manteliletut

Meidän tämän aamuisilla lettukesteillä vaihdettiin vehnäjauhot mantelijauhoon ja vaahterisiirapin korvaajana toimi agave-siirappi (tervetuloa terveellisempi arki!). Mantelilettujen koostumus on tavallisiin lettuihin verrattuna hieman karheampi, joten suosittelen niiden kyytipojiksi pehmeitä lisukkeita kuten banaania, vadelmia, maa-tai cashewpähkinävoita, tai vaikka sitä ihanaa luonnonmakeuttajilla maustettua kermavaahtoa/mascarponevaahtoa. Manteliletut on myös kelpo treeninjälkeinen suupala, nimenomaan suuren proteiini- ja kuitupitoisuutensa vuoksi!

img_1466.jpg

 

Manteliletut (n. 6-8 minilettua)

2 dl maitoa

2 dl mantelijauhoa 

2 kananmunaa

1 tl leivinjauhetta

1 tl psylliumia 

 

Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää vispattuun kananmuna-maito seokseen. Anna seoksen muhia jääkaapissa vähintään parituntia. (Kiireisen aamun pelastaja: tee seos valmiiksi jo illalla). Paista miniletut voissa tai kookosöljyssä. Yhdelle normaalikokoiselle pannulle mahtuu samanaikaisesti n. kolme lettua, kätevää ja nopeaa!

Mukavaa viikkoa!

Tiina

Kommentit (3)
  1. Nam, näitä oon halunnut kokeilla jo pitkään! Kuinka hyvin nuo pysyvät koossa paistettaessa tavallisiin lettuihin verrattuna? Banaanilettuja paistaessa oon huomannut, että lämpötila kannattaa pitää alhaisena ja pinna pitkänä – muuten tulee vain mössöä 🙂

    1. Moikka Jaana! Ihan hyvin pysyy koossa varsinkin jos antaa seoksen muhia pidempään, jotta jauhot turpoaa ja seoksesta tulee kiinteämpää. Myös tuo psyllium pitää hyvin koossa. Minulla on myös lopahtanut parikertaa ne banaaniletut 🙁 Mutta manteliletut onnistui hyvin. Kannattaa niiden paistuessa odottaa että pinta alkaa hieman kuplia, ja sitten vasta kääntää toiselle puolelle.

       

       

      1. Selvä, eli näidenkin kanssa kannattaa ottaa rauhallisesti 🙂 Pitää kokeilla joku viikonloppu!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *