Ahdistava bussikuski

Heti aluksi haluan sanoa, että monet bussikuskit ovat tosi ihania! Työ on varmasti yksi raskaimmista ja sympatiani ovat lähes aina bussikuskien puolella. Mutta valitettavasti myös tässä ammattikunnassa tapaa niitä ahdistavia ihmisiä, jotka käyttävät valtaansa väärin, rikkovat ammattietiikkaa ja pilaavat hyvienkin kuskien maineen.

Viime viikolla näin bussin tulevan pysäkille. Juoksin siihen punaisia päin, koska autoja ei tullut mistään (tiedän, rikoin liikennesääntöjä) ja kerkesinkin hyvin ovelle ennen kuin edessäni jonottava asiakas oli edes bussin sisällä. Kun tuli minun vuoroni mennä sisälle bussikuski jätti minut oven väliin. Hetken ajattelin kyseessä olevan vahingon kunnes kuski sanoi minulle ”menit sitten punaisia päin”. Leimattua korttini jatkoin matkaa istumaan kunnes päätinkin kääntyä takaisin. Sanoin, että vaikka meninkin punaisia päin, se ei oikeuta häntä jättämään minua tahallaan oven väliin. Menin istumaan keskiosaan bussia kuskin hokiessa liikennerikkomustani kovaan ääneen kaikkien kuullen. Hän kertoi myös, kuinka vain jo valmiiksi bussipysäkillä odottavat pysähtymismerkkiä näyttävät ihmiset ovat oikeutettuja tulemaan bussiin sisälle. Toistin sen mitä jo kerran sanoin ja lukitsin korvani kuskin puheelta joka muistutti lapsen läksyttämistä. Mikä sekin on helvetin törkeää ja asiaankuulumatonta. Kuitenkin bussilla matkustaessa käyttäydyn aina hyvin, eikä kenenkään bussin ulkopuolinen elämä kuulu kuskille, jonka ainoa tehtävä on toimia asiakaspalvelutyössä kuljettaen minut paikasta toiseen. Kun sitten yritin jäädä bussista pysäkilläni pois, kuski ei pysähtynytkään vaan jatkoi matkaa. Huusin hänet pysähtymään, jolloin hän sanoi anteeksi ja jarrutti niin kovaa että melkein kaaduin. Kävellessäni kotiin olin ahdistunut ja itkuinen. Koin, että minua oli kohdeltu todella väärin. Illalla kirjoitin valituksen, koska kuski oli selkeästi tehnyt ammattirikkeen.

Parin päivän kuluttua sain viestin, jossa pahoiteltiin tapahtunutta ja kerrottiin, kuinka valitus välitetään kuskin esimiehelle. Viestin jälkeen jäi aika outo olo. Olen aika varma, että esimies keskustelee kuskin kanssa, kuski vähättelee tai kieltää tapahtuneen ja asia on siinä. Kuski jatkaa ammatissaan toimien miten haluaa toimia. Olisin toivonut jotakin ”konkreettisempaa sovitusta”, koska tapahtunut jätti selkeästi trauman. Tapahtuneesta on jo melkein viikko ja jokaisena päivänä pelkään odottaessani bussia. Pelkään näkeväni tämän kuskin uudelleen, pelkään ettei hän ota minua kyytiin tai käyttää muulla tavalla valtaansa väärin (kostaa valituksen). Olen tosi herkkä ihminen ja tällainen saattaa ahdistaa kuukausia.

Uskon, että bussikuskit saavat ihan hirveästi myös aiheettomia valituksia ja kaikkiin onkin hankala reagoida. Olisi kuitenkin tosi mielenkiintoista kuulla ikävistä tapahtumista ja siitä, onko uhreille ollut valituksesta mitään hyötyä? Esimerkiksi kerran ostin rikkinäisen tiskiharjan ja valitin siitä, sain tilalle perunankuorijan! Kyllä Nysseltäkin toivoisi vähän parempaa palvelua. 

Kommentit (12)
  1. Älytöntä kohtelua! Jos kuljettajalla on noin huono päivä, niin olisi parempi pysyä kotona (ottaa vaikka saikkua) ja jos on aina tuollainen, niin pitäisi vaihtaa alaa.
    Oikein, että olet laittanut palautetta! Ihan jokaista tuolla liikkuvaa pitää kohdella ihmisenä tuli hänelle sitten kiire tai oli pysäkillä jo valmiiksi.
    Sen verran on kuljettajana pakko kommentoida, että jokaisella kuljettajalla varmasti joskus jää joku vahingossa ovien väliin. Kuljettajan paikalta muodostuu useita kuolleita kulmia ja joskus ihmiset juoksevat jostain juuri niin, että ensimmäisen kerran näet kun joku on jo siellä oven välissä. Pois jäävät saattavat jäädä huomaamatta penkkien selkänojien, huonosti säädettyjen peilien tai jonkun muun tuollaisen seikan varjoon (onneksi uusissa autoissa on kameroita niin näkee paremmin oville). Kerran kävi myös niin että rahastin asiakkaita, kun auton perästä alkoi kuulua huutoa. Auto oli päättänyt itse vetää ovet kiinni ja siellä oven välissä oli lastenvaunut (ja niinhän ei pitäisi käydä). Automatiikka normaalisti avaa oven automaattisesti jos havaitsee oven välissä jotakin. Sekin kieltämättä saattaa puristaa ja tehdä kipeää ja on muuten todella nolo tilanne useimmille kuljettajille. Tulee kuitenkin aina tunne, että ajatellaan jotain ”toi teki sen tahallaan”. Autot eivät avaa myöskään jarruja ennen kuin ovet ovat kiinni, joten on mahdotonta ajaa jos joku olisi siellä oven välissä. Joskus käy myös niin, että joku juoksee jostain ja ehdit painaa ovinappia, jotta ovi lähtisi uudestaan auki ennen kuin joku ehtii väliin, mutta auto ei reagoi siihen ja joku jää siksi väliin.
    Noita kommentteja kun lukee niin tuollainen ”lähti pysäkiltä vaikka näki” on välillä totta. Ei siksi, että ilkeyttämme, mutta syitä on useitakin, esimerkiksi jos ollaan laitettu jo vilkku vasemmalle lähdön merkiksi, niin on vain pakko mennä. Se on tilaajan (nyssen) ohjeistus. Toinen aika yleinen on, että jos ollaan paljon myöhässä, niin ei voi odottaa kaikkia jotka juoksee, koska aina jostain ilmestyy seuraava juoksija ja kuitenkin muutaman minuutin päästä tulee jo seuraava. Myöskään muualla kuin pysäkillä ei saa ottaa tai jättää matkustajia.
    Kuitenkin aina on mukavampi saada kiitosta siitä, että odottaa ja muutenkin nähdä, että ihmiset ovat tyytyväisiä. Itselläni ei ole tapana ajaa karkuun, jos ei ole sen kummemmin kiire, ei se muutama ylimääräinen sekunti maailmaa kaada jos ei tosiaan ole jo sitä yli 10 minuuttia myöhässä.
    En tietenkään väitä, etteikö myös meidän hommiin mahdu ilkeitä ihmisiä, mutta palautteet ovat ainoa keino saada ne pois tuolta. Jos tykkää kiusata ihmisiä, niin on väärällä alalla. Tarkoitus olisi kuitenkin kuljettaa ihmisiä turvallisesti paikasta a paikkaan b…
    Kieltämättä tuo nyssen vastaus ”viestisi on välitetty…” on jotenkin aika turha ja se lähtee varmaan kaikille, jotka palautetta laittaa, mutta kyllä ne eteenpäin oikeasti sieltä lähtevät ja kaikista niistä keskustellaan esimiehien kanssa ainakin meidän firmassa.

    1. Kiitos kommentistasi ihana bussikuski!

  2. Olipa törkeää käytöstä kuskilta :(.

    Mulle kävi myös viime syksynä aika ikävästi bussissa Tampereella. Oltiin puolison ja lapsen kanssa poistumassa bussista takaovesta, minä ensin. Kuski sulki oven niin että jäin jumiin oven väliin, eikä meinannut avata sitä ennen kuin puoliso huusi ja käski avaamaan. Sitten ovi aukesi, lapsi pääsi ulos bussista jonka jälkeen kuski sulki ovet niin että puoliso jäi ovien väliin. Oltiin ainoita tuolla pysäkillä pois jääviä joten en ymmärrä miten näin voisi vahingossa käydä. Olin tuolloin viimeisillään raskaana joten siksikin tilanne oli todella ikävä. Edelleen mua hermostuttaa jos pitää lapsen kanssa matkustaa bussilla.

    Laitoin palautetta ja vastaus oli sama kuin sinulle, samoin koin että jäi kurja fiilis koko jutusta.

    1. Tosi ikävää että teille kävi noin! Vaikea tosiaan käsittää asiaa niin, että kuski olisi vahingossa toiminut noin ja vielä kahdesti peräkkäin. Tuskin se näkyvyyskään kuskin paikalta taakse niin huono on. Suututtaa kyllä nyt sunkin puolesta!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *