Kuudes kuukausi

Tänään on kulunut tasan kuusi kuukautta siitä, kun maailmani keikahti niin, ettei koskaan ennen. Puoli vuotta. Ylivoimaisesti elämäni pahin puoli vuotta on takana.

Puoli vuotta on antanut minulle perspektiiviä tapahtuneeseen. Siis vähän niin kuin uutta näkökulmaa. Faktat eivät ole muuttuneet, mutta niitä katsoo jotenkin eri tavalla. Tosiaan, aika on tehnyt tehtäväänsä. Sain kuulla tämän kriisin alkuvaiheessa, että kaikki päätökset, jotka teet alle puolen vuoden sisällä, ovat hätiköityjä. Nyt tuo aikamääre on tulossa täyteen, joten on ehkä aika vilkaista vähän mennyttä.

Puoli vuotta sitten minuun sattui niin kovaa, että makasin kylpyhuoneen lattialla yöllä. Olin aika lähellä toimintakyvyttömyyttä ja minusta tuntui, että tukehdun. Kaikki voimavarani keskittyivät lähinnä peruselintoimintoihin, muuhun minusta ei ollut. En nukkunut kuin muutamia kymmeniä minuutteja yössä ja kurkussani oli niin iso pala, etten saanut ruokaa sen ohi. Kävin hierojalla, jotta saisin sellaisen kosketuksen, jonka motiivin tiesin. Itku tuli rajuna usein ja varoittamatta.

Nyt näen jo itseni ulkopuolelle. Näen kauniita asioita ja ihmisiä. Pystyn analysoimaan itseäni ja omaa toimintaani. Toimintakykyni on palautunut ajoittain lähes normaaliksi ja ajatukset pyrkivät jo tulevaisuuteen. Pystyn ajattelemaan myös elämää ilman puolisoani. Huonosti, mutta kuitenkin.

Mikä tapahtuneista asioista satuttaa minua tällä hetkellä eniten?
Yllättäen se ei enää ole tuo syksyn 2019 suhde toiseen mieheen. Eniten minua satuttaa yhä jatkuva kaksoiselämä ja epärehellisyys, myös suoranainen valehtelu. Myös se, että vaimoni manipuloi minua, alistaa ja käyttää valtaansa heikompaan. Hän ei suostu keskustelemaan tai käsittelemään asiaa, vaikka aivan varmasti tietää, että se helpottaisi minun oloani paljon.

Eteenpäin on menty paljon. Mutta ei voi kiistää, etteikö huonoja hetkiä tulisi yhä. Masennuksen hyökyaallot painavat joskus ylitseni ja pudottavat minut yhä polvilleni. Haikeuden ja ikävän tunteet ovat vieläkin voimakkaita ja katkeruus nostaa joskus rumaa päätään korkealle. Mutta ne hetket lyhenevät. Kerta kerralta. Se tuntui aluksi hyvin vaikealta ymmärtää, mutta nyt näen sen.

Kuudenteen kuukauteen mahtuu myös jonkinlainen minussa herännyt vastarinta. Päässäni soi yhä useammin sanat: ”Minua ei saa kohdella huonosti”. Se tuntuu aika hyvältä, vaikka onhan se sanottava, että välillä tuo huuto kuuluu aika hiljaa. Mutta kuitenkin kuuluu ja se kertoo minulle siitä, että kehitystä tapahtuu. Olen tähän asti ollut melkoinen rukkanen tässä koko prosessissa, mutta ilmeisesti olen pystynyt jotenkin toipumaan ja vahvistumaan sen verran, että tuollainen ulostulo on mahdollinen. Itselleni sitä hoen vielä, mutta kun asia vahvistuu, saan sen tuotua uloskin itsestäni. Aivan tämän puolen vuoden rupeaman viimeisinä viikkoina mieleeni on ensimmäisen kerran tullut erityisen vahvasti ajatus siitä, etten enää välitä niin paljon, mitä vaimoni tekee. Arvelen, että se uumoilee entistä vahvempaa eriytymistä. Mahdollistaako se eron? Ehkä. Tekisikö se sen helpommaksi? En tiedä. Tuskin. Ehkä.

Puoleen vuoteen on mahtunut myös Päivänsäde. Kyllä se on kuitenkin minulle niin merkityksellistä, että se on mainittava omana asianaan. Tuo kontakti herättää minussa ristiriitaisia ajatuksia, mutta löydän koko ajan vähemmän syitä vastustella tapahtuvaa. Niin ei tehnyt puolisonikaan.

Taas vinkki samassa tilanteessa olevalle:
Anna ajan kulua. Se on tuskaista ja tuntuu paskalta joka päivä. Mutta sinulla ei ole juurikaan muita vaihtoehtoja. Vaikka juuri nyt tuntuukin, ettei ajan kuluminen auta, niin kyllä se auttaa. Älä pidä kiirettä, sillä et tee muuta kuin huononnat omaa oloasi.

Suhteet Oma elämä Parisuhde Rakkaus

Minä pelkään ja vihaan itseäni siksi

Häpeällinen tosiasia on, että minä pelkään. Minun ei pitäisi pelätä, vaan hoitaa tämä asia selkärankaisesti ja rohkeasti. Minun pitäisi ajaa itseäni ja lapsiani kohti onnellisempaa elämää, ei ajatella vain sitä, mikä saattaisi tuntua minusta juuri nyt pahalta.

Pelkään sitä, että keskusteluyritykseni vaimoni kanssa päätyvät riitaan ja epämiellyttävään olotilaan kummallekin. Pelkään, että vaimoni sanoo, että erotaan, jos kysyn sitä häneltä. Pelkään, että hän sanoo, ettei rakasta minua enää. Pelkään, etten pysty tarjoamaan lapsilleni sellaista tukea, jota he kaipaavat eron keskellä. Pelkään, että vaimoni löytää toisen miehen, jonka kanssa hän on onnellinen, vaikka minun kanssani hänen piti olla niin. Pelkään heittää kaiken saavutetun menemään. Muistot, tunteet, mielikuvat.

Pelkään, etten pysty enää rakastamaan ketään. Ainakaan samalla tavalla avosydämellä ja täydellä voimalla. Olen ollut jo jonkun aikaa sitä mieltä, että minun elämäni tarkoitus on rakkaus. niin, tiedän, siirappista ja kliseistä, mutta tuohon lopputulemaan olen päätynyt. Rakkaus ja rakastaminen on antanut minulle voiman ja motivaation tehdä kaikkea muuta. Jos niitä ei ole enää minulle tarjolla, mitä jää?

Pelkään, etten voi enää koskaan luottaa keneenkään. Sain kirvelevän ja hirveästi sattuvan muistutuksen siitä, että kun lasket suojauksesi, joku kyllä satuttaa. Ja pahinta on, että se voi olla juuri se ihminen, jonka sitä ei koskaan pitänyt tehdä. Kaikenlainen kyynistyminen hirvittää. Pystynkö vielä nauttimaan samalla tavalla niistä elämän pienistä ilon pilkahduksista, joita eteen joskus tulee? Vai ohitanko ne, jotta en altistaisi itseäni pettymykselle? Sellainen sordiinoelämä ei ole minua varten.

Pelkään sitä, että jonakin iltana istun asuntoni sohvalla ja mieleeni tulee, etten ehkä yrittänytkään tarpeeksi. Että jotain olisi voinut olla tehtävissä, jos olisin riittävän uutterasti yrittänyt. Että hajotin lasteni perheen. En usko, että kestäisin sitä. Se on tällä hetkellä sietämättömältä tuntuva ajatus.

Kuitenkin olotila on tälläkin hetkellä varsin tuskainen. Ja jos vaimoni ei millään suostu keskustelemaan ja käsittelemään asiaa, se kertoo jo itsessään aika paljon siitä, mihin meillä on edes mahdollisuus päästä. Jos vaimoni sanoo, että hänen mielestään meidän pitäisi erota, se katkaisisi oman riippuvuussuhteeni tähän parisuhteeseen nopeasti ja ehkä niin kivuttomasti, kuin se on mahdollista. Pelkään myös sitä, että sairastun, jos tämä nykyinen olotila jatkuu. Pahimmassa tapauksessa vauriot saattavat olla pysyviä. Pelkään, että minusta tulee katkera ja vihan täyttämä ihminen. Se ei sovi minulle, eikä varsinkaan ajatukseen, että minä aion olla vielä joskus onnellinen. Jos eroamme, tunne vaimoani kohtaan todennäköisesti haalistuu ajan myötä, eikä minua enää suuremmin kiinnosta hänen omat parisuhteensa. Eli mitä pelättävää minulla tarkemmin ajatellen on?

Suhteet Oma elämä Parisuhde Rakkaus