Keskiyön lenkki

Eilen osallistuin juoksukauden ehkä kivimpaan tapahtumaan Helsinki Midnight Runiin. Olin viime kesänä ekaa kertaa mukana ja totesin jo tuolloin eventin erinomaisuuden. Parasta oli, että tänäkin vuonna osallistuimme yhdessä isosiskoni kanssa, joka vartavasten tämän vuoksi matkusti toiselta puolelta Suomea meille kylään ja kanssani hölkälle 🙂

Kuvankaappaus 2014-8-31 kello 22.35.50.png

Mikä tekee Midnight Runista hyvän juoksutapahtuman?

1 Osallistumismaksu on laatuun nähden kohtuullinen. Tänä vuonna Helsingin Sanomat antoi lukijoilleen etuna vieläkin edullisemman osallistumisen, jonka siskoni kanssa hyödynsimme.  

2 Jokainen osallistuja saa laadukkaan Niken juoksupaidan, jonka väri vaihtelee vuosittain. Viime vuotinen paita oli vihreä ja tänä vuonna kaupungin yössä vilisi ”lohenpunaisia” paitoja. Kuvan näet täältä.

3 Tapahtumaan on helppo tulla. Lähtö on Senaatintorilla ja aluetta ei ole aidattu, eikä paikanpäällä tarvitse odotella turhia. Juoksijat on jaettu lähtöryhmiin aikatavoitteiden mukaan ja jokaisella lähtöryhmällä on tarkka aikataulu, koska saapua paikalle ja lopulta lähtöviivalle. Lähtöalue on hyvin organisoitu, vaikka tänäkin vuonna liikuteltiin yli 10 000 ihmisen massoja. 

4 Reitti on kiva. Juoksureitti kulkee Tähtitorninmäeltä Etelärantaan, sieltä edelleen Katajanokalle, josta kohti Siltasaarta ja taas Senaatintorille. Matkaan mahtuu ylä- ja alamäkiä ihan kokreettisestikin sekä kivoja maisemia, merituulta, musiikkia ja tsemppaavia ihmisiä. 

5 Ajanotto ja seuranta toimii. Jokaisella juoksijallaan on kengässä siru, joka mittaa kokonaisjuoksuaikaa sekä väliaikoja tasaisesti juoksun varrella. Osallistujan etenemistä voi seurata livenä verkossa. Itse en käytä lenkeillä ikinä mitään mittauslaitteita, joten on aika silmiä avaavaa nähdä väliajat juoksun jälkeen sekä keskimäärinen vauhti. Tällä kertaa kokonaisaika kympille oli 1 h 8 minuuttia ja keskivauhti 6,50 min/km.

Kaikinpuolin olin tyytyväinen tapahtumaan, vaikka aikatavoitteeni tunti ei mennytkään ihan nappiin. Yksi kehityskohta järjestäjille tuli mieleen: Tarjotkaa juoksijoille vettä heti ensimmäisenä maaliviivan jälkeen. Reitistä väsyneenä eivät banaani, rahka, rusinat ja keksit ole niitä, joita haluan ensimmäisenä, vaan se vesi ja urheilujuoma. Eväspisteen järjestystä voisi siis vaihtaa. Muuten eväät olivat kyllä ihan kohdallaan, kiitos niistä.

Jos et ole vielä osallistunut Helsinki Midnight Runiin, niin suosittelen. Tapahtuma järjestetään myös Göteborgissa, Malmössä ja Tukholmassa eri viikonloppuina. Ensi vuonna ajattelin kipaista Tukholmaankin, mikä oli tänäkin vuonna jo melko lähellä.

 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *