Neljäs kuukausi

Neljättä kuukautta tuntui leimaavan minun ajatuksissani jonkinlaiset merkit muutoksesta. Ehkä aika oli tehnyt tehtäviään omassa toipumisessani, sillä aloin jo nähdä edes vähän eteenpäin, kun tähän asti kaikki oli ollut todella sumuista. Jouduin vaihtamaan terapeuttiani, koska aiemmalla terapeutilla ei ollut Kela-kelpoisuutta, eli hänen terapiassaan en olisi saanut Kelan tukea. Asia harmitti minua, sillä pidin tuon aiemman terapeutin tavasta toimia. Mutta pakko oli ja ryhdyin selvittämään, mistä löytyisi terapeutti, jolla olisi sekä kelpoisuus että vapaita aikoja. Kelpoisten terapeuttien lista löytyi helposti, mutta vapaat ajat olivatkin sitten hankalampi löytää. Päädyin kuitenkin erään terapeutin palvelusten piiriin ja pääsin aloittamaan hänen kanssaan. Kelan päätöstä ei ollut vielä tullut, mutta aloitimme työn silti. Onneksi olen tilanteessa, ettei minun tarvitse elää aivan kädestä suuhun, joten taloudellisesti aloittaminen oli mahdollista. Olin siis aloittanut jo matkani tulevaan ja se tuntui jotenkin lohdulliselta.

Olin lukenut paljon eroryhmistä, joissa eronneet, eroavat tai asiaa pohtivat miehet saavat ohjauksessa käsitellä asioita. Hain tietoa ja lopulta pääsin mukaan ryhmään, jonka on tarkoitus aloittaa toimintansa maaliskuun lopulla. En vielä tätä kirjoittaessani oikein tiedä, miten suhtautuisin ryhmään, mutta ajattelen, ettei siitä haittaakaan voi olla. Myös tähän sitoutuminen tuntuu jonkinlaiselta sijoitukselta tulevaisuuteen.

Masentavia ajatuksia oli yhä. Vaihtelevammin kuin ennen, mutta hyvin tuntuvia. En välillä pystynyt katsomaan vaimoani ja hänen ajoittain minua kohtaan osoittamansa julma välinpitämättömyys sai minun jopa lamaantumaan. Yritin tuon kuukauden aikana herätellä vaimoni halua käsitellä asiaa ehkä kerran, surkein tuloksin. Vajosin taas sellaiseen apatiaan sen suhteen.

Huomasin myöhemmin, että helmikuun aikana, ehkä auringonvalon myötävaikutuksella, osaavani jo katsoa vähän tämän oman kuplani ulkopuolellekin. Tapasin ihmisiä, jopa entuudestaan ventovieraita ja sain siitä selvästi havaittavaa iloa. Minusta tuntui hyvältä ikään kuin astua välillä tämän kaiken hevonpaskan ulkopuolelle ja hengittää vähän aikaa. Oli mukavaa vuorovaikuttaa toisten kanssa ilman, että tämä uskottomuus oli mitenkään esillä tai että kukaan siitä edes tiesi.

Helmikuun aikana huomasin ensimmäistä kertaa todella, todella pitkään aikaan, että joku nainen oli kiinnostunut minusta. Se toi rintaani tunteen, jonka olin jo unohtanut. Olin kovasti vastahankainen tuolle tunteelle, sillä olin oppinut väistämään ne jo vuosikymmenet. Toisaalta tunsin olevani vielä rajusti vereslihalla, enkä halunnut paljastaa kenellekään haavoittuvuuttani. Mitään ei siis tietenkään tapahtunut, mutta huomioni toi minulle uusia, lohdullisia ja jotenkin tervehdyttävän oloisia tunteita. Ne tulivat tarpeeseen! Todella!

Pohdin kuumeisesti noita tuntemuksiani. Olivatko ne edes sallittuja? Miten minun pitäisi suhtautua niihin? Tarkoittaako tämä, että olen irtautumassa puolisostani ja perheestäni? Ristiriitaisuuksia pyöri mielessäni valtavasti, enkä oikein osannut niiden kanssa pelata.

Hain kriisin alkuvaiheessa paljon vastauksia siihen, mitä tarkoittaa se, kun sanotaan että aika korjaa. Kuinka kauan aikaa täytyy kuluttaa, ennenkuin alan parantua? En löytänyt muuta, kuin että se on yksilökohtaista ja se oli turhauttavaa. Olin niin kärsimätön ja tuskissani, että kaipasin jotain konkreettista, vaikka tietysti ymmärsin, ettei sellaista aikamäärettä voi sanoa. Itse löysin jonkinlaisia toipumisen merkkejä kuitenkin neljännen kuukauden loppupuolella. Jos taas pitäisi antaa neuvo jollekin ihmisrauniolle, joka rypee tässä samassa tilanteessa, voisin sanoa, että kriisin ensimmäiset kolme kuukautta ovat elämäsi turhimpia ja kaikin puolin kamalia kuukausia. Jokainen päätös, jonka teet, on tehty liian aikaisin, koska ne kaikki perustuvat emootioon ja uskomuksiin. Näköjään vasta tuon ajanjakson jälkeen pystyy jotenkin suhteuttamaan tapahtunutta oikeaan elämään ja omaan tilanteeseen. Sanoisin myös, että kun olet uinut niin syvissä vesissä kuukausitolkulla, nauti jokaisesta henkisestä valonsäteestä, jonka kohtaat. Olet ansainnut ne!

Aloin pikkuhiljaa kyseenalaistamaan myös omaa toimintaani. Miksi sallin, että vaimoni kohtelee minua niin epäinhimillisesti? Aloin suhtautua hyvinkin kriittisesti siihen, että minä yritän anella vaimoani korjaamaan tilannetta, lähes ryömin hänen edessään rukoillen inhimillisyyttä ja kuitenkin minä olin se, jota oli loukattu. Minun alkoi olla helpompi keskittyä itseeni sen sijaan, että keskittyisin siihen, tykkääkö vaimoni minusta vielä vai ei. Tuntui, että voima alkoi hiljalleen palata minuun. No, turha elvistellä, kyllä niitä hankalia päiviä oli vielä paljon. Itkukin tuli kerran tai pari, kun paine tarpeeksi kasvoi.

Kevätaurinko paistoi suoraan sisälleni ja silmäni alkoivat olla koko ajan enemmän auki. Aloin nähdä asiat kokonaisuutena enemmän kuin ennen. Kuntoilu sujui ihan mukavasti, eikä se ollut enää sellaista samanlaista pakonomaista itsensä satuttamista, vaan jopa nautinnollista ajoittain.

Suhteet Oma elämä Parisuhde Rakkaus

Kolmas kuukausi

Kriisimme kolmas kuukausi oli vähän erilainen. Kolmas kuukausi alkoi joulun ajalla ja kieltämättä melko huonoissa merkeissä. Tuon kuukauden alkajaisiksi kävi ilmi, että vaimoni oli ajatunut romanssihuijauksen uhriksi ja minulle se oli taas yksi kova paikka. Toisaalta samalla vaimoni pyrki lähemmäksi minua kuin aiemmin. Ristiriidan tunne oli siis melkoinen. Vaimoni kertoi rakastavansa minua, mutta jatkoi yhä melko tiivistä kirjoitteluaan nettisuhteensa kanssa. Tosin, hän kyllä pyrki tekemään sitä minulta piilossa, mutta yhtä kaikki, hän yhä saattoi kirjoittaa tuntikausia iltaisin huomioimatta ympäristöään. Tulkitsin kuitenkin hänen lähestymisensä ehkä jonkinlaiseksi ”kasvuksi” ja edistymiseksi ja yritin saada hänet käsittelemään asiaa kanssani. Siitä ei tullut kuitenkaan yhtään mitään, sama huokailu ja turhautumisen ilmaisu jatkui, eikä keskusteluun asti päästy käytännössä kertaakaan. Ja se turhautti minua aivan suunnattomasti!

Tammikuun aikana sovimme lähtevämme Ylläkselle myöhemmin keväällä sukulaisperheen kanssa yhdessä. Minua ajatus ei aivan mahdottomasti houkutellut, sillä paitsi, että pelkäsin matkaa ja sitä, millainen siitä olisi tulossa, olin myös aika vakuuttunut, että matka peruuntuu, koska emme tule toimeen toistemme kanssa. Mutta lapsille asia tuntui hyvin mieluisalta, enkä halunnut sitä ryhtyä tässä vaiheessa perumaan. Ja toisaalta, olihan siinä mahdollisuus päästä ulos talosta ja ajattelin, että ehkä matka puhdistaa ilmaa jotenkin ja keskusteluyhteys saadaan aikaan. Kuitenkin aloin tyytymään tilanteeseen, joka oli edes jollain tavalla rauhallinen. Eihän se sitä omassa päässäni ollut, tietenkään, mutta en jaksanut yrittää keskustella, kun jo osasin arvata, miten raskaaksi sellainen yritys muodostuisi. Jämähdin mieluummin sellaiseen välitilaan, jossa katsottiin yhdessä ilmiselvän ohi. Tajusin kyllä koko ajan, ettei tällaiseen tilaan voi jäädä, mutta voimat eivät vain riittäneet enempään.

Tuon kuukauden aikana minulla on vahvoja masennusoireita. Jotkut päivät olivat hyvin raskaita ja tuntui, etten pääse masennukseni yli millään. Väestöliiton terapeutti kehotti minua hakeutumaan psykiatrin pakeille, koska oli sitä mieltä, että lyhytterapia ei ole riittävä toimenpide minulle. Psykiatrilta saisin B-lausunnon, jonka avulla mukaan saataisiin Kelan taloudellinen tuki terapiaan ja kustannukset pienisivät huomattavasti. Psykiatrilla olisi käytävä vähintään kahdesti, jotta lausunto pystyttäisiin kirjoittamaan. Käsittelimme tilannettani psykiatrin kanssa ja hän oli sitä mieltä, että Kela hyvin suurella todennäköisyydellä alkaa tukemaan terapiaani, sillä tilanteeni mahtuu trauman viitekehykseen. Hän myös mainitsi, että minulla on ”varovaisestikin arvioiden keskivaikea masennus.

Kolmas kuukausi oli jo selvästi shokkivaiheen jälkeistä aikaa, vaikka täytyy sanoa, ettei rationaalinen ajattelu ollut suurinta osaamistani tuossa tilassa vieläkään. Näin silmissäni vaimoni rakastajan usein, ajoittain minulla oli suuriakin nukkumisvaikeuksia. Ahdistus oli mukana päivittäin ja ajomatka töistä kotiin tuntui aika usein tahmaiselta. Uutena piirteenä huomasin itsessäni aivan käsittämättömän syvän väsymyksen. Se oli väsymystä, johon nukkuminen ei auttanut yhtään. Väsymys oli niin intensiivistä, että se lamasi usein oikeastaan kaiken ajatteluni. Aloitekykyni oli täysin poissa ja sitä olisi tarvittu kyllä monessa asiassa. Väsymys alkoi olla jo niin kovaa, että olin useana aamuna pettynyt, että heräsin. En olisi millään jaksanut hengittää ja olla. Olo oli toisinaan melko epätoivoinen ja vaikka minä en ole ollut itsetuhoinen, aloin ymmärtämään, miksi jotkut ovat. Eläminen ja oleminen tuntuivat niin raskailta.

Jotenkin kuitenkin ajattelin, että kevättä kohden mennään ja ehkä odotin, että se pelastaisi kaiken. Tyhmää, tiedän, mutta tuossa tilassa sitä tuntuu hakevan kaikenlaisia merkkejä paremmasta, vaikka tietäisi niiden olevan vain illuusiota.

Suhteet Oma elämä Parisuhde Rakkaus