Aikuiset haluavat tunkea lapset ideologiseen muottiinsa – eikä se ole sukupuolisensitiivisyys

”Meneillään on hyökkäys Viron kansakunnan sielua vastaan. Viroon yritetään pakottaa kulttuurimarxilainen ideologia: monikulttuurisuus ja homoagenda”, väitti Viron valtiovarainministeri Martin Helme toukokuussa Helsingin Sanomissa.

Kaksitoista päivää aikaisemmin Helme teki Viron hallituksen virkaanastujaisissa oikeistoa ihannoivan käsimerkin. Helme on oikeistokonservatiivisen Ekre-puolueen jäsen samoin kuin ulkomaankauppaministeriksi nimitetty Martin Kuusik, jota on epäilty perheväkivallasta.

Kun Kuusik vannoi valaansa, Viron presidentti, sananvapautta paidallaan puolustanut Kersti Kaljulaid käveli ulos istuntosalista.

Kuusik joutui eroamaan tehtävästään nopeasti.

”Liberalismi tarkoittaa enenevää radikaalia vasemmistoagendaa, ja se on äärimmäisellä tavalla ihmisluonnon vastainen. Meneillään on hyökkäys miehenä ja naisena olemista vastaan”, Helme jatkoi Helsingin Sanomissa.

Tällaisille ajatuksille on nyt tilausta, sillä Ekrestä tuli vaaleissa Viron kolmanneksi suurin puolue.

Joillekin tämä on ollut järkytys. Esimerkiksi Raimond Kaljulaidille, joka irtisanoutui parlamenttiryhmästään Ekren takia.

”Oikean laidan ekstremistit tavallaan trollaavat meidän yhteiskuntiamme. – – He kiusaavat heikompiaan: maahanmuuttajia, homoyhteisöä, lgbt-yhteisöä, Viron venäläisvähemmistöä, ja se on kerta kaikkiaan moraalisesti väärin”, Kaljulaid sanoi Helsingin Sanomissa.

Opetussuunnitelma 50-luvulta

Itse kiinnitin Viroon viimeksi huomiota lokakuun lopussa, kun varhaiskasvatuksen opetussuunnitelman luonnos nousi julkisuuteen.

”Lastentarhanopettajan tulee tuntea erot tyttöjen ja poikien kehityksessä. Erot tulee ottaa huomioon lasten leikkejä, opetusta ja muuta toimintaa suunnitellessa”, suunnitelmassa todettiin.

Monikulttuurisuuteen otettiin kantaa seuraavasti:

”Kaksi- ja monikieliset perheet ovat lapsen puheen kehityksen kannalta maailmanlaajuinen ongelma.”

Luonnos oli laadittu kasvatusalan asiantuntijoiden selän takana, suorastaan salaa.

Se herätti Virossa laajasti kritiikkiä, mistä luonnoksen laatijat olivat ihmeissään. Luonnoksen takana oli kieltenopettaja Urve Läänmets ja hänen kokoamansa työryhmä. Läänmets on toiminut opetusministeri Mailis Repsin neuvonantajana ennenkin.

Reps sanoi kohun keskellä, ettei hän ole nähnyt koko suunnitelmaa, vaikka hän oli kirjoittanut siihen alkusanat. Puolue paikkaili hänen puheitaan jälkikäteen.

Kritiikin vuoksi opetussuunnitelman luonnoksesta luovuttiin, mutta vielä on epäselvää, miten koulutusalan ammattilaisten ja työryhmän toisistaan eroavat mielipiteet voidaan sovittaa yhteen.

Hallituksen on epäilty kaatuvan ennenaikaisesti.

Perinteisten roolien kannattajat

Mietin Viroa viime viikolla, kun Poikien äidit -ryhmä julkaisi Facebookissa mietelauseen: ”Lupaan kasvattaa poikani kunnioittamaan tytärtäsi. Kasvata tyttäresi niin, että hän on kunnioituksen arvoinen.”

Kun kritisoin mietelausetta sellaisen kulttuurin pönkittämisestä, jossa seksuaalisen väkivallan uhreja syytetään heidän kohtaamastaan väkivallasta, Poikien äidit poisti kommenttini ja lopulta esti minut kokonaan.

Ylläpitäjä ihmetteli, miten harmittomasta mietelauseesta saatiin väännettyä tasa-arvokysymys.

Jos joku lukija nyt pohtii samaa, kyse on tästä: Kun sanotaan, että tytön tulisi olla kunnioituksen arvoinen, se viittaa implisiittisesti siihen, ettei tyttö saa olla liian kevytkenkäinen tai seksuaalisesti aktiivinen eikä käyttäytyä tytölle epäsopivalla tavalla. Samaan sarjaan kuuluvat haukkumanimet, joilla pilkataan tyttöjen seksuaalisuutta. Joka muuta väittää, valehtelee.

Lisäksi vielä yleisempi huomio: kenenkään ei pitäisi joutua erikseen ansaitsemaan kunnioitusta sukupuolesta riippumatta.

Sukupuolitietoinen kasvatus – eli mikä?

Poikien äidit on monipuolinen yritys, joka tarjoaa seuraajilleen erilaisia tuotteita, tapahtumia ja palveluita. Tarjolla ovat esimerkiksi: Boy Mom -koru Swarovski® -kristallisydämellä (59 e), Poikien äidit -jumppapussi (18 e), Pojan käyttöopas äideille (23,90 e), lukuisia erilaisia t-paitoja (22–25 e) sekä erilaisia tapahtumia, kuten teemaristeilyjä.

”Teemme yrityksille myös laadukasta sisällöntuotantoa haamukirjoittajina. Ota rohkeasti yhteyttä, jos tarvitset apua blogi-, markkinointi- tai nettisivujen sisällöntuotantoon. Meiltä se käy käden käänteessä! ”, Poikien äidit lupaa nettisivuillaan.

”Kannatamme tasa-arvoa ja puollamme sukupuolitietoista kasvatusta. Jokainen poika on arvokas juuri sellaisena kuin on”, yhteisön esittelyssä luvataan.

Poikien äideillä on varmasti hyvä tarkoitus, eivätkä kaikki heidän postauksensa muistuta Viron varhaiskasvatuksen hyllytettyä opetussuunnitelmaa. ”Identiteetin rakentaminen lapsensa sukupuolen ympärille ei vain lupaa mitään hyvää”, kommentoi nimimerkki Riinake mietelauseen herättämää keskustelua Twitterissä. Minusta tämä oli osuva huomio.

Sukupuolitietoisen kasvatuksen ydintä kun on se, ettei lapsen sukupuolella ole mitään merkitystä. Ei ole erikseen tyttöjen ja poikien leluja, leikkejä, piirteitä eikä vaatteita. Siksi kokonaisen liikeidean muodostamista tiettyä sukupuolta edustavan lapsen ja vanhemman ympärille on vaikea nähdä sukupuolitietoisena.

Ajatteleeko kukaan lapsia?

Usein sukupuolisensitiivistä kasvatusta kritisoidaan siitä, että aikuiset yrittävät tuputtaa lapsille omaa poliittista ideologiaansa. Ideologiaa, jonka tavoitteita ovat muun muassa homosaatio, suomalaisuuden tuhoaminen, viherfasismi ja ilmastohysteria.

Sanoisin, että omaa ideologiaansa lapselle tuputtavat pikemminkin ne, jotka yrittävät kiihkeästi vartioida sukupuolten rajoja, pönkittävät stereotyyppisiä sukupuolirooleja ja käyttävät paljon aikaa perustellakseen, miksei sukupuolten eroja saisi hämärtää.

Pohjimmiltaan on tärkeintä, että lapsi saa olla sellainen kuin on. Tyttö, poika tai jotain muuta. Sosiaalinen, ujo tai jotain muuta. Yksikielinen, kaksikielinen tai jotain muuta.

Silti aina kunnioituksen arvoinen.

Kommentit (2)
  1. Minusta tuo yhteisö on kiva. Olen ollut siellä mukana melkein alusta asti ja nimenomaan siellä on ollut ihanan avoin tunnelma erityisesti poikien kasvatukseen liittyen. Välillä on ollut kuvia pojista hoitamassa nukkea ja välillä makaamassa mudassa. On jotenkin ihanaa kolmen pojan äitinä löytää paikka, missä pojat saavat olla omanlaisiaan, eikä heitä niputeta mihinkään lokeroihin.

    Pohdin vain tuota, että jos mielestäsi pojan äitiyteen liittyen ei saisi olla yhteisöä, niin miksi saa sitten olla yhteisöjä äideille? Eihän me äiditkään sen kummemmin erota isistä, kuin pojat tytöistä. Eli siis erotaan tottakai joltain osin, mutta ei sen enempää, kuin tytöt tai pojatkaan. Miksi yleensäkin facebookissa saisi sitten olla mitään ryhmiä, naistenhuoneita, yh-äiti ryhmiä tai muita, jos ei tämän tyypistä?

    Ihmisen psykologiaa lukeneena tiedän, että ihmiset hakeutuvat erilaisiin yhteisöihin. Liittyen omiin mielenkiinnonkohteisiinsa ja elämäntilanteeseensa. Se on meissä ihmisissä sisällä. Tiedän, että sinäkin olet erilaisissa feministiryhmissä. (koska minäkin olen ja olen nähnyt sinut siellä) Näin me ihmiset toimitaan, halutaan yhteisöjä ja ryhmiä meidän ympärille.

    Feministinä kuitenkin näen, että poikien äidit on kiva yhteisö, missä on ollut aina hyvä henki ja minusta ihan hyvä, että siellä on myös tiukka moderointi. Tämän tyyppistä keskustelua kun voimme käydä jossain muualla kuin siellä minne se ei kuulu.

    1. Hei Minna

      Kiitos viestistäsi. Kuten tekstissä mainitsenkin, tuosta siteeraamastani aforismista huolimatta ryhmä ei varmasti tarkoita olemassaolollaan pahaa. Ajattelen kuitenkin niin, että kun erotellaan tyttöjen ja poikien äitiyttä, samalla tuetaan roolitusta – pojat ja tytöt ovat tietynlaisia. Kun kuitenkin kaikki lapset ovat omanlaisiaan, ja kasvatuksella on iso merkitys siinä, mistä asioista he kiinnostuvat ja miten he käsittelevät tunteitaan jne.

      On ilmiselvää, että äideille saa ja pitää olla yhteisöjä, samoin kaikille muillekin vanhemmille. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että tietty identiteetti, myös sukupuoli, voi olla relevantti ryhmään kuulumisen syy. Tosin feministiryhmissä ei ole mitään sukupuolirajoitusta, koska se alkaa olla menneisyyttä. Feministi voi olla mies, nainen tai sukupuolibinäärin ulkopuolella oleva ihminen. Yhteiskunnan kannalta ajattelen, että vaikka sukupuolella ei ole mitään väliä, naiset ovat yhä alisteisessa asemassa suhteessa miehiin, jos katsotaan työelämää, lähisuhdeväkivaltaa ja seksuaalista häirintää. Siispä ihanne sukupuolen merkityksettömyydestä ei ole vielä toteutunut.

      Näissä ryhmissä on kuitenkin taustalla ihmisen oma sukupuoli- tai identiteettikokemus. Jos se rakentuu jonkun toisen ihmisen sukupuolen kautta, puhutaan minusta vähän eri asiasta. Miksi poikien äitiys olisi erilaista kuin tyttöjen äitiys? Onko se totta vai onko se vain luotu mielikuva? Etenkin kun lapsesta ei voi tietää, miten hän itse kokee sukupuolensa – onko hän edes sitä sukupuolta, johon hänet on syntymässä määritelty.

      Rajojen jäykkyys tuli esiin, kun kommentoin Poikien äitien jakamaa aforismia. Aforismissa kehotettiin kasvattamaan tytöt niin, että he ovat kunnioituksen arvoisia. Mielestäni tämä viittaa tietysti kunniallisen, ”ei-helpon” tai ”ei-hutsahtavan” naisen/tytön rooliin. Kritiikkini kuitenkin poistettiin ja minut blokattiin ryhmästä kokonaan. Jos ylläpitäjät todella kannattaisivat avoimesti sukupuolisensitiivistä kasvatusta, ehkä tällainen reaktio ei ollut paras mahdollinen. Olisi ehkä voinut miettiä asiaa feministisestä näkökulmasta ja nähdä kyseisen aforismin historiallinen painolasti.

      Tämä on se asia, joka tuossa ryhmässä mietityttää. Mutta kuten sanot, olet itse ryhmän jäsen ja koet sen feministinä kivaksi. Se on tietysti tärkeintä, sillä merkitykselliseen yhteisöön kuuluminen on hyvin inhimillinen tarve.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *