Säästövinkki arjen ruokamenoihin

Näyttökuva 2018-10-27 kello 11.56.24.png

Pari kuukautta sitten teimme taloudessamme päätöksen uuden asunnon hankinnasta ja aloimme kilpailuttaa pankkeja. Talousasioista lähes kuukauden päivittäin keskusteluani, alkoi arjen kulutuskin kiinnostaa uudella tavalla. En ole koskaan laskenut tarkkaan menojani, rahaa on jäänyt välillä säästöön enemmän, välillä vähemmän. Pankkineuvottelujen yhteydessä oli kuitenkin pakko laskeskella kuluja vähän tarkemmin, josta innostuneena päädyin ynnäämään menneiden kuukausien kauppalaskuja. Yllätyin.

Olen aina ollut huono suunnittelemaan päivieni ruokailuja. Osasyynä siiihen on suhteellisen kiireinen ja vaihteleva elämänrytmini, jota pyörittävät niin työt, harrastukset kuin parisuhdekin. Olen tottunut käymään kaupassa liian usein ja ostamaan vain 1-2 päivän ruoat kerrallaan. Unohdan usein asioita ja löydän itseni taas illalla lenkin jälkeen kassajonosta. Kaikki voinevat nähdä tämän ongelmallisuuden rahan käytön kannalta. Ei ole halpaa ei.

Tulimme puolisoni kanssa tulokseen, että kauppalaskulle olisi helppo tehdä leikkausoperaatio suunnitelmallisuudella. Syömme usein viikosta toiseen samoja ruokia: vakioannoksiin kuuluvat jauhelihapasta, lihapullat, lohi ja kasvikset, makaroonilaatikko ja erilaiset salaatit. Ilta- ja välipaloina toimivat rahkat, välipalapatukat ja hedelmät. Aamuisin keitän puuroa pakastemarjoilla ja raejuustolla. Olisi siis helppoa miettiä viikon ruoat ennakkoon.

Ryhdyimme tuumasta toimeen. Googletimme kauppakassipalveluita, joiden noutopisteet olisivat lähellä. Halusimme valita palvelun, jonka ostokset kootaan isommassa marketissa kalliin lähikauppamme sijaan. Valikoimme tarjonnasta Foodien – S-ryhmän ruokaostosten suunnittelupalvelun, josta tilatut ostokset voi joko noutaa lähimmästä marketista tai tilata ne kuljetettuna kotiin. Meille kaikki vaihtoehdot, jossa emme itse joudu nälissämme seikkailemaan marketin hyllyväleissä olivat plussaa. Myöhään sunnuntai-iltana aloimme koota ensimmäistä listaa.

Näyttökuva 2018-10-27 kello 12.07.54.png

Näin homma toimii:

1. Lataa Foodie-sovellus ja kirjaudu sisään. Kirjautumistietoihin voi liittää omien tietojen lisäksi maksukortin ja S-etukortin sekä valita haluamansa noutopisteen. Plussaa noutopistevaihtoehdoista – niitä oli jo paljon!

2. Etsi tuotteet ostoslistalle. Voit käyttää tähän hakutoimintoa tai selata eri tuoteryhmiä. Palvelussa on helppo tehdä hintavertailua kaikkien samankataisten tuotteiden näkyessä valikossa kuvineen ja hintoineen yhtäaikaa. 

Vinkki! Palvelussa voi etsiä myös reseptejä, joiden valintojen mukaiset tuotteet voit lisätä automaattisesti listallesi.

3. Kun olet tyytyväinen listaan, sen voi tallentaa seuraavia käyttökertoja varten. Olimme onnellisia tästä toiminnon säästäessä aikaa tulevina viikkoina. 

4. Varaa nouto-/toimitusaika. Noutoaikoja oli jäljellä myöhään sunnuntaina aikaisintaan tiistaille. Tämä kuitenkin riitti meille. Toisena viikkona teimme tilauksen jo aiemmin, saadaksenmme noudon maanantaille. Kannattaa siis olla ajoissa liikkeellä, kun jääkaappi alkaa tyhjentyä. Noutoaikasloteilla on myös eri hintoja (5,90 €-8,90 €) niiden suosion mukaan. 

5. Maksa tilaus. Tilauksen maksun yhteydessä palvelu perii 15 % ylimääräisen osan katevarauksena, mikäli mukana on punnittavia tuotteita. Voit myös valita saako tuotteita korvata vastaavilla halutun vaihtoehdon ollessa loppu. Korvaavia tuotteita varten voi lisätä listalle myös erikoisruokavaliotiedot sekä tuotekohtaisia kommentteja. Meillä esimerkiksi lohimedaljongit oli ensimmäisellä kerralla korvattu lohifileellä (joka oli jopa parempi vaihtoehto), kun taas yksi hedelmävaihtoehto oli kokonaan loppunut ja jäänyt siksi toimituksesta pois. Palvelu ilmoittaa sähköpostitse tilauksen lopullisen summan noutuopäivänä  ja vain tuo summa veloitetaan kortilta. Samalla näet, onko jotain jäänyt pois mahdollisten valikoimarajoitteiden vuoksi.

6. Nouda tilaus. Tilauksen noutokoodi ja lokeron numero tulee tekstiviestinä noutoajan alettua. Kauppa lisää ostoksien loppusummaan muovipussien hinnat, joissa tuotteet odottavat noutajaansa. Turhia pusseja emme kokeneet saavamme, vaan noudetut pussit oli pakattu hyvin täyteen.

Näyttökuva 2018-10-27 kello 12.06.19.png

Yhteenvetona, kauppakassipalvelun käyttäminen säästää meiltä aikaa, hermoja ja rahaa.

– Kaupassakäynnit vähenevät, kun ruokalistat on suunniteltu viikoksi kerrallaan. Mahdollista olisi suunnitella lista myös kahdelle viikolle, sillä käyttöpäiväykset ovat olleet tilaamisamme tuotteissa aina tosi kaukana.

– Kaupassa käyntiin riittää vain pyörähdys parkkihallin noutopisteellä kerran viikossa. Tämä säästää hermoja merkittävästi, sillä inhoamme molemmat kaupassa käyntiä – etenkin niissä suurissa, joissa usein olisi edullisempaa.

– Säästämme aikaa, kun ruokasuunnittelu on tehty ennakkoon, eikä töiden jälkeen tarvitse miettiä mitä syödään, kuka käy kaupassa ja miten tämän kaiken ehtii toimittaa ennne nälän ehtimistä liian suureksi.

– Ja ennen kaikkea säästämme paljon rahaa, heräteostosten jäädessa pois listoilta ja tilaustuotteiden tullessa isommasta marketista kalliin lähikauppamme sijaan. Ruokaostoksiin ei tullut myöskään lisättyä herkkuja, sillä ne tuskin muuten säilyisivät viikonlopulle saakka.

– Ruokamenojen budjetointi helpottuu, kun tilaus menee aina kristillisesti puoliksi ilman keskusteluja siitä, kumpi on käynyt tällä viikolla enemmän kaupassa tai mitä sieltä milloinkin on ostetty. Sopukin säilyy  näin taloudessa paremmin. :)

Suosittelen siis lämpimästi testaamaan ruokapalvelua arjen helpottajana myös pienemmissä talouksissa. Vastaavia kauppakassipalveluita on myös K-ryhmällä, mutta keskityin postauksessa tähän S-ryhmän Foodieen omien kokemuksien rajoittuessa toistaiseksi vain siihen. Tämä ei yksityiskohtiasuudestaan huolimatta ole kaupallinen yhteistyö, vaan ihan aito omista tarpeista kummunnut arjen oivallus.

– Noora

tyo-ja-raha raha ruoka-ja-juoma vastuullisuus