Mustasukkaisuus on minulle aivan uusi tunne

En ollut koskaan ollut mustasukkainen. Ikinä. Olin aina luottanut toiseen jotenkin niin täysillä, ettei mustasukkaisuus ollut minulle mitenkään tuttu tunne. Kun sitten luottamus petettiin niin totaalisesti, tuo syöpä iskeytyi minuun rajusti. Opin, että vihaan sitä tunnetta loputtomasti!

Jokainen vaimoni puhelimen kilahdus tai hänen viettämänsä sekunti laitteillaan olivat minulle kuin tikarin iskuja sydämeen. Pidin aivan selvänä, että hän ylläpitää jotain suhdettaan tai rakentaa uutta pettämistä. Ja tekihän hän sitäkin, sillä hänen nettisuhteensa voi edelleenkin ilmeisen hyvin. Minulla on ollut valtavan suuri tarve saada tietää, kenen kanssa hän viestittelee. Olisin kaikin olemassa olevin keinoin halunnut päästä käsiksi hänen laitteilleen ja lukea kaiken. Mutta eihän se ollut tietenkään mahdollista, sillä vaimoni on varjellut laitteidensa yksityisyyttä hyvin huolellisesti. Eikä meillä ole koskaan ollut edes puheissa toisen yksityisyyden avaaminen, koska ei ole ollut tarvetta.

Jos olisin vaatinut tämän uskottomuuden takia, vaikka todisteeksi hänen rehellisyydestään, lupaa nähdä hänen puhelimensa, se olisi ollut aivan turhaa. Jos ihminen on valmis valehtelemaan toiselle vuosikaudet, hän kyllä osaisi siirtää nuo keskustelut muille laitteille ja näyttää minulle vain sen, mikä päivänvalon kestää. En edes yrittänyt, koska ymmärsin sen olevan täysin turhaa.

Minulla oli suuri tarve kontrolloida vaimoani. Vähän niin kuin varjella sitä, ettei hän pääsisi minua pettämään uudelleen. Samalla tietysti ymmärsin, että en mitenkään voi kontrolloida häntä, koska hänen mukaansa töihin en voi mennä ja olihan hän onnistunut varsin hienosti aiemminkin puuhaamaan selkäni takana ilman, että minulla oli siitä mitään aavistusta. Mutta tarvetta se ei vähentänyt yhtään. Kontrollinnin sairaalloinen tarve on musertavaa! Se tuhoaa ihmisen sisältä ja siinä, jos missä, hukkaa kyllä itsensä niin, ettei jäljelle jää kuin rippeet siitä itsetunnosta ja itsensä arvostamisesta, mitä joskus on saattanut olla.

Vaimoni toiminta, siis näkyvä salailu ja peittely, pahensivat entisestään tuota kontrolloinnin tarvetta. Meillä oli ennen ollut tapa, että kun vaikka puhelimeen tuli lyhyessä ajassa paljon viestejä, kerroimme toisillemme pyytämättä ja avoimesti, mistä on kyse. Nyt vaimoni oli lopettanut kaiken jakamisen minulle. Arvelen, että koska hän kyllä takuuvarmasti tiesi tuskani, hän sai kokea huumaavaa vallan tunnetta ja jatkoi peittelyään, ainakin osin, sen takia.

Huomasin itsessäni muutoksen parempaan vasta neljännen kuukauden aikana kriisin alkamisesta. Minua ei enää kiinnostanut niin paljoa, kenen kanssa hän viestitteli. Tai ehkä kiinnosti, mutta ei niin, että siitä olisi heti tullut sellainen kädettömän tuskainen olo. Ehkä sen voi tulkita myös niin, että olin alkanut eriytyä vaimostani. Mahdollisen parisuhteemme tulevaisuuden kannalta se ei tietenkään ole niin kovin hyvä asia, mutta oman toipumiseni kannalta kyllä.

Suhteet Oma elämä Parisuhde Rakkaus

Puhumisen voima

Ensimmäinen ajatukseni vaimoni kärähtämisen jälkeen oli, etten halua puhua asiasta kenellekään. Kaikki tämä tuntui niin häpeälliseltä ja kipeältä, etten halunnut työntää itseäni enää yhtään syvemmälle. Toisaalta mietin, ettei ole oikein kuormittaa toisia näillä omilla ongelmillani, koska raskasta näiden vuodatusten kuuntelu olisi varmasti kaikille.

Mutta totesin, että on pakko. En kestänyt omia ajatuksiani ja minusta tuntui, etten päässyt niissä eteenpäin yhtään. Hakeuduinkin terapeutin puheille, joka osoittautui erinomaiseksi ratkaisuksi.

Lisäksi löysin lähipiiristäni kaksi eri ihmistä, joille pystyin asiasta puhumaan. Ja mikä vaikutus sillä olikaan! Oli kuin olisin saanut raikasta hengitysilmaa keuhkoihini ja myötätunto, jota heiltä sain, oli uskomattoman tärkeää. Minä sain ikäänkuin uutta näkökulmaa ja toisaalta voimaa kestää jokaista päivää. Koin huonoa omatuntoa heidän kuormittamisestaan, mutta molemmat heistä jaksoivat kantaa taakkaa todella vahvasti. Sain heiltä viestejä, joissa he kyselivät vointiani ja pelkkä kysymys kiinnitti minut oikeaan elämään oman, niin tavattoman ahdistavan kuplani ulkopuolella. Tuki osoittautui mittaamattoman arvokkaaksi, eikä minulla ole sanoja, joilla voisin kyllin kiitollisuuttani heille osoittaa.

Tunsin, että kun olin saanut vuodattaa oloani jossakin puhelussa aikani, sain jotain ulos sisältäni. Se asia tuntui käsitellyltä, ainakin juuri siihen kohtaan. Ikään kuin yksi taakan palanen olisi saatu pois repusta ja oli vähän kevyempi jatkaa matkaa. Minähän kyseenalaistin koko ajan sitä, että koenko nämä tunteeni oikeassa mittasuhteessa vai liioittelenko jotain. Nuo inhimilliset ihmiskontaktit antoivat minulle oikeutuksen tuntea sitä,  mitä tunsin ja samalla avasivat oven niiden omien tunteiden käsittelyyn.

Vaimoni haluaisi, että tätä koko asiaa ei käsiteltäisi enää yhtään, vaan unohdettaisiin tapahtunut. Kumpikin korjaisi omat vaurionsa ja elämää jatkettaisiin siitä, mihin jäätiin. Ihan kiva, mutta ei vain minulta onnistu. Minun on pakko käsitellä näitä asioita, korjata se, mikä minussa meni rikki ja rakentaa kokonaan uutta raunioille. Siihen minä tarvitsen kanavan keskustella ja purkaa. Juuri siihen tarpeeseen nuo mainitsemani ihmiset ovat olleet täsmäase.

Tämän blogin kirjoittamisella on myös ollut itsenikin yllättänyt vaikutus. Kirjoittaminen kasvottomana, peittelemättä ja rehellisesti, on tuntunut vapauttavalta. Se, että olen huomannut joidenkin ihmisten vielä seuraavan kirjoituksiani, on ollut ylitsevuotavan helpottavaa, puhumattakaan siitä, että jotkut ovat käyttäneet aikaansa ja energiaansa kommentointiin. Siispä sinä, joka tätä blogia seuraat: Kiitos! Tuhannesti kiitos! Sinä merkitset minulle enemmän kuin todennäköisesti arvaat.

Suhteet Oma elämä Parisuhde Rakkaus