Mental Health Monday: Mieli ylikierroksilla

En tiedä teistä, mutta välillä itselläni tulee kovin levoton olo jos on liikaa asioita mielessä. Ei pysty keskittymään yhteenkään asiaan kerrallaan ja aina kun ajattelee jotain, pompahtaa mieleen jokin vastaamaton sähköposti tai maksamaton lasku ja tuntuu että ei pysty kontrolloimaan millään tavalla omia ajatuksia. Ne sinkoilevat suuntaan ja toiseen, eivätkä edes oikein aja mitään asiaa. Huomaan tällaisissa tilanteissa tuntevani itseni erityisen stressaantuneeksi. Kuin en saisi omiin ajatuksiin minkäänlaista rotia. 

Yleensä teen niin, että kirjoitan paperille ylös kaikki hoidettavat asiat. Vaikka pitkästä listasta saattaa tulla ensin ahdistunut olo, tuntuu kuin mielestä vapautuisi kapasiteettia kun kaikkea ei tarvitse jatkuvasti muistutella itselleen. Tietää, että tehtävät ovat ylhäällä jossain ja sieltä voi käydä vetämässä viivalla yli jokaisen hoidetun asian. Jos listaaminen ei auta vielä mieltä rauhoittumaan, on siihen muitakin helppoja kikkoja. 

Itse pääsen parhaiten rauhoittumaan, kun keskitän ajatukseni kehon toimintoihin hetkeksi. Helpointa lienee miettiä sisään- ja uloshengitystä, mutta jos siihenkin on vaikea keskittyä, kannattaa käydä kroppa läpi kohta kohdalta. Sen sijaan, että stressaavassa tilanteessa panikoituisi siitä että sydän lyö tihempää tahtia, voi vain kiinnittää siihen huomiota. Ei tarvitse panikoitua siitä, vaan pelkästään pistää se merkille. Sen jälkeen voi miettiä, tuntuuko jossain muualla jotain tuntemuksia. Onko hartiat jäykkänä tai puretko hampaitasi kovaan yhteen. Puristaako rintaa? Keveneekö tunne hengittämällä syvään? Yleensä jo näiden tiedostaminen rentouttaa nämä paikat, mutta nyt on tarkoituksena vain tarkkailla. Ei niinkään korjata mitään. 

Tähän ei tarvita kuin muutama minuutti ja sen voi tehdä missä tahansa. Oma oloni ainakin kevenee joka kerta ja huomaan kuinka stressitasot alenevat, hengitys tasaantuu ja sydämentykytys hidastuu. 

Kommentit

M.
Avec Mari

Tätä suoraan harjoiteltiin mindfulness -kurssilla! Komppaan! Oletko lukenut tai tutustunut enemmänkin mindfulnessiin? Jos olet, niin olisi kiva kuulla sun kokemuksia!

Ihanaa viikkoa!

Maikki Anu

Itse olen lähinnä opintojeni takia tutustunut juurikin tähän mindfulnessiin ja toimii! Suosittelen lämpimästi :)

Elisa Lepistö

Jonkin verran oon myös tutustunut, koska kaikki siitä tuntuvat intoilevan! :) 

Aussi-Satu (Ei varmistettu)

Mutta samaistun kyllä ihan täysin tuohon, että mieli on jumissa jos on liikaa asioita hoidettavana. Yksi hyväksi havaittu vinkki, kannattaa kokeilla Wunderlistiä! (https://www.wunderlist.com/home)

Se on To Do -lista digitaalisessa muodossa ja voi käyttää puhelimella ja koneella. Ite tykkään kun tulee mieleen joku asia, joka pitää tehdä niin laittaa sinne ylös ja saa asetettua helposti muistutuksen ja deadlinen. Ja oi sitä mielihyvää kun saa ruksattua tehtävän valmiiksi ja kuuluu *bling* :D

Toi sopii hyvin sekä sellasien ärsyttävien pikkuasioiden hoitoon mutta myös hyvien ruokapaikkojen, leffojen tms. ylöskirjaamiseen, varsinkin kun asettaa selainliitännäisen ja voi kätevästi tallentaa asioita kun selailee nettiä.

Elisa Lepistö

Hei mahtava vinkki! Ja ahh, voin kuvitella vain sen fiiliksen kun toi ääni kuuluu ja tulee hyvä fiilis kun on saanut yhden kohdan ruksittua :D 

Kommentoi