Blogin Instagram-strategia

Tänään lanseerasin viimein blogille oman Instagram-tilin. Hassua, miten jännittävän kutkuttavaa Instagram-tilin avaaminen voi olla jopa mulle, joka olen tehnyt työkseni somesisältöjä ja niiden strategista suunnittelua jo vuosia. Tällainen ”oma brändi” asettaa aina vähän odotuksia itsellekin ja siksi halusinkin suunnitella hetken feedin julkaisuja ennen niiden ulos laittamista. Valita rauhassa värimaailman, joka olisi samalla rento, mutta näyttäisi multa. Listasin Instagram-strategian työvaiheet alle, jos vaikka harkitset oman tilin avaamista!

Instagram-strategia - Smthngblogi

Instagram-strategia

  1. Realiteetit: Kuinka usein ehdin julkaista? Olenko valmis tekemään blogia pitkäjänteisesti, jopa vähän aiempaa tavoitteellisemmin? Edelleenkään blogin kasvattaminen ei ole sen kirjoittamisen tavoite. Mulle blogi on itseilmaisun väline – tapa pitää yllä kirjoitustaitoa ja kehittyä siinä. Instagramin myötä sitoudun tekemään sisältöä säännöllisesti. Tällä hetkellä kirjoitan noin joka toinen päivä. Instagram-kuvia julkaisen alussa muutaman päivässä, että algoritmista alkaa tulla ystäväni. Kiinnostaisiko teitä muuten kuulla lisää Instagramin algoritmista? 
  2. Brändin kirkastaminen: millainen brändi on SMTHNG GOOD? Miten kuivailla blogia tuntemattomille, kun se kertoo toisaalta vähän kaikesta? Katsoin sattumalta oivaltavan webinaarin, jossa joukko menestyneitä vaikuttajia kertoi työskentelytavoistaan. Sieltä sain mahtavan vinkin blogin teemoittamiseen, joka toisaalta mahdollistaa brändin kirkastamisen monipuolisesta sisällöstä huolimatta. Se kuului näin:”Treat your accounts like they’re your magazine.” Olen aiemminkin puhunut olevani itse blogini päätoimittaja ja siksi rakastavani sen kirjoittamista. Saan päättää, mitä julkaisen, tehdä siitä itseni näköisen ja olla välittämättä mitä muut siitä ajattelevat (toki kuulen mielelläni aina välillä, mitä teksteistäni ajattelette). Mainitsemani vaikuttaja Jenna Kutcher kehotti jakamaan sisällön viiteen kategoriaan, joista sisältö muodostuu. SMTHNG GOOD:n 5 kategoriaa ovat minä, mieli, koira, työ ja vinkit. Näiden alle pystyn kategorisoimaan käytännössä kaikki postaukseni.
  3. Visuaalinen ilme: Mun mielestä Instagramissa tärkeää on visuaalisuus, sillä kanava on tehty nimenomaan kuvalliseen viestintään. Vaikka harva vierailee käyttäjän profiilisivulla, haluan julkaisemani kuvavirran olevan yhtenäinen. Suunnittelin feediä Preview-nimisellä sovelluksella ja visuaalista ilmettä apunani Canva ja Pinterest. Pinterestistä löytyy hyviä väripaletteja, joita voi käyttää apuna ”brändivärejä” valitessa. Canvassa sen sijaan on monia hyviä valmiita templateja Instagram-postauksiin ja Storyihin. Ja mikä parasta: suunnittelu näillä työkaluilla on paitsi helppoa myös superkivaa!
  4. Sisällön suunnittelu: Olen julkaissut blogia vuodesta 2014, joten olisi hassua kertoa ainoastaan postauksista, jotka julkaisen Instagram-tilin avaamisen jälkeen. Osana strategiaa tein listan blogipostauksista, joiden aihe on edelleen relevantti ja taannoin julkaistu teksti ei ole liian aikaan sidottu. Näin saatan nostaa Instagramissa myös vanhempia julkaisuja, joiden sanoma on yhä relevantti. Kaikki julkaisulistaan päätyvät postaukset kategorisoin noiden mainitsemani viiden teeman alle, jotta teemat vuorottelevat feedissä.
  5. Instagram Stories: Storiesissa aion julkaista bloginostojen lisäksi täyttöpohjia, joiden aiheet mukailevat tekstien teemoja. Tänään esimerkiksi täyttöpohjana on podcast-suosikit, jonka tarkoituksena on saada ihmiset jakamaan suosikkejaan ja muut keräämään vinkkejä kuunneltavista podeista niiden avulla. Tein itse postauksen suosikkipodeistani ja niiden parhaista jaksoista tänne.
  6. Seuraajien houkutteleminen: Aloitin seuraamalla muutamia Lilyn bloggaajia, sillä uskon Lily-yhteisön voimaan ja haluan nähdä kuvavirrassani, mistä muut Lilyn bloggaajat puhuvat. Esimerkiksi käyttämällä tagia #lilyblogit voin saada Instagram-kuvani muiden Lily-käyttäjien nähtäväksi, mutta myös tänne Lily.fi-sivulle etusivun kuvakaruselliin. Instagramin algoritmi arvostaa aktiivisuutta, joten kommentoimalla ja seuraamalla muita käyttäjiä, saan todennäköisesti myös omille julkaisuilleni enemmän näkyvyyttä. Kerroin blogin tilistä myös ystävilleni, jotka olivat aiemmin kertoneet kiinnostuksesta nähdä blogiini liittyviä julkaisuja.
  7. Menestyksen mittaaminen: Kuten sanoin, en tavoittele tällä hetkellä suurta massaa lukijoita tai Instagram-seuraajia. Mulle tärkeämpää on, että sanani puhuttelevat ja niihin voi samaistua. Jos joku saa niistä pienenkin neuvon tai ajatuksen elämäänsä, olen onnistunut. Olen kuitenkin analytiikkanörtti, joten tein Instagram-tilistäni ns. creator-tilin, jolloin näen kävijätietoa, kuten iän, sijainnin ja määrän sekä julkaisuihin sitoutuneet viikottaisina yhteenvetoina. Just for fun!

Oletko itse tehnyt sisällöille strategiaa ennakkoon vai antanut mennä vaan? Itse uskon vakaasti, että julkaiseminen on tärkeintä mahdollisimman matalalla kynnyksellä. Jos asioista tekee liian vaikeita, innostus helposti lopahtaa. Siksi aion vastedeskin kirjoittaa tänne ihan kaikesta ja julkaista nekin tekstit, joihin en ole täysin tyytyväinen. Tehkää tekin samoin!

Hei, linkkaathan blogisi ja Instagramisi alle, jos luit postausta tänne saakka!

Noora

Aiheeseen liittyvää:

#Storytime: tarina blogin nimen takana

Miten kasvattaa blogia ja miksi en tee niin

Editointivinkkejä bloggaajalle ja katse omiin maneereihin

Paluu arkeen ja blogin peruselementit

tyo-ja-raha tyo suosittelen tutoriaalit
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.