iHerb suosikit

Olen tilannut meidän lisäravinteet jo vuosia suurimmaksi osaksi iHerb:n kautta ja ollut tuotteisiin todella tyytyväinen; hinnat ovat merkittävästi edullisemmat kuin kotimaisissa verkkokaupoissa ja lisäksi Jenkeissä saa myydä tuotteita vahvemmilla pitoisuuksilla kuin täällä meillä (esimerkiksi nyt vaikka D-vitamiini).

Kokosin alle vuosia mukana kulkeneet suosikit, koostuvat siis lähinnä vitamiini -ja hivenainevalmisteista. Meikkejä, voiteta ja sen semmoisia en ole tilannut. Myös palkkarikamat ostetaan Suomesta. Ja samoin kollageenin olen ostanut täältä, kun se on tuolla liki samoissa hinnoissa.

Biotiini

 

Biotin

Vahva ja halpa. Väittäisin että on vaikutusta ainakin minulla hiusten kasvuun. Sekä kasvunopeuteen että hiusten määrään. Tukkani on ihan kohtalainen jo alkujaan, mutta olen saanut palautetta pitkäaikaiselta kampaajaltanikin (jossa käyn kerran vuodessa), että hiuksia olisi enemmän ja ne kasvaisivat vahvempina kuin aiemmin. Hinta 6,64€/100kpl

Kalaöljy

Omega

Tämä oli alunpitäen aika paljon halvempaa, ovat hilanneet hintaa ylös vuosien saatossa. Tuote toimii minulla, koska se ei röyhtäytä kuten esimerkiksi Möllerin kapselit tekee.  Tuotteen hintapiste on siitä hankala, että jos haluaa välttää alv:n, ei pakettiin saa oikein muuta mahtumaan. Hinta 31,30€/240 kpl.

D-vitamiini

D-vitamin

Erittäin vahva, tätä saa pienemmilläkin pitoisuuksilla, jos epäilyttää. Ollaan syöty jo vuosia, eikä mitään haittavaikutuksia kummallakaan havaittavissa.  Hinta 12,24€/ 360kpl.

Magnesium sitraatti

Magnesium

Meillä ylivoimaisesti eniten käytetty tuote. Imeytyy hyvin ja jos unohtuu ottaa, eron huomaa. Saan pidettyä yölliset krampit liki kokonaan poissa tämän avulla. Hinta 8,29€/ 120kpl.

Kurkuma

Curcumin

Tämä on sittenehkä vähän henkimaailman hommia, mutta koska johonkin nyt pitää uskoa, niin olkoon sitten tämä tässä kohtaa. En tiedä johtuuko kurkuman syönnistä vai mistä, mutta en ole käytännössä ikinä kipeä. Välillä aina tuntuu, että tarjolla olisi, mutta oireet menee sitten ohi. Viimeisestä, edes jonkinlaisesta flunssasta on yli puolitoista vuotta aikaa. Aine on kallista, tosin en tiedä, paljonko maksaisi Suomessa, mutta joka tapauksessa. 120 pillerin purkki maksaa 24,61€. Valikoimassa on halvempiakin ja olen niitäkin kokeillut, mutta sain sen verran kovia närästyshommia, että pitäydyn hinnasta huolimatta tässä.

Sinkki

Zinc

Uskon myös, että jatkuvalla Sinkin syönnillä voi olla vaikutusta sairastamattomuuteen. Ja tässä kohtaa pakko uskoa, koska tuosta tulee hitokseen huono olo, kun tuon nappaa. Noin vartin päästä alkaa etoa ja olo kestää vajaan puolituntia. Olenkin ottanut tuon aina illalla, ennen nukkumaanmenoa, koska selällään homman kestää paremmin. Sinkki kai vähän piristää ja siksi sitä ei oikein suositella illalla otetavaksi, mutta tuo olo on sen verran hankala, että en oikein voi sitä ainakaan ihan aamusta napata. Hinta 6,48€/ 250kpl.

C-vitamiini

C-Vitamin

Nämä ovat vahvuuteensa nähden liki ilmaisia. Ajavat asiansa. Hinta 12,68€/ 250kpl.

Magnesium-öljy

Magnesium oil

Tähän minulla on vähän ristiriitainen suhtautuminen; tuote kyllä toimii ja käytän sitä kovien treenien jälkeen, mutta se kirvelee ensimmäisillä kerroilla aika helvetikseen. Oma ihoni ei ole mitenkään herkkä tuollaisille asioille, mutta en kyllä ihan pienessä hädässä antaisi tuota yläselkään sipaista. Myös sheivauksen jälkeen kannattaa varoa, ennen kuin suihketta pohkeelle tarjoaa. Mutta halpaa on verrattuna siihen, mitä olen Suomessa nähnyt; 237 ml maksaa 6,69€. Täällä taitaa olla puolta pienempi pullo liki 20€.

Ja muutama tipsi, jos et ole aikaisemmin tilannut;

  • Jos haluat välttyä maksamasta alv:a, pidä tilauksen arvo alle 35,70€:ssa. Tämä koskee siis 14% verokannan tuotteita, joihin myös lisäravinteet lasketaan. 24% verokannan tuotteissa raja on n. 22€ (eli meikit).  Muista että myös postikulut lasketaan tuohon summaan, ei pelkkä tavaran arvo.
  • Tulli peritään vasta kun tilauksen arvo on 150€, joten siihen saa jo sitten olla tavaraa.
  • Interwebistä löytyy kaikenlaisia alekoodeja ensimmäisiin tilauksiin, niitä kannattaa hyöydyntää jos on mahdollisuus.
  • Toimitusaika on sillä halvimmalla vaihtoehdolla liki aina melko pitkä (2-4 viikkoa). DHL on todella nopea, otin sen joskus vahingossa, mutta IMO toimituksen hinta on kohtuuttoman iso koko tilauksen arvoon nähden (8,95€).
  • Kannattaa tsekkaa aina ennen tilauksen laittamista spesiaalitarjoukset ja trialit. 
    Sieltä voi tehdä löytöjä. Noiden trialien kanssa kantsii muistaa, että offerin voi hyödyntää vain kerran, seuraavalla kerralla tuote on normaalihintainen.
Hyvinvointi Terveys

USA Road trip part 2 – Las Vegas

Los Angelesista suuntasimme Las Vegasiin. Matkaa on kilometreissä vajaa 450, joten ei mikään paha rasti ajella tuo päivä reissuna. Alkuunsa matka on vaikuttava; aavikkoa ja vuoristoa silmänkantamattomiin, mutta sitäpä sitten jatkuu koko matkan, joten vähän puuduttavaa hommaa tuon välin siirtyminen loppuviimeksi on. Lähtiessä kannattaa muistaa pakata riittävästi vettä ja auton tankkaamisessakaan ei kannata pihistellä viime metreille. Aavikolla on usein aika kuuma (meillä oli parhaillaan +42c), joten sinne ei paljon huvittele jäädä tienposkeen ainakaan ilman vettä seisoskelemaan. Tienvarressa näkeekin aika paljon autoja konepelti pystyssä.

IMG_1508

Itse Vegasiin ajaminen on helppoa; sen kun vaan ajaa HW15:sta niin kauan että saapuu perille. Eksymisen mahdollisuutta ei juurikaan ole. Tai no on tietysti, mutta todennäköisyys on aika pieni. En nyt ihan tarkalleen muista, paljonko meillä meni ajamiseen, veikkaisin nelisen tuntia, koska olimme valoisan aikaan perillä ja ehdimme vielä vetäistä päikkärit, ennen kuin siirryimme ihmettelemään Sin Cityn vaaroja.

Majoittuminen on Vegasissa halpaa. Stripiltä saa kelpo hotellin ihan muutamalla kympillä yö, toki liki kaikkiin tulee päälle huviveron tyyppinen lomakeskusmaksu, joka on noin 30 taalan luokkaa/vrk. Olin varannut meille etukäteen kolmen yön majoitukset Hotell Trump:ssa, joka osoittautui nimestään huolimatta erinomaiseksi valinnaksi. Lokaatio oli loistava, Stripille käveli viisi minuuttia ja hotellissa ei ollut kasinoa, joka tarkoitti sitä, että yöllä sai nukuttua eikä joka paikassa leijunut järkyttävä röökin dunkkis. Disclaimerina mainittakoon, että ketju kantaa ainoastaa Trumpin nimeä, omistuksen on nykyään jossain ihan muualla. Toki tuolloin kun oltiin, olimme vielä autuaan tietämättömiä tulevien vaalien tuloksista ja jopa hieman ylimielisesti hymähtelimme alakerran kaupan valikoimalle. No, myöhemmin sitten totuus opetti.

IMG_1512

IMG_1487

Itse Vegas on hämmentävä kokemus. Puhun nyt siis pelkästään Stripistä, sen pidemmällä emme käyneet, joten kokemukseni ovat ymmärrettävästi hieman rajoittuneita. Paikka on kuin ruotsinlaiva ikuisessa loopissa potenssiin tuhat . Kolme kilometriä anniskelualuetta, mitä absurdimpia hotellikomplekseja, humalaisia ihmisiä, Elviksiä, friikkejä ja kodittomia. Syrjäisiä kulmia kannattaa varsinkin illalla välttää, koska kodittomien lisäksi Stripillä pyöri jonkun verran narkkareita.

Meistä ei kumpikaan ole pätkän vertaa kiinnostunut pelaamisesta ja itse en pysty kasinoilla oleilemaan juuri ollenkaan, koska olen yliherkkä röökinsavulle ja varsinkin kun se yhdistetään kokolattiamattoon, on kymmenen minuuttia aika maksimiaika. Eli me emme päässet nauttimaan niistä ilmaisista drinkeistä ja muista urbaanilegondoissa kerrotuista etuuksista, mitä noissa paikoissa huhutaan tapahtuvan. Mutta jos pelailu kiinnostaa, niin kannattaa varautua toppatakilla; halleissa on aivan_sairaan_kylmä. Siihenkin lienee joku psykologinen selitys miksi näin, mutta en jäänyt ottamaan selvää.

Kun mikään ei ole liikaa

Mutta paikan nähtävyys on siis ehdottomasti hotellit. Ne on aivan käsittämättömiä komplekseja. Löytyy Venetsiaa, New Yorkia, Pariisia ja tietty Caesars Palace ja Bellagio. Ja mikään ei ole liian överiä, ei mikään.

IMG_1494 2

IMG_1486

Hotelleihin saa tutustua ihan vapaasti ja liki kaikissa onkin oma ostoskeskus ja huvipuisto ja mitä näitä nyt on. Oma suosikki oli ehkä Venetia Hotel. Hämmennys on melkoinen, kun pääset kolmanteen kerrokseen ja kaveri lykki gondolilla vastaan. Myös New York on näkemisen arvoinen, mutta itselle ehkä lievä pettymys. Tämä saattaa toki johtua siitä, että rakastan kyseistä kaupunkia yli kaiken IRL, mutta sanoisin että yritys hyvä, ainesta olisi parempaankin.

fullsizeoutput_f1b

New York New York

Valoisan aikaan kaupunki on kuin darrainen Tallinnan matkaaja; hidas, hapuilva ja haisee vanhalle viinalle (sekä pissalle), joten päivällä siellä ei oikein ole mitään nähtävää. Hotelleilla on toki hyvät allasalueet, joten omaa kohmeloa voi parannella sitten niissä.

Se mihin päivällä voi aikaansa käyttää on syöminen. Hotellit tarjoilevat muistaakseni kolmessa (tai sitten kahdessa) kattauksessa buffettia ja hinta on Stadilaisen brunssin luokkaa. Vapaan juomatarjoilun saa parilla kympillä till. Me kävimme yhtenä päivänä Hotel Wynn:ssä lounasbuffetissa (valikoitui arvostelujen perusteella) ja tarjooma oli varsin ok. Etenkin jälkkärit oli aikamoisia. Eli tätä voin kyllä suositella ja syömisestä tykkää. Jonottamaan kannattaa varautua, tosi lähinnä sisään. Itse safkapisteisiin ei jonoa ollut, tila oli niin valtava.

Buffettien ja pelaamisen lisäksi kannattaa tietty käydä jossain musikaalissa. Stripiltä voi ostaa lippuja, mutta ainakaan meidän kohdalle ei osunut mitään super-halpoja, mitä esimerkiksi Nykissä voi aika helpostikin saada. Maksoimme saman illan Rock the age -näytökseen muistaakseni 70-80 taalaa per naama. Esitystä ei saanut kuvata, joten ainoa mitä on on tämä.

IMG_1517

Meille kolme yötä oli riittävä setti ja en oikein usko että paluulle on tarvetta. Strippi on vähän once in a life time -tyyppinen nähtävyys täältä asti tultaessa. Ymmärrän toki, että lähempänä asustelevat käyvät siellä bilettämässä, koska paikka on suht edullinen sekä majoituksen että ryypiskelyn suhteen. Tietty jos tykkää pelata, niin homma on eri. Mutta ehdottomasti suosittelen käymään katsomassa, visiitti on vähän kuin plompsahtaisi leffaan, itsestä riippuen onko se sitten Kaamea kankkunen, Fear and Loathing in Las Vegas vai Ocean 11.

Vegasista jatkoimme Hoover Damin kautta Gran Canayonille. Mutta jatkan siitä sitten eri tarinan.

Kulttuuri Matkat