Nainen ja puikko

”Klassinen musiikki, kuten taide yleensäkin, mielletään vapaan ajattelun kehdoksi, jossa ei pelätä rajojen rikkomista ja jossa ollaan aina kokeilemassa kaikkea uutta. Mutta helposti tällaisen yleisnäkymän alta löytyykin sitten vanhoja rakenteita ja mielikuvia, jotka ovat pysyneet muuttumattomina vuosisatoja.”

Näin kertoo kapellimestari Satu Simola Ylen Kulttuuriuutisissa, otsikolla ”Naisen aivot eivät kapellimestarin ammattiin sovi” – naisia syrjitään edelleen klassisen musiikin areenoilla.

On toki totta, että klassisen musiikin maailmasta löytyy joitakin rakenteita, joiden tuleekin pysyä muuttumattomana, olla osaltaan pala arvokasta musiikillista perintöä ja kulttuurihistoriaa. Näitä rakenteita voimme kuitenkin kutsua musiikillisiksi rakenteiksi – ei ulkomusiikillisiksi tekijöiksi. Musiikin syvintä olemusta ei muuta klassisenkaan musiikin osalta se, minkälaisella värkillä varusteltu ihminen teoksia johtaa, vaan minkälainen ihminen, tekijä ja taiteilija niitä johtaa. Ei silloinkaan, vaikka muinoin 1700-luvulla olisikin ollut ennenkuulumatonta, että nainen säveltää, nainen soittaa ja nainen johtaa, ja vaikka tämäkin olisi osaltaan arvokasta tietoa ja pala ihmiskunnan historiaa. Historiaa ei tule koskaan voida käyttää alistamisen välineenä.

Klassisen musiikin (tieteellisemmin termein länsimaisen taidemusiikin) historia on tosiaan täynnä surullisenkuuluisia esimerkkejä lahjakkaista naisista, jotka jäivät täysin pimentoon tai vaille arvostusta elinaikanaan. Nannerl MozartFanny Mendelssohn ja Clara Schumann lienevät kuuluisimmat tapaukset.

FannyMend.png

Fanny Mendelssohn.

Suomalaisena, Suomen kansalaisena ja myös klassisen musiikin kentällä työskentelevänä häpeän suuresti sitä, että alalla on edelleenkin runsaasti esimerkkejä naisten syrjinnästä, seksistisistä puheista ja niiden heijastumisesta yhteiseen tavoitteeseen – korkealaatuisimman taiteen tekemiseen. Ja Suomi, joka on totuttu näkemään tasa-arvon edelläkävijämaana, on osoittanut, ettei se ole itse yhtään sen parempi ja pyhempi kuin moni sitä huonommassa maineessa oleva maa.

”Yksi tällainen suosittu lausahdus, jota on kuultu moneltakin taholta viimeisten vuosien aikana on se, että naisen olemukseen kuuluu heikkous, kun taas mies on vahva. Toinen kuuluu että eiväthän miehet voi keskittyä orkesterissa soittamiseen jos siinä edessä seisoo nainen. Kyllä tällainen on aika loukkaavaa meitä ammattilaisia kohtaan.”

I can’t even. Mitenkäs sitten homoseksuaalit miessoittajat voivat keskittyä, jos orkesteria johtaa mies? Ja mitenkäs heteroseksuaaliset naissoittajat voivat keskittyä, jos orkesteria johtaa mies? Ja minkä takia siinä orkesterissa edes loppupeleissä soitetaankaan? Ollaanko siellä tekemässä musiikkia vai tuijottelemassa tissivakoja ja harrastamassa parinvalintaa? Että joo, tää viulu on vaan väline, jonka avulla pääsen tsekkailemaan ihmisiä ja haaveilemaan seksistä niiden kanssa työajalla. 

Työsarkaa on siis vielä paljon, mutta ainakin kissa naukuu jo pöydällä.

Pari muuta linkkiä aiheeseen liittyen:

http://www.autostraddle.com/ladies-of-note-a-brief-history-of-women-composers-queer-and-otherwise-141391
http://yle.fi/uutiset/kapellimestari_anna-maria_helsing_tyrmaa_panulan_vaitteet_naiskapellimestareista_naurettavaa_ja_kummallista/7165775

 

Kulttuuri Musiikki Suosittelen Uutiset ja yhteiskunta

Emily Haines

Emily Haines.png

(Kuva: emilyhaines.com)

On ensimmäisen artistinoston aika! 

Ensimmäisenä vuoron saa Emily Haines, joka tunnetaan etenkin kanadalaisen synarock-yhtye Metricin keulahahmona, mutta myös Broken Social Scenen jäsenenä.

Jos Metric ei ole vielä tuttu, suosittelen aloittamaan albumista Old World Underground, Where Are You Now?Kuuntele ainakin seuraavat kappaleet:

https://www.youtube.com/embed/BuNkVoI_mWM” width=”420″>

Hainesin kynäilemien biisien teemat tuntuvat rakentuvan usein etenkin yhteiskunnallisten epäkohtien, ihmiselämän kipupisteiden kuin masennuksen ympärille. Metricin lisäksi laulaja on julkaissut soolomateriaalia nimellä Emily Haines & The Soft Skeleton.

Parasta Hainesissa on kyky tuoda räväkämpiin biiseihin potkua herkän kauniinkin laulusoundin voimin. Lavalla voidaan nähdä yhtälailla riehuva syntikkarokkari kuin vähäeleisesti pianon koskettimien edessä matalalla äänellään tunnelmoiva traagikko.

”I’m interested in the people who are inclined to be a little bit sad, who maybe see things in a sepia tone but without being mopes necessarily. And I like that about Metric – it’s not the Jackson 5 pretending things are happy when they’re not, it’s acknowledging that actually things are a bit fucked and finding a way to turn that into something else.”
(Lähde: The Guardian)

Itselleni Metricin uusi popimpi soundi ei ole kolahtanut ihan samaan malliin kuin 2000-luvun alun tuotanto, johon tulee palattua aina uudelleen ja uudelleen. Spotifysta ei löydy kaikkia Metricin albumeja, joten musiikkia kannattaa kuunnella ensisijaisesti Metricin kotisivuilla.

”There are a million things that I could have done that would have made it less difficult in the beginning, but the moments I’m most proud of are those first shows where we managed to get 15 people in a random bar to be committed to what’s happening with the music. I know it’s hard for people to imagine that would be the hardest shows we’ve ever played. I’ve played with Lou [Reed], I’ve played to tens of thousands of people, I’ve played for the Queen, but nothing is harder than those moments when you have the conviction to play in front of those 15 people and own it.”
(Lähde: Wikipedia)

www.ilovemetric.com
www.emilyhaines.com

Kulttuuri Musiikki Suosittelen