Lempinurkka / My favorite nook

favoriteplace_suvisurlevif_0.jpg

 

Rakastan tätä asuntoa mutta siinä on yksi puute jonka tajuan aina kun ilmat alkavat keväällä lämmetä. Meillä ei ole parveketta. Tottakai haluaisin pienen keitaan jossa ottaa aurinkoa, syödä lämpimässä kesäillassa ja kasvattaa tuoksuvaa rosmariinia. Vaikka totuuden nimissä inhoan kuumuutta ja en ole ikinä onnistunut kasvattamaan rosmariinia. Mutta silti haluaisin edes pienen palan kuvitelmaani.

Turvauduin toiseksi parhaaseen vaihtoehtoon ja raahasimme varastossa olleen pyöreän pöydän ikkunan eteen, kasasin eriparituolit sen kaveriksi ja poimin vihreää maljakoihin. Ja kyllähän tuossa kelpaa istua ja fiilistellä hämärtyvää iltaa, kaupungin vilinää ja kaunista valoa, tuomen oksan kutitellessa korvaa ja tuoksuessa nenään. Aion tässä lähiaikoina poimia ison kimpun tuoksuvia sireenejä ja asettaa ne ikkunalaudalle, dipata leipää oliiviöljyyn ja juoda ehkä liikaa kylmää roseeta.

Voisin juoda viinini ja syödä leipäni tietysti ilman tätä nurkkausta mutta se tietty tunnelma ja nostalgia josta suorastaan humaltuu – se vaan on kaikkein tärkeintä.

*

My favorite place right now is by the window. You know, when the warm summer nights are coming through the window and you have some cold rosé and a good feeling in your head.

Koti Sisustus

Aamupalalla / At the breakfast table

raparperijogurtti1_suvisurlevif_0.jpg

 

Katselin Puutarhakeskiviikko-ohjelmaa ja siinä tehtiin nopeasti keitetystä raparperista, mascarponekreemistä, sokerikakusta ja ties mistä hyvästä jälkiruokaa. Herkullinen ja sesongissa oleva aamupalaversio tästä muodostuu kun lasiin lisää murennettuja digestivekeksejä, sitruunalla maustettua jogurttia ja sitä lämmintä raparperimuhjua. Yllätyin positiivisesti kun lusikoin seosta suuhun, maku on ihana!

Alkukesän raparperijogurtti

kahdelle

muutama varsi raparperia ja tilkka vettä
1-3 rkl sokeria

 1,5-2 dl per lasi maustamatonta luonnonjogurttia / kreikkalaista jogurttia
1 sitruunan kuoret ja loraus sitruunan mehua
makeutusta, esimerkiksi hunajaa, ruokosokeria tai agavesiirappia
maustamiseen ruusuvettä, vaniljaa, tuoretta minttua..
digestive keksejä tai muita mieleisiä
koristeeksi minttua ja raparperisiirapia

Huuhdo, kuivaa ja paloittele raparperit pieniksi paloiksi. Siirrä vesitilkan kanssa kattilaan, kuumenna kiehuvaksi ja laske lämpö alhaiseksi, mausta sokerilla. Anna muhia kymmenisen minuuttia tai kunnes raparperit alkavat muhjuuntua.

Sekoita jogurttiin sitruunan kuoret ja mehu, makeuta makusi mukaan ja mausta vaikka sillä ruusuvedellä tai vaniljalla.

Kokoa jogurtti lasiin: murenna alimmaiseksi keksi, lusikoi jogurttia ja hiukan jäähtynyttä raparperimuhjua keksimurun päälle ja koristele taas keksillä ja halutessasi mintun lehdillä. Jos innostuit postaamastani raparperisiirapista, se käy tähän päälle loistavasti. Nauti heti.

Muut sarjan aamupalajutustelut löydät tämän linkin takaa.

*

I made a quick breakfast with yogurt, rhubarb and crumbled graham crackers. Quickly boil the rhubarb with a little splash of water and some sugar so it dissolves into a delicious mash. Season your natural yogurt with lemon zest, a little bit of the juice, maybe some rosewater or fresh mint and throw in some sweetener if you wish. Crumble cookies on the bottom of your glass, add in the rhubarb mash, yogurt mixture and crumble some cookies on top. Garnish with fresh mint and maybe some rhubarb syrup. Enjoy right away.

 

Koti Ruoka ja juoma