this is, excuse me, a damn fine burger – a.k.a kämp burger

Kämp_Brasserie_1.jpg

Olen halunnut käydä testaamassa Kämp Burgerin siitä asti, kun Nyt rankkasi hampurilaisen kaupungin parhaimmaksi.

Siksi olinkin aika fiiliksissä, kun poikaystäväni kertoi varanneensa meille pöydän Kämp Brasseriesta valmistujaisteni jälkeen – ajatuksenaan, että testaisimme vihdoinkin kohutun burgerin. Gotta love my hubby! Moni kenties haluaisi tilata valmistujaispäivänään jotakin aivan muuta, mutta ajatus oli mielestäni loistava. Mikäs sen parempaa, kuin vanhan ajan fiineily ja modernin roskaruoan yhdistelmä.

Rakastan Kämp Brasserieta: se ehdottomasti yksi kaupungin lempiravintoloistani jo pelkän lokaationsa ja puitteidensa vuoksi. Meillä kävi tuuri, sillä pääsimme istumaan lasitetulle terassille aivan ikkunan viereen Kluuvikadulle. Miten täydellistä tuolla terassilla olisikaan nauttia aikaiset aamukahvit, eggs benedict ja lasillinen tuorepuristettua appelsiinimehua, hitaasti Hesaria selaillen, ohi kulkevia ihmisiä katsellen.

Kämpissä on ihanaa vanhan ajan tunnelmaa, pala kaunista historiaa, jota harvoin pääsee kokemaan.

Kämp_Brasserie_6.jpgKämp_Brasserie_3.jpgKämp_Brasserie_2.jpg

Tilasimme aluksi drinkit ja alkuruoan, joka koostui paahdetusta briossista, Bayonnekinkusta, viikunasta ja tryffelihunajasta. Ah, miten taivaallista. Briossi oli täydellisen pehmeää, kinkku suolaista ja viikuna makeaa, erilaiset vivahteet syleilivät toisiaan. Tilaamani appelsiininen aperol-drinkki oli puolestaan juuri niin kesäisen kirpeä ja raikas, kuin toivoinkin ruoan kylkeen.

Ja entäpä itse Kämp Burger? Oliko se hehkutuksen arvoinen?

En osaa objektiivisesti sanoa, onko kyseessä kaupungin paras burger, sillä normaalisti en syö hampurilaisia – minulla onkin varsin vähän kokemusta Helsingin burgereista. Mutta kuten Twin Peaksin agentti Dale Cooper sanoisi kahvistaan, voin todeta saman Kämpin Burgerista: You know, this is, excuse me, a damn fine burger.

Black angus -jauhelihapihvi, briossisämpylä, cheddarjuusto, pekoni-chipotle-majoneesi, salaatti ja hillottu punasipuli muodostavat täyteläisen kokonaisuuden, joka suorastaan sulaa suuhun. Kaikessa komeudessaan burger on mauiltaan varsin tavanomainen, mutta laadukkaampaa burgeria saa hakea. Kyllä minun täytyy myöntää, että Kämp Burger on paras hampurilainen, jonka olen koskaan syönyt. Ranskalaisetkin olivat ihanan rapsakoita, ja niitä oli valtavasti. Oh.

Kämp_Brasserie_7.jpgKämp_Brasserie_4.jpgKämp_Brasserie_5.jpg

Burgeriakin mieluummin Kämpissä kannattaa maksaa tunnelmasta. Sillä 24 euron burgerin hinnalla saa paitsi mitä maukkaimman hampurilaisen, myös palan juhlaa arjen keskelle, kaunista menneen ajan tunnelmaa ja suloista hotelliromantiikkaa.

bloglovin / instagram / pinterest

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Ajattelin tänään

kesäisen keveä ragu – valmistujaisdinner perheen kesken

Ragu_9.jpg

Tässä kuvassa näette kesäisestä kaupungista nauttivan vastavalmistuneen, iloisen ja onnellisen tytön.

Perjantaina osallistuin Haaga-Helian valmistujaisjuhlaan, josta nappasin mukaani medianomin paperit. Muutama puhe, lauluesityksiä, stipendien ja todistusten jaot, kahvittelut ja tietysti lyhyt kuvaussessio toisen valmistuneen ystävän kanssa. Siitä oli kiva fiilis jatkaa rauhallisesti viikonlopun viettoon.

Lauantaina jatkoimme vielä juhlintaa perheen kesken nauttimalla ihanan illallisen Ludviginkadulla Ravintola Ragussa. Ragussa yhdistyvät skandinaavisen keittiön puhtaus, italiaiset ruokaperinteet ja laadukkaat viinit.

Ravintolassa oli vielä hiljaista kello viideltä iltapäivällä. Auringonvalo tulvi sisään ikkunoista vaaleaan huoneistoon, jonka seiniä koristivat seesteiset, mustavalkoiset maisemataulut. Kilistelimme proseccolaseja, poikaystäväni piti liikuttavan puheen ja sain pari yllätyslahjaakin.

Ruokalistat saatuamme arvoimme pitkään menu Ragun ja yllätyksiä tarjoavan menu Ludarin välillä. Olisiko hauskempaa testata ennalta tuntemattomia annoksia, vai valita menu, joka on taatusti hyvä? Lopulta päädyimme menu Raguun, jonka kesäisen keveät raaka-aineet houkuttelivat useaa meistä.

Ragu_8.jpgRagu_1.jpg

Alkuruoaksi pöytään kannettiin näyttävä leipäasetelma. Moderni puuastia päihitti perinteiset leipäkorit mennen tullen! Tarjolla oli itse tehtyä näkkäriä, vaaleaa ja tummaa leipää sekä rasvaisempaa, muffinimaista leipää. Kylkiäisiksi oli neljä erilaista levitettä: ruskistettua voita, vuohenjuustoa, tomaattipyrettä sekä raparperihilloketta. Kaikki oli suussa sulavaa, ja olisin voinut vallan mainiosti täyttää vatsani jo pelkästään leivillä! Etenkin lämmin, kosteahko muffinileipä maistui taivaalliselta.

Alkuruokaa seurasi neljän ruokalajin menu, joka koostui näistä annoksista:

Ragu_2.jpgSavustettua ankkaa, metsäsienirancini ja marinoitua kirsikkaa. Ensimmäinen ruokalaji avasi menun vahvasti. Paahdetut kastanjat natisivat kivasti hampaissa, kirsikat olivat makeita ja maukkaat kastikkeet mehevöittivät kokonaisuuden.

Ragu_10.jpgKukkakaalivaahtoa, kesätryffeliä ja paahdettua parapähkinää. Miksi rakastan aina kaikkia ruokia, jotka tarjoillaan vaahdon muodossa? Kukkakaalivaahto oli juuri sellainen, kuin sen kuuluukin: täyteläinen, pehmeä, kermainen, sopivan suolainen.

Ragu_3.jpgPaistettua haukea, nokkosgnoccheja, maustekurkkua ja pähkinävoita. Pääruoka oli mainiota, muttei herättänyt suuria tunteita. Hauki, gnocchit ja maustekurkut oli valmistettu hyvin. Olisin toivonut kenties enemmän mausteita, jotain vau-efektiä.

Ragu_4.jpg

Tästä on annettava kiitosta! Ennen jälkiruokaa tarjoilija toi tervehdyksen keittiöstä, suloisessa minipurkissa tarjoillun alkujälkiruoan. Se oli vähintäänkin mielenkiintoinen: lakritsivaahtoa tillikastikkeen ja pinjansiementen kera. Tilli-lakritsi-yhdistelmä ei kuitenkaan täysin iskenyt, joten jäin odottamaan listalla herkulliselta kuulostanutta, varsinaista jälkiruokaa.

Ragu_5.jpgRaparperisorbettia, jogurttivanukasta ja seljankukkaa. Jälkiruoka vei voiton kotiin. Ensinnäkin rakastuin annoksen kauniiseen astelmaan, hempeisiin väreihin ja suloiseen pikkukukkaan. Toisekseen myös makumaailma oli mitä mahtavin: välillä suussa poksui ja rouskui, sitten jogurttivanukas ja sorbetti pehmensivät, ja raparperi toi sopivasti kesäistä kirpeyttä.

Ragu_7.jpg

Ilta oli kertakaikkisen ihana. Paperit takataskussa, neljä mainiota ruokalajia ja mikä tärkeintä, rakkaimmat ihmiset ympärillä. En olisi voinut toivoa enempää. ♡

bloglovin / instagram / pinterest

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Ajattelin tänään