Homoyhteisö ei koskaan ole ollut tasa-arvoinen

Reilu kuukausi sitten luin Jodel-keskustelupalvelusta järkyttävän keskustelun. Niille, jotka eivät tiedä: Jodel on pääasiassa nuorten käyttämä sovellus, jossa voi anonyymisti kommentoida eri aiheita niille omistetuilla kanavilla. Keskustelussa pohdittiin, pitäisikö muunsukupuolisia päästää lesbokanavalle. Osa ihmisistä oli sitä mieltä, että ei pitäisi. Vähäksi aikaa palvelu tosiaan esti muunsukupuolisiksi itsensä määrittelevien pääsyn kanavalle, mutta esto poistettiin myöhemmin.

Tiedän, tiedän: Jodel on tunnettu kärjistävistä keskusteluista, joilta ei voi odottaa syvällisyyttä. Oloni oli kuitenkin epämukava. Tällaistako nuoret lesbot jossakin nykyisin ajattelevat? Vieläkin?

Lesbot eivät ole naisia

Keskustelu oli siinä mielessä absurdi ja ironinen, että ranskalainen teoreetikko Monique Wittig kirjoitti The Straight Mindesseessään jo 30 vuotta sitten, etteivät lesbot ole naisia. Tämä johtui siitä, että naisen kategoria on syntynyt ensisijaisesti suhteessa mieheen ja kaksinapaiseen sukupuolijärjestelmään. Hänen mukaansa lesbojen tuli kieltäytyä tästä heteroseksuaalisuuden määrittämästä sosiaalisesta sopimuksesta. Wittigiä on sittemmin kritisoitu, mutta ajatus on mielenkiintoinen.

”Lesbot ovat aina kapinoineet kaksinapaista sukupuolijärjestelmää ja seksuaalisuuden tukahduttamista vastaan. Olemme aina olleet essentialistisen sukupuolikäsityksen näkökulmasta pettureita”, kirjoittaa sosiologi Inna Michaeli naisten oikeuksia ajavan AWID-järjestön sivuilla.

Yhtä historiatonta kuin Jodel-ryhmän keskustelu lesboudesta on Michaelin mukaan joidenkin radikaalifeministien suhtautuminen transsukupuolisiin naisiin. Termi terf viittaa sanoihin trans-exclusionary radical feminists. Heidän mukaansa transnaisilla ei ole asiaa lesboyhteisöön.

Michaeli muistuttaa, että muun muassa lesboklassikko Stone Butch Blues (1992) kuvaa kunnioittavasti transgender-identiteetin omaksuneita lesboja sekä kyseenalaistaa sosiaalisten normien, maskuliinisuuden ja feminiinisyyden rajat.

Tunnen itse lukuisia lesboja, jotka eivät koe naisen määritelmää omakseen. Se on jotenkin yhtä aikaa sekä liian vähän että liian paljon. Se sisältää konnotaatioita, joihin on vaikea samaistua.

Siksi alussa mainittu keskustelu kuulosti niin hirveältä. Tulin myös surulliseksi. Muistan ajan, jolloin transsukupuoliset ihmiset ja miehet eivät olleet tervetulleita naistenbileisiin. Kiellosta luovuttiin noin kymmenen vuotta sitten. Ja nyt jotkut nuoret lesbot haluavat erottautua muunsukupuolisista, koska ”miksi lesbojen pitäisi kaikkia hyysätä” (lainaus keskustelun argumenteista).

Transihmisten syrjinnän pitkät perinteet

Homoyhteisö ei ole koskaan ollut tasa-arvoinen. Suurimpia epätasa-arvoa aiheuttavia seikkoja ovat sukupuoli ja raha. Ne, jotka eivät ole cis-sukupuolisia, ovat aina kokeneet syrjintää homoyhteisön sisällä. Puhun tässä yhteydessä nyt luettavuuden vuoksi juuri homoyhteisöstä, vaikka viittaan sillä hankalaan kirjainyhdistelmään lgbtiq. Sanaa sateenkaari kartan ainoastaan siitä syystä, että se kuulostaa minusta laimennetulta mehulta.

Olen kirjoittanut jo aikaisemmin siitä, miten valkoisten keskiluokkaisten homojen asiaa ajavat aktivistit ovat vuosikymmenien ajan syrjineet transihmisiä. Transaktivisti Marsha P. Johnsonin elämää ja kuolemaa käsittelevässä Netflix-dokumentissa on veretseisauttava kohtaus, jossa hänen ystävänsä, transaktivisti Sylvia Rivera buuataan Pride-tapahtumassa pois lavalta. Tämä siitä huolimatta, että Johnson, Rivera ja muut Stonewallin mellakoissa taistelleet transnaiset olivat koko Priden alullepanijoita.

Edistystä on tapahtunut, mutta kuinka paljon? Jotkut cis-sukupuoliset homot pahoittivat tänä vuonna mielensä, kun Pride-tapahtuman sivuilla pyydettiin tilaa transihmisille.

”En voi käsittää sitä itsekeskeisyyttä ja toisaalta oman identiteetin murenevaisuutta, joka joidenkin cis-homomiesten mielissä vallitsee. Emme, rakkaat ystävät ja viha(-cis-homo)miehet, murene siihen, että vuorostamme annamme tilaa transihmisille. Se on vähintäänkin oikeutettua, jopa vähimmäisvaatimus”, kirjoittaa Eino Nurmisto Tämän kylän homopoikablogissaan.

He vain haluavat asua kadulla

Toinen homoyhteisöä erottava tekijä on raha. Palasin juuri San Franciscosta, jossa yhteisön tuloerot näkyvät räikeästi. Keskustelin varakkaan homomiehen kanssa, jonka mukaan osa kadulla asuvista ihmisistä oikeasti haluaa asua kadulla, koska he saavat ilmaista rahaa. Asiantuntijoiden mukaan arviot kodittomien ”saamista” rahoista ovat räikeästi liioiteltuja. Kaksi kolmasosaa kodittomuuden ratkaisuun tarkoitetusta varoista menee niille, jotka eivät ole kodittomia ensinkään: vuokratukiin, häätöjen ehkäisyyn ja ja tuettuun asumiseen.

Tapasin homoja, jotka asuivat miljoonien dollarien asunnoissa. Kadulla näin transsukupuolisen naisen, joka söi majoneesia roskiksesta löytämästään lasipurkista.

Katsoin San Franciscossa myös Netflixin uutta versiota Armistead Maupinin kirjoihin perustuvasta Tales of The Citystä. Se kuvasi koskettavalla tavalla transihmisten kohtaamaa väkivaltaa menneisyydessä mutta tuntui olevan sokea nykyhetkelle: vuokrahintojen mahdottomuus oli ikään kuin kepeä vitsi. Sarjan opetus tuntui olevan se, että ihmisellä on oikeus rahaan huolimatta siitä, mistä se on tullut. Ja jos et pysty tienaamaan tarpeeksi, olet luultavasti lapsellinen ja keskenkasvuinen. Kukaan sarjan hahmoista ei tuntunut tekevän oikeita töitä. Sarjassa on paljon puhetta pronomineista mutta vähän analyysiä siitä, miksi toisilla homoilla on rahaa ja toisilla ei edes kotia.

Tunnetko historiasi?

Tapasin myös homomiehen, jonka paidassa oli Harvey Milkin kuva. Hän kertoi nuorista sanfranciscolaisista homoista, jotka ihailivat paitaa.

Nuoret eivät tienneet, kuka Harvey Milk oli.

Löysin matkalla myös aarteen. T Fleischmannin kirjan Time Is The Thing a Body Moves Throug. Seuraava kappale jäi mieleeni pitkäksi aikaa.

”Sukupuolen ärsyttävä puoli on se, että se estää ihmisiä ymmärtämästä kontekstia. Sukupuoli hämmentää ihmisiä. Se muuttaa heitä, eivätkä he kiinnitä siihen huomiota. He keskittyvät liian paljon kieleen ja unohtavat hankkia ihmisille asuntoja ja terveydenhuoltoa, esimerkiksi, ja he vaativat transihmisten hyväksymistä puolustusvoimiin aivan kuin puolustusvoimat ei olisi syyllinen massaväkivaltaan ja ennennäkemättömään ympäristön tuhoamiseen.”

Historiattomuus, empatiakyvyttömyys ja epätasa-arvon häivyttäminen tuhoavat homokulttuuria vähä vähältä. Ne tekevät meistä ylimielisiä, itsekeskeisiä ja sokeita. Ne saavat meidät uskomaan, että olemme ansainneet itse ne etuoikeudet, jotka meillä on, ja että muut ovat ansainneet sen, että heillä on vähemmän. Ne saavat meidät uskomaan, että olemme voittamattomia emmekä tarvitse toisiamme.

Mutta me tarvitsemme. Enemmän kuin koskaan.

Puheenaiheet Ajattelin tänään Tasa-arvo Uutiset ja yhteiskunta

Itse tehtyjen aborttien suosio kasvaa – takana WHO:n suosittelema pilleri

Uutettu juoma sisältää muun muassa tähkäkimikkiä, puolanminttuteetä ja amerikansinisiementä. Baareissa tanssiva Anna (nimi muutettu) tiputtaa 20 pisaraa tinktuuraa työkaverinsa kielen alle neljän tunnin välein ja katsoo, kuinka hän juo giniä ja ottaa kuumia kylpyjä. Anna on löytänyt reseptin netistä eikä hän tiedä, kuinka kauan tässä kestää. Siispä hän muuttaa kollegansa luokse savukkeilta tuoksuvaan motellihuoneeseen.

Yhdeksän päivän kuluttua Anna kuulee kylpyhuoneesta huudon. Työkaveri makaa ammeessa, jonka veteen ilmestyy verikiehkura. Abortti on onnistunut.

The California Sunday Magazine -lehden jutussa Anna kertoo, miten hän on auttanut lukuisia naisia tekemään abortin kotona luonnollisin menetelmin.

Hän sanoo noudattavansa vuosisataista itse oppineiden kätilöiden perinnettä, jossa pienituloiset ja kaukana aborttiklinikoista asuvat ihmiset voivat päättää raskautensa turvallisesti itse.

1800-luvulla kätilöiden ja homeopaattien tekemät abortit olivat yleisiä, ja lääkärit möivät yrteistä tehtyjä lääkkeitä sitä varten. Vuosisadan lopussa lääkärit alkoivat ajaa abortin kriminalisointia. Monet jatkoivat kätilöiden palveluiden käyttöä.

Synnytyskuolleisuutta tutkineen brittilääkärin Irvine Loudonin teoksesta käy ilmi, että naiset kuolivat 1800-luvulla todennäköisemmin synnytykseen sairaaloissa hienojen lääkärien käsissä kuin kotona kätilön avustamina. Lääkärit halusivat tehdä eroa kansanomaisiin ammatinharjoittajiin ja ottivat käyttöön uusia menetelmiä ja välineitä, jotka johtivat usein synnyttäjän kuolemaan. Sittemmin lääkärit ryhdistäytyivät ja synnytyskuolemat vähenivät.

Kotiaborttien tekijät jatkoivat kuitenkin toimintaansa piilossa. 1960-luvulla he yhdistivät voimansa abortin laillistamista ajavan liikkeen kanssa, ja vuonna 1973 abortti laillistettiin Yhdysvalloissa. Sittemmin abortin saamista on vaikeutettu useissa osavaltioissa.

Vuonna 2015 julkaistun Texasin yliopiston tutkimuksen mukaan 100 000–240 000 ihmistä on yrittänyt tehdä abortin kotona. Syyksi spekuloitiin Texasin tiukkaa aborttilakia, joka vaati aborttiklinikoilta sairaalan fasiliteettien korkeaa tasoa, joten moni klinikka joutui sulkemaan ovensa.

Lakiesitys helpottaisi abortteja

Nevadassa demokraatit yrittävät kumota lain, jonka mukaan lääkärin on selitettävä abortin hakijalle abortin mahdolliset henkiset seuraukset sekä kysyttävä hänen ikäänsä ja aviollista statustaan. Lakimuutos tekisi lailliseksi esimerkiksi abortissa käytettävien lääkkeiden myymisen ja aborttineuvojen antamisen. Lakiesitys siirtyy nyt senaatin käsittelyyn.

”Kun jotkut osavaltiot ympäri maan asettavat rajoittavia aborttikieltoja, Nevada nousee vaarallista, valintoja rajoittavaa agendaa vastaan. #StopTheBans”, demokraattiedustaja Dina Titus  twiittasi.

Myös muutamissa muissa osavaltioissa on ryhdytty toimenpiteisiin aborttioikeuden suojelemiseksi.

Aborttia rajoittavien lakien myötä itse tehtyjen aborttien suosio on Yhdysvalloissa kasvanut. Enää kotiabortit eivät ole yhtä vaarallisia kuin ennen: siihen tarvitaan vain yksi pieni pilleri, huomauttaa The Guardianin kolumnisti Moira Donegan.

Jopa maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan mifepristoni-hormonin ja mahahaavalääke misoprostolin yhdistelmä on turvallinen tapa päättää raskaus.

Minun kehoni, minun aborttini

Aborttilääkkeestä kiinnostui myös The California Sunday Magazinen haastattelema Anna. Siinä missä yrteillä tehty raskaudenkeskeytys oli epävarma, jopa kaksi viikkoa kestävä prosessi, pillerillä abortin saattoi tehdä 24 tunnissa.

Annan tapauksessa kyse ei kuitenkaan ollut laillisesta abortista, jossa lääkäri on potilaaseen yhteydessä esimerkiksi Skypen välityksellä ja potilas ottaa pillerit kotona. Hän auttoi ihmisiä abortissa itse ilman lääkäriä.

Myös Suomessa raskaudenkeskeytys voidaan tehdä lääkkellisesti osittain kotona mutta niin, että abortin tekijä on samalla terveydenhuollon tarkkailussa komplikaatioiden varalta. Misoprostolin mahdollisia haittovaikutuksia ovat melko runsas verenvuoto ja kipu. Noin viidessä prosentissa tapauksista kohtu tyhjenee epätäydellisesti, ja on tehtävä vielä kaavinta sairaalassa.

Anna liittyi salaiseen verkostoon, jonka jäsenet tarjoavat abortteja pienellä kustannuksella empaattisessa ympäristössä. Verkoston toiminta on laitonta.

Anna ja muut verkoston jäsenet kritisoivat aborttiklinikoiden ja lääketieteen ammattilaisten kylmäkiskoisuutta. Kaikki Annan asiakkaat eivät valinneet kotiaborttia rahanpuutteen tai pitkien etäisyyksien takia: osa asiakkaista kaipasi ihmisläheistä kohtaamista,kehon lempeää hoitoa ja aikaa käydä asiaa rauhassa läpi. Monelle se tarjosi kokemuksen oman kehon hallinnasta.

”Laittomassa itse tehdyssä abortissa ei olla yhteydessä lääketieteen ammattilaiseen, jolta voisi pyytää apua hätätilanteessa”, sanoo lääketieteen tohtori Colleen Denny Bustle-lehden haastattelussa.

”Siinä käytetään lääkkeitä, joiden  ainesosista, vahvuudesta tai käyttötavoista ei ole varmuutta. Ei tiedetä, mitä niiden ottaja voi odottaa eikä kukaan auta määrittämään, mikä on normaalia ja mikä ei”, hän jatkaa.

Mutta jos Annalta kysytään, asia on juuri päinvastoin. Hänen mukaansa epävirallinen aborttiverkosto tarjoaa abortin tekijöille tukea, ja hätätilanteissa verkoston jäsenet vievät potilaan vaikka autolla sairaalaan. Itse aiheutettua aborttia ei voi kliinisesti erottaa keskenmenosta, joten pelkoa laillisista seurauksista ei teknisesti ole.

Tai ei ainakaan ole ollut.

”Uuden lain alaisuudessa on ainakin mahdollista, että Georgian viranomaiset alkavat hoitaa jokaista keskenmenoa potentiaalisena henkirikoksena”, kirjoittaa The Guardianin kolumnisti Moira Donegan.

Onko se vaarallista?

Wiredin pitkässä artikkelissa kerrotaan tutkijatiimistä, joka tilasi netistä eri myyjiltä aborttipillereitä. Osa paketeista oli vahingoittunut ja osassa lääkkeistä vahvuus oli heikompi kuin lääkärien määräämissä pillereissä, mutta tavara oli samaa. Ne siis toimivat.

Pieni pilleri ei vastaa stereotyyppistä kauhukuvaa kotiabortista: ihmisestä, joka työntää kohtuunsa terävän esineen ja vuotaa kuiviin.

Netistä ostettavat pillerit voivat tehdä aborttihistorian seuraavasta kappaleesta entistä paremman, Adam Rogers kirjoittaa Wiredin artikkelissa.

”Se ei ole hullu ajatus. Ei ole välttämättä vaarallista tehdä niin”, sanoo tutkimusta johtanut Elizabeth Raymond.

Oma kysymyksensä on tietysti, missä vaiheessa aborttia yritetään – onko raskaus liian pitkällä vai ei – ja onko ihmisellä tarjolla tukiverkko, joka auttaa häntä mahdollisissa ongelmatilanteissa. Eivätkä ulkomailta tilatut aborttipillerit ole varsinaisesti laillisia.

Joissain maissa niitä kuitenkin tilataan ulkomailta siksi, että pillerien hankkiminen lääkärin kautta on vaikeaa tai jopa mahdotonta. Myös Yhdysvalloissa.

Tanskalainen lääkäri Rebecca Gombert on uhmannut Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkeviraston määräystä lähettämällä aborttilääkkeitä Tanskasta Yhdysvaltoihin. Hän toimittaa lääkkeitä ihmisille, joiden raskaus on kestänyt alle yhdeksän viikkoa.

Yhdysvalloissa mifepristonin ja misoprostolin yhdistelmän hankkiminen voi nimittäin olla haastavaa. Monessa osavaltiossa abortin hakijan on käytävä ensin ultraäänitutkimuksessa ja keskusteltava lääkärin kanssa, eikä kaikilla ole tähän varaa. Klinikka saattaa myös sijaita liian kaukana.

Vuonna 2015 Kalifornian yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan lääke toimii 97 prosentissa tapauksista. Kuolleisuusaste on matala.

”On erittäin tärkeää, että jatkan, koska tämä on ainut turvallinen aborttivaihtoehto haavoittuvimmille ihmisille”, Gompert selittää sähköpostitse CNN:lle. ”Lääkärinä minulla on velvollisuus tarjota lääketieteellistä apua niille, jotka sitä tarvitsevat.”

Puheenaiheet Raskaus ja synnytys Tasa-arvo Uutiset ja yhteiskunta