Perusneliö hakusessa

Aikaisemmin tehty rajaus keskittyä talon suunnittelussa yksikerroksisiin taloihin toi ajatukset nykyiseen asuntoon ja sen ideoihin. Yksiössä on neliöitä vajaa 30 ja siihen on suunniteltu 1970-luvun alkupuolella suht avarat tilat eri toiminnoille. Hahmottelin tilan nyt ensimmäistä kertaa piirtämällä ja  sen myötä syntyi vaikutelma, kuinka tilaan olikin sovitettu kuusi aluetta. Miten pienessä asunnossa voi olla näin paljon tiloja, vaikka sitä kutsutaankin yksiöksi!

Meemi-viitekehyksessä ajatus on mielenkiintoinen. Mielletäänkö talo tai asunto yhdeksi meemiksi vai koostuuko se useammista meemeistä? Mistä meemit koostuvat? Tähän kysymykseen käsitteen kehittänyt Richard Dawkins (1976; 1993, 213) on vastannut näin: ”Mutta juuri tämä ei ole ilmeistä. Olen esittänyt, että sävelmä on meemi, mutta miten on sinfonian laita? Monestako meemistä se koostuu? Onko sen jokainen osa meemi, vai kukin tunnistettava melodia, vai tahti vai mikä?” Esimerkkeinä meemeistä Dawkins (1993, 210–219) luettelee sävelmät, ajatukset, hokemat, vaatemuodit, saviruukkujen ja rakennusten kaarten muodot.

Avoimet kysymykset ovat herättäneet kritiikkiä mm. siitä, onko meemi lainkaan uusi käsite ja kuvataanko sen avulla vain entuudestaan tunnettua semioottista merkin käsitettä?  Edelleen Dawkins näki meemit geenien tavoin kopioitujina, mikä sekin on herättänyt kritiikkiä. Onko meemien kopioituminen tarpeeksi täydellistä, jotta olisi mitään hyötyä ajatella niiden olevan geenien kaltaisia? Vastaukset tähän kysymykseen voivat riippua osin kysymyksen taustalla vaikuttavasta ihmiskäsityksestä, osin siitä, millaisella ihmiskäsityksellä kysymykseen vastataan. Pohdinnoissani olen lähtenyt siitä, että meemi voisi yksinkertaisesti olla elämäntilanteen tietyssä hetkessä ilmenevä virike, jota halutaan kulttuurin piirissä jäljitellä, toistaa.  Alkuperäisajatuksen perusteella esimerkiksi talo ei olisi meemi, mutta sen sijaan niissä toistuvat piirteet olisivat meemejä.

Hyöty tai etu ovat käsitteitä, jotka liittyvät keskeisesti Dawkinsin meemiteoriaan.  Dawkins (1993, 2018) kysyy, onko jokin kulttuurin piirre kehittynyt sellaiseksi kuin se on yksinkertaisesti, koska siitä on sille etua? Edellä mainitut käsitteet ovat kuitenkin monimerkityksisiä; omissa pohdinnoissa meemi-näkökulma voi tarjota hyödyllisen työkalun, kun tutkitaan ilmiöiden kopioitumisen kehitystä kulttuurin piirissä. Kun tietynlaisia ratkaisuja halutaan, kiinnostavaa on tietää vaikuttimista ratkaisujen taustoilla. Eivät nykyiset saati vanhemmat talot ole sattumalta tehty sellaisiksi kuin ne ovat. Niissä yhdistyvät erilaiset virikkeet.

Perusneliön käsite oli itselle uusi tuttavuus. Se tunnetaan niin himmeleiden valmistuksessa kuin virkkauksen piirissä. Molemmista löytyy hakukoneen avulla mielenkiintoisia sivustoja. Asuntojen myynnissä voi joskus kuulla puhuttavan myös perusneliöstä, mutta yhtälailla kylpyhuoneen laatoituksessa käytettävästä tietynmallisesta laatasta.

Virkkauksen aihepiiri herätti lopulta eniten kiinnostusta. Muistelen kouluaikaan virkanneeni tai kutoneeni  Äiti Teresalle villalangasta neliön, n. 18 cm x 18 cm, tilkkupeittoa varten. SPR:n sivuilla mainitaan, että tilkkupeittoja on valmistettu lapsille ja aikuisille lämmikkeeksi jo 30 vuoden ajan, mutta luulen tästä kuluneen jo yli 30 vuotta! Neliössä kiinnostavaa on mm. se, miten villalangasta virkattu kokonaisuus yhdistetään lopulta laajemmaksi kokonaisuudeksi, tilkkupeitoksi. Tässä tapauksessa kutsuisin villalankaneliötä meemiksi ja tilkkupeittoa meemien muodostamaksi kokonaisuudeksi.

Kouluaikana virkkaamani tilkkupeiton osa ei saanut täsmällistä muotoa. Perusneliö oli hakusessa. Tästä huolimatta ja ehkä juuri tästä syystä talon suunnittelun lähtökohdan voisi ajatella löytyvän juuri perusneliöstä. Sen koon määrittely ei ehkä ole se tärkein asia, vaan neliön toiminto, joka palvelee laajempaa kokonaisuutta. Toiveissa on, että perusneliöitä yhdistelemällä löytyy toiveiden talon muoto.

T. Jari

Lähteet:

Dawkins R. The Selfish Gene. Oxford University Press, Oxford 1976.
Dawkins R. Geenin itsekkyys. Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä 1993.

Kulttuuri Sisustus Mieli

Tyhjä konsepti

Jatkoin pohjapiirroksen kehittelyä. Mieleen tuli televisiossa pyörivä kanadalainen lifestyle-ohjelma, jossa talot pääsääntöisesti remontoidaan open-concept-muotoon. Ohjelman kuluessa perheet pohtivat, kannattaako rahat laittaa nykyisen asunnon täysremonttiin vai hankkia ihan uusi asunto.

Open-concept termi kuulostaa mielenkiintoiselta, sillä sen suora käännös voisi hyvin tarkoittaa avointa käsitettä/konseptia*. Käyttämäni sanakirja määrittelee sen seuraavasti: mainly Canadian (in a house or office) having few or no internal walls or partitions: Also called (in Britain and certain other countries): open-plan.

Sisä- ja väliseinien määrä tässä ratkaisussa on vähäinen tai niitä ei ole. Ohjelman perusteella kyseinen ratkaisu muistuttaa jo meemiä, eli se vaikuttaisi kopioituvan kulttuurin piirissä. On pyrkimys vähentää väliseinien määrää. Käsite herätti pohtimaan rakennuksen toimintoja sen historian valossa: kun aikaisemmin on ollut tarpeen rakentaa väliseiniä eri toiminnoille, nyt niitä halutaan purkaa tiloja yhdistämällä. Ilmiö on myös käsitteellisesti haastava: häviääkö aikaisemman tilan nimitys, esimerkiksi keittiö, ja jos häviää, tulisiko uuden tilan kohdalla puhua uusilla termeillä tyyliin open-concept-keittiö, -olohuone, -makuuhuone jne.?

Ehkä joskus on ajateltu, että enemmän tiloja/seiniä on enemmän. Se on voinut olla arvostuksen/hinnan perusta aikaisempiin ratkaisuihin verrattuna. Open-conceptin myötä tilojen avaruus, valoisuus, huonekalujen paikat ja harmonia vaikuttaisivat olevan tavoiteltuja ja arvostettuja pyrkimyksiä.

Syitä open-conceptin yleistymiseen en kuitenkaan tunne, mutta sellainen tuli ensimmäisenä mieleen, voisiko kulttuurin piirissä olla jo niin paljon erilaisia virikkeitä, että oma koti halutaan rajata tietynlaiseksi ja ennen kaikkea yhtenäiseksi tilaksi? On tarve hahmottaa tilan ideat kerralla katsomalla. Kokemuksen voisi ajatella olevan mieltä rauhoittava. Yllätyksiä, kuten liikaa tavaraa, ei olemattomien seinien takaa voi tässä konseptissa paljastua.

T. Jari

*Konsepti sanan merkityksiä:

1. kirjallisen työn luonnos, puhtaaksi kirjoitettava kappale. Artikkelin, puheen konsepti.
2. kuv., vars. mon. suunnitelmat, ennakkolaskelmat, aikomukset, piirustukset. Kaikki sujui konseptien mukaan.
Erik. hämillään olemisesta, hämilleen joutumisesta. Hänellä on konseptit sekaisin. Häneltä menivät konseptit sekaisin. Menettää konseptinsa.
3. (yrityksen) toiminta-ajatus; tuoteidea. Myymälät ovat kauppaketjun uuden konseptin mukaisia. Tuotteen konseptia kehitellään edelleen.

Kulttuuri Sisustus