Kasvisruokien kokkailua

Kerroin alkuvuodesta muuttaneeni ruokailutottumuksiani kasvispainotteisemmaksi. Santa Teresassa se kävi ihan leikiten, kun tarjolla oli toinen toistaan maukkaampaa vegesafkaa. Viimeisinä kuukausina on kuitenkin ollut todella vaikea löytää herkullisia kasvisvaihtoehtoja ja olen syönyt todella huonosti. Huonoa ruokaa, liian vähän päivässä ja aivan liian vähän ravintoaineita. Meillä ei ole ollut omaa keittiötä, eikä kunnon ruokakauppoja lähimaillakaan. 

Olin siis ihan käsittämättömän innoissani siitä, että Airbnb-asuntomme lähellä on kaksi jättimäistä ruokakauppaa. Olemme päässeet vihdoin tekemään itse ruokaa, ja vaikka en edes nauti ruoanlaitosta normaalisti, nyt se on ihanimpia asioita mitä voin kuvitella. Ruokamme ovat täälläkin simppeleitä, helppoja ja ravinnerikkaita. Olemme suosineet paljon Quinoaa proteeinin lähteinä. Innostus lähti oikeastaan Santa Teresasta, jossa sitä oli lähes kaikissa ruoissa. 

Tämä nopea arkiruoka sisältää:

  • tuoreita vihreitä papuja
  • kaalia
  • porkkanaa
  • tuoretta korianteria
  • limeä
  • paljon valkosipulia
  • quinoaa

Koska kasvisruokien kokkaaminen on minulle vielä hiukan uutta, on vaikea saada annoksista tarpeeksi täyttäviä. Avokado ja pähkinät sekä mantelit ovat hyviä keinoja lisätä annoksiin energiaa, mutta mitä muuta vastaavaa voisi laittaa, jotta ruoasta tulisi hiukan raskaampi? Omia kasvisreseptejä saa jakaa todella mieluusti minun ja muiden iloksi kommenttiboksissa. Jatkan täällä myös uusiin ruokiin tutustumista ja jaan onnistuneimmat respetit myös blogissa! Eilen tuli nimittäin tehtyä niin SAIRAAN hyvää kasvisruokaa, että resepti on pakko kirjata ylös. 

 

Kommentit

EmmaE (Ei varmistettu) http://rooperi.com

Itse syön paljon erilaisia papuja ettei ala kyllästyttää. Mustapavut suosikki kaikissa meksikoruuissa ja härkäpavut keitoissa. Toinen arkivakio on linssit! Paljon proteiinia ja rautaa. Ja niitäkin on monenlaisia - käytän vihreitä säilykelinssejä salaatissa sellaisenaan, belugalinssejä jauhelihan korvikkeena bolognesessa ja esim. uunibataatin täytteenä ja punasia linssejä kasvissosekeitoissa. Linssit on ihan voittajia ;D mun blogi on ollu tauolla jo muutaman kuukauden ja oon tauon aikana ryhtyny 99% vegaaniksi (kananmunista en luovu) mutta arkistoissa jonku verran vegeteseptä.

Elisa Lepistö

Mahtavaa! En tiennyt että linsseistä saa rautaa. En oikein osaa vielä tehdä niitä. Mulla on jäänyt lapsuudesta jotkut linssitraumat, kun tuntuu että meillä syötiin niitä tosi paljon kun äiti oli kasvissyöjä :D Ehkä sitä uskaltais alkaa kokeilla! Mut kiitos vinkistä, meen heti tutkimaan!

Vierailija (Ei varmistettu)

Kikherneet on ihan parasta ruokaa. Kikhernepihvit/pyörykät, sit teen kikherneistä, basilikasta ja aurinkokuivatuista tomaateista sellasta tahnaa, mitä käytän tuorejuuston tapaan leivän päällä. Onnistuu toki myös muista pavuista.

Elisa Lepistö

Kikherneitä onki tullut käytettyä paljon. Tänään just tulossa blogiin yks hyvä mössö siitä :D Mutta siis APUA kuinka hyvältä toi kuulosti toi tahna!!! Pitää ehdottomasti kokeilla. Kiitos hurjasti vinkistä :)

yhden urheiluhullun nainen (Ei varmistettu)

Morjes. Joskus googlailtiin poikaystävän kanssa proteiiniarvoja eri pavuille, toi kun käy ottamassa turpaan pari kertaa viikossa (MMA..) ja oli sit lihasmassan kasvatusprojekti että tulis lisää elopainoa. Muistaakseni soijapavut oli by far kaikista proteiinipitoisimpia. Googlen mukaan 100 grammaa kohden proteiinia seuraavasti: soijapavut 36g, mustapavut 21g, linssit 9g. Tofu kun on soijapavuista tehty niin siinäkin on tietty proteiinia, vaikkakin vähemmän kun itse pavussa. Noi soijapavut ei ees oikein maistu milleen, niin niitä voi huoletta heittää melkeen mihin tahansa ruokaan sekaan ilman että ne muuttais ruoan makua oleellisesti.

Yks mitä tykkään tehdä on thai green curry. Yleensä heitän sekaan esim. munakoisoa, herneenpalkoja ja soijapapuja.Aika tyjy ruoka, kun siellä on noi soijapavut ja kookosmaito. Lähinnä pelkkää protskuja ja rasvaa siis :D

Emilia M

Jos syö muuten terveellisesti ja ruokaan kaipaa lisää kaloreita, niin öljyä voi käyttää aika huoletta! Eli oliiviöljyä sit vain joka annoksen päälle reippaasti :)

Kommentoi