Ihonhoidon 3 pääpilaria

Kaupallinen yhteistyö: Oslo Skin Lab

Kun ihoni alkoi aikoinaan oireilemaan hormonaalisen ehkäisyn takia, yritin rauhoittaa sitä lähinnä kuorinnoilla, voiteilla ja erilaisilla kosmetiikkatuotteilla. Nykyään suhtaudun ihonhoitoon paljon kokonaisvaltaisemmin. Huomaan saman tien muutoksia ihossani jos muutaman päivän ajan olen syönyt esimerkiksi paljon sokeria tai todella prosessoituja ruokia. Näihin kolmeen peruspilariin ihonhoitofilosofiani perustuu.

Puhtaus

Pesen kasvot aamuin ja illoin puhdistusaineella, vaikka minulla ei olisi meikkiä lainkaan. Vaihdan säännöllisesti myös pyyhettä ja tyynyliinaa. Pidän myös puuterisudit ja meikkisienet puhtaina ja vaihdan tarpeeksi usein.

Suojaus

Suojaan ihon päivisin auringolta vaikka päivä olisi pilvinen. Pyrin myös pitämään hattua aina kun olen pidempiä aikoja auringossa. UV-säteiden lisäksi se suojaa myös päätä auringonpistokselta.

Ruokavalio

Olen huomannut, että parhaiten ihoni voi silloin kun teen itse vähintään 90 prosenttia syömästäni ruoasta. Mitä enemmän käyn ravintolassa, sitä enemmän ongelmia on ihoni, sekä herkän vatsani kanssa. Ruoat joita yritän syödä jokaisella aterialla ovat puhtaita, mahdollisimman vähän käsiteltyjä, tuoreita ja sisältävät hyviä rasvoja. Antioksidantit tekevät myös iholle hyvää, ja niitä saa muun muassa marjoista, värikkäistä vihanneksista, hedelmistä ja pähkinöistä ja siemenistä. Huolehdin aina myös riittävästä proteiinin saannista. Suosin kalaa, kananmunia, kikherneitä  ja papuja. Kananmunassa on myös A-vitamiinia, joka on myös iholle tärkeä. Ennen saatoin syödä jokaisella ruoalla kanaa, mutta nykyään pyrin pitämään myös proteiinin lähteet mahdollisimman monipuolisina.

Sen sijaan koitan välttää prosessoituja ruokia, maitoa, kovaa rasvaa, sokeria, liiallista gluteenia, kahvia ja alkoholia. Sokeria tai prosessoituja ruokia harvoin syön muutenkaan, mutta pastaöverit ja liialliset punkkulasien kilistelyt kyllä näkyy naamassa melkein heti. Olen myös yrittänyt vähentää ruoan paistamista pannulla ja suosia esimerkiksi uunivihanneksia ja keitettyä ruokaa. En usko että kovin rasvainen tai sokerinen ruoka tekee hyvää kellekään, mutta esimerkiksi maito voi jollain aiheuttaa enemmän herkkyyksiä kuin toisilla. Sen takia voi olla hyvä idea kokeilla vaikka pari viikkoa olla ilman gluteenia tai maitoa, ja katsoa tapahtuuko ihon kunnossa muutoksia.

Ruokavalion lisäksi nautin aamuisin veteen sekoitettuna  Oslo Skin Labin The Solution -kollageenijauhetta, josta kirjoitin jo aiemminkin. Erityyppiset kollageenit vaikuttavat eri tavoin. Tyypin 1 kollageeni vaikuttaa ihoon ja tyypin 2 kollageeni niveliin. The Solution™ sisältää tyypin 1 kollageenia.Oslo Skin Labin kollageenin erityispiirteenä on se, että kollageeniproteiini on hydrolysoitu (pilkottu) entsyymien avulla peptideiksi eli aminohappoketjuiksi. Tuote on kliinisesti tutkittu ja sen teho ihon kimmoisuuden parantajana on todistettu.

Huomaan, että kun aamun aloittaa vesilasillisella, tulee muutenkin muistettua juoda pitkin päivää paremmin. Ja nesteytys onkin yksi tärkeimmistä asioista ihon hyvinvoinnin kannalta. Välillä pitää ihan pakottaa itsensä juomaan tasaisesti, kun meinaa unohtua. Juomisen lisäksi meillä on diffuuseri, joka kosteuttaa huoneilmaa. Olen huomannut sen suojaavan ihoani sellaiselta täyskuivumiselta talvikuukausina.

Mikä haluat kokeilla kollageenijauhetta, pääset tilaamaan sen täältä alennettuun hintaan (-65%). Voit myös käyttää koodia ELISA saadaksesi saman allennuksen ensimmäisestä tilauksesta.

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *