Hyvän- vai pahantekijä?

 

img_5082_0.png

Silmille hyppi tänään Stadiumin Reactivate –mainoskampanja, joka aiheutti Susulassa kuohuntaa. Stadium on nyt Suomessa yhdessä Asicsen kanssa aloittanut ”hyväntekeväisyyskampanjan”, jonka tarkoituksena on kerätä asiakkailta vanhoja juoksukenkiä ja lahjoittaa kengät köyhiin maihin. Esimerkkimaana Anne Kukkohovin luotsaamassa mainosklipissä mainittiin Tansania. No mistähän nyt aloittaisin.. Tässä kampanjassa vaan on niin paljon epäkohtia vaikka ajatus olisikin hyvä. Provo-alert!

stadium.jpeg

1. Kampanja edustaa ns. viherpesua. Eli kuluttajat markkinoidaan siihen uskoon, että kenkien lahjoitus on kaikin tavoin hyvä juttu ja siitä palkinnoksi kukin kuluttaja saa 10 euron arvoisen alennuksen uusista Asicsen juoksukengistä. Eli uutta ostosta kehiin ja kaupan päälle hyväntekijän leima otsaan.

Onneksi on Afrikka ja ne köyhät poloiset, joille voi dumpata taas vuoden päästä tylsäksi käyneet kengät!

Tästä aiheesta muuten puhisin blogissa aikaisemminkin.

2. Minkä vuoksi juuri Tansaniassa tarvitaan kipeästi suomalaisten lättään astuttuja lenkkareita? Ai niin, Suomella ja Tansanialla on pitkät perinteet Kirkon ulkomaanavun yhteistyön tiimoilta eli mikäs sen helpompi kohde? Logistisesti valmiiden yhteyksien kanssa varmaan halvempi kuin moni muu (järkevämpi?) kohde.

3. Vaikuttaa siltä että yritys (Stadium / Asics) ei ole kovinkaan perehtynyt hyväntekeväisyyden todellisiin vaikutuksiin (tai vaihtoehtoisiin mahdollisuuksiin) kohdemaissa. Suosittelen muuten tähän väliin katsomaan dokkarin nimeltä Poverty Inc. On asian ytimessä. Hyvin tiivistetysti voidaan sanoa, että länsimaiset hyväntekijäjärjestöt, jotka ovat ”jumiutuneet” vaikkapa Afrikan köyhiin maihin, rapauttavat maan omaa kehitystä / passivoittavat asukkaita tarjoamalla ilmaisia kenkiä, vaatteita.. ruokaakin. Tässä on se klassinen Köyhä parka – Hyvä rikas -asetelma.

En väitä, että yhteisvastuu ja kehitysapu ovat huono asia. Tottakai ne tekevät hyvää kriisi- ja katastrofitilanteissa. Näiden tilanteiden ulkopuolella vaan järjestöt tuppaavat

antamaan niin sanotusti vain kalaa, eivätkä opeta itse kalastamista.

Näin järjestötoimintaa on ja pysyy kohdemaissa, eikä varsinaista kehitystä pääse tapahtumaan. Tätä oravanpyörää Stadium kampanjallaan, tietoisesti tai tietämättä ruokkii. 

4. Jos nyt tällaista kampanjaa pyöritetään, yhteistyö esimerkiksi Planet Aid- järjestön kanssa voisi olla himpun verran järkevämpää. Planet Aid nimittäin antaa lahjoitetut kengät jälleenmyyjille ja paikallisille suutareille. Se aktivoi paikallista liiketoimintaa kehittää maan ekonomiaa edes vähän terveemmällä tavalla. 

img_5080_1.png

End of story. Onko Stadium teidän mielestä hyvä vai paha? Tai meibi jotain siltä väliltä? 

 

  
 

 

puheenaiheet vastuullisuus uutiset-ja-yhteiskunta ajattelin-tanaan

Ananasaika

Nyt seuraa teoriani siitä, miksi ananakset ovat valloittaneet printtimaailman ja designin. Anna Sui ehkä suunnitteli viime syksynä hitiksi nousseen ananas-mekon, mutta ananastrendin taustalla on mielestäni jotain muuta… Ja sen muun on oltava Pinatex. Ehkä jo monelle tuttu, mutta avataan silti. Pinatex on siis kasvavassa määrin käytetty innovatiivinen ananaksen lehdestä tehty materiaali, joka muistuttaa erehdyttävästi nahkaa. Sen vallankumouksellisuus perustuu materiaalin vegaanisuuteen ja luonnonmukaiseen valmistustapaan. Ananaksen lehdet, joita Pinatexin valmistukseen käytetään, ovat ananasten sadonkorjuun luonnollinen sivutuote. Eli ei erillistä kasvatusta / maankäyttöä / ylimääräistä vettä tai energiaa… Siis kestävää!

lianandmez1.png

Monet suunnittelijat ja vaatemerkit ovatkin jo löytäneet Pinatexin ja käyttäneet sitä mm. laukuissa ja kengissä. Mutta tuorein tapaus, johon hiljattain törmäsin (ja ihastuin) on saksalainen kellonvalmistajakaksikko Lian and Mez. He ovat ottaneet missiokseen tuoda kestävää kehitystä myös rannekellomarkkinoille ja suunnitelleet rannekelloja Pinatexia käyttäen. Ja kyllä on parivaljakko nyt onnistunut täydellisesti! Koska syntymäpäiväni ehti jo mennä, pitänee pistää Lian&Mez-rannekello joululahjatoivelistalle.. 😉 

lm2.jpg

 

lm3.jpg

Mikä teidän mielestänne on ananasbuumin taustalla? 

muoti ostokset vastuullisuus trendit