USA Road trip part 1 – Los Angeles

Toteutimme reilu vuosi sitten kauan bucket listilla olleen unelman; road trip USAn länsirannikolla. Matka-ajaksi valikoitui syyskuu.

Ajoimme reitin etelästä pohjoiseen (LA-SF), poiketen matkalla Las Vegasissa ja Grand Canyonilla. Reissu otti lentoineen 19 päivää, kilometrejä kertyi noin 2500. Reilut kaksi viikkoa riittää, kun hyväksyy, jotta kaikkea ei voi nähdä. Meillä reissun pääpaino oli kaupungeilla (LA, Vegas, SF) ja näihin olimme varanneet 3-5 yötä kuhunkin. Matkapäivinä kilometrejä kertyi 500-700. Kaupunkien majoitukset olin varannut etukäteen, matkayöpymiset otettiin lennossa mielenkiintoisen näköisistä tienvarsimotelleista.

Bucket listillani oli keikkunut pitkään myös HW1:n ajaminen avo-Mustangilla, joten autovalinta oli selvä. Ei mikään varsinainen perheauto tai tilaihme (paksiin mahtui yksi matkalaukku), mutta hei, avo-Mustang. Auton vuokraus tehtiin myös etukäteen Alamon kautta. Yhdeksän päivän vuokra oli vakuutuksineen 349€.

 

IMG_4444.jpg Onnistunut pose avo-Mustangin ja HW1:n kanssa oli myös bucket listilla, mutta se jäi seuraavaan kertaan.

Los Angeles

Aloitimme reissun Losista.

Jos pitäisi valita joku paikka ja aika, missä olisin halunnut edellisessä elämässäni elää, olisi se minulle ehdottomasti 80-90 -luvun SunSet Strip. Rainbow Bar, Viper Room ja Whiskey-a-go-go ovat suoranaisia pyhiinvaelluskohteita ja pyyhin salaa onnen kyyneleitä silmäkulmastani, kun saan hengittää samaa ilmaa, joissa suuret kulttuurivaikuttajat ja idolini G’NR, Mötley Crue, Led Zeppelin, Doors etc. ovat aikanaan viettäneet aikaansa.

Joten matkaan kuului siis ehdottomasti hengailua näillä hoodeilla; pizzaa Rainbowssa, keikka Whiskeyssa, kaljaa molemmissa.  Valitettavasti keikkatarjonnassa ei sattunut ihan yhtä hyvä munkki kuin edellisellä reissullani muutamaa vuotta aikaisemmin. Tällöin Michael Monroe oli Pohjois-Amerikan kiertueellaan ja sattui keikalle juuri tuolloin Whiskeyhin. Olin siellä. Ja Sebastian Bach oli. Ja Izzy Stratlin.

Viivyimme LA:ssa viisi yötä. Tulimme iltakoneella, joten ensimmäinen vuorokausi meni lähinnä siinä. Majoitus oli Airbnb kautta West Hollywoodissa, aivan loistavalla sijainnilla, josta oli LA:lle epätyypilliseen tapaan jopa kävelymatka edes jonnekin. Tämä jonnekin oli tässä tapauksessa Hollywood Walk of Fame ja Farmers Market. Hollywood on itsessään melko ränsistynyt ja epäsiisti alue, ja pätkä, jossa Kiinalainen teatteri, WOF ja muut nähtävyydet sijaitsevat, lähinnä surullinen turistirysä. Toki handut pitää käydä sovittelemassa Marilynin jälkiin ja muutama tähti kuvata, mutta sen jälkeen kannattaa suunnata muualle. Farmers Market on taasen kauppakeskus, hieno toki ja onhan siinä vieressä asiallinen Food Court, mutta ei sen enempää.

 

IMG_1455

IMG_1458 Yllättäen kuva ei ole Hollywood Blvd:lta (eikä siinä ole Marilynin kädenjäljet) vaan Guitar Centerin rappusilta.

 

Yksi päivä vietettiin Universalilla, joka on kyllä mielestäni hintansa väärti, myös aikuisille. Halvimmat liput oli 100 euron luokkaa, mutta niillä pärjäsi ihan hyvin, koska jonoja ei juurikaan ollut. Jonon ohi -lippu maksaa muistaakseni muutamana kymmenen taalaa enemmän. Toki lienee peak season -aikaan ihan kannattava hankinta. Puistossa ekaksi parasta oli ajelu leffojen kuvauspaikoilla, tokaksi Simpson Ride. Studioille on kaikkein kätevintä mennä metrolla, koska tällöin voi nauttia pari bisseä vaikkapa Moe’sissa.

IMG_1459

Auton eli sen avo-Mustangin otimme tokavikana LA päivänä, mikä oli vähän fifty-sixty, olisiko ollut järkevää jo aiemmin. Meidän tapauksessa ehkä ei. Auto piti hakea LAXilta ja ajoimmekin sieltä sitten rannalle. Auto parkkiin ja fillarit alle. Tähän muutekseen tipsi; tarkista zygien hinnat. Paikassa ei ole kartellia, niin kuin voisi äkkiseltään luulla, vaan kojujen hinnat vaihtelevat todella paljon. Halvimmillaan pyörän taisi saada alle kympillä pariksi tunniksi ja me maksettiin muistaakseni kolmekybää samasta ajasta (vitutti).  Ja samaa kamaa näytti olevan aikalailla kaikilla, vaikka hinnat vaihteli.

Pyöräilimme Venicelta Santa Monica Pierille ja takaisin. Hienoa mestaa ja luulenkin, että seuraavalla kerralla majoitumme rannalle, ja nimenomaan Venicen puolelle. Paikka vaikutti kaikin puolin aika chilliltä mestalta. Ei ehkä lapsiperhekamaa, mutta muuten.

Sunnuntaiaamuna pakkasimme auton (Mustangin paksiin mahtui siis tasan yksi matkalaukku, loput piti köyttää takapenkille) ja läksimme ajelemaan kohti Las Vegasia. Mittari näytti lähtiessä vajaata 30 celsiusta ja taisi parhaimmillaan kivuta matkan aikana 42:n. Ja ei, katto ei ollut auki koko matkaa.

IMG_1563

Palaan Las Vegasiin myöhemmin.

Kulttuuri Matkat

Ostamisesta ja ostamatta jättämisestä

Tein ehkä noin vuosi sitten päätöksen vähentää kaikentyyppistä shoppailua. Jo ennen tätä päätöstä olin vähän ikävä kuluttaja Suomen kansantalouden kannalta; ostin käytännössä kaikki vaatteeni Jenkeistä. Paitsi treenikamat ja Henri Lloydin.

No eniveis, noin vuosi sitten päätin, että alan katsomaan mitä ostan. Jokainen hankinta pitää olla oikeasti harkittu ja jos suinkin mahdollista ostan käytettynä (eläköön Facebook -kirppikset).Summasin tuossa alkuvuodesta vaatehankintojani ja olin positiivisesti yllättynyt; hommahan oli niin sanotusti hanskassa. Viime vuonna tehdyt hankinnat oli joiltain osin melko hintavia, mutta varmastikin sellaisia, joiden käyttöikä lasketaan useissa vuosissa.

fullsizeoutput_f97

Ostosassari[

No mitä ostin?

Pitkäaikainen haave; Louis Vuitton Neverfull GM Damier Azur

Olin kyttäillyt tätä käytettynä jo hetken (eli vuoden tai kaksi) ja luulen että tässä hommassa tapahtuu käänteinen juttu siihen, kun hankit jotain; olen kuullut, että kun ollaan raskaana, kaikki vastaantulijat tuntuvat olevan raskaana. Tai kun ostat uuden auton, yhtäkkiä koko kaupunkin on täynnä samanlaisia autoja. Itselläni ei ole kokemusta kummastakaan, mutta käänteisvaikutuksesta kyllä; aiemmin kun havittelin samaisen valmistajan pockettia, kukaan ei halunnut myydä. Kunnes sain omani onnenkatamoisena ostettua tori.fi:stä, niin johan niitä pullahti Facen ryhmät väärälleen. Onneksi ei sentään halvemmalla, mutta kuitenkin. Ja sama homma oli Neverfullin kanssa; kukaan ei halunnut myydä omaansa. No, kun vihdoin onnisti ja sain omani juuri sopivasti viime keväänä, niin sen jälkeenpä niitä onkin plompsahdellut tarjolle joka kulmalta. Onneksi sain omani erittäin hyvään hintaan, lohduttaudun sillä.  Ja se on ihana. Aivan ihana. Maltan tuskin odottaa, jotta kesä taas tulee ja saan ottaa laukun käyttöön.

Henri Lloydin purjehduspuku

Tätä mietin pitkään, kun aika vähissä on nykyään nuo seilauspäivät, mutta päädyin sitten kuitenkin hankkimaan sen (edellinen pukuni oli siis yli 12 vuotta vanha ja siirtyi seuraavalla käyttäjälle vähän kevyempään tarkoitukseen). Ikävänä ihmisenä tilasin gearit Briteistä Wetsuitoutletista , koska 250€ säästöä. No, onneksi tilasin. Purjehduspäivien puutteessa takki osoittautui erinomaiseksi zygäilyrotsiksi viime syksyn sateissa ja hetkeäkään ei ole harmittanut. Epäilen sateiden jatkuvan myös ensi syksynä, joten takille on varmasti silloinkin käyttöä. Housut on vähän vajaalla, mutta ehkä keksin niillekin jotain.

Samsoe&Samsoe prätkärotsi

Klassinen prätkärotsi on ollut hiljaisella hankitalistalla jo kauan, mutta en ole oikein löytänyt sellaista juuri sopivaa. Yksi tekonahkainen H&M -versio keikattiin kellarimurron yhteydessä jokunen vuosi sitten ja siitä saakka on ollut vähän vajetta. Ketjuliikkeissä noita on ollut varsin edukkaasti tarjolla, mutta valitettavan usein Zara ja muut vastaavat merkit kiristää vähän sieltä sun täältä sen verran ikävästi, jotta jäävät hyllyyn.

Täydellinen Samsoe&Samsoe -malli löytyi kuitenkin Stockmannilta ja olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaan. Niinä harvoina päivinä viime kesänä kun ei satanut, oli kuitenkin riittävän kylmä, jotta nahkarotsi ei ollut liikaa.

Takin lähtöhinta oli vajaa neljäsataa, mutta Stockmannille sattui juurikin -20% takeista kampanja, joten hinta jäi varsin kohtuulliseksi. Toki tämän alennuksen saaminen vaati sen, jotta palautin edellisellä viikolla täyteen hintaan ostamani takin ja ostin uudelleen, mutta säästö oli sen verran iso, jotta kannatti.

Mulberry Tamara huivi

Facebook -kirppis my mind <3. Olen viehättynyt vanhan malliseen Mulberryn Tamarakuosiin ja niitä ei ole enää muutamaan vuoteen ollut kaupassa tarjolla. Hakusessa on ollut jo pitkään juurikin tämä vaalea väri ja kun se nyt plompsahti feediin, pidin sitä jonkin moisena merkkinä Universumilta. Hintaa en enää muista.

IMG_3227

Timberlandin kengät

Jälleen kerran Facebook -kirppis. Uudenveroiset kengät liki puoleen hintaan. Oikein hyvä.

Kolme (juhla)mekkoa

Nämä olivat oikeastaan ainoat vähän hasardit. Meillä oli muutamat juhlat viime kesänä ja jotenkin halusin ostaa niihin uuden mekon. No, kivoja oli kaksi, joten otin molemmat. Lisäksi tarvitsin loppuvuonna firman juhliin pitkän iltapuvun, enkä jaksanut siinä kiireessä lähteä kirppishommiin, joten marssin Stockmannille. Täytyy toivoa että mekoille on tulevaisuudessakin käyttöä. Ja että myös mahdun niihin.

Yllämainittujen vaatteiden lisäksi olen ostanut treenivaatteita; sanoisin että noin kolme Roguen T-paitaa ja yhdet tai kahdet 2XU:n trikoot. Lisäksi molemmat kengät meni uusintaan (Nanot ja Niken Romeleos 2:t) ja joitakin kappaleita alusvaatteita.

IMG_1769

Olen aika varma, että tässä on kaikki vaatehankinnat viime vuodelta. Se, miksi muistan nämä niin hyvin, johtuu varmaan osaltaan siitä, että yksittäiset ostot ovat budjetilleni aika hintavia, mutta myös siitä, että pääsin asian kanssa aika hyvään flowhun, jolloin ostamatta jättäminen tuotti suurempaa tyydytystä kuin itse ostaminen. Olen jatkanut samaan malliin myös tänä vuonna, tosin pientä lipsumista on tapahtunut; haksahdin Lidissä Heidi Klum -malliston tekonahkapöksyihin.

Pari disclaimeria loppuun; listan tarkoitus ei ole snobbailla brand-droppingilla, vaan ennemminkin havainnollistaa sitä, miten valinnat vaikuttaa tässäkin asiassa. Jos olisin löyhöttänyt menemään entiseen malliin lompsa levällään, ostellen vähän sitä sun tätä, ei minulla todellakaan olisi ollut varaa noihin, pitkään toivelistalla olleisiin hankintoihin. Lisäksi tiedostan varsin hyvin sen, että lapsettomana, kohtuullisesti toimeentulevana valintani ovat moneen muuhun verrattuna helppoja ja etuoikeutettuja. Mutta tätä en siis ole tässä hakenut.

Lisäksi ostamatta jättäminen oli helppoa myös siksi, että minulla on ennestään aivan helkkaristi vaatteita. Olen aikaisemmin ollut vähän vähemmän järkevä shoppailija, eikä siitä ole niin kovin kauaakaan.

Muoti Raha Ajattelin tänään Ostokset