Alaskan taivaan alla

 

Kristin Hannahin Alaskan taivaan alla (WSOY, 2021) kertoo kolmihenkisestä amerikkalaisperheestä, joka pakkaa kimpsunsa ja kampsunsa ja muuttaa asumaan Alaskaan autuaan tietämättömänä sen uhkista ja haasteista – ja lumosta. Isällä on sotatraumansa ja väkivaltaisesti kuohahtava luonteensa, äidillä raivostuttavan lapsellinen käsitys kaikkivoipaisesta rakkaudesta ja teinityttärellä kaipuu löytää edes yksi oikea ystävä. Ja tietysti kaikki menee pieleen.

Leniltä ei kestänyt kauan huomata, että hän oli liemessä. Hän ajatteli Matthewia jatkuvasti. Koulussa hän alkoi tarkkailla tämän jokaista liikettä, vahti Matthewia kuin saaliseläintä, yritti arvata tämän aikeet. Matthewin käsi hieraisi joskus hänen omaansa pulpetin alla, tai Matthew hipaisi hänen olkaansa ohittaessaan hänet luokassa.

Kirjan miljöönä on armoton ja kaunis Alaska, jonka väitetään tarjoavan kuolemanvaaroja kaikkialla. Tätä korostetaan kirjassa paljon. Silti kaikista pelottavin ja uhkaavin on ihminen. Häijy peto, joka murjoo ja vahingoittaa lähimmäisiään rakkauden nimessä. Upea luonto on lähes yksi henkilöistä. Pidän kyllä luonnon kuvailusta, mutta jos sitä alkaa olla puolet paksun kirjan pituudesta, niin metsään mennään. Parhaiten ja osuvimmin luonnosta on kirjoittanut Kaisa Kettu Kätilössä. Hannahin teksti ei ole läheskään niin omaperäistä, vaan välillä jopa puuduttavaa ja pakotettua.

 

 

Olen itsekin haaveillut yksinkertaisesta ja karusta elämästä saaristossa tai meren rannalla, jossa pitäisi uurastaa jokapäiväisen leipänsä eteen. Näillä haaveilla ei ole mitään tekemistä realismin kanssa, mutta jokin omavaraisessa ja vähän ankarassa elämässä kiehtoo. Eikö yksinkertainen elämä ole kaikkein parasta? Eikö silloin tuntisi todella elävänsä, kun illalla raahautuisi viimeisillä voimillaan pieneen tupaan, jossa lämpöinen puuhella tai kamiina ottaisi vastaan? No juu, myönnän saaneeni romanttisia vaikutuksia Myrskyluodon Maijasta. Nykyihmisenä tunnen olevani hukassa markettien päättymättömien juusto- ja maitohyllyjen edessä. Kuinka montaa erilaista maitoa ihminen oikeasti tarvitsee?

Pidin kovasti tästä kirjasta suurin piirtein sen puoleenväliin asti. Sen jälkeen tapahtumat alkoivat käydä turhan dramaattisiksi, ja loppuratkaisu oli jo melko äitelä – ja varsin epäuskottava. Olen huomannut, että Game of  Thronesin jälkeen elokuvilta ja kirjoilta odottaa rohkeita ja synkkiäkin ratkaisuja. Siloiteltu ja onnellinen loppu on melkein ärsyttävää.

Kulttuuri Kirjat

Väylä – ihmiset ja lehmät evakkotiellä

Aloin lukemaan joulupukin minulle tuomaa Rosa Liksomin Väylää (Like, 2021) hieman ennen pääsiäistä. Kirja kertoo peräpohjalaisista ihmisistä, jotka joutuvat pakenemaan Lapin sotaa syksyllä 1944. Päähenkilö on nuori tyttö, joka lähtee viemään kotitilansa lehmiä turvaan Ruotsin puolelle. En kuitenkaan päässyt kovin pitkälle, kun korona iski ja kirja piti jättää sivuun. En jaksanut lukea, mutta jaksoin kuunnella. Siksi tartuin elämäni ensimmäiseen äänikirjaan: Lotta-Sofia Saahkon Papan kanssa kahvilla (Tammi, 2020), joka Väylän tavoin kertoo evakoista. Kirjaa oli helppo kuunnella, lukijan (kirjailija itse) kerronta oli eläväistä ja selkeää. Papan tarina kosketti. Olen tiennyt, että evakkoihin ei aina suhtauduttu suinkaan ystävällisesti ja vieraanvaraisesti. En ollut tiennyt kuitenkaan esimerkiksi sitä, että ainakin osa evakoista joutui vaihtamaan nimensä suomalaisemmaksi. Huomaan, että tätä asiaa on vaikea käsitellä, se on niin hämmentävä.

 

 

Kun kuumeen laskettua jaksoin taas jatkaa Väylää, ensimmäisestä äänikirjasta inspiroituneena päätin sekä kuunnella että lukea kirjaa yhtä aikaa. Liksom on kirjoittanut Väylän Tornionjokilaakson murteella, jossa on mielestäni suomen kielen kaunein murrepiirre eli jälkitavujen vokaalienvälinen h. Jos kirja olisi kirjoitettu yleiskielisesti, sen olisi varmasti lukenut paljon nopeampaa, mutta pidin siitä, että Liksom on käyttänyt murretta reippaalla otteella. Se, että kirjaa myös kuunteli, auttoi keskittymään. Olen huomannut, että viime aikoina oma keskittymiskyky on kärsinyt jatkuvasta somen ja netin pläräämisestä. Aivot tuntuvat janoavan lyhyitä ärsykkeitä, ja pitkään lukemiseen on vaikea keskittyä. Some-paasto tekisi varmasti hyvää.

Lehmät näytit luottavan vielä tulehvaan, mutta hiehot huojuit ko olisit justhiinsa tuupertumassa maahan. Ilona yritti pittää mieliallaa yllä. Se katteli välilä taaksepäin ja heihlautti päätänsä, että ei auta: etheenpäin.

Väylän sivuhenkilöinä on paljon lehmiä, mistä pidin valtavasti. Oikeastaan varsinkin alussa minulla menivät lehmät ja ihmiset iloisesti sekaisin, ja piti tarkistaa onko Katri nyt kaksi- vai nelijalkainen. (Öh, keskittymiskyky!) Kotitilan lehmät ovat nuoren päähenkilön vastuulla, ja lisäksi hän joutuu huolehtimaan myös ailahtelevaisesta äidistään, joka katoaa evakkomatkan aikana. Lannistua ei voi, vaan pitää jatkaa eteenpäin. Tai taaksepäin. Minua hieman häiritsi se, että päähenkilö, nuori tyttö, kulki välillä pitkiä metsätaipaleita yksin ihan vieraassa maastossa. Väylää on sanottu kasvutarinaksi. Rohkenen sanoa, että tytön kasvu pyrähtää kirjan lopussa vähän pakotetun makuisesti.

Väylä on viimeinen viime vuoden Finlandia-ehdokkaista, jotka olen aikonut lukea. Ainakin näillä näkymin. Sirkusleijonan mieli, Kuuleminen ja Väylä ovat kaikki kyllä hyvin erilaisia keskenään. En kyllä taitaisi osata jakaa Finlandia-palkintoa. Pidin Väylästä, kyllä. Pidin lehmistä, murteesta, tyylistä. En muista ihan varmasti, olenko lukenut aiemmin Liksomin kirjoja. Yhden yön pysäkki tietysti pitäisi lukea. Täytyy muuten paljastaa, että olin vannonut, etten koske äänikirjoihin.

Kulttuuri Kirjat