Tone policing on tapa viedä huomio pois ongelmasta

”Puhun vihaisuudesta akateemisessa konferenssissa, ja valkoinen nainen sanoo: ’Kerro, miltä sinusta tuntuu, mutta älä tee sitä liian karkeasti tai en kuule sinua.’ Mutta onko minun tapani (puhua) se, mikä estää häntä kuulemasta, vai sen uhka, että viestini saattaisi muuttaa hänen elämänsä?”

Lainaus on kirjailija, runoilija Audre Lorden  puheenvuorosta The Uses of Anger – Women responding to racism, jonka hän piti naistutkimusseminaarissa Connecticutissa. Jos vuonna 1981 olisi käytetty termiä tone policing, Lorden kokemus olisi ollut sen oppikirjaesimerkki.

Vapaasti käännettynä tone policing merkitsee äänensävyn valvomista. Dictionary.com määrittelee termin seuraavasti:

”Keskustelutaktiikka, joka tyrmää kommunikoidut ideat sen vuoksi, että niiden esittämistapaa pidetään vihaisena, turhautuneena, surullisena, pelokkaana tai muuten emotionaalisesti latautuneena.”

Itselläni on ilmiöstä jonkin verran kokemusta (joskin melko etuoikeutetun, valkoisen ihmisen kokemus). Minua on kutsuttu samassa yhteydessä esimerkiksi lapselliseksi, epäpäteväksi ja lukutaidottomaksi. Seksuaalinen suuntautumiseni on yhdistetty aggressiivisuuteen.

Tone policing on yleensä alentuvaa ja sävyltään opettavaista. Jos sinäkin nyt vain rauhoittuisit, ehkä joku jaksaisi kuunnella, mitä asiaa sinulla on. Miksi pitää olla koko ajan niin vihainen?

Logiikka kulkee seuraavasti: jos ihmiset kertoisivat kohtaamastaan syrjinnästä, väkivallasta tai alistamisesta kohteliaasti ja kiltisti, muut ymmärtäisivät ja asiat muuttuisivat.

Valitettavasti se ei ole totta. Esimerkiksi afrikkalaisamerikkalaisten, naisten ja homojen oikeuksien ajaminen on vaatinut raivokasta taistelua. Valtaapitävät eivät ole luopuneet etuoikeuksistaan siksi, että joku on pyytänyt nätisti.

”Luuletko, etten ole kokeillut sitä? Syy miksi olen vihainen on se, että olen yrittänyt noudattaa mukavuussääntöjänne ja te olette sivuuttaneet minut”, kirjoittaa toimittaja Cate Young Kinja-sivustolla.

Onnekas ihminen on saattanut päästä elämässään eteenpäin puhumalla siivosti ja olemalla kohtelias. Hänellä ei ehkä ole kokemusta syrjinnästä, joka saa hänet suunniltaan raivosta. Samalla toinen ihminen on saanut koko elämänsä kestää vaientamista ja yli kävelemistä. Jos ensimmäinen alkaa vahtia jälkimmäisen äänensävyä, kyse on traagisesta sokeudesta.

”Jos Harriet Tubman (afrikkalaisamerikkalainen vapaustaistelija) ja muut orjuuden vastustajat olisivat olleet lainkuuliaisia, kunnioittavia ja hyvätapaisia ”kansalaisia”, monet meistä olisivat edelleen kahleissa muutenkin kuin metaforisesti”, kirjoittaa nimetön kirjoittaja The Unfinished Objectsivustolla.

Tapa hiljentää marginaalissa elävät

Tone policing on ongelmallista monesta syystä. Ensinnäkin, se keskittyy henkilön puhetapaan ja sivuuttaa esiin tuodun ongelman. Toiseksi, tone policing sisältää ajatuksen siitä, että puhuja on neurotyypillinen eli hänellä ei ole neurologista kehityshäiriötä, kuten autismia, eikä mielenterveysongelmia. Kolmanneksi, se asettaa ihmiset eri asemaan ihonvärin ja sukupuolen perusteella.

Esimerkiksi mustien naisten ilmaisema viha on paljon stigmatisoidumpaa kuin valkoisten miesten. Tämä juontaa juurensa orjuudesta.

”Alistettuja ihmisiä pyydetään aina venymään vähän lisää, muodostamaan siltoja sokeuden ja inhimillisyyden välille”, Audre Lorde kirjoittaa puheenvuorossaan.

Hänen mukaansa naisten on valjastettava vihaisuutensa taistellakseen patriarkaattia vastaan.

”Valkoiset ihmiset olettavat, että mukavuus on ratkaisu etnisyyteen perustuvaan syrjintään ja että ei-valkoisten ihmisten on pidettävä yllä valkoisten ihmisten mukavuutta”, kirjoittaa professori Robin DiAngelo The Guardianissa.

DiAngelon mukaan valkoiset ihmiset kuvittelevat usein, että jos he eivät ole tarkoituksella rasistisia, he eivät voi tehdä mitään rasistista. Samaan ilmiöön liittyy yliystävällisyys: ”valkoinen hymy”, johon sisältyy viesti – minä hyväksyn sinut, vaikka et ole valkoinen (myös me homot tunnemme heteroiden hyväksyvän hymyn). Hyväksyvään hymyyn voi sisältyä ansa: DiAngelo kertoo artikkelissaan kalifornialaisesta naisesta, joka soitti poliisit, kun hänen (mustat) Airbnb-vieraansa eivät hymyilleet hänelle.

Mukavuuden sijaan valkoisten ihmisten pitäisi myöntää, että he hyötyvät ei-valkoisten ihmisten kokemasta syrjinnästä.

Tone policing liittyy aina valtaan. Mainen yliopiston tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijoiden osallistumista päätöksentekoon. Uudessa-Englannissa sijaitsevan lukion oppilaita pyydettiin antamaan opetuksesta palautetta. Koska osa vastauksista oli opettajien ja koulun johdon mukaan ”vaaravyöhykkeellä” eli liian negatiivisia, ne päätettiin jättää julkaisematta.

”Opettajien emotionaalinen hyvinvointi siis asetettiin oppilaiden huolenaiheiden edelle”, tutkijat tiivistävät paperissaan.

Tutkijoiden mukaan tone policingia käytetään vaientamaan tietyn ryhmän viesti, jota ihmiset eivät halua kuulla.

Sanat, jotka satuttavat (valtaväestöä)

Olen pistänyt merkille, että tone policingia esiintyy etenkin tilanteissa, joissa ihminen kokee tulevansa virheellisesti syytetyksi.

Olen itsekin joutunut tällaiseen tilanteeseen nelisen vuotta sitten. Vähemmistöryhmän edustaja kutsui minua termillä, jota pidin liioitteluna: en minä voinut tietenkään käyttäytyä syrjivästi, koska olin ”hyvien puolella”.

Samankaltaisia tilanteita syntyy myös sellaisista termeistä kuin tolkun ihminen, ämpäri, setä ja rasisti. Tällaiset termit ovat tietysti epämääräisiä ja monen mielestä loukkaavia, mutta ne kaikki sisältävät ajatuksen ylöspäin lyömisestä. Ne kohdistuvat valtaväestöön, eivät vähemmistöön.

Tietysti näissä sanoissa, kuten sanoissa yleensä, on ongelmansa. Koska ne ovat epämääräisiä, ihminen voi joutua omasta mielestään väärin kategorisoiduksi. Sama pätee myös sellaisiin termeihin kuin feministi, uusliberaali, konservatiivi ja kapitalisti.

Toisaalta tietynlainen epämääräisyys on kielen ominaispiirre. Kieli muuttuu käytettäessä, ja halventavana pidetty termi voi päätyä jopa Kielitoimiston sanakirjaan. Näin on käynyt esimerkiksi sanalle jonne, joka viittaa ”sanojan mielestä lapsellisesti tai nolosti käyttäytyvään teini-ikäiseen”. Siitä huolimatta, että jonnea voi pitää yhtä epämääräisenä ja halventavana pilkkanimenä kuin setää.

Tone policing ja syrjintä

Negatiivisesti latautuneista termeistä voi joutua myös vaikeuksiin.

Kaupunginvaltuutettu Abdirahim Hussein kirjoitti Twitterissä, että perussuomalaisten kannattajat ovat rasisteja. Seurasi keskustelu siitä, syyllistyikö Husu kansanryhmää vastaan kiihottamiseen. Rikosoikeuden professori Kimmo Nuotion mukaan tietyn puolueen kannattajia ei voi suoraan rinnastaa kansanryhmään.

”Perussuomalaiset on Suomen toiseksi suurin puolue ja voi oikein hyvin. Se ratsastaa maahanmuuttovastaisuudella ja on saanut siihen kansalta paljon tukea”, Nuotio sanoo Helsingin Sanomissa.

Hussein taas on syntyperältään somalialainen, ja hänellä on runsaasti kokemusta rasismista.

Toimittaja Johanna Vehkoo sen sijaan sai tuomion kutsuttuaan natsiksi ihmistä, joka on saanut tuomion kansanryhmää vastaan kiihottamisesta sekä kutsunut itseään natsiksi ja rasistiksi.

Omassa tilanteessani kävi kiusallisesti: asiaa mietittyäni totesin, että minua nimitellyt ihminen saattoi olla osittain oikeassa. Esittämäni kommentin saattoi tulkita syrjiväksi. Tämän oivalluksen yli ajoi kuitenkin aluksi loukkaantumiseni: en halunnut myöntää, että sanoissa voisi olla perää. Olin järkyttynyt hänen vihaisesta äänensävystään.

Seuraavalla kerralla en aio pyytää keskustelukumppaniani rauhoittumaan vaan kuuntelen, mitä sanottavaa hänellä on.

Puheenaiheet Ajattelin tänään Tasa-arvo Uutiset ja yhteiskunta

Megan Rapinoe on tärkeä siksi, ettei hän ole hetero

Olen ihastunut. Ihastuksellani on vaaleanpunaiset hiukset, jäntevä vartalo ja kadehdittava asenne. Hän pelaa jalkapalloa ja on siinä hyvä. Lisäksi hän on feministi, joka ajaa seksuaalivähemmistöjen ja rodullistettujen ihmisten oikeuksia, kritisoi jalkapallon epätasa-arvoista palkkausta ja on sanonut, etten helvetissä mene Valkoiseen taloon, vaikka kutsu tulisi. Kuten te kaikki tiedätte, hänen nimensä on Megan Rapinoe. Yhdysvaltain naisten jalkapallomaajoukkueen sankari, maailmanmestari.

Moni on innostunut Rapinoesta siksi, että hän on nainen, urheilija ja aktivisti. Joku puhuu vihdoin naisten ja vähemmistöjen oikeuksista ja on vielä urheilija! Tämä onkin tärkeää. Virpi Salmi kirjoitti taannoin Long Playhin ansiokkaan artikkelin siitä, miten naurettavia palkkoja naisurheilijoille maksetaan.

Mutta minusta Rapinoe on tärkeä erityisesti siksi, että hän on lesbo.

Naisten jalkapallossa seksuaalivähemmistöt ovat viime vuosina tulleet yhä näkyvämmiksi, ja se on mahtavaa, kirjoittaa Shannon Keating BuzzFeedissä.

”Mestaruutta ei voi voittaa ilman, että joukkueessa on homoja. Sitä ei ole koskaan tehty. Tämä on tiedettä”, sanoi Rapinoe pelin jälkeen Pariisissa. Ah.

Joukkue on ilahduttanut yleisöään myös sosiaalisessa mediassa julkaisemillaan videoilla voitonjuhlasta.

”Olen rakastunut myös (maalivahti) Ashlyn Harrisiin, jonka viinanhuuruiset Instagram-tarinat jengin juhlimisesta ja ’homot rulettaa’ -huudot kannattelevat minua koko viikon”, Keating kirjoittaa.

Ei tällaista ollut silloin, kun minä olin pieni. En muista lapsuudestani Pirkko Saision lisäksi yhtäkään lesbosankaria.

Rapinoe murtaa vuosikymmeniä vanhoja stereotypioita lesboista ja feministeistä sekä muistuttaa, että vähemmistöjen näkyvyydellä on väliä.

Laventelinvärinen uhka

Feminismin suhde seksuaalivähemmistöihin on ollut historiallisesti hankala. Vuonna 1969 National Organization for Women -naisjärjestön johtaja Betty Friedan kutsui lesboja nimellä lavender menace, laventeliuhka. Friedanin mielestä butch-lesbot vahingoittivat feministiliikkeen imagoa olemalla liian miesmäisiä ja käyttäytymällä miesvihamielisesti.

Keskustelu lesboista ja feminismistä johtaa herkästi keskusteluun 70-luvun lesbofeminismistä, jonka sukupuolikäsitys oli paikoin hyvin essentialistinen (ei kuitenkaan täysin). Samasta liikkeestä juontavat juurensa myös sellaiset feminismin irvikuvat kuin transvihamieliset terfit (trans-exclusionary feminist).

Tietysti lesboilla on silti ollut aina tärkeä asema feminismin sisällä. Yksi heistä oli kirjailija Audre Lorde, jolle Rapinoe teki tribuutin esiintymällä hänen nimellään varustetussa pelipaidassa.

”Audre Lorde oli anteeksi pyytelemättä oma itsensä. – – Hän oli nainen, lesbo, feministi, rodullistettu, kansalaisaktivisti ja runoilija. Hän ymmärsi selvästi, ettei muutos tapahdu, jos pelaamme olemassa olevilla säännöillä”, Rapinoe sanoi (mainitsinko jo, että olen häneen ihastunut?).

Myös Lorde kirjoitti vuonna 1980 julkaistussa paperissaan kokemastaan heteroseksismistä ja lesbouden pelosta naisten keskuudessa.

”Heteroseksismi on valkoisten naisten yhteisöissä joskus seurausta identifioitumisesta patriarkaatin kanssa. – – Joskus se heijastaa sitkeää uskoa heteroseksuaalisen suhteen tuomaan suojaan, joskus itseinhoa, jota vastaan jokaisen naisen on taisteltava.”

Kukaan ei ole vapaa ennen kuin kaikki ovat

Intersektionaalinen feminismi on sittemmin ottanut tarvittavan harppauksen eteenpäin – enää ei puhuta vain naisten kokemasta syrjinnästä vaan siitä, miten luokka, seksuaalisuus, ihonväri ja sukupuolen ilmaisu vaikuttavat syrjintään. Yksikään itseään kunnioittava feministi ei kehtaisi enää puhua miesmäisistä ja miehiä vihaavista lesboista.

Rapinoekin on intersektionaalinen feministi: hän polvistuu kansallislaulun aikana tehdäkseen kunniaa jalkapalloilija Colin Kapernickille, joka tekee saman eleen muistuttaakseen katsojia afrikkalaisamerikkalaisten kohtaamasta syrjinnästä.

”Koska olen homo amerikkalainen, tiedän miltä tuntuu katsoa lippua ja tajuta, ettei se suojele kaikkia oikeuksiani”, Rapinoe perusteli elettä vuonna 2016.

”Intersektionaalinen feminismi tunnustaa yhteyden kaikkien tasa-arvon edestä käytyjen kamppailujen välillä ja tiedostaa, ettemme voi olla vapaita ennen kuin kaikki ovat vapaita”, kirjoittaa bloggaaja Guerilla Mama Rapinoeta ylistävässä kirjoituksessaan.

Samassa tekstissä hän moittii Lena Dunhamia, joka valitti, ettei afrikkalaisamerikkalainen jalkapalloilija Odell Beckham iskenyt häntä Met Galassa, koska hänellä oli yllään smokki. Käsittelemättä jäi se, miksi hän seksualisoi mustaa miestä eikä huomioinut omaa valkoisuuttaan.

”Valkoinen feminismi syleilee ja antaa äänen valkoisten naisten kamppailulle ja samalla jättää huomioimatta etuoikeutetun asemansa”, Guerilla Mama kirjoittaa.

Julkinen feministinen keskustelu on yhä hyvin valkoista ja heteroseksuaalista akateemisen maailman ulkopuolella. Se johtuu osin siitä, että heteroita on yksinkertaisesti enemmän kuin seksuaalivähemmistöjä. Valkoisuutta taas selittää se, että valkoiset ihmiset ovat siirtomaa-ajoista asti riistäneet muita ihmisryhmiä omaksi edukseen.

En tietenkään väitä, että valkoiset heterofeministit järjestäen syrjisivät seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä, ovathan monet heistäkin intersektionaalisia feministejä. Mutta meidän kaikkien on hyvä tiedostaa asemamme. Samoin tekee Rapinoe.

”Lesbo on kaikkien naisten tiivistetty raivo”

Ehkä kyse on myös mielikuvista. Feministejä on aina haukuttu vihaisiksi lesboiksi. Paikoin feministit ovat vakuutelleet, etteivät he todellakaan ole mitään lesboja. Vähemmän on mietitty sitä, miksi lesbo ylipäänsä on haukkumasana.

Stereotypia on tähän asti mennyt näin: homot ovat hauskoja ja tyylikkäitä, lesbot aggressiivisia, epäviehättäviä ja miehekkäitä, vähintään tylsiä.

”Kun valkoiset heteronaiset puhuvat vihasta, se on seksikästä vastarinnan polttoainetta. Kun mustat heteronaiset suuttuvat, heistä tehdään karikatyyrejä ja heitä rankaistaan. Kun lesbot puhuvat vihasta, saamme Rosie O’Donnelin kohtelun. – – Miehiä vihaava lesbo on klassinen loukkaus”, kirjoittaa Tori Truscheit Slate-lehdessä.

Rosie O’Donnelin ulkonäköä ja miehekkyyttä on haukuttu yhdysvaltalaisessa mediassa vuosikaudet. Trumpin kommenttia O’Donnelista en ala tässä edes toistamaan.

Truscheitin mukaan lesbot ovat aina tarjonneet kulttuurisen tilan naisten kokemalle vihalle: he ovat heijastaneet sitä raivoa, jota heteronaiset eivät ole voineet ilmaista vapaasti.

”Cis- ja transsukupuolisilla lesboilla on ainutlaatuinen asema, josta käsin he pystyvät tarkastelemaan misogyniaa ulkopuolelta.”

”Lesbo on kaikkien naisten raivo tiivistettynä räjähtämispisteesseen. Hän on nainen, joka hyvin varhaisesta iästä alkaen käyttäytyy sisäisen tarpeensa mukaan olla kokonaisempi ja vapaampi ihminen kuin mitä yhteiskunta haluaa hänelle sallia”, lukee vuonna 1970 julkaistussa The Woman Identified Womanmanifestissa.

Radikaalifeministisestä kontekstista huolimatta tässä ajatuksessa on jotain viehättävää. Ehkä näin on vieläkin. Ellen de Generes on kelvannut heteroiden suosikiksi, koska hän on riittävän mukava, hauska ja vaaraton. Nyt meillä on kuitenkin Hannah Gadsby, jonka stand up -esitys Nanette purkaa raivokkaasti lesboihin kohdistuvaa syrjintää ja on herättänyt vahvaa vastakaikua myös heteroyleisössä. Aika on hänelle vihdoin kypsä.

Myös Rapinoe on merkki jostain uudesta: avoimesti seksuaalivähemmistöön kuuluva nainen, joka ottaa kriittisesti kantaa politiikkaan ilman, että yleisö vihaa häntä. Lesbo, joka uskaltaa olla vihainen, arvostella vallanpitäjiä, suudella tyttöystäväänsä kaiken kansan edessä ja tehdä tämä kaikki uskomattomalla itsevarmuudella.

Jos ilmastonmuutosta ei lasketa, olen iloinen niiden puolesta, jotka saavat elää lapsuuttaan juuri nyt. Heillä on edessään ainutlaatuinen esikuva, sellainen, jota minulla ei koskaan ollut.

Megan, kiitos siitä, että olet olemassa.

Puheenaiheet Liikunta Tasa-arvo Uutiset ja yhteiskunta