuote ensin kulmiin lopusta alkuun liikkuen. Näin saat väriä myös karvojen tyviin!

  3. Harjaa tämän jälkeen karvat takaisin ruotuun.

  4. Valmis!

 

Kenelle?

Kaikille joilla on jo valmiiksi hyvän muotoiset kulmat, superluonnollista lopputulosta tai pientä sävyä kaipaaville

 

Versio 2. Kulmiin siveltimellä levitettävät tuotteet

kulmatgeelit2.jpg

Viimeisenä muttei todellakaan vähäisimpänä MUFE:n vedenkestäväksi kuivuvat kulmakarvageelit. Nämä tuotteet ovat avain kaikista luonnollisimman näköiseen lopputulokseen ja käytön harjoittelu on tosiaan sen arvoista! Useista eri sävyvaihtoehdoista saa sekoitettua lukemattoman määrän sävyjä, jolloin yksien kulmien käsittelyyn voi käyttää kolmea tai neljää eri tummuutta.

Halutessaan geeleillä voi piirtää kokonaan uudet, muutaman metrin päästä täysin luonnollisilta näyttävät kulmat. 

 

kulmageelivedot.jpg

Näitä geelejä on helpoin käyttää tarkan synteettisen siveltimen kanssa ja sopivaa vetotarkkuutta ja tuotteen määrää kannattaa ehdottomasti harjoitella kämmenselkään. Piirretyt vedot ovat jälleen kerran karvamaisia!

 

kulmatgeelituto.jpg

  1. Aloita levittämällä meikkivoide myös kulmakarvan alueelle.

  2. Piirrä vaaleimmalla sävyllä karvamaisia vetoja koko kulman alueelle. Älä väritä koko kulman pohjaa, tai lopputuloksesta tulee palkkimainen.

  3. Sekoita hieman tummempi väri ja piirrä noin puolet edellistä vähemmän uusia karvoja koko kulman alueelle. 

  4. Ota siveltimeen viimeisenä tumminta väriä ja piirrä muutamia viimeisteleviä vetoja luodaksesi viimeistellyn lopputuloksen.

 

kulmatlahisgeeli.jpg

Ja tässä vielä lähis Make Up For Everin geeleillä muotoillusta kulmasta. Superluonnollisen näköinen, eikö? Samalla tuotteella on muuten tehty myös aloituskuvan luonnollinen look 😉

 

Kenelle?

Taiteilijasieluille, kulmakarvojen muotoiluun omistautuneille, haasteita pelkäämättömälle

 

Ei näin!

einain.jpg

Ja viimeisenä muutamia lookkeja, joihin käyttäjä saattaa helposti sokeutua.. Ylhäältä alas:

  • Monotoninen palkki: Näkyy varsinkin kulmakarvapaletin juuri ostaneilla ja siitä innostuneilla.. 

  • Klassinen siittiö: Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.. Kulmakarva ei ikinä ala pallosta. Paitsi ehkä sirkuksessa.

  • Vain osaksi piirretty kulma: Kulmia ei ehkä ole jaksettu nyppiä, joten korostetaan vain tätä yläreunaa?

  • Sliipattu toukka: Vähän kuin sellaiset tarrat?

  • Ohut kaari: Tällainen look saa kantajansa helposti hämmästyneen näköiseksi. Antakaa karvojen kasvaa pari viikkoa ja muotoilkaa ne uudestaan!

 

Huomenna onkin vuorossa mun koottu kulmakarvahistoria. Arvatkaa, mitkä kaikki edellämainituista sieltä löytyy?

p.s. Yritän etsiä erilliseen postaukseen vinkkejä erilaisten kulmien muotojen käsittelemiseen, mutta siihen asti yrittäkää pärjätä näillä! Minulla on valitettavasti vain yhdet kulmakarvat, joista voin ottaa kuvia ja mitä muotoilla.

p.p.s. Mitä tykkäätte mun Frida -tulkinnasta? 😉

Kauneus Meikki Testit