Mitä tehdä pakkasella?

 Sisälläolokin vaatii kerrospukeutumista, autot, bussit ja junat hyytyvät, sähkönkulutus on hullua, putket jäätyvät, iho kuivuu… Kova pakkanen on monella tapaa aika raskasta, myönnän sen. Viime päivinä olen kuitenkin koittanut ottaa siitä kaiken ilon irti. Seuraakin kolme vinkkiä, miten hyödyntää pakkasilmaa muutenkin kuin tekosyynä kietoutua tiukemmin peittoon ja tuijottaa Netflixiä. (Kannattaa niinkin kyllä tehdä.)

1. Sulata pakastin!

Kun parvekkeella on kylmempi kuin pakastimessa, on oivallinen aika pakastimen sulatukselle ja siivoukselle. Mahdolliset turhat pakasteet roskiin, loput pusseihin ja parvekkeelle. Ja sitten vain sulattelemaan. Samalla tulee tehtyä inventaario. Minäkin muistan nyt hetken, että pakastimessa on kaksi annosta kaalilaatikkoa, kaksi annosta lasagnea ja yksi annos… jotain tomaattista linssiruokaa. Iloinen yllätys oli, kun luulin puolukoiden loppuneen, mutta löysinkin niitä vielä yhden rasiallisen pakastimen perältä.

7.1.pakastin.jpg

2. Tuuleta petivaatteet!

Tyynyt ja peitot raikastuvat pakkasilmassa. Puhtaat lakanat + raikkaat vuodevaatteet on aika lyömätön kombo, kunhan kamat muistaa ottaa tarpeeksi ajoissa sisälle, jotta nukkumaan mennessä ei tarvitse hytistä niin kovasti.

7.1.petivaatteet.jpg

3. Ulkoile!

Sisällä nyhjöttäminen käy ennen pitkää vähän masentavaksi, ja kukaan ei voi kieltää, etteikö ulkona näyttäisi juuri nyt suorastaan satumaiselta! Kirkas auringonpaiste yhdistettynä valkoisena kimmeltävään hankeen on upeaa. Pue kolme kerrosta vaatteita ja tee lyhyt kävelylenkki. Nyt kovien pakkasten jatkuttua jo pidempään, voi ainakin pienempien järvien jäällekin mennä lenkkeilemään ja ihailemaan maisemia vähän eri näkökulmasta. Jos pakkanen ensi viikolla vähän hellittää, eikä sada kauheasti lunta, taidan mennä lähijärven jäälle luistelemaan.

7.1.ulkoilu.jpg

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Sisustus Liikunta

Vuodesta toiseen

Som moro 2015! Olkoon sinua kuvaileva sanani ”tasainen”.

Viime vuosi oli monella tapaa mukava, vaikka se pyörikin omalta osaltani pitkälti gradun ympärillä. Gradun parissa olikin hieman yllättäen melko hauskaa, ja olin tosi tyytyväinen lopputulokseen.

Gradun ohella mieleen jäi juhannuksen vaellus Urho Kekkosen kansallispuistossa. Parhaan matkakumppanin kanssa hienoissa ja hiljaisissa maisemissa hyttysten syötävänä tarpominen oli upeaa. Kaikista vaikeuksista huolimatta matkasta jäi kaipuu samanlaisiin reissuihin.

ukk.jpg

Tervehdys, vuosi 2016! Päätän, että vasta tämä toinen tammikuun päivä kertoo jotakin tulevasta vuodesta, sillä eilinen oli sellainen riehakkaan illan jälkeinen masentava ja turha päivä, jota en muistele lämmöllä.

Mutta tänään kaikki on kääntynyt. Ilma niin kuin mielenikin on kirkkaampi, ja pakkanen kireämpi. Minulla on tunne, että tästä vuodesta tulee muutoksien vuosi.

En tarkoita mitään väkinäistä elämäntaparemonttia, vaan yksinkertaisesti sitä, että kaikki väistämättä muuttuu. Valmistuin joulun alla, minkä myötä olen heittänyt opiskelijastatukseni ainakin toistaiseksi kaapin perälle. Kaikennäköisiä töitä varten verkot on heitetty vesille. Saattaa olla, että joudun muuttamaan työn perässä. Toisaalta odotan sellaista kauhulla – toisaalta mielenkiinnolla.

Edellisen vuodenvaihteen vietimme molemmat influenssassa sängyn pohjalla. Emme edes jaksaneet lähteä katselemaan raketteja ulos, vaan hoidimme senkin television välityksellä. Teimme lupauksia, joista osa on toteutunut, osa ei. Tälle vuodelle en ole ainakaan toistaiseksi luvannut mitään. Toki monta asiaa voisin muuttaa: aktiivisuutta niin liikunnan kuin ystävienkin tapaamisen suhteen, voisin lukea enemmän, voisin syödä paremmin ja niin edelleen. Ehkä onnistun muuttumaan tai sitten en.

Kaiken kaikkiaan vuodelle 2016 tie on auki. Minulla ei oikeastaan ole paljonkaan hajua siitä, mitä tulee tapahtumaan. Tällaista oloa itselläni on harvemmin ollut: yleensä olen tiennyt, että ainakin opinnot jatkuvat normaalisti vielä seuraavankin vuoden.

Hyvää uutta vuotta itse kullekin! Kohdelkoon se meitä hyvin.

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään