Kolme lempikirjaa – kiitos suositteluista

Lempikirja on minulle ennen kaikkea sellainen, että sen haluaa lukea aina uudestaan. Lempikirja on kaunis, siinä on hyvä tarina ja sen teksti ihastuttaa ja ilahduttaa ja tietysti koskettaa. Tämä lempikirjakolmikkoni on pysynyt samana jo melko pitkään. Toki muuttaisin sitä, jos löytäisin uuden lempikirjan. Mutta jos en löydä, ei se haittaa: pidän tätä trioa mieluusti mukanani loppuelämäni. Ja mikä parasta, kaksi näistä olen lukenut suosituksen perusteella.

Heidi Köngäksen Luvattu (Otava, 2000) on yksi kauneimmista kotimaisista kirjoista. Luin sen ensimmäisen kerran lukiossa, kun olin bongannut siitä suosituksen Demi-lehdestä. Rakastuin kirjaan ja olen lukenut sen ehkä viisi tai kuusi kertaa, ehkä seitsemän. Se kertoo nuoresta Maijasta, joka odottaa sulhasensa kotiinpaluuta. Luvassa on yllättäviä tapahtumia, jotka särkevät unelmat ja odotuksen yhteisestä elämästä. Miljöönä on kaunis maaseutu, jossa on totuttu tekemään kovasti töitä ja jossa naisen asema on niin kovin erilainen kuin nykyään. Teksti tässä romaanissa soljuu vaivattomasti, ja vähän väliä törmää lauseeseen, joka on kaunis kuin runo. Tarina Luvatussa jää avoimeksi, ja olen usein toivonut, että Köngäs kirjoittaisi kirjalle jatkoa.

Miten voi kaikki tunto pudota jalkavarteen, polven sivuun, kun sinun jalkasi osuu minuun iltasella kesken ruuan. Sinä istut minua lähinnä, syödään, puhutaan pellavista ja aivan vahingossa sinä osut jalkoinesi sivuun ja minuun. En tee mitään.

Toinen lempikirjani on varsin painavaa ja vaikuttavaa luettavaa: John Steinbeckin Vihan Hedelmät (Tammi, 1944). Tähän suosituksen antoi englannin kielen opettaja, kun olin yläasteella. Luin romaanin kuitenkin ensimmäisen kerran lukiossa ja toisen kerran noin viisi vuotta sitten, kun joulupukki oli tuonut sen minulle ikiomaksi. Vihan hedelmät kertoo oklahomalaisesta Joadin perheestä, joka menettää kotinsa ja maatilansa pankille ja joutuu monien muiden maanmiestensä ja -naistensa tavoin lähtemään etsimään uutta elämää. Lupaukset rikkauksista ja helposta työstä Kalifornian auringon alla osoittautuvat kuitenkin tyhjiksi. Edessä ovat ahtaat asuinsijat ja pitkät, nälkäpalkkaiset työpäivät.

Äiti”, Rosasharn sanoi, ”kun me päästään sinne, niin tehän meinaatte vaan noukkia siellä hedelmiä ja asua niin kun maalla, eiks niin?” Äiti hymyili hieman huvittuneesti. ”Eipä me olla siellä vielä”, hän sanoi. ”Ei sitä tiedä mimmosta se on. Se jää nähtäväks.”

Vihan hedelmät on tyly, mutta silti lämminhenkinen kuvaus ihmisistä, jotka koittavat pärjätä ja tehdä parhaansa laman jauhaessa niin monen elämän murskaksi.

Kolmas lempikirjani on Kaisa Ikolan Ylämaan kapinalliset (Kirjapaja, 1995), joka on Ylämaa-trilogian viimeinen osa. Kirja on lasten ja nuorten kirja, mutta se on pysynyt tiukasti yhtenä lempikirjoistani jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan (huh, kuinka aika kuluu). Ylämaan kapinalliset sijoittuu 1700-luvun Skotlantiin, joka koittaa pyristellä irti englantilaisvallasta ja pysyä itsenäisenä. Glasmoren Malcolm Stewart yrittää päihittää Sassenachit lain voimalla oikeussalissa, mutta joutuu taistelemaan myös miekalla. Kirja kertoo myös monta rakkaustarinaa, joista traagisin ja kaunein lienee vanhaksipiiaksi jääneen Faithin ja englantilaissotilaan, punatakin, tarina.

Sinä iltana punatakki ja jakobiittineiti istuivat molemmat tuolla paljon nähneellä kivellä; koska se oli loppujen lopuksi melko pieni, piti Edward käsivarttaan Faithin ympärillä ”niin ettette vain putoa ja loukkaa itseänne”, kuten hän asiaa sitkeästi puolusti.

Olen lukenut Ylämaan kapinalliset jo aika monesti, viimeksi vuoden 2020 lopulla, kun luin trilogian läpi. Kirjan hahmot, paikat ja tapahtumat rullaavat uskomattoman elävästi päässäni. Joskus tuntuu, kuin olisin nähnyt kirjan myös elokuvana, koska lukiessa tulee niin voimakkaita mielikuvia. Ikola on maustanut kaikkia kolmea kirjaa gaelinkielisillä sanoilla, joille hän on kirjannut myös merkitykset kirjoihin. En muista enää, löysinkö Ikolan kirjat itse vai suositteliko joku niitä. Joka tapauksessa minä suosittelen  niitä lämpimästi!

Kulttuuri Kirjat

Sirkusleijonan mieli

En ole koskaan pitänyt sirkuksesta, enkä oikein tiedä miksi. Kun lapsena joskus kävin sirkuksessa, siellä oli minusta ahdistavaa. Hassua kyllä olen kuitenkin aina pitänyt sirkuksesta miljöönä elokuvissa ja kirjoissa. Fiktiivisessä sirkuksessa on jotain romanttista, mystistä ja jännittävää: esimerkiksi Vettä elefanteille on hyvä sirkusaiheinen leffa (kirjaa en ole lukenut). Joel Elstelän sirkuksessa sen sijaan kaikki riemu ja loisto on korvattu pelolla ja irvokkailla esiintymisnumeroilla. Sirkustirehtööri Egon Heuchlerin rakas Zircco Fantastico kaapataan ja alistetaan alhaisen aatteen alle.

Kirjan ensimmäiset sata sivua muistuttivat Quentin Tarantinon elokuvia, joissa pahimmillaan jäädään jankkaamaan jotain asiaa pitkäksi toviksi. Alun jälkeen kirjan rytmiin kuitenkin tottui ja juoni tempaisi mukaansa. Mikään ihmissuhderomaani Sirkusleijonan mieli ei ole, vaikka Egon kovasti välittääkin sirkuslaisistaan, perheestään.Jos jotain tästä romaanista ymmärsin, niin sen, että se käsittelee sitä, kuinka vaikeaa ihmisen on puuttua näkemäänsä pahaan. Vielä vaikeampaa on silti lähteä, pelastaa itsensä ja jättää muut.

Ja hän tietää surukseen jossain mielensä takakomerossa, että samanlaiset huudot ovat aikojen alusta lähtien takoneet miekkoja, teroittaneet keihäitä ja hioneet pistimiä murskatakseen nastoilla vahvistetuin sandaalein, raudoitetuin varsikengin ja naula-anturaisin saappain ihmisluita pölyksi.

Sirkusleijonan mielen häijyin hahmo on herra Steinwampe, joka tylysti syrjäyttää Egonin sirkuksen johdosta ja nöyryyttää tätä kerta toisensa jälkeen. Steinwampe on iljettävä, raakamainen ihmisen irvikuva, jota vastaan Egonilla ei oikein ole mitään aseita, korkeintaan sivistystä ja ripaus idealismia. Vihollinen on ylivoimainen. Täytyy kyllä sanoa, että minulle kehittyi todella voimakkaita inhon ja vihan tunteita Steinwampea kohtaan, ja loppukohtauksessa vähän hämmennyin omista ajatuksistani. Se kai tarkoittaa sitä, että Elstelä kirjoittaa hyvin.

Loppujen lopuksi kirja ei paljoa kerro varsinaisesti sirkuksesta, sen ihmisistä ja esityksistä. Sirkusleijonan mieli keskittyy kuvaamaan muutaman päivän tapahtumat hyvin yksityiskohtaisesti ja erityisesti mitä päähenkilö Egon ajattelee, kokee ja tuntee. Ja haistaa. Kirjan loppuratkaisu Egonin ja sirkusväen osalta jäi hiukan kiusaamaan. Minusta se oli liian helppo. Kirja on kuitenkin hyvä, suosittelen! Mitä ajattelit tästä ja mitä muita hyviä sirkukseen liittyviä kirjoja olet lukenut?

Kulttuuri Kirjat