arjen pieniä iloja – rauhallinen startti päivään sis. delin aamiaisella

Sis_deli_1.jpg

Rakas äitini yöpyi luonani tiistaina, ja koska jääkaappini näytti keskiviikkoaamuna herätessämme kiusallisen tyhjältä, päätimme suunnistaa Kalevankadun SIS. Deli + Caféen rauhalliselle aamiaiselle.

Olen jo pitkään halunnut testata SIS. Delin arkiaamiaisen, sillä pidän pienen kahvilaketjun tuotevalikoimasta: tuoreista leivistä, monipuolisista salaateista ja luomutuotteista. Kahvilan vuonna 2008 perustaneet siskokset Anu ja Kaisa haluavat tarjota asiakkailleen ennen kaikkea laadukkaita, lähellä tuotettuja, terveellisiä ja herkullisia aterioita, jotka on helppo napata halutessaan mukaan. SIS. Delistä löytyykin mainio valikoima niin terveellisiä aamiais- kuin lounasaterioita että pieniä välipaloja.

Kalevankadun kahvilan 10,50 euron aamiainen on tarjolla joka arkipäivä kello 7–10:30. Aamiaista tarjotaan myös lauantaisin ja sunnuntaisin, joskin se on tuolloin viisi euroa kalliimpi ja oletettavasti hieman laajempi. Sen voin kuitenkin todeta, että arkiaamiaisen hintalaatusuhde on erinomainen!

Sis_deli_3.jpgSis_deli_6.jpg

Jostain syystä mieleeni oli syöpynyt ajatus, että SIS. Delistä saa erinomaista puuroa – muistelin lukeneeni aiemmin toisesta blogista, että etenkin kookospuuro olisi ollut ihanaa. Siksi olinkin hieman pettynyt, kun sain kassalla kuulla, että puuroa on tarjolla lähinnä talviaikaan.

Aamiainen oli kuitenkin erinomainen ilman himoitsemaani puuroakin. Ruokatarjonta oli juuri sellainen, mistä itse pidän: valikoima oli kohtuullinen, mutta sitäkin laadukkaampi. Leipää oli kahta erilaista, leivänpäällisiä sitäkin enemmän, kuten kuvasta näkyy. Tuore leipä maistui ihanalta kotitekoisen hummuksen ja täyteläisen pinaattipeston kera.

Kalevankadun SIS. Delissä on vain muutama pöytä, ja siksi pieni tila täyttyy nopeasti. Kahvilan työntekijät eivät tahtoneet pysyä syöjien perässä, joten noutopöydästä loppuivat milloin haarukat, milloin hedelmät. Pieni säätäminen ei kuitenkaan vaikuttanut tunnelmaan, joka oli leppoisan ystävällinen.

Sis_deli_7.jpgSis_deli_5.jpg

Suolaisten leipätarvikkeiden lisäksi aamiaisella tarjottiin luonnonjogurttia sekä soijajogurttia, rahkaa, mysliä, pähkinöitä, siemeniä sekä hedelmiä ja marjoja. Jälkiruoaksi oli myös ihanaa spelttipannaria, joka oli niin suosittua, että se loppui kesken. Speltti tekee pannukakkuun niin samettisen pehmeän rakenteen, että ensi kerralla kun pyöräytän itse pannarin, haluan kokeilla spelttiä. SIS. Delin pienten pannukakkupalojen kera tarjottiin mustikka- ja omenahilloa.

Sis_deli_4.jpgSis_deli_2.jpg

Mistä tunnistaa luottokahvilan? Aurinkoisesta palvelusta, laadukkaasta ruoasta ja teekuppillisen mukana sisälle valuvasta lämmön tunteesta. Minulle Kalevankadun SIS. Deli on mitä ihanin hengähdyspaikka keskustan sydämessä.

Ja sellaisiahan tässä kaupungissa ei voi olla koskaan liikaa.

bloglovin / instagram / pinterest

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Ajattelin tänään

hellää hoitoa herkälle iholle – mádaran nokkosvoide tuli jäädäkseen

Madara_nokkonen_1.jpg

Lentomatkalla Lissaboniin ja takaisin kotiin sen jälleen huomasi: kuiva sisäilma ja ilmastointi ovat myrkkyä iholle.

Kuten niin monella meistä suomalaisista, kuivuus vaivaa ihoani etenkin talvisin. Herkkä hipiäni ei kaipaa niinkään paksuja, rasvaisia voiteita, sillä ne vain tukkivat ihohuokoset. Käytän läpi vuoden ihonhoidossani ohuita mutta ravitsevia voiteita, joita levitän kasvoilleni tarvittaessa kaksikin kerrosta.

Siksi yllätyinkin iloisesti, kun sain postin mukana mystisen paketin, josta paljastuivat Mádaran ja bloggaaja Noora Shinglerin uudet herkän ihon nokkostuotteet. Kiitokset Sugar Helsingin Outille ihanasta päivän piristyksestä! ♡

Madara_nokkonen_2.jpgMadara_nokkonen_3.jpg

Vuoden 2013 syksyllä Mádara ja Noora julkaisivat yhteistyössä Pihlaja Daily Defence Protection Creamin, täyteläisen voiteen kuivalle iholle sekä vaativiin sääolosuhteisiin. Nokkosvoide ja -suihke kantavat samaa ideaa, sillä nekin on suunniteltu suomalaisia kuluttajia ajatellen: pohjoisiin, vaihtelevien vuodenaikojen olosuhteisiin sopiviksi.

Kylmä, tuulinen sää saa monen ihon punoittamaan ja pahimmillaan taipumaan couperosaan. Mádaran mukaan nokkonen sisältää runsaasti ainesosia, jotka rauhoittavat ihoa: lehtivihreää, C- ja K-vitamiineja, pantoteenihappoa, karotenoideja, B-vitamiineja, tanniineja sekä mineraaleja kuten rautaa ja kuparia. Nokkosta voisikin tituleerata varsinaiseksi superkasviksi!

En ole aikaisemmin testannut Mádaran ihonhoitotuotteita, mutta olen huomannut, että ne ovat varsin suosittuja. Nyt ymmärrän, miksi! Nokkossuihke ja -voide sopivat kuin nakutettu herkälle iholleni. Suihke jättää iholle miellyttävän raikkaan ja kimmoisan tunteen, kun taas voide tekee ihosta pehmeän, jättäen ihon pinnan sileän mattaiseksi. Vaikka nokkosvoide on hieman paksumpaa kuin normaalisti käyttämäni, se ei tunnu liian raskaalta tai rasvaiselta. Ihoni näyttää puhtaalta ja hyvinvoivalta.

Aivan kuin tämä ei olisi jo tarpeeksi, neutraalin tuoksuinen nokkosvoide on kaiken lisäksi vegaaninen. Arvostan!

Madara_nokkonen_4.jpg

Olen vannonut jo usean vuoden Erisanin normaalille iholle suunnatun kasvovoiteen nimiin, sillä hajusteeton, kevyt, kosteuttava ja Suomessa valmistettu tuote on vastannut oivallisesti vaatimuksiini.

Nokkosvoide sai kuitenkin pääni kääntymään – tästä tytöstä tuli Mádara-fani! Neljän latvialaisnaisen intohimosta syntynyt luonnonkosmetiikkabrändi on nuorekas, raikas ja trendikäs. Tuotteet ovat paitsi helliä iholle, myös kauniita katsoa: Mádaran purnukoita säilytän mielelläni kylpyhuoneessani.

bloglovin / instagram / pinterest

Kauneus Mieli Iho Testit