Jospa minä olin kuskinpenkillä tässä kolarissa…

Minä luulin, että vaimoni (ja jokainen nainen) haluaa olla miehelleen maailman napa. Että hänen miehensä palvoo häntä, pitää maailman tärkeimpänä ja arvokkaimpana asiana. Luulin, että nainen haluaa olla miehelleen kuningatar, jota mies himoitsee ja haluaa elää vain häntä varten. Kuvittelin, että oman puolison täydellinen ja kyseenalaistamaton rakkaus on jotain sellaista, mitä elämässä tavoitellaan.

Sanoin vaimolleni usein, että rakastan häntä. Kerroin usein, kuinka ylpeä olin hänestä ja kuinka himosin häntä alati. Kerroin hänelle usein tilanteista, joissa olin tuntenut häntä kohtaan erityisen vahvasti ja tarinoin kokemuksista, jotka olivat olleen minulle erityisen merkityksellisiä yhteisen elämämme varrella. Katselin usein häntä, kun hän oli alasti ja sanoin ääneen, että minun täytyy olla onnekkain ihminen maan päällä. Kosketin häntä joka päivä. Rakkaudella.

Se ei riittänyt. Tai ehkä se oli liikaa. En tiedä, ahdistuiko hän. Tosin, hän on sanonut minulle usein tarvitsevansa prinsessakohtelua ja minä olin sitä valmis hänelle kyllä tarjoilemaan. Tietysti, olihan hän minulle prinsessa, jumalatar ja seireeni samassa paketissa. Voihan olla, että hän koki olevansa jotenkin oman elämänsä vanki.

Meillä oli omat harrastuksemme. Vaimoni pyysi minua useasti mukaan omaan harrastusporukkaansa, mutta kieltäydyin ja sanoin, että on tärkeää, että hänellä on jotain omaa, mihin minä en kuulu. Ja että meille jää silti paljon mahdollisuuksia tehdä asioita yhdessäkin. Meillä kummallakin oli tapa järjestää omia menojamme niin, että toiselle jäi tilaa ja aikaa omille jutuilleen.

Kun kysyin vaimoltani, miksi hän petti minua, hän sanoi, että tunsi olevansa niin onnellinen, että kuvitteli voivansa tehdä mitä tahansa. Minusta se kuulosti alussa niin ristiriitaiselta ja typerältä, että sivuutin tuon selityksen täysin. Mutta nyt, melkein viisi kuukautta sitä pohdittuani, siinä alkaa olla vähän järkeä. Ehkä se onkin mahdollista.

Oli, miten oli, minä aivan vilpittömästi ja aidosti luulin tekeväni oikein. Minä luulin tarjoavani hänelle täydellisen parisuhteen tai ainakin alustan sille. Tulkitsin pitkään hänestä, että onnistuin. Ja voit varmasti kuvitella, miten tyhmäksi ja epäonnistuneeksi tunnen itseni nyt!

Jos vaimoni päätyi uskottomuuden tielle juuri tuon ahdistumisen vuoksi, minähän olen tämän vuosisadan rakkaustarinan tuhoon vähintään yhtä suuri syyllinen kuin hän. En usko, että voin antaa sitä ikinä itselleni anteeksi.

Suhteet Oma elämä Parisuhde Rakkaus

Jokainen vastaa omista teoistaan

Vaikka elänkin ankarien itsesyytösten kanssa tällä hetkellä, alan pikkuhiljaa ymmärtämään, ettei kaikki olekaan välttämättä yksin minusta kiinni. Ehkä onkin olemassa pakotie siitä itsensä syyllistämisen pimeydestä ja sen soisin itseni löytävän.

Tiedän, etten olisi voinut rakastaa vaimoani enempää kuin rakastin. En olisi voinut sanoa sitä hänelle enää jämäkämmin ja runsaammin kuin sanoin. En olisi voinut osoittaa arvostustani ja kunnioitustani häntä kohtaan yhtään vilpittömämmin kuin osoitin. Ja silti hän petti minua. Vaikka minä olin hänelle uskollinen ja tein ainakin omasta mielestäni kaikkeni yhteisen hyvän eteen, hän silti petti mnua.

Olisi jotenkin lohdullista pystyä myöntämään itselleen, että tämä olisi tapahtunut joka tapauksessa, riippumatta siitä, miten minä toimin. Etten olisi voinut sitä estää omilla toimillani mitenkään. Samalla kuitenkin ajatus saa minut tuntemaan itseni voimattomaksi. Tuntuu pahalta ajatella, että minulla ei olekaan päätösvaltaa omasta elämästäni, vaan se on jollakin toisella. En ole siis enää ollenkaan varma, kumpi ajattelumalli on parempi.

Tunnen tietysti suurta katkeruutta vaimoani kohtaan siitä, että minä uhrasin ja joustin omasta elämästäni, jotta meidän elämämme olisi mahdollisimman hyvää. Kuitenkin tuollainen uhriutuminen on minulle itselleni melko pahasta, ei se ainakaan vie toipumistani tai parisuhteemme tilaa mitenkään eteenpäin.

Jokainen meistä tekee omat päätöksensä. Toki meidän päätöksiimme voi vaikuttaa, mutta kyllä se tosiasia vain on, että omat päätökset jokainen tekee. Myös ne huonot ja toisia ihmisiä vahingoittavat päätökset.

Tunteilleen ei voi mitään ja ihastuminen tai rakastuminen ovat käsitteitä, joiden avulla saamme helposti vastuun pois omilta harteiltamme. ”Rakastuin, en siis ole vastuussa siitä, mitä teen.” Tiedän, että rakkaus on voimakas tunne, joka pahimmillaan syrjäyttää rationaalisen järjen. Esimerkkejä olemme nähneet kaikkialla ja joillakin saattaa olla vaikka omiakin kokemuksia asiasta. Mutta olen sitä mieltä, että kun ihminen on vaikkapa parisuhteessa, hänellä on tuon oikeuden lisäksi vastuuta. Hänellä on vastuu omasta impulssikontrollistaan, vähintäänkin.

Vaimoni teki minua ja perhettämme kohtaan tietenkin suunnattomasti väärin. En millään pääse yli siitä, että jos kaikki olisi ollut tarpeeksi hyvin, hänellä ei olisi ollut tarvetta moisiin hirmutekoihin. Ja kun sitä pohditaan, myös minulla on siinä osani.

Suhteet Oma elämä Parisuhde Rakkaus