Vaalimainonnan helmet

Kerroin edellisessä postauksessa, että mielestäni nämä eduskuntavaalit ovat poikkeukselliset (katso täältä miksi). Mutta yhden asian suhteen muutosta ei ole havaittavissa. Ne ovat jäätävän huonot vaalimainokset. Heittelin sloganeiden helmet postauksen sekaan tuottaakseni teille viikonlopuksi piristystä.

Mainoksien sisältö

Kaikissa mainoksissa toistuvat samat asiat: nimi, naama, numero, hölmö slogan, joka harvoin kertoo edes ehdokkaan arvoista mitään ja puolueen logo. Miksi kukaan ei poikkea joukosta?

Puolueiden mainokset ovat keskenään ihan eri maasta, eikö näissä voisi olla edes jokin standardi, jolla helposti havaitsee, mitä puoluetta henkilö edustaa? Kuvittelisin, että voimien yhdistäminen olisi järkevää myös puolueen menestyksen kannalta.

Paremman huomisen puolesta.

Mainosmuodot

Eniten ihmettelen postilaatikoissa, metroasemilla ja jalkakäytävillä lojuvia flyereita. Niitä tulee vaalien alla lähes joka lehden välissä ja jopa suoraan postilaatikkoon. Oliko joku muukin ajatellut, että näissä vaaleissa on keskiössä ympäristöasiat? Mun on ainakin ollut hankala arvostaa flyeriroskaa kaikkialla, harva kun niitä tarkemmin edes lukee. Useimmat niistä ovat myös kiiltäväpintaisia, joka ei ole kierrätyksenkään kannalta se ekologisin vaihtoehto.

Iso mies ihmisen asialla.

Flyerit ovat varmasti kustannustehokas tapa mainostaa. Kannustaisin puolueiden jäseniä mieluummin yhdistämään voimansa paremman (ja mieleenpainuvamman) vaalimainonnan puolesta. Jos muutama ehdokas ottaisi haltuun yhdessä isompia pintoja hyvällä idealla, saattaisi mullekin jäädä niistä jotain mieleen.

Punavihreiden pahin painajainen.

Näissä vaaleissa korostetaan myös nuorten äänestysaktiivisuuden merkitystä. En silti vieläkään törmää vaalimainoksiin esim. Instagramissa. Nuoret arvostavat myös osallistumisen ja vuorovaikutuksen merkitystä. Miksi kukaan ehdokkaista ei mainosta Instagram liveä, jossa vastaisi äänestäjien kysymyksiin ja antaisi samalla oman, mahdollisesti melko tuntemattomankin persoonansa näkyä ja tulla tutuksi? Sen sijaan puolueet satsaavat soppatarjoiluun toreilla.

Terve Suomi.

Meillä taitaa olla sama suunta? Okei, täytyy myöntää, että tämä sdp:n tv-filkka on jäänyt mieleen ja saanut aikaan reaktion, joita usein pidetään onnistuneen mainonnan merkkinä. Mutta onko nauru ja hämmennys reaktiona toivottu?

Liike Nyt taas nojaa dramatiikkaan, asia käy kyllä hyvin selväksi. Vihreiden ja Kokoomuksen tunteisiin vetoavat tv-mainokset olivat kuitenkin mielestäni kohtuullisen onnistuneita. Niissä näkee sellaista brändinrakennustematiikkaa, mitä laadukkaalla mainonnalla tarkoitan. Tuotannon on tehnyt ammattilainen.

Muutosehdotus

Mietin, että tässä olisi jollekin hyvä business: vaalimainonnan ilmeuudistus, monta henkilöbrändiä, joiden markkinointi kaipaisi kipeästi ammattilaisen apua. Esimerkiksi oppilaitokset voisivat koota työryhmän alan tekijöitä neljän vuoden välein auttamaan ehdokkaita. Siitä voisi olla hyötyä molemmille!

Ihmemies eduskuntaan.

Mainonta ei ole monelle edes budjettikysymys, olin ihmeissäni havaitessani vaalikoneen tiedot siitä, paljon kukin ehdokas on valmis satsaamaan kampanjaansa. Vaaleihin käytetään jopa kymmeniätuhansia euroja. Mainostila maksaa, sen ammattilaisena tiedän. Mutta juuri siksi se pitäisi hyödyntää mahdollisimman hyvin.

Säilytetään Suomi Suomena.

Loppukevennyksenä vielä tarina lapsuudessani kohtaamastani vaalimainonnasta. Suvi-Anne Siimes pyrki eduskuntaan ja leipoi ilmeisesti jotain tv-mainoksessaan. Tokaisin isälle jossain ”poliittisen” keskustelun keskellä: ”Suvi-Anne Siimes leipoo työttömiä.” Vanhemmat repesivät nauramaan. Itse en tuolloin vielä tajunnut tilanteen huumoriarvoa, mutta ehkä tämä on juuri erinomainen esimerkki, kuinka henkilömielikuvien ja asiasisällön sekoittaminen on taitolaji, jonka vain harva masteroi.

Tulevaisuus on toivoa täynnä.

Tähän on hyvä lopettaa.

-Noora

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *