Tärkeimmät tarvikkeet kotisaliin

Olemme vuosien varrella pikku hiljaa hankkineet kuntoiluvälineitä kotiin. Nykyään niitä on sen verran, ettei kuntosalijäsenyyttä oikein edes kaipaa. Ainoa syy, miksi voisin harkita jollekin salille liittymistä, olisi ehkä sellainen crossfit-tyyppinen treeni ja ryhmähenki.

Jos tilaa olisi asunnossamme enemmän, tulisi varmaan vielä muutamat laitteet ostettua. Haluan kuitenkin, että välineet ovat sellaisia jotka saa nopeasti kaappiin piiloon. Otsikko on siinä mielessä ehkä vähän harhaanjohtava, että tähän on vaikea mitään absoluuttista totuutta sanoa. Joillekin toimii kahvakuula ja toiselle pelkkä jumppamatto riittää hyvään treeniin. Välineet ovat siis paljon kiinni siitä, minkälaista liikuntaa on tottunut tekemään. 

Nämä ovat kuitenkin itselleni tärkeimmät, sillä saan tehtyä todella monipuolisen treenin näiden avulla:

  • Joogamatto (joka meni itseasiassa juuri hajalle, joten täytyy ostaa uusi). Tämä toimii aamulla tiibetiläisten riittien alustana, pehmentää vatsalihaksia tehdessä ja on hyvä alusta myös venyttelyyn. 
  • Säädettävät käsipainot. Ennen meillä oli vain viiden kilon painot, ja vaikka niilläkin sai monia liikkeitä tehtyä, olivat ne liian pienet esimerkiksi maastavetoon ja hauisliikkeisiin. Nykyään meillä on kahdet säädettävät painot, joihin voi muuttaa kiloja liikkeen mukaan. 
  • Oveen laitettava leuanvetotanko. Meillä on kaksi erilaista leuanvetotankoa. Toinen on rautainen ja kokoajan ovessa ja toinen tällainen, jonka voi laittaa oviaukkoon, ja siinä on pehmustetut kädesijat. Tykkään itse paljon enemmän tästä, ja jostain syystä siinä on paljon helpompi vetää leukoja, kun ei kädet mene rikki saman tien. Siinä voi myös kokeilla eri otteira, jotka kaikki tuntuvat vähän eri lihaksissa. 
  • Kahvakuula. Todella monipuolinen treeniväline, jolla saa esimerkiksi lämmitettyä lihakset nopeasti. Kahvakuulalla saa myös esimerkiksi vatsalihaksiin paljon lisätehoja. 

EXTRA:

Yllämainittujen lisäksi meiltä löytyy myös seuraavat välineet.

  • Vatsalihasrulla. Todella kova apu vatsalihasten ja muutenkin tiukan keskivartalon treenaamiseen. Tässä on se ongelma, että liike on hurjan rankka, eikä sitä oikein pysty tekemään ellei keskivartalo ole jo hyvässä kunnossa.
  • Kuminauha. Monipuolinen väline esimerkiksi lihasten lämmittelyyn. Tässä on paljon mahdollisuuksia ja oikeastaan vain oma luovuus rajana. Voit käyttää sitä soutulaitteen tapaan, tai vaikka kulmasoutuun. Pidä kuminauhaa jalkojen alla, tai pujota se leuanvetotangosta tai sohvanjalasta, riippuen mitä lihasta haluat treenata. 
  • TRX-nauhat. Näitä tuli käytettyä paljon entisessä asunnossamme. Ne ovat varsinkin vatsalihasten treenaamiseen loistava väline. Ainoa miinuspuoli on se, että siinä tarvitsee hiukan tilaa ympärilleen, joten oviaukossa oleva leuanvetotanko ei ole välttämättä paras kiinnityspaikka. Pitäisi laittaa koukku kattoon esimerkiksi olohuoneeseen, joka kestää hyvin painoa. Silloin tulisi varmasti käytettyä näitäkin enemmän. Treenimahdollisuudet on näidenkin kanssa lähes rajattomat ja netti on videoita pullollaan, jos omat ideat loppuvat kesken. 
  • Nilkkapainot. Rakastan näitä!! Näistä on hyötyä monenlaisessa pyllytreenissä, ja niillä saa muihinkin liikkeisiin lisää haastavuutta. Esimerkiksi monet vatsalihasliikkeet nousevat ihan toiselle levelille nilkkapainojen kanssa (esim. pyöräilyliike, linkkuveitset) ja leuanvetoihin saa lisää vastusta. 

 

Kommentit

Suvi K.
Sisunainen

Mun kotitreenivälineistä ylivoimasesti eniten käytössä on joogamatta, hyvänä kakkosena kahvakuulat (tosin en kantanut niitä tänne Kroatiaan, oli muutekin ylipainoa matkalaukussa :D). Jos on pari eri kokosta kahvakuulaa, pystyy käytännössä tekemään täysin kattavan koko kropan lihaskuntotreenin. Varsinaisten treenivälineiden lisäksi aika kovalla kulutuksella on tennispallo ja putkirulla. :)

Elisa Lepistö

Ah ihana kun muistutit tuosta rullasta! Pitääkin heti mennä rullailemaan :)

Sinisilmäinen blondi

Kiitos tästä! Mä käyn salilla ja tykkään siitä, mutta jatkuvasti mietin kumminkin, että pitäisköhän hankkia joku perustreenisetti myös kotiin. Lähinnä arvelluttaa se, että yksipuolistuisko treeni, jos ei käytössä olis salin koko laite/paino/tanko/penkki/mitä-niitä-nyt-on valikoimaa. Kiva siis lukea tällaisia postauksia :-)

TittaK (Ei varmistettu)

Mä olin pitkään halunnu leuanvetotangon ja ostin tollasen mikä kuvassakin on, mutta hitto vie se ei pysy meidän ovissa! :o Ilmeisesti oviaukon tai oven yläkarmin täytyis olla leveempi, koska se ei kestä roikkumista. Onneks se pysyy sen verran, että kuminauhan saa pujotettua ja tehtyä käsille ja olkapäille uusia liikkeitä. Mies ei anna laittaa pysyvää tankoa oveen niin vitsi miten harmittaa. :(

Kommentoi