Lukuvuosi 2022

Tänään päättyvä vuosi ei ollut mikään suuria tunteita herättävä kirjavuosi. Minulla on aina tavoitteena lukea vuodessa 50 kirjaa, ja tänä vuonna sain porskutettua läpi 26 teosta, joista kaksi oli tietokirjaa ja loput romaaneja. Lukutahti ei siis ollut järin nopea, mutta ei haittaa. Aina ei vain jaksa lukea, aina ei vain löydä tarpeeksi mukaansa tempaavia opuksia. Julkaisuvuosiltaan lukemani kirjat olivat todella tuoreita: suurin osa on julkaistu 2021-2022, ainoastaan yksi 90-luvulla. Kotimaisia kirjoista oli 12 kappaletta.

Millaisia kirjoja sitten luin? Hieman ankeasti ajattelen, että kovinkaan moni ei ollut hyvä. Esimerkiksi nyt loppuvuodesta lukemani Jung Changin Villijoutsenet vaikutti päättymättömältä järkäleeltä, joka mielenkiintoisesta aiheestaan huolimatta oli kankea ja pitkävetinen elämäkerta. Myös Maaza Mengisten Varjokuningas lukeutuu kirjallisiin pettymyksiin. Iloisena yllättäjänä nostan Juhani Karilan Pienen hauen pyydystyksen ja Emma Hooperin esikoisromaanin Etta ja Otto ja Russell ja James, josta kirjoitin postauksen tässä. En jättänyt yhtään kirjaa kesken, mutta muutama lainakirja jäi kokonaan aloittamatta. Näistä esimerkkinä Venla Hiidensalon Suruttomat.

Mitäs sitten seuraavaksi? Sain joulun pyhinä ajatuksen lukea ensi vuonna rinnakkain samalla vuosikymmenellä julkaistuja amerikkalaisia ja suomalaisia romaaneja. Tammikuussa aloitan 1920-luvusta. Yritän lukea kumpaakin sorttia kaksi kirjaa, ja jos kuuta on vielä sen jälkeen jäljellä, saan lukea mitä haluan. Kirjapinossa odottaa jo Mika Waltarin esikoisteos Suuri illusioni, jota en olekaan aiemmin lukenut. Itse odotan kovasti uudelta lukuvuodelta ainakin Suvi Vaarlan Kadonnutta aikaa ja ehkä Annie Proulxin tuotantoa (jotka eivät kuulu omaan lukuhaasteeseeni). Ei muuta kuin hyvää ja innostavaa uutta lukuvuotta kaikille!

Kulttuuri Kirjat

Etta ja Otto ja Russell ja James – haikean hilpeä kertomus elämästä

Emma Hooperin esikoisteos, Etta ja Otto ja Russell ja James, (Gummerus Kustannus Oy, 2015) jäi sopivasti vaivaamaan. Ja sehän on aina hyvän kirjan merkki. Kirja kertoo ihmisistä, jotka ovat menettäneet elämässään paljon. Kuka perheensä, kuka muistinsa, kuka nuoruuteensa. Onneksi on myös rakkautta ja ystävyyttä, jotka kannattelevat, kun ei itse jaksa. Yli 80-vuotias Etta haluaa yhtäkkiä nähdä meren ja lähtee siksi taivaltamaan sitä kohti. Jostain syystä matkan varrella häntä ilmestyvät kirittämään ja kannustamaan tuntemattomat ihmisjoukot, ja lehdet alkavat kirjoittaa hänestä juttuja. Etasta tulee kuuluisa. Sillä välin kotiin jäänyt Otto alkaa muotoilla paperimassaeläimiä ja testata Etan leipomisreseptejä.

Kenoralainen valokuvaaja, joka oli töissä varsin hyvätasoisessa paikallislehdessä, oli viemässä tytärtään, ainoaa lastaan, opettelemaan pienkoneilmailua tasaisimpaan ja aukeimpaan paikkaan, minkä tiesi, kun hän näki osapuilleen sadan metrin päässä pölyn peittämän ja auringon paahtaman 83-vuotiaan Etan, jonka tukka hulmusi vastatuulessa ja jonka rinnalla hölkytti heinikosta juuri ja juuri erottuva kojootti.

Etta ja Otto ja Russell ja James on surumielisen hilpeä romaani, josésaramagolainen romaani. Siinä ei välttämättä ole päätä eikä häntää. Putosin täysin kärryiltä, kun Etta muuttui Otoksi, mutta sitten annoin vain periksi. Mitäs sitten? Voihan niin käydä, että luulee olevansa joku muu, kun ei muista enää ihan kaikkea ja täytyy kantaa mukanaan paperilappua, jossa lukee perheenjäsentensä nimet. Kirjan henkilöissä on sellaista lempeää voimaa, joka antaa heille viisautta kohdata vakaviakin asioita tyynesti ja järkähtämättömästi. Sellaisia ihmisiä olisi mukava saada ympärilleen. Ja olisi mukava itsekin olla sellainen.

Hooperin teksti on eleetöntä, etenkin dialogi. Tuntui siltä, etteivät kirjan henkilöt koskaan sano mitään. Olen huono tulkitsemaan rivien välistä, ja tätä kirjaa lukiessa ajattelin usein, että mitä tällä nyt oikein tarkoitetaan. Kirjassa on maagista realismia, joka aina tietysti hämää lukijaa. Puhuuko kojootti todella Etalle? Entä miten on mahdollista, että Etta näkee Oton painajaisunia ja elää tämän muistoja? Voiko James ollakin Russell? Joka tapauksessa pidin heistä kaikista: Etasta ja Otosta ja Russellista ja Jamesista.

PS. Mitä sinä ajattelet maagisesta realismista? Missä kirjassa se on onnistunutta?

Kulttuuri Kirjat