Brändiuskollisuudesta

 

20130926_135546.jpg

Viime aikojen brändi- ja arvokeskustelun jatkoksi ajattelin kirjoitella vaatemerkeistä ja niihin liittyvistä mielikuvista ja odotuksista. Jotkut teistä saattavat muistaa, kun tein syksyllä postauksen Armani Exchangen ostoksista. Tähän asti olen ollut todella tyytyväinen heidän tuotteisiinsa, ja miehelläni on useita A/X:n paitoja, jotka ovat kestäneet jopa seitsemän vuotta moitteettomasti. Syksyllä kävimme taas täydentämässä miehen vaatekaappia parilla työkelpoisella kauluspaidalla, jotka menivätkin sitten yllättäen pilalle ensimmäisessä pesussa. Veimme ne takaisin liikkeeseen, joka luonnollisesti lupasi uuden tuotteen tilalle. Uusi paita lähti niin ikään palautukseen. Tästä suivaantuneena mieheni halusi rahat takaisin, mutta Armani Exchange antaa takaisin vain store creditiä. Mieheni oli niin tympääntynyt huonoon ostokokemukseen, että hän antoi lahjakorttinsa minulle käytettäväksi. Minähän lähdin into piukeana törsäämään lahjakorttiani, ja pitkään arvoin mustan nahkalaukun ja mustan vetoketjupaitapuseron välillä. Päädyin sitten paitapuseroon, koska se oli niin uniikki ja erilainen verrattuna klassisempaan laukkuun. VIIIIRHE. Arvaatteko jo, mitä paidalle kävi ensimmäisen pesun jälkeen? Kyllä, sen saumat alkoivat purkaantua. Lähdinpä sitten palauttamaan vikaostosta liikkeeseen….

20140218_185245.jpg

… ja mitä näinkään? Liikkeen kuuluisi olla tässä kuvassa vasemmalla, ja liiketila ammotti tyhjyyttään. Kai pulju oli mennyt konkurssiin. Ai ottaako päästä? No ehkä vähän. Eilen sitten vihdoni sain aikaiseksi tehdä pienen road tripin kauempaan kauppakeskukseen, johon jaksan ajella ehkä kerran vuodessa. Päätin, etten tällä kertaa tyydy store creditiin, koska mitä ihmettä teen tuotteilla, jotka kirjaimellisesti ovat kertakäyttökamaa? Tämän tason merkiltä odottaisin tiettyä laatutakuuta. Jos maksan paidasta 90 dollaria, sen ei todellakaan kuuluisi hajota ensimmäisessä pesussa. Lopputulos oli kuitenkin se, että en saa rahojani takaisin, koska tuote on ostettu lokakuussa. Store credit oli siis ainoa kädenojennus Armani Exchangelta. Turhauttavaa, sillä en omalta osaltani halua olla tukemassa bisnestä, joka myy huonolaatuisia tuotteita luottaen asiakkaiden merkkiuskollisuuteen ja mielikuviin.

20140218_185259.jpg

20140218_185328.jpg

Ihmiset ovat kyllä välillä niin vietävissä merkkien suhteen. Olen useammankin kerran karvaasti huomannut, että merkki ei todellakaan takaa laatua, vaan se yksinkertaisesti luo ihmiselle illuusion kestävämmästä ja laadukkaammasta tuotteesta. Tytölleni ostetut Guessin legginsit kulahtivat mustista harmaiksi parin pesun jälkeen, ja kangaskin tuntuu hiutuvan ohuemmaksi. Sitten taas nuoremman tyttöni H&M:n luomupuuvillaiset legginsit ovat kestäneet pesusta toiseen erinomaisesti: väri ja kankaan pehmeys ovat ihan entisellään. Välillä outleteissa shoppaillessa myös meinaa sokeutua edullisten merkkivaatteiden edessä: olisinko vaatteesta vielä yhtä innoissani, jos lapussa lukisikin Alexander Wangin sijaan vaikkapa Forever 21? Calvin Kleinin lappu t-paidassa ei myöskään tee läpinäkyvän ohuesta, jo kaupan hyllyllä nyppyyntyneestä materiaalista laadukkaampaa, kuin halpaketjujen viiden euron rätti.

20140218_185444.jpg

Varmaan yksi parhaiten brändäyksessään onnistuneita yrityksiä on Apple, jonka logo tunnistetaan varmaan lähes jokaisessa maailmankolkassa. Tuotteet ovat monien mielestä erinomaisia, mutta silti välillä huvittaa se intohimo ja paatos, jolla ihmiset ostavat mitä tahansa, jossa on i-etuliite. Tätä on parodioitu Putouksessa mm. Jäbä Leissönin i-Jopolla.

20140218_185610.jpg

Victoria´s Secret myy paljon hyviä tuotteita laadukkaista alusvaatteista pehmoisiin oloasuihin ja huumaavan tuoksuisiin hajuvesiin ja kosmetiikkaan. Sekaan mahtuu kuitenkin myös valitettavasti niitä liru-teeppareita, joista en unissanikaan maksaisi hintalapun osoittamaa summaa. Enkä oikeastaan ottaisi niin huonolaatuisia paitoja kaappiini edes ilmaiseksi. Samaa kamaa myydään kadun toisella puolella H&M:ssä, jossa toisaalta myös myydään laadukkaampaa, luomupuuvillaista Conscious-mallistoa. Ostopäätökseen (ainakin naisilla) vaikuttaa kuitenkin materiaalin sijaan moni muu seikka, kuten Rosannan mainitsema söpö paperikassi, silkkipaperiin pakatut ostokset, kauniit hajuvesipullot, näyttävät sovituskopit ja niin edelleen. Yksilöllinen palvelu on monelle myös tärkää ja tekee ostosreissusta erityisen. 

20140218_190155.jpg

20140218_190204.jpg

20140220_123753.jpg

Omalta osaltani haluan olla kriittinen kuluttuja, joka syynää materiaalit sekä halpaketjuissa että merkkiliikkeissä. Saman katon alle kun mahtuu niin monenlaista tuotetta. Haluaisin itse olla sokeutumatta merkkien ”laadun” edessä ja pyrkiä pois tästä ahdistavasta kuluttajakeskeisestä kertakäyttökulttuurista, jossa halpaa tavaraa haalitaan kotiin ja korvataan ne pian uusilla kertakäyttötuotteilla. On kaunis ajatus kierrättää itselle turha tavara UFFille tai kirpparille, mutta itseäni lähinnä ahdistaa se kaiken turhuuden määrä, jolla me ihmiset itsemme ympäröimme. Ensimmäisillä jenkkimatkoillani (ja vielä viime kesänäkin) sokaistuin halvoista vaatteista ja tarjonnan määrästä, mutta nykyään en todellakaan viehäty kertakäyttötrendeistä, kausituotteista tai laadun korvaamisesta määrällä. En varmasti itse ole esimerkillinen kuluttaja, ja joskus tunnen huonoa omaatuntoa siitä, että elämäntilanne ei aina salli niitä eettisimpiä valintoja, ja joudun tyytymään kompromisseihin. Silti haluan yrittää olla maltillinen siinä, mitä ostan ja millä perusteilla. 

Haluan ensisijaisesti ostaa jotain silloin, kun oikeasti tarvitsen sitä.

Ostan mieluummin yhden hyvän ja kalliimman kuin kymmenen keskivertoa ja halpaa.

Yritän katsoa merkin ulkopuolelle ja katsoa tuotetta neutraalisti: onko materiaali hyvä? Pidänkö tuotteesta riippumatta siitä, mitä sen lapussa lukee?

 

Olisi mielenkiintoista kuulla teidän lukijoiden ajatuksia ja kokemuksia merkeistä, halpaketjuista ja ylipäätään kulutustottumuksistanne. Sana on vapaa kommenttiboksissa! 🙂

 

x Hanne

 

Translation: I am very disappointed in Armani Exchange and the poor quality of their clothes nowadays. I used to be their loyal customer but not anymore: I don´t want to support a business that sells images of quality products that are actually ruined after one wash. That got me thinking about general marketing images and the differences between cheap chain stores and luxury products. The quality seems to vary a lot: you might get a nice shirt from H&M and a crappy one from A/X. The important thing is the materials. Can you look outside the tag and focus on the product itself? Are you supporting disposable fashion or advocating sustainable development?

Puheenaiheet Raha Ajattelin tänään

Happiness is in the small things

 

IMG_1256.JPG

Heissulivei! Ihana, laiska sunnuntai takana. Koko viikko on käyty ahkerasti salilla (joka päivä!), joten sunnuntaina pidin ansaitun lepopäivän. Tähän päivään on mahtunut monta pientä asiaa, joista olen onnellinen. Lapset viihtyivät kerrankin leikeissään aamulla, ja me saimme juoda kahvit ihan rauhassa. Siitä hyvästä ruksi seinään… Liekö kofeiinipommi tehnyt tehtävänsä, kun saimme myös asennettua verhotangot, silitettyä verhot ja jopa ripustettua ne paikoilleen. Hassua, miten paljon noinkin pieni sisustuselementti muuttaa koko huoneen tunnelmaa! Kuvia tulossa myöhemmin. Niin hieno fiilis, kun saa pitkään roikkuneen homman pois alta! Iltapäivällä kävimme ulkona syömässä, jonka jälkeen vietimme Minnesotasta vierailemassa olleiden ystäviemme kanssa mukavan illan. Tässäpä vähän kuvia tältä päivältä.

Hello! A wonderful, lazy Sunday is behind. I have been going to the gym every day this week, so today was a well-earned rest day. Today has been filled with many small things that I am happy for. The kids were entertaining each other in the morning so we were able to enjoy our morning coffee in peace, for once. The caffeine must have done its job since we finally worked up the energy to set up the curtain rods, iron the curtains and even hang them in place. It´s funny how much such a small interior element changes the entire atmosphere in the room! Pictures coming up later. Such a good feeling when you finally accomplish something that was supposed to be done a loooong time ago… In the afteroon, we went out to eat, and then had an awesome evening with our friends who were visiting from Minnesota. Here´s some pictures from today.

IMG_1263.JPG

IMG_1264.JPG

SHOES Ross SHORTS H&M PEPLUM TOP Charlotte Russe SUNGLASSES Kenneth Cole Reaction

 

IMG_1194.JPG

Sunnuntain lounaaksi oli meksikolaista quinoa-salaattia, grillattua kanaa, kananmunia ja tuoretta kokojyväsiemenleipää (sunnuntain myönnytys ruokavaliossa). Hyvin on uusi ruokavalio pitänyt toistaiseksi, ja siksipä sunnuntain vapaampi syöminen on ihan ansaittua. 😉

On Sunday we had Mexican Quinoa Salad for lunch, with grilled chicken, boiled eggs and fresh whole-grain bread (my guilty pleasure on Sundays). My new diet has been going great, therefor I allow myself to eat more freely on Sundays. 😉

 

IMG_1210.JPG

Kuten varmaan on käynyt selväksi, päivä ilman kahvia on pieni katastrofi. Aamuisin yleensä keitän suodatinkahvia, jonka juon French Vanilla -creamerin kanssa, mutta iltapäivisin tekee monesti mieli jotain kylmää juotavaa. Jäälatte on iltapäivän virkistykseen ihan pettämätön ratkaisu, ja onneksi anoppilassa löytyy erikoiskahvien tekoon paitsi espressokone, myös paljon sopivia makusiirappeja ja -jauheita. Tällä kertaa päädyin valitsemaan mauiksi vaniljasiirapin, valkosuklaajauheen ja maidoksi mantelimaitoa. Nam! Tuskin maltan odottaa, että pystymme hankkimaan oman espressokoneen, on se vaan niiiin kätevä.

As I have stated many times, a day without coffee is a little disaster. In the morning I usually make regular coffee and drink it with French Vanilla creamer, but in the afternoons I am often in the mood for a cold drink. An iced latte is a perfect solution to that craving, and I am lucky to have in-laws that not only have an espresso machine but also many syrups and powders to spice up the drink. This time I chose a vanilla syrup, white chocolate powder and almond milk. Yum! I can hardly wait until we can buy our own espresso machine, they are so handy.

 

IMG_1211.JPG

IMG_1212.JPG

IMG_1213.JPG

IMG_1238.JPG

 

Loppuun vielä behind-the-scenes -kuvia: totuus kauniiden kuvien takana piilee onnistuneessa rajauksessa ja kovassa altaan siivoamisessa, jotta myrskyn jälkeiset lehtiroskat eivät päätyisi lattekuviin 😉 Mukavaa alkavaa viikkoa!

Finally, some behind-the-scenes pictures: the truth behind pretty pictures is a well-planned crop and hard, physical labor cleaning the pool (recently there was a storm that spread a bunch of leaves allover, and I didn´t want the leaves in the pool for my latte pictures 😉 ). Have a wonderful week!

 

x Hanne

Muoti Oma elämä Päivän tyyli