Mental Health Monday 7

Kellekään ei tuskin ole enää tänä päivänä epäselvää kuinka paljon meditaatiosta on hyötyä. Kaikkienhan tulisi meditoida ja mielellään vielä päivittäin. Se voi kuitenkin olla todella vaikeaa, jos mieli käy ylikierroksilla. Itselleni ainakin on joskus luonnotonta vain istua paikallaan ja olla miettimättä mitään. Tulen todella helposti levottomaksi. Sen takia tällaisista ohjatuista meditaatioista voi olla hyötyä. Pystyy keskittymään siihen yhteen asiaan paremmin, eikä tarvitse miettiä muuta. Tässä on yksi vaihtoehto ohjattuun meditaatioon, ja näitä on Youtube pullollaan, jos ei kyseinen video nappaa. 

Joillekin toimii myös pelkän hengitysharjoituksen, valaan ääntelyn, rentouttavan musiikin, merenkohinan, jne. kuuntelu. Sessioiden ei tarvitse olla tunnin mittaisia, vaan ihan parinkin minuutin hiljentyminen voi alentaa stressitiloja huomattavasti. Suosittelen kokeilemaan ennakkoluulottomasti, vaikka alkuun monotoninen ääni kuulostaisikin hassulta.

Everyone knows about the benefits of meditation. Still it might be hard to do, when your mind is overwhelmed. One solution is this kind of guided meditation, where you can just listen to the recording and free your mind of everything else. If you don't like this one, there are many many others in youtube. You can also try breathing, ocean sounds, meditative music, or what ever works best for you! 

 

 

Kommentit

EricaK
EricaK

Itse laitan välillä spotifysta pyörimään sateen ääniä sisältävän soittolistan. Välillä kuuluu taustalta etäisiä ukkosen jyrähdyksiä. Ihan käsittämättömän rentouttavaa! :)

Elisa Lepistö

Oiii! Rakastan sateen ääntä! Tohon ois varmaan ihana nukahtaa! :)

EricaK
EricaK

Oon itse miettinyt samaa, mutta toistaiseksi vielä kokeilematta! :)

Selina / Leijonaa mä metsästän (Ei varmistettu) http://leijonaa.fi

Itse en ole koskaan pitänyt rentoutusharjoituksista, joissa keskitytään miettimään omaa kroppaa. Ohjaaja selittää esim. "seuraavaksi tunnet kuinka varpaan päät rentoutuvat" jne. Joogassakin tuntui lähinnä, että olin koko ajan ihan sekaisin, että pitikö hengittää ulos vai sisään.

Kerran kuitenkin erään työjutun yhteydessä oli muutaman minuutin rentoutus, jos kehotettiin miettimään lempipaikkaa ja sitten eri aistien kautta kuvailemaan sitä. Se oli todella toimiva. Ajattelin alkaa käyttämään tuota tekniikkaa rentoutumiseen aina tarpeen tullen. Miksei toki useamminkin :)

Elisa Lepistö

Hahha tunnistan ton jooga-kokemuksen! Musta tuntuu aina että oon mun hengityksen kanssa ihan sekasin. Ja tosiaan, ihmisille sopii niin erilaiset metodit, se on hyvä jos löytää omansa :)

nakedtruth
naked truth

Meditaatio oli aluks ihan älyttömän vaikeeta mulle. Vaikka yritin keskittyä ainoastaan hengittämiseen, päädyin miltei joka kymmenes sekunti ajattelemaan mitä kaupasta pitäisi ostaa ja mitä kotitöitä vielä tehdä. Mutta harjoitus tekee mestarin ja muutaman meditaatiokokeilun jälkeen se tuntuikin helpolta ja niin ihanan rentouttavalta. Pitäisi ryhdistäytyä ja yrittää meditoida päivittäin (eikä kerran parissa kuukaudessa, hups..) :)

Elisa Lepistö

Tunnistan!!! Siis just noin. Pitäisi itsekin pyrkiä tekemään tästä päivittäinen tapa :)

Ajatuksen kanssa

Täytyy nyt mainita, kun tuli tästä mieleen, että hauskaa kuinka meditaation ajatellaan yleensä olevan jotain höpönpöppöä hippipuuhaa, vaikka oikeastaan Suomen kouluissakin on "meditaatiokurssi". Suomalaisittain siis rentoutumiskurssi. :) En tosin tiedä onko kaikissa kouluissa, mutta omassa nuoruuden lukiossani kyllä (tää sai mut kuulostamaan jotenkin tosi vanhalta :D)! Yhden kurssin ajan harjoittelimme rentoutumista erilaisilla metodeilla - se oli tavallaan ylioppilaskoeurakkaan valmistautumista. Mulle on vuosien ajan toiminut parhaiten venyttely! Ja nyt joogan eri lajeihin tutustuessa, huomasin Yin -joogan olevan todella samanlaista mitä olen juurikin olohuoneen matolla harjoittanut niin kauan kuin muistan! Täysin venyttelyyn ja lihasten rentoutumiseen syventyminen on vaan jotenkin todella rauhoittavaa. :)

Kommentoi