Bloggaaja mediasisällön tuottajana
Laitoin Instagramiin kuvan viime viikolla ollessani Kiseleffin talossa kuuntelemassa paneelia blogimarkkinoinnista ja bloggaajan roolista mediasisällön tuottajana. Ilta oli mielenkiintoinen, vaikkei minulle välttämättä mitään uusia ajatuksia kamalasti herännytkään. Instagrammissa sain pyynnön avata vähän ajatuksiani aiheesta.
Keskustelua oli muun muassa siitä, minkälaisia eri yhteistöitä blogeissa on ja miten niistä tulisi lukijoille ilmoittaa. Se että joku kirjoittaa blogia työkseen, tuntuu olevan myös edelleen kuuma peruna. Bloggaajia verrattiin muun muassa toimittajiin ja lehtitaloihin. Kun miettii kuukausittaisia uniikkeja kävijöitä, jää aikamoni lehti kuitenkin lukijamäärissä taakse suosituille blogeille. Tämän takia ymmärrän hyvin mainostajien mielenkiinnon blogeja kohtaan. Mikä minua ilmiössä huolestuttaa, on se, tajuavatko bloggaajat itse oman arvonsa?
Koska olen blogannut nyt noin vuoden verran, olen kohdannut kaikenlaisia yhteistyötarjouksia. Teen omat yhteistyöni harkiten ja niin, että lukijalle ei jää epäselväksi, onko kyseessä yhteistyö vai ei. Välillä yhteistyöehdotukset ovat kuitenkin todella härskejä ja toivotaan, ettei kerrottaisi tämän olevan yhteistyö tai pyydetään kirjoittamaan tuotteesta tiettyyn sävyyn rahasummaa vastaan. En luonnollisestikaan lähde ikinä tällaisiin yhteistöihin mukaan, mutta niin kauan kun joku lähtee voidaan yleisellä tasolla kyseenalaistaa bloggaajien sekä mainostajien moraali.
Se mikä tuntui myös paneelissa puhuttavan, oli varsinkin nuorten bloggareiden ymmärrys oman mediansa arvosta. Ei välttämättä ymmärretä sitä, että näkyvyyttä voi ostaa, mutta mielipidettä ei. Kukaan ei voi siis velvoittaa sinua kirjoittamaan jostain tuotteesta asioita omana mielipiteenäsi, vaikka hän maksaisi siitä mitä. Uskon että juuri tällaisissa tapauksissa bloggaajan uskottavuus kärsii. Lukijoita ei pidä aliarvioida mielestäni, koska päälleliimatun mainonnan huomaa kyllä melko nopeasti.
Ja palatakseni vielä tähän alussa esittämään pohdintaani, saako bloggaaja tienata työstään? Mielestäni tämä on ihan hullunkurinen kysymys. Useasti suosituimmat bloggaajat käyttävät viikossaan ihan hirveästi aikaa kirjoittamiseen, kuvien ottamiseen ja editoimiseen sekä juttuaiheiden miettimiseen. Toki tämä on kirjoittajalleen myös mielekästä puuhaa, mutta missä vaiheessa luovumme ajatuksesta että työn pitäisi olla kurjaa ollakseen kunnon työtä? Niin kauan kun joku on valmis maksamaan siitä, että joku tekee itselleen mieluista puuhaa, on mielestäni kyseessä ihan täydellinen työsuhde.
Bloggaaminenhan on sinänsä hauska ala, että kaikki halukkaat voivat sen aloittaa. Ylipäätään, haluaisin kaikkien tekevän sellaista työtä mistä nauttii. Olenkin pohtinut jo jonkin aikaa, että voisin aloittaa sellaisen juttusarjan erilaisista ammateista. Haastattelisin ystäviäni, joilla on vähän erikoisempi työpaikka, joka voisi monia kiinnostaa ja kyselisin mitä kautta he ovat siihen päätyneet. Voisin kertoa myös omasta työstäni muotilehdessä. Lukijoissani on varmasti monia nuoria, jotka eivät oikein tiedä vielä mitä tehdä tulevaisuudessa. Miltä tällainen kuulostaa?
Heräsikö mietteitä blogimarkkinoinnista? Sana on vapaa!