”kotimaani on maapallo”

berlin.jpg

Toisinaan ystävät jäävät elämänmuutosten jalkoihin, ja toisinaan ystävät itse lähtevät elämänmuutosten matkaan.

Vietimme sunnuntaina rakkaan ystäväporukan kesken ”läksäreitä” kotibrunssin merkeissä, sillä yksi joukostamme muuttaa tänään Berliiniin. Vaikka eiväthän kyseessä tietenkään olleet läksärit, sillä jokainen meistä haluaa pikimmiten moikkaamaan ystäväämme uuteen kotikaupunkiin. Onneksi on myös Skype, Facebook-keskustelut ja tekstiviestit, jotka auttavat pahinta ikävää.

Itse olen äärettömän onnellinen ystäväni puolesta. Ihailen hänen rohkeuttaan ja päättäväisyyttään astua uudelle polulle. Olen myös onnellinen, että hän on löytänyt paikan, joka tuntuu kodilta – paikan, jonne hänen sydämensä kuuluu.

Hesarissa oli reilu viikko sitten artikkeli, jossa 70-luvulla Iranista Suomeen muuttanut Melody Karvonen kertoi Suomeen sopeutumisestaan ja maahanmuuttajiiin liittyvistä asenneongelmista. Tekstistä nousi erityisesti yksi kommentti, joka kiinnitti huomioni:

”Minun synnyinmaani on Iran, ja rakastan sitä. Asuinmaani on Suomi, ja rakastan sitäkin. Mutta kotimaani on maapallo.”

Se oli mielestäni kaunis ajatus. Itse rakastan Helsinkiä, enkä tällä hetkellä haluaisi asua missään muualla. Silti haluan pitää mieleni avoimena – kuka tietää, mistä löydän itseni muutaman vuoden päästä?

Maisemanvaihto avartaa aina mieltä. Uusiin kulttuureihin tutustuminen ja niiden omaksuminen, tutuista kuvioista poikkeaminen ja itsensä haastaminen kasvattavat ihmisenä. Samalla, kun oppii uusia asioita toisten ihmisten elämäntavoista, oppii myös itsestään.

En voisi kuvitella ystävälleni parempaa kotikaupunkia kuin vilkkaan  ja urbaanin mutta rennon Berliinin. Toivotan onnea uuteen kotiin, kuten myös rakkautta ja menestystä ♡

Kuvassa kesäinen Berliini, jonne omatkin ajatukseni ovat karkailleet viime aikoina yhä useammin. Ehkä keväältä tai kesältä löytyisikin viikonloppu, jolloin ehtisin piipahtaa visiitille ystäväni luokse!

bloglovin / instagram / pinterest

Suhteet Ystävät ja perhe Matkat Ajattelin tänään

keskustan (todennäköisesti) paras lounasmesta – shanghai cowboy

shanghaicowboy_1.jpg

Jos kävisin joka päivä lounaalla keskustassa, en luultavasti astuisi jalallani muualle kuin Mikonkadun Shanghai Cowboyhin.

Shanghai Cowboyn lounaspöytää ei ole kehuttu turhaan yhdeksi keskustan parhaimmista. Ravintolassa kun toimii kaikki: ruoka, valikoima, laatu, sisustus, tunnelma.

Lounasta tarjoillaan arkisin kello yhdestätoista kolmeen. Kahdentoista jälkeen ruuhka on pahimmillaan, kun kaikki lähialueen työläiset suunnistavat nälkäisinä lounaalle. Sokkeloinen Shanghai Cowboy on kuitenkin yllättävän iso, ja vapaita pöytiä riittää ruuhkaisimpaankin aikaan.

Ensinnäkin se salaattipöytä: tarjolla on viittä eri salaattia, jotka ovat jotakin aivan muuta kuin kuivaa ja tylsää vihersalaattia. Salaattien lisäksi pöydän päästä löytyy erilaisia höysteitä, kuten salaatinkastikkeita, pähkinöitä ja siemeniä.

shanghaicowboy_2.jpgshanghaicowboy_3.jpg

Salaattipöytä itsessään riittäisi jo tyydyttämään pahimmankin nälän. Tämän lisäksi tarjolla on kuitenkin lämmin ateria, keittoa, leipää, jälkiruokaa, kahvia ja teetä. Huh! Voin vakuuttaa, että tästä ravintolasta ei tarvitse poistua nälkäisenä.

Kasvisten jälkeen siirryimme suoraan lämpimään ruokaan, vaikka makea maissikeittokin kuulosti houkuttelevalta. Pääruoka, suklaalla ja kolalla höystetyt ribsit sekä kuminalla maustetut bataatit, oli suussa sulavaa. Liha oli haudutettu viimeiseen asti murenevan pehmeäksi, ja bataatit olivat mukavan mausteisia.

Salaattipainotteisen aterian jälkeen vatsa oli jo varsin täynnä – muttei kuitenkaan niin täynnä, ettemmekö olisi jaksaneet vielä jälkiruokaa. Makea banaanilassi oli maustettu kanelilla, mikä toi siihen kivan tvistin. Tätä aion kokeilla jatkossa omissakin smoothieissani.

shanghaicowboy_4.jpgshanghaicowboy_5.jpgshanghaicowboy_6.jpg

Parhaimmillaan Shanghai Cowboy on juuri perjantaina, kun edessä on viikonloppu, eikä huolia huomisesta. Nautimme rauhassa ruoastamme ja istuimme  ravintolassa pari tuntia höpötellen. Keskusteluja olisikin voinut jatkaa koko loppupäivän – kattava drinkkilista tekee Shaghai Cowboy’sta myös oivallisen illanviettopaikan.

Itse ruoan lisäksi lounaassa parasta oli sen hinta: 10,10 euroa. Miksi kukaan haluaisi käydä enää missään muualla lounaalla?

I seriously don’t know.

bloglovin / instagram / pinterest

Suhteet Ruoka ja juoma Oma elämä Mieli