Parisuhdetilannekatsaus

Lähes kaksi viikkoa sitten kävimme keskustelun, joka oli oikeastaan ensimmäinen, edes alkavasti rakentava koko tämän kriisimme aikana. Ero oli esillä puheissa jo eri tavalla kuin ennen ja puolisoni näytti edes jonkinlaista reaktiota. Se muutti parisuhteemme tilaa jonkun verran.

Kotona oleminen on vähän helpompaa, ilmapiiri ei ole enää ihan yhtä masentunut ja ahdistava. Jonkunlaisia kosketuksia on, ehkä jopa lyhyitä jaksoja, jolloin elämää jaetaan toisen kanssa. Seksiäkin, tosin pinnallista ja kehnoa.

Mutta tämä ei riitä. Minun sisälläni on yhä sellainen iso, musta möykky. En vain tunnu pääsevän siitä yli millään. En salli itselleni hyvänolon tunnetta ja kun sellainen pyrkii esille, aivoni muistuttavat mnua heti siitä, mitä on tapahtunut. En ole soittanut kitaraa tai mitään muutakaan soitinta sävelenkään verran viimeiseen puoleen vuoteen. Ja se on aika paljon, sillä sitä olen tehnyt lähes päivittäin noin neljänkymmenen vuoden ajan.

Huomaan, että minäkään en enää tiedä, miten tätä asiaa pitäisi käsitellä. Tiedän, että pitäisi puhua, mutta miten? Haluaisin vaimoltani rehellisiä vastauksia, avointa keskustelua siitä, mitä hän tuntee ja kertoa siitä, mitä minä tunnen. Mutta en saa väännettyä hänen rannettaan niin lujaa, että saisin hänet rehelliseksi. Jos hän päättää valehdella, niin hän myös tekee.

Minua haittaa se, että hänen ainoa anteeksipyyntönsä on tapahtunut minun käskystäni. Ja se, että se oli yhden heikon hetken aiheuttama tilanne. En saa tolkutettua itselleni, että vaimoni olisi oikeasti pahoillaan siitä, mitä teki parisuhteellemme. Se tuntuu pahalta.

Vaimoni salaa minulta tällä hetkellä aika tarkasti kirjoittelunsa nettisuhteensa kanssa. Tosin, olen pois kotoa enemmän kuin aiemmin, joten kyllä hänellä aikaa ja mahdollisuuksia suhdetoimintansa ylläpitämiseen on.

Minusta tuntuu, että sellainen näytelmä jatkuu yhä, siitäkin huolimatta, että hän jo näytti minulle tunteitaan. Pelkään sitä, että tästä olotilasta tulee jotenkin pysyvä. Että tyydyn tähän, jos en muuta saa. Sitä en halua, sillä tämä on juuri sitä jo aiemmin mainitsemaani puolielämää.

Katselin taas netistä asuntoja. Aina, kun teen niin, huomaan, että se tuntuu hyvältä. Pystyn jo melko kivutta katsomaan tulevaisuuteen, jossa ei ehkä olisi vaimoani. Se tuntuu hyvältä ja herättää luottamusta tulevaan.

Suhteet Oma elämä Parisuhde Rakkaus

Sinisilmäisyyden hinta

Minun taakkaani elämässäni on aina ollut se, että olen pyrkinyt miellyttämään muita. Olen tehnyt sitä siksi, että minusta ajateltaisiin hyvää. Että tuo on mukava ja kiva, ”hyvä jätkä”. Olen ollut valmis luopumaan omista eduistani, jotta minusta ajateltaisiin hyvää. Ja miten sitä onkaan käytetty hyväksi! Tiedätkö, kuinka tuskallista on huomata, että toinen ihminen on ollut sinua kohtaan mukava ja kiva vain siksi, että pyrki saavuttamaan sillä sinulta jotain etua itselleen? Kerta toisensa jälkeen. Joskus joku toinen käytti minua hyväkseen, vaikkei olisi sitä edes tarvinnut. Mutta käytti, koska minä annoin siihen mahdollisuuden. Se saa tuntemaan itsensä tyhmäksi ja pettymys sekä toiseen, että itseen on raju.

Myöhemmällä iällä itsetuntoni tai joku muu henkinen vahvuuteni on kasvanut siinä määrin, että olen pystynyt irtautumaan tuosta ikeestä, ainakin osittain. Kokemuksista, joita olen tuon ongelmani takia kohdannut, on kuitenkin jäänyt minuun arpia.

Löysin sitten itselleni sielunkumppanin. Elämän matkakaverin, johon luottamista ei ole ikinä tarvinnut kyseenalaistaa. Vierelläkulkijan, jonka voi luottaa ottavan kädestäni kiinni, kun horjahdan. Ihmisen, jonka edessä minun ei tarvinnut pelätä, esittää tai yrittää olla mitään muuta kuin mitä oikeasti olen. Pystyin avaamaan itseni hänen suuntaansa täysin. Minusta tuntui, että pystyin olemaan hänen kanssaan aidosti minä. Ja toisinaan pidin siitä, mitä itsessäni näin.

Ja miten kävi? Hän todisti todeksi sen, minkä olin tiennyt jo aiemmin, mutta en suostunut sitä itselleni tosissani myöntämään. Jos lasket suojauksesi, joku iskee heikoimpaan kohtaasi. Myös hän, jonka piti olla viimeinen ihminen maailmassa, joka sinua satuttaa. Jos piirrät rintaasi maalitaulun, joku ampuu siihen aivan varmasti.

Olen itse aiheuttanut, ainakin osin, tätä tuskaa ja kipua, jota kohdatakseni sain. En ollut enää varovainen, vaan olin täysin suojaton puolisoni kanssa. En ymmärtänyt, että minun on suojattava itseäni myös häneltä, vaikka merkkejä siitä ei ollut. Luotin, vaikka se oli tyhmää. Varomalla ja suojautumalla en olisi varmastikaan pystynyt tätä uskottomuutta estämään, mutta olisin selvinnyt tästä kaikesta pienemmin vaurioin, siitä olen varma.

Olen varma, että vaimoni ajatteli pystyvänsä pettämään minua, koska olin niin sinisilmäinen, etten olisi uskonut sellaista tapahtuvan. Luulen myös, että hän kohteli minua kärähtämisensä jälkeen epäinhimillisen julmasti, koska arveli, etten halua tai pysty nousemaan vastustamaan tuota väkivaltaa. Hän varmastikin luotti siihen, että koska minä olen valmis tekemään niin paljon sen eteen, että perheemme pysyy kasassa, niin hän voi kohdella minua huonosti. Eikä hän joudu seurauksista vastaamaan.

Sain taas uutta elämänoppia. Kivuliaasti, mutta sillä tavallahan sitä oppii. Sydämeeni tehtiin hehkuvalla raudalla polttomerkki, jossa lukee ”Älä ikinä luota keneenkään!” Kylläpä se sattui!

Suhteet Oma elämä Parisuhde Rakkaus