Kun sukupuoli ärsyttää ja mitään ei saa sanoa

Toissa viikolla Facebook-feedini ilmestyi syvällisen näköinen mustavalkoinen valokuva julkkiskokki Kari Aihisesta. Apu-lehden jutun mukaan Karia kismitti yksi asia.

”On nämä kaikki saatanan metoo-hommat ja mies-nais-keskustelut. Liikennemerkitkin on muuttuneet. Sukupuolesta jos menet jotain sanomaan, niin joku aina loukkaantuu. Maailmasta on tullut niin herkkä ja varovainen. Ei enää uskalla sanoa mitään. Se mua ärsyttää”, hän sanoo jutussa.

Toimittaja ei tarkemmin kysele, miksi seksuaalista häirintää ja väkivaltaa maailmanlaajuisesti näkyväksi tehnyt liike kilpistyy Aihisen mielessä ”saatanan metoo-hommiksi”. Aihinen ei myöskään anna esimerkkejä siitä, millä perusteella maailmasta on tullut niin herkkä ja varovainen, ettei hän uskalla sanoa enää mitään.

Someen alkoi ilmestyä humoristisia postauksia, joissa irvailtiin valkoisen heteromiehen itkua siitä, ettei mitään saa enää sanoa, kun hänellä on todellisuudessa ollut runsaasti tilaa ilmaista mielipiteensä julkisuudessa. Osa taas oli täysin samaa mieltä Aihisen kanssa: yliherkkyys on mennyt liian pitkälle.

Tämä on Suomessa yleinen reaktio julkisuudessa esitettyihin vähemmistö- ja naisvastaisiin kommentteihin. Osa kuittaa kommentit vitsillä, osa nyökyttelee kiivaasti. Harvoin puhutaan syvällisemmin siitä, miten kommentit asettuvat laajempaan kansainväliseen kontekstiin.

Mark Zuckerbergin sisko Donna Zuckerberg on tutkinut antifeminismin lisääntymistä sosiaalisessa mediassa metoon jälkeen.

”Ei ole epäilystäkään siitä, että sosiaalinen media on mahdollistanut tämän. Se on luonut miehille ja anti-feministeille alustan, jolla he voivat julistaa näkemyksiään suuremmalle yleisölle kuin koskaan aikaisemmin. Tämän ohessa leviävät salaliittoteoriat, valheet ja misinformaatio. Sosiaalinen media on nostanut misogynian täysin uudelle väkivaltaiselle tasolle”, hän sanoo The Guardianin jutussa.

Rivoja puhuva meteorologi

Viikkoa myöhemmin samaa aihepiiriä kommentoi henkilö, joka oli siihen asti edustanut minulle lämpimiä lapsuusmuistoja: meteorologi Pekka Pouta.

”Miksi profiileihin on ilmestynyt näitä she/her ja he/him juttui? Eikö meidän pitänyt alkaa identifioitua ihmisiksi ja yksilöiksi? Ja sit vielä englanniksi? Jos on ihan pakko kertoa omasta sukupuolisuudestaan profiilissa, niin eikö voisi sanoa suomeksi ”tykkään pillusta”?”, Pouta tiedusteli Twitterissä.

Twitter täyttyi huolestuneiden kansalaisten kysymyksistä: Pekka mitä ihmettä? Onko tämä valeprofiili?

Rauhallisemmat jaksoivat selittää, ettei sukupuolella ole mitään tekemistä sen kanssa, minkälaisista sukupuolielimistä pitää.

Jälkikäteen Pekka Pouta kiitti keskusteluun osallistuneita asian selittämisestä, pahoitteli ja jopa lisäsi he- ja him-pronominit profiiliinsa.

Ilta-Sanomissa hän vaikutti kuitenkin olevan yhä näreissään:

”Sukupuoli-identiteetti on… ärsyttävää. Että minkä takia pitää yrittää pukea itsensä muiden määrittelemään muottiin, oli se sitten nahka-, homo- tai heteromies tai transsukupuolinen, tai mikä hyvänsä. Minkä ihmeen takia pitää korostaa omaa sukupuoli-identiteettiä?” Pouta ihmetteli.

Tämä on usein toistuva näkemys valtaväestön keskuudessa: miksi vähemmistöjen pitää tuoda itseään esille, kun en minäkään tuo? Huomaamatta jää se, että maailma tekee sen valtaväestön edustajan puolesta.

”On yleistä, etteivät ihmiset ymmärrä omia etuoikeuksiaan”, kommentoi toimittaja ja vaikuttaja Mona Bling Poudan twiittiä Helsingin Sanomien Nyt-liitteessä.

Jutussa Bling selittää, että ihminen ilmaisee sukupuoli-identiteettiään kertomalla, minkä sukupuolen persoonapronomineilla hän haluaa tulla kutsutuksi. Vaikka termit ovat erityisen tärkeitä transsukupuolisille ja muunsukupuolisille ihmisille, myös cis-sukupuoliset ihmiset voivat osoittaa solidaarisuuttaan kertomalla pronomininsa profiilissaan.

Englanninkielisten termien käyttöä on kritisoitu Suomen kontekstissa, mutta Bling muistuttaa, että myös suomalaiset ovat osa englanninkielistä maailmaa netin välityksellä.

”Kaikki ihmiset haluavat, että heitä kunnioitetaan sellaisina kuin he ovat”, hän sanoo.

Pian kiirehdittiin pohtimaan, alkaako joku nyt vaatia Pekka Poudan eroa ja onko hän joutunut cancel-kulttuuriin uhriksi. Bling piti tätä pikkumaisena, sillä kyse on ”oikeista ihmisistä ja tärkeistä asioista”.

Mainitsemisen arvoista on myös se, ettei ihmisen sukupuoli ole muiden määrittelemä muotti vaan itse valittu identiteetti. Sanat ovat valtaa. Se, miten meidät määritellään, muokkaa todellisuutta. Jos ihminen tulee toistuvasti väärin määritellyksi, se voi aiheuttaa hänessä syvää ahdistusta. Pronominiensa kertominen on sanojen vallan ottamista omiin käsiin.

Vähemmistöt uhkana yhteiskunnalle

Viime viikonloppuna toimittaja Johanna Korhonen esitti Helsingin Sanomissa tutkija Karen Stennerin kirjan perusteella, että kolmasosalla väestöstä on autoritaarinen taipumus. He kaipaavat kuria ja järjestystä ja ahdistuvat monimuotoisuudesta, vähemmistöistä ja liiasta valinnanvapaudesta.

Korhonen ottaa esimerkiksi tästä taipumuksesta Sinimustan liikkeen, joka pyrkii paraikaa puolueeksi. Liikkeen puolueohjelma on fasistisuudessaan hurjaa luettavaa:

”Puolueemme katsoo perinteisen perheinstituution tuhoutumisen olevan suurimpia uhkia terveelle ja toimivalle suomalaiselle yhteiskunnalle, sekä kansamme ja kulttuurimme tulevaisuudelle. – – Puolueemme ei hyväksy samaa sukupuolta olevien pariskuntien adoptio-oikeutta tai oikeutta keinohedelmöitykseen. – – Samaa sukupuolta olevassa parisuhteessa lapsen kyky luoda oma sukupuoli-identiteetti vaarantuu ja käsitys luonnollisesta perheestä hämärtyy.”

Tämä toi mieleen Euroopassa yleistyneen anti-gender-liikehdinnän, joka on asettanut seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt vaaraan. Aiheesta on kirjoittanut esimerkiksi verkkolehti Long Play.

”Viholliseksi nostetaan nyt ’gender-ideologia’, joka haluaa tuhota avioliiton ja perheen”, kirjoittaa päätoimittaja Anu Silfverberg lehden sivuilla.

Suomessa vastaavasta ideologiasta ovat puhuneet lähinnä Laura Huhtasaari  ja Päivi Räsänen. Politiikan tutkija Johanna Kantola muistuttaa samassa jutussa, että täälläkin olisi silti hyvä herätä siihen, miten populistit ovat alkaneet ajaa EU:ssa vähemmistövastaista politiikkaansa yhä avoimemmin. EU:n tasa-arvopolitiikka vaikuttaa meihin vahvemmin kuin uskommekaan.

Konservatiiviset kannanotot nähdään Suomessa herkästi yksittäisten ihmisten hölmöilynä ja marginaalisten ääriliikkeiden purinana, vaikka niillä on yhteys vähemmistöjen oikeuksien globaaliin heikkenemiseen.

Oikeudet eivät lisäännykään

Tuija Saresma käsittelee Politiikasta-sivustolla anti-gender-puheen yhteyttä sukupuolentutkimukseen.

Siinä missä konservatiivinen, kaksijakoinen sukupuolikäsitys korostaa sukupuolten luonnollisia eroja, sukupuolentutkimus on tuonut esiin, että sukupuoli rakentuu kulttuurisesti ja on monitahoinen ilmiö, jota ei määritä vain biologia. Avaamalla sukupuolen suhdetta valtaan sukupuolentutkimus on onnistunut edistämään naisten ja vähemmistöjen oikeuksia.

Anti-gender-liike on syntynyt jarruttamaan tätä kehitystä. Siihen liittyy myös ehkäisyn ja abortin vastustaminen sekä sukupuolten välisen epätasaisen vallanjaon luonnollistaminen.

Matti Pihlajamaa käsittelee The Ulkopolitist -sivuston kommentissaan anti-gender-liikehdinnän yhteyttä oikeistopopulismin nousuun sekä naisten ja muiden vähemmistöjen heikentyneeseen asemaan Euroopassa.

”Liikehdinnän suosio on osoittanut vääräksi usein toistuvan optimistisen ajatuksen siitä, että sukupuolten tasa-arvo ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeudet edistyisivät jatkuvasti”, hän kirjoittaa.

Liikehdinnän lisääntyminen on näkynyt esimerkiksi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen toimitiloihin kohdistuvina hyökkäyksinä.

Myös Suomessa anti-gender-liike on saanut jalansijaa. Yksi esimerkki siitä on Aito avioliitto, joka pyrki estämään sukupuolineutraalin avioliittolain hyväksymisen. Esimerkiksi järjestön logossa on yhdenmukaista symboliikkaa muiden anti-gender-toimijoiden kanssa.

”Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia vastustavissa puheenvuoroissa ovat minusta näkyneet Suomessa kansainväliseen anti-gender-retoriikkaan liittyvät kehystykset, kuten puhe ’gender-ideologiasta’ tai ’genderismistä’”, Pihlajamaa kommentoi sähköpostitse.

Pihlajamaan mukaan tällaista kielenkäyttöä on näkynyt viime aikoina esimerkiksi sukupuolen moninaisuuteen, kuten translakiin, liittyvissä kysymyksissä. Aihetta on kuitenkin tutkittu Suomessa vähän.

”Vastustusta olisi minusta syytä tutkia tarkemmin suhteessa anti-gender-liikehdinnästä tehtyyn kansainväliseen kirjallisuuteen sekä analysoida sen pohjalta, miten vastustuksessa käytetty retoriikka on muuttunut ja milloin”, Pihlajamaa jatkaa viestissään.

Älkää puhuko tasa-arvosta kaiken aikaa

Johanna Korhonen päätyy esittämään esseessään yllättävää ratkaisua tilanteeseen, jossa kolmannes kansasta ei hyväksy yhdenvertaisuuden etenemistä. Monikulttuurisuudesta ei kannattaisi puhua ”kaiken aikaa”. Ihmiset, joilla on autoritaarinen taipumus, surevat Korhosen mukaan menetettyä yhteisöään.

”He voivat hyvinkin mielellään kelpuuttaa mukaan ruskeaihoisia, jotka suoriutuvat Maamme-laulun kahdesta ensimmäisestä säkeistöstä jotenkin”, Korhonen kirjoittaa.

Kaikella kunnioituksella Johanna Korhonen, saanen epäillä.

Lopuksi esseessä kehotetaan ymmärtämään kuria ja järjestystä kaipaavien henkistä tilaa.

”He eivät ole pahoja. He eivät ole tulleet hulluiksi. Pohjimmiltaan he eivät vihaa ketään. He haluavat maailman, joka ei ole ihan niin sekava ja vaikea kuin tämä nykyinen. Ehkä se ei olisi haitaksi muillekaan.”

On vaikea sanoa, mitä Korhonen tällä tarkoittaa. Millä tavoin diversiteetin lisääntymisen aiheuttamaa ”sekavuutta” tulisi vähentää?

Maailmassa ei liene tuskin yhtäkään yhteiskuntaa, jossa yhdenvertaisuuden vastustajat olisivat rauhoittuneet siitä, että vähemmistöt olisivat alkaneet pitää itsestään vähemmän meteliä. Pikemminkin joidenkin oikeuksien rajoittaminen johtaa vähitellen muidenkin oikeuksien rajoittamiseen.

Mitä tulee pahuuteen, se on tietysti voimakas sana. Mutta jo tällä hetkellä kiristynyt vähemmistövastainen politiikka on saanut monissa maissa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt jo pelkäämään henkensä edestä. Viimeaikaiset lakimuutokset esimerkiksi Puolassa ovat ajaneet heidät yhä ahtaammalle.

Jos tekee mieli sivuuttaa Poudan ja Aihisen ahdasmieliset kommentit vähäpätöisinä yksittäistapauksina, kannattaa muistaa, etteivät he ole yksin. Samanlaisia kannanottoja on tullut erityisesti perussuomalaisten kannattajien keskuudesta. Kyseessä on Suomen toiseksi suosituin puolue, ja sillä on vahvat yhteydet Euroopan anti-gender-liikehdintään.

On ajattelematonta typistää heikoimmassa asemassa olevien ihmisoikeuksiin vaikuttava keskustelu mielipidekiistaksi, jota pitäisi vain oppia sietämään, jopa ymmärtämään.

Oikeistopopulismin suosiolla ja siihen liittyvällä väkivaltaisuudella on vakavia seurauksia vähemmistöjen turvallisuudelle, ja niitä pönkittävät kommentit mediassa lietsovat vihamielistä ilmapiiriä. Tämä tulisi lehdistönkin muistaa, kun he tarjoavat mediatilaa ”räväköille keskustelijoille”.

”Moniääninen yhteiskunnallinen keskustelu on hyvä asia. Se voi olla kärkästäkin, mutta se ei milloinkaan saa perustua vähemmistöihin kohdistuvalle vihalle. Tämä on minusta ihan ihmisoikeusajattelun ydintä”, Matti Pihlajamaa tiivistää viestissään.

puheenaiheet uutiset-ja-yhteiskunta ajattelin-tanaan tasa-arvo

Tyttöjen ja poikien aivojen kehityseroja on vaikea todistaa

Suomen Kuvalehti julkaisi joulun alla Kanava-lehdessä aiemmin julkaistun artikkelin poikien heikosta koulumenestyksestä. Tutkijaryhmä Ilkka Kaitilan, Sirkku Kupiaisen, Nina Sajaniemen ja Vappu Taipaleen mukaan syynä on etenkin biologia – se, että pojat kehittyvät tyttöjä hitaammin.

”Jatkuvasti lisääntyvä ja tarkentuva tutkimusnäyttö osoittaa, että lajityypillisessä, geneettisesti ohjelmoidussa hormonaalisten ja neurobiologisten järjestelmien säätelemässä yksilönkehityksessä on eroja tyttö- ja poikasikiön varhaisvaiheesta sukukypsyyteen asti”, tutkijat kirjoittavat.

Nämä erot näkyvät tutkijoiden mukaan erityisen selvästi aivoissa.

Lopputulos on se, että tytöt menestyvät poikia paremmin kaikissa aineissa. Aiemmin pojat tosin menestyivät matematiikassa paremmin kuin tytöt, sitten yhtä hyvin. Poikien tulokset matematiikassa heikentyivät etenkin vuosien 2011 ja 2015 välillä, mutta tyttöjen tulokset putosivat vähemmän.

Tutkijoiden mukaan kotitaustan merkitys selitti eroja matematiikan osaamisessa sukupuolta vahvemmin.

Kuulostaa järkevältä.

”Sukupuolen ilmeneminen on moninaista, yksilölliset erot ovat suuria ja kategorinen jako tyttöihin ja poikiin on ehkä biologisen kehityksen vaihtelun yksinkertaistamista”, tutkijat kirjoittavat.

Tästäkin on helppo olla samaa mieltä.

Teksti jatkuu seuraavasti:

”Sukupuoliin liittyvät erot pitäisi kuitenkin tunnistaa jokaisen yksilön optimaalisen kehityksen turvaamiseksi.”

Kuulostaa hivenen essentialistiselta, mutta olen valmis kuuntelemaan. Miten se tapahtuu?

”Aivojen eritahtinen kehitys on myytti”

Jutun keskivaiheilla tehdään syväsukellus aivojen kehitykseen. Se on perusteltua, sillä tyttöjen ja poikien aivojen erilainen kehitys on tutkijoiden mukaan yksi suurimmista syistä poikien kehnoon koulumenestykseen.

”Erot ovat sekä rakenteellisia että toiminnallisia. Pojilla tämä näkyy oikean ja tytöillä vasemman aivopuoliskon varhaiskehityksen suhteellisesti nopeampana kiihtymisenä aivopuoliskojen erilaistuessa”, he kirjoittavat.

”Useat tutkimustulokset viittaavat siihen, että muutosten ajoituksessa ja järjestyksessä on sukupuolieroja. Tytöillä aivot kehittyvät suurimpaan kokonaistilavuuteensa keskimäärin 11–12 vuoden ja pojilla 14–15 vuoden iässä.”

Erot harmaan aineen tilavuudessa, hermoverkkojen kehityksessä ja valkoisen aineen määrässä tekevät jutun mukaan pojista ja tytöistä eritahtisia oppijoita.

Tässä vaiheessa aloin muistella lukeneeni samasta aiheesta toisenkin artikkelin.

Se löytyi onneksi helposti.

Helmikuussa 2020 julkaistu Helsingin Sanomien juttu on otsikoitu seuraavasti: ”Poikien aivot eivät sittenkään kasva hitaammin – vääräksi osoittautunut käsitys voi vaikuttaa asenteisiin ja haitata poikien oppimista”.

Juttu alkaa täystyrmäyksellä:

”Fakta: Pojat pärjäävät koulussa huonommin kuin tytöt, etenkin teini-iässä. Syy: Poikien aivot kypsyvät hitaammin kuin tyttöjen. Ratkaisu: Pojat pitää panna kouluun vanhempina kuin tytöt. – – Ongelma on, että paikkansa pitää vain ensimmäinen kohta päättelyketjussa, poikien heikompi koulumenestys. Aivoja koskeva väite on sen sijaan myytti.”

Tuskinpa sentään myytti, jos aivojen eritahtiseen kehitykseen viittaavat Suomen Kuvalehden mukaan lukuisat tutkimukset?

On luettava pidemmälle.

”Omiaan vahvistamaan stereotypioita”

Helsingin Sanomien mukaan väärinkäsitys liittyi tutkimukseen, joka sai alkunsa vuonna 1989 Yhdysvaltain Marylandissa. Tutkimuksessa havaittiin, että tyttöjen ja poikien aivot kehittyvät eri tahdissa. Harmaan alueen tilavuus oli tytöillä huipussaan 10,5-vuotiaana, pojilla vasta 14,5-vuotiaana.

Sitten se ikävämpi puoli: tuloksia ei ole pystytty vahvistamaan kehittyneemmillä välineillä tehdyissä tutkimuksissa.

”Seitsemän itsenäistä pitkäkestoista seurantatutkimusta ei tue näkemystä, että mies- ja naispuolisten ihmisten aivot kypsyisivät eri tahtiin. Näyttö puoltaa pikemmin sitä, että kehitys etenee samalla kaavalla. Tämä on niitä löydöksiä, jotka ovat olleet vaikeita oikaista tutkimuskirjallisuudessa, vaikka näyttöä sitä vastaan kertyy lisää koko ajan”, sanoo neurotieteilijä Kathryn Mills Oregonin yliopistosta.

Artikkelissa haastatellaan myös aivotutkija Lara Wierengaa, joka on tutkinut tiimeineen poikien ja tyttöjen koulumenestyksen kytkeytymistä aivoihin.

Tutkimuksessa ei havaittu viivettä poikien aivojen kehityksessä yhtä ohimolohkon aluetta lukuun ottamatta. Eroa näkyi ainoastaan pikkuaivojen kehityksessä, mutta sen merkitystä ei vielä tunneta. Oppimistuloksiin aivojen sukupuolierolla ei ollut vaikutusta.

Murrosikä alkaa kuitenkin pojilla myöhemmin kuin tytöillä. Sen aikana sukupuolihormonien määrä lisääntyy, mutta aivoihin vaikuttavia hormoneita ja välittäjäaineita on paljon muitakin. Wierengan mukaan yksittäisen hormonin vaikutusta on vaikea jäljittää.

On myös huomioitava, että aivojen erot ovat yksilöiden välillä merkittäviä. Lisäksi poikien keskuudessa aivojen rakenteessa ja kehityksessä on enemmän eroja kuin tyttöjen keskuudessa.

Aivojen rakenteen perusteella ei pitäisi Wierengan mukaan vetää pitkälle meneviä päätelmiä ihmisen käytöksestä. Hänen mielestään on uskaliasta väittää, että poikien aivot kehittyvät tyttöjä hitaammin ja että se pitäisi huomioida opetuksessa.

”Tällaiset kommentit ovat omiaan vahvistamaan sukupuolistereotypioita. Ne puolestaan voivat vaikuttaa siihen, miten koulun kokee”, Wierenga sanoo.

Koska en ole aivotutkija enkä ylipäänsä tutkija, en osaa syvällisesti arvioida Suomen Kuvalehden jutun lähteitä. Yksi syy on se, etteivät ne ole saatavilla kuin erikseen pyydettäessä.

Sain kuitenkin kommentin yhdeltä Suomen johtavista aivotutkijoista, Helsingin yliopiston psykologian professorilta Kimmo Alholta:

”Helsingin Sanomien juttu vetää hyvin yhteen tiedon nykytilanteen. Mutta tietenkään ei voida voi sulkea pois sitä mahdollisuutta, että pieniä systemaattisia sukupuolieroja aivojen kehitystahdissa voi olla. Ja on selvää, että tyttöjen ja poikien hormonitoimintojen eroista johtuen aivojen rakenteessa ja toiminnassa voi olla sukupuolieroja. Mutta selittävätkö nämä erot esimerkiksi poikien ja tyttöjen mahdollisia eroja kognitiivisissa toiminnoissa ja itsesäätelykyvyssä, on toinen asia.”

Twitterissä Itä-Suomen yliopiston kasvatustieteen professori Markku Niemivirta taas huomautti, että sukupuolieroja koskevat selitykset eivät palaudu vain aivojen rakenteisiin vaan laajemmin aivojen toimintaa sääteleviin hormonaalisiin ja fysiologisiin tekijöihin, joita koskeva tieto on vielä puutteellista.

Mutta vaikka varmasti onkin tutkimuksia, jotka aivojen kehityksen eritahtisuutta tukevat, olisi mielestäni kohtuullista, että aihetta käsittelevässä jutussa viitattaisiin myös aiheeseen liittyviin ristiriitaisuuksiin ja erimielisyyksiin tiedeyhteisön sisällä.

(Olen pyytänyt Suomen Kuvalehden jutun lähteitä tutkijoilta ja päivitän blogia, jos saan heiltä vastauksen.)

Tutkimusta vaivaa julkaisuvinouma

Yle etsi vastausta poikien ja tyttöjen aivojen oletettuihin kehityseroihin haastattelemalla aivotutkijoita muutama vuosi sitten.

”Joitakin eroja tyttöjen ja poikien aivoissa on. On kuitenkin hyvin vaikea sanoa mitään eksaktia siitä, miten nämä erot tyttöjen ja poikien kehitykseen vaikuttavat”, sanoo aivotutkija Jetro Tuulari Turun yliopistosta.

Kielitaidossa, työmuistissa ja motorisissa taidoissa on havaittu sukupuoliperustaisia eroja, mutta niiden todentaminen on Tuularin mukaan vaikeaa. Lisäksi yksilölliset erot ovat suuria.

Aivojen kehitykseen vaikuttavat merkittävästi myös geenit, aivojen plastisuus eli muokkautuvuus sekä eletty elämä. Siis kasvatus, kulttuuri ja sukupuoliroolit.

Aivotutkija Kimmo Alho suhtautuu jutussa skeptisesti tyttöjen ja poikien aivojen väitettyihin eroihin.

”Yksittäisten tutkimusten löytämät erot ovat usein pieniä, kiistanalaisia ja hankalasti toistettavissa”, Alho sanoo.

Hänen mukaansa tyttöjen ja poikien aivojen erojen tutkimusta vaivaa julkaisuvinouma. Eroista raportoivat tutkimukset ylittävät julkaisukynnyksen todennäköisemmin kuin ne, joiden mukaan merkittäviä eroja ei ole.

Alho tutkii aivojen hermoratoja muun muassa diffuusiotensorikuvauksella.

”Tuloksia (sukupuolieroista) löytyy, mutta usein kumpaankin suuntaan. Ryhmien sisäiset erot ovat suuria. – – Se, miten niistä voi tehdä johtopäätöksiä lapsen kehityksen suhteen, on hankalaa. Ja vaikka eroa tyttöjen ja poikien aivojen välillä olisikin, yksittäisen yksilön kehityksen ennustaminen on sen perusteella mahdotonta.”

Alhon mukaan erojen osoittamista vaikeuttaa se, että lapsen taidoissa on kyse ajattelustrategioista, jotka eivät paikannu tiettyyn aivojen kohtaan. Myös muut tekijät, kuten vireystila ja tarkkaavaisuus, vaikuttavat aivojen tutkimiseen.

Lisäksi aivot muuttuvat kokemusten kautta.

”Aivojen erot eivät välttämättä ole biologisia. Ympäristö muokkaa aivoja, etenkin varhaislapsuudessa. – – On täysin mahdollista, että kulttuurikin muokkaa aivoja. On tutkittu, että esimerkiksi äidinkieli vaikuttaa aivoihin, aivokuori muovautuu käytetyn kielen ansiosta.”

Sukupuolittunut maailma tuottaa sukupuolittuneita aivoja

Juttuun on haastateltu myös aivotutkimuksen gurua, neurotieteen professoria Lise Eliotia. Hän on kirjoittanut kirjan Pink Brain, Blue Brain, jonka mukaan sukupuolta enemmän aivojen kehitykseen vaikuttaa aivojen muovautuvuus.

Eliot kirjoittaa kognitiivisen aivokuvauksen professorin Gina Ripponin The Gendered Brain -kirjan arviossa mielenkiintoisesti neuroseksismistä: siitä, miten neurotiede vahvistaa toisinaan haitallisia sukupuolistereotypioita. Eliotin mukaan neurologisten sukupuolierojen tutkimuksen historia on tulvillaan virheellisiä laskelmia, väärinymmärryksiä, ennakkoluuloja ja heikkoja tilastoja.

Kaava on seuraava: tehdään uusi aivotutkimus, joka pyrkii paljastamaan naisten ja miesten aivojen eron. Sitten tutkimuksesta uutisoidaan saatesanoilla “vihdoinkin totuus paljastui!” Tämän jälkeen muut tutkijat osoittavat tutkimuksen virheet ja epätarkkuudet, jotka jäävät pahimmassa tapauksessa huomiotta. Lopulta joku julkaisee taas uuden ”mullistavan tutkimuksen” miesten ja naisten aivojen eroista.

Ripponin kirjan keskeisin väite on, että sukupuolittunut maailma tuottaa sukupuolittuneita aivoja.

”Suurin osa korkeamman tason aivotoiminnasta, kuten ajattelutaidot, tunteiden hallinta, sosiaalinen tietoisuus, verbaaliset ja matemaattiset taidot ovat opittuja. Emme syntyessämme osaa mitään näistä taidoista. Kaikki täytyy oppia. Tytöt ja pojat ovat fyysisesti erilaisia, mutta suurin syy kognitiivisiin tai emotionaalisiin eroihin ovat sosiaaliset odotukset ja käytäntö”, Eliot sanoo Ylen jutussa.

”Tyttötyypillistä” lukemista

Tutkijat esittävät Suomen Kuvalehdessä yhdeksi ongelmien lähteeksi uutta opetussuunnitelmaa:

”Viime vuosien keskustelua on leimannut korostunut halu ”häivyttää” sukupuoli koulusta. Valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa ja perusopetuksen opetussuunnitelmassa ohjeistetaan sukupuolisensitiiviseen tai sukupuolitietoiseen kasvatukseen. Kasvatuksen ja oppimisen ympäristöt ovat kuitenkin naisvaltaisia. Voiko olla, että sukupuolisensitiivisen kasvuympäristön määrittäminen on tapahtunut liian vahvasti naisten ehdoilla?”

Päättelyketjun taustalla on väärinkäsitys. Sukupuolisensitiivisyys ei suinkaan pyri häivyttämään sukupuolta. Päinvastoin: sen mukaan lapsen sukupuoli on tärkeä asia ja sitä tulee kunnioittaa. Keneltäkään ei kuitenkaan pitäisi olettaa sukupuolityypillistä käytöstä – kuten sitä, että pojat ovat villejä ja tytöt rauhallisia.

Koko sukupuolisensitiivisyyden pointti on se, ettei sukupuoli määritä yksilön – aikuisen eikä lapsen – asemaa eikä taitoja. Jokaisella on oikeus saada opetusta ja tukea, joka sopii hänen taitoihinsa ja taipumuksiinsa.

Miesopettajien lisääminen kouluissa ja päiväkodeissa on toki kannatettavaa. Se onkin yksi Opetushallituksen julkaiseman Poikien oppimishaasteet ja ratkaisut vuoteen 2025 –raportin ehdotuksista.

”On vaikea uskoa, että tilannetta olisi siedetty näin pitkään, jos häviäjiä olisivat tytöt”, tutkijat moittivat Suomen Kuvalehdessä.

Tämä on hämmentävä lause siihen nähden, että kautta historian nimenomaan tytöt ja naiset ovat olleet yhteiskunnassamme altavastaajia. Pitkään he eivät saaneet edes käydä koulua. Eikä kyse ole vain historiasta. Esimerkiksi tietokirja Näkymättömät naiset osoittaa kymmenien esimerkkien kautta, miten maailma – laitteet, huonelämpötilat, vessat, lääkkeet, autot, tilastot – on edelleen suunniteltu miehille.

Yksi jutun kirjoittajista, erityisasiantuntija Sirkku Kupiainen, pohtii Ylen jutussa, tarjotaanko kouluissa liikaa ”tyttötyypillistä” lukemista.

Väite on mielenkiintoinen, sillä valtaosa lastenkirjojen hahmoista on poikia tai miehiä.

Mikä sitten ratkaisuksi?

Mutta keskitytäänpä nyt siihen itse ongelmaan: poikien heikkoon koulumenestykseen. Mitä tutkijat tilanteen ratkaisemiseksi ehdottavat?

Esimerkiksi tätä ihan järkevältä kuulostavaa keinoa:

”Pojilta tulee odottaa enemmän ja heitä on tuettava juuri niissä asioissa, joissa he kypsyvät tyttöjä hitaammin.”

Tähän voisi tosin lisätä, että kaikkia pitäisi tukea asioissa, joissa he kypsyvät muita hitaammin.

Kirjoittajat ehdottavat pojille myös koulun aloittamisen joustavoittamista ja aikuisten ohjaamisen lisäämistä. Ehkä se olisi hyvä idea, vaikea sanoa.

Tutkijat ovat esittäneet ratkaisuehdotuksia myös Helsingin Sanomien mielipidepalstalla:

”Neurobiologisen kypsymisen eritahtisuus – pojilla hitaampi kypsyminen esimerkiksi aivojen etuotsalohkojen osalta – olisi otettava huomioon oppimisympäristöjen ja opetuksen suunnittelussa. Ehkä kaikilta pojilta ei kannata odottaa suurta itseohjautuvuutta, ehkä he kaipaavat enemmän aikuisjohtoisuutta. – – Ehkäpä kannattaa ottaa huomioon biologia ja auttaa poikia oppimaan ja keskittymään heidän kehitystasonsa mukaisesti”, he ehdottavat.

”Myös pojille tyypillinen halu kilpailla on mahdollista valjastaa oppimiseen innostavalla tavalla”, he kirjoittavat Suomen Kuvalehdessä.

Mutta jos aletaan määritellä lapselle tyypillisiä piirteitä pelkän sukupuolen perusteella, mitä tapahtuu niille, jotka eivät ole sukupuolensa ”tyypillisiä” edustajia? Ehdottavatko tutkijat opetuksen eriyttämistä sukupuolen perusteella? Se ei kuulosta hyvältä ajatukselta – etenkään poikien kannalta.

Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Heidi Kangas pitää vastakirjoituksessaan ehdotusta sukupuolen mukaan räätälöidystä kasvatuksesta julkisessa koulujärjestelmässä kyseenalaisena. Hän myös ihmettelee, miksi poikien oppimistulokset ovat nopeasti heikentyneet, jos syynä on juuri biologia.

”Onko poikien psykofyysinen kehitys muuttunut sinä aikana, kun oppimistulokset ovat heikentyneet? Entä tyttöjen? Tuskin. Oletan, että ihmisen psykofyysinen kehitys ei ole muuttunut merkittävästi 15 viime vuoden aikana”, hän kirjoittaa ja jatkaa:

”Pedagogiseen työhön tarvitaan sukupuolisensitiivisyyttä eli kykyä ymmärtää, että sukupuolen ilmaisu on moninaista ja että ihminen ymmärtää todellisuutta sukupuolen kategorian kautta. On vahingollista ehdottaa, että oppilaita tulisi ryhmitellä sukupuolen mukaan, sillä se vahvistaa normatiivista käsitystä siitä, millaisia pojat ovat.”

Kannustaminen parantaa tuloksia

Ymmärrän vanhempia, jotka ovat huolissaan lastensa oppimisesta. En väitä, etteikö biologialla olisi merkitystä lasten kehitykselle ja etteikö sitä pitäisi huomioida opetuksessa.

Lasten kasvaminen on kuitenkin paljon muutakin kuin biologiaa. Kaikki pojat eivät ole kilpailunhaluisia. Kaikki tytöt eivät ole hyviä lukemaan. Kaikki lapset eivät edes ole joko poikia tai tyttöjä.

Kannustamisella, kasvatuksella, opetuksella, viihteellä, kulttuurilla ja ihanteilla on valtava vaikutus meihin kaikkiin. Myös sillä, mitä tietyssä ympäristössä pidetään hyväksyttävänä ja suotavana – mitä sukupuoliodotuksia ihminen aistii ympäristöstään. Ja vaikka tiettyyn taitoon ei olisi luontaisia taipumuksia, motivoituneen harjoittelun kautta taidon voi oppia.

Asiat, joihin lapsia kannustetaan ja joissa heidän vastaavasti odotetaan olevan huonoja, vaikuttavat heidän menestykseensä kyseisten asioiden parissa. Siksi esimerkiksi opettajien ennakkoluulot tyttöjen matematiikantaitojen suhteen voivat vaikuttaa heidän saamiinsa arvosanoihin.

Ja koska oppimistuloksissa on tapahtunut muutos huonompaan 2000-luvulla, lienee todennäköistä, ettei syynä ole pelkkä biologia. Koulutuspolitiikan professori Pasi Sahlberg ehdottaa yhdeksi syyksi älylaitteita.

Muut tutkijat tosin huomauttivat tuoreeltaan, etteivät tutkimukset tue tätä selitystä.

Piilaakson teknologiaan perehtyneet vanhemmat ovat rajoittaneet lastensa ruutuaikaa jo pitkään. Osa teknologiayritysten entisistä työntekijöistä on kritisoinut julkisesti addiktoivien sovellusten kehittämistä. On myös tutkimuksia, joiden mukaan älypuhelimet voivat vaikuttaa kognitiivisiin kykyihin.

”Asteikolla karkista crackiin, älypuhelimet ovat lähempänä crackia”, sanoo Wired-tiedelehden entinen päätoimittaja Chris Anderson New York Timesin laajassa jutussa.

Tuskinpa poikien heikko oppiminen kuitenkaan johtuu vain yhdestä syystä. Tuskinpa siihen on helppoa ratkaisua. Tutkijat yrittävät parhaansa kukin omasta näkökulmastaan.

Opetushallituksen julkaisemassa Poikien oppimishaasteet ja ratkaisut vuoteen 2025 -raportissa ongelmaan esitetään useita ratkaisuja: perheiden tukemista, tulevaisuususkon vahvistamista, poikien kiinnostuksenkohteiden kytkemistä opetukseen, harrastaustoiminnan ja arjen hallinnan tukemista, kiusaamisen ehkäisyä ja sukupuolittuneiden käytäntöjen murtamista.

”Sukupuolia koskeviin stereotypioihin kiinnitetään huomiota oppimistilanteissa, ja niitä pyritään myös tietoisesti purkamaan koulujen arjessa. Koulut ja oppilaitokset rakentavat kannustavaa ja eri yksilöiden vahvuuksille rakentuvaa toimintakulttuuria, jossa sallitaan erilaisuus.”

Helpommin sanottu kuin tehty, mutta maallikon korvaan kuulostaa ihan hyvältä tavoitteelta.

puheenaiheet ajattelin-tanaan tasa-arvo uutiset-ja-yhteiskunta