Monikielinen Tyttöjen Talo

Nuorten kielitaito on puhuttanut paljon ihmisiä viime aikoina. Kielitaidosta uutisoitaessa monikielisyyden päälle lankeaa helposti negatiivinen viitta, kun useamman kielen käytön nähdään uhkaavan suomen kielen oppimista. Turun Tyttöjen Talolla monikielisyys näkyy jokapäiväisessä toiminnassamme. Toinen Turun Tyttöjen Talon toimipisteistä sijaitsee Varissuolla, jossa asuu yli 60 eri maan kansalaisia ja asukkaista noin 50 % äidinkieli on joku muu kuin suomi, ruotsi tai saame. Myös Turun Tyttöjen Talon Keskustan toimipisteen kävijät puhuvat useita eri kieliä.

Vuoden vaihteessa ja nyt keväällä olemme saaneet kuulla paljon huolipuhetta nuorten suomen kielen taitojen heikentymisestä. Erityisesti maahanmuuttajataustaisten heikkoa kielitaitoa on puitu useaan otteeseen mediassa. Kielitaitokysymykset ovat tärkeitä ja niitä on syytä nostaa esiin, jotta epäkohtiin voidaan puuttua ja tarvittavia muutoksia tehdä. Mediassa käyty keskustelu on kuitenkin keskittynyt lähinnä kielitaitoon liittyviin ongelmiin, eikä maahanmuuttajataustaan usein kuuluvan monikielisyyden hyötyjä juuri mainita. Onkin syytä pohtia, millaisia vaikutuksia keskustelun ongelmalähtöisyydellä on nuoriin.

Psykologiassa puhutaan itseään toteuttavasta ennusteesta, jonka mukaan ihminen kuvittelee, miten jossakin asiassa tulee käymään, ja alkaa jo etukäteen toimia odotetun lopputuloksen mukaisesti. Silloin hän usein luovuttaa ennen kuin on edes yrittänyt ja ennuste toteutuu. Tässä tapauksessa nuoret voivat siis sisäistää heihin kohdistuvan huolipuheen niin, etteivät he enää näe järkeä edes yrittää kohentaa kielitaitoaan. Rasismin eri muotojen moninaisia vaikutuksia nuoriin ei pidä myöskään vähätellä. Esimerkiksi Helsingin Sanomissa todetaan, että erityisesti maahanmuuttajataustaisilla pojilla ”yhdistyvät huono kielitaito ja käytös tavalla, joka muuttaa koulun arjen sirkukseksi” ja, että ”moni maahanmuuttajapoika tuntuu sisäistäneen, ettei heidän etu- ja sukunimensä yhdistelmällä eletä normaalia elämää”. Poikien lisäksi tämä koskee myös tyttöjä.

Me Turun Tyttöjen Talolla haluamme tuoda esiin enemmän monikielisyyden hyötyjä huolipuheiden vastapainoksi. Monikielisyydellä on tutkitusti monia hyötyjä. Monikielisyys nimittäin lisää kykyä luovaan ja joustavaan, eri näkökulmia yhdistävään ajatteluun sekä helpottaa uusien kielten oppimista. Lisäksi kielelliseen tietoisuuteen, eli erilaisten kielenkäytön tilanteiden, tekstien ja kielen piirteiden tietoiseen havainnointiin liittyvät kognitiiviset taidot kehittyvät monikielisillä lapsilla yksikielisiä aikaisemmin. On myös todettu, että ikääntymiseen liittyvät muistisairaudet puhkeavat useampaa kuin yhtä kieltä käyttävillä huomattavasti yksikielisiä myöhemmin. Ei pidä myöskään unohtaa sitä, että monikielisyys on nykypäivän maailmassa tärkeä resurssi ja kilpailuvaltti.

Turun Tyttöjen Taloilla puhutaan montaa kieltä päivittäin. Monien taustatekijöiden summana Talolla käyvien nuorten suomen kielen osaaminen on eri tasoilla. “Mitä toi sana tarkoittaa?” -kysymykseen ehtii usein vastata kaveri ennen ohjaajaa. Pääosin Talolla puhutaan suomea, mutta välillä kaverin kanssa vaihdetaan muutama lause kotikielellä. Englanninkielisiä heittoja kuuluu usein siellä täällä ja joskus kieltä pääsee harjoittamaan kansainvälisten harjoittelijoiden kanssa, jotka ovat Suomessa opiskelemassa. Läksyavussa kaivataan usein apua vaikeampiin kielioppikysymyksiin, joihin ohjaajatkin joskus joutuvat hetken miettimään vastausta.

Konkreettisemmin monikielisyys nousee esiin keskusteluissa, sekä toiminnan aiheena. Varissuon Talolla on esimerkiksi tehty monikielistä sanataidetta sekä tervetuloa-julistetta eri kielillä. Kävijät ovat myös kääntäneet Talon sääntöjä osaamilleen kielille ja visailleet siitä, kuka tunnistaa parhaiten erikielisiä biisejä. Suomen kielen tukena Keskustan Talolta löytyy kirjastokärry, josta on helppoa lainata kirjoja toiminnan aikana sekä ajoittain kokoontuva lukupiiri. Suuressa suosiossa nuorten keskuudessa ovat myös erilaiset sanaselityspelit, jotka he itse kaivavat aina innoissaan pelikaapista.

Nuorten identiteetin kehittymisen kannalta on tärkeää, että he saavat kasvaa ympäristössä, jossa heidän monikielisyyttään arvostetaan. Tyttöjen Talo haluaa tarjota heille juuri tällaisen ympäristön. Tyttöjen Talolla nuoria kannustetaan käyttämään kaikkia osaamiaan kieliä ja heitä muistutetaan monikielisyyden hyödyistä. Emme lähesty nuoria puutteiden kautta vaan otamme huomioon heidän kokonaistilanteensa: nuorilla on voimavaranaan oma äidinkieli, ja sen lisäksi he oppivat toisia kieliä.

Kirjoittajat:  Milla ja Viivi Turun Tyttöjen Talolta

Tekstissä käytetyt lähteet:

Aalto, E., Mustonen, S., Järvenoja, M. ja Saario, J. (2019). Monikielisen oppijan matkassa. Verkkosivusto opettajankoulutukseen.  Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos. Saatavilla: https://monikielisenoppijanmatkassa.fi

Bäckgren, N. (2025) Opettaja kertoo Suomessa syntyneistä oppilaistaan, jotka eivät osaa suomea. Helsingin Sanomat, 17.3.2025. Saatavilla: https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011077617.html

Dufva, H. ja Pietikäinen, S. (2009). Moni-ilmeinen monikielisyys. Puhe ja kieli, 29:1, 1–14. Saatavilla: https://journal.fi/pk/article/view/4789

Martin, M. (2016). Monikielisyys muutoksessa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 7(5). Saatavilla: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2016/monikielisyys-muutoksessa

 

Kulttuuri Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta

Rohkeasti kohti työelämää – Nuoret kohtasivat mentorinsa Laura Nordenstreng-Sarkamon

Kokoonnuimme Helsingin Tyttöjen Talolla kuuntelemaan Laura Nordenstreng- Sarkamon ajatuksia ammatinvalinnasta ja nuorten osallisuudesta yhteiskunnassa ja työelämässä. Ennen tapahtumaa leivoimme nuorten kanssa pasteijoita ja surautimme kaikille pirtelöt. Kisakatsomo houkutteli paikalle innostuneita nuoria.

Juristina työskentelevä Laura kertoi nuorille urapolustaan, valinnoistaan ja siitä, millaista juristin arki on. Keskustelu ei jäänyt vain ammatin kuvaukseen, vaan se avasi tilaa syvemmille pohdinnoille siitä, kuka minä olen, mihin haluan mennä ja millä tavoin voisin rakentaa itselleni merkityksellisen tulevaisuuden.

Lauran tarina osoitti, että uravalinnat syntyvät usein vähitellen. Lauraa itseään kiinnosti yhteiskunnalliset asiat ja varmat työllistymismahdollisuudet, ja siksi hän valitsi oikeustieteellisen. Laura suoritti opinnot suhteellisen nopeasti, mutta kertoi nuorille ettei oppimisvaikeuksista kärsivänkään kannata pelätä juristin opintoja, sillä oppimisen tukea on saatavilla. Valintakokeisiin valmistautuville Laura suosittelee valmennuskursseja, joilta saa monenlaista apua.

Laura muistutti, että työelämä ei ole täydellistä – se ei aina innosta, eikä kaikki etene suunnitelmien mukaan. Työ voi olla ajoittain kiireistä ja kuormittavaa. Siksi onkin tärkeää valita ala, jossa omat vahvuudet pääsevät esiin. Yritysmaailmassa työskentelevän juristin tahti on usein hektistä, ja työtehtävät vaativat nopeaa reagointia, tarkkuutta ja ongelmanratkaisukykyä. Vaikka työ onkin vaativaa, se samalla tarjoaa mahdollisuuden vaikuttaa ja olla osana yhteiskunnallista muutosta. Kun työ on mielekästä, sen kuormituskin on helpompi hallita.

Lauralta kysyttiin myös, onko lakeja mielenkiintoista tulkita. Laura vastasi hymyillen, että ehdottomasti on. Lakien tulkinta vaatii kärsivällisyyttä ja halua ymmärtää asioita syvällisesti. Jokainen tapaus on erilainen ja vaatii soveltamista, mikä tekee työstä vaihtelevaa ja älyllisesti kiinnostavaa. Työpajan osallistujia lohdutti erityisesti tieto siitä, ettei juristin tarvitse osata kaikkia lakeja ulkoa – tärkeämpää on tietää, mistä ja miten tietoa etsitään ja miten sitä tulkitaan ja sovelletaan.

Yksi nuoria mietityttänyt kysymys liittyi työnhakuun. Miten erottua edukseen, jos ei ole vielä paljon kokemusta? Laura korosti huolellisuutta työhakemusta tehdessä ja motivaation osoittamista: “Rekrytoija kyllä huomaa, jos olet oikeasti kiinnostunut hakemastasi paikasta.”

Nuorilla on paljon annettavaa

”Rohkeasti vaan kohti työelämää.” on Lauran neuvo työpajan osallistujille. Illan keskusteluissa korostui nuorten merkitys työelämässä.

Laura painotti, että nuorilla on paljon annettavaa, ja että moni kokenut kollega ottaa mielellään vastaan uusia näkökulmia myös nuorten kannattaa kuunnella kokeneempien näkemyksiä avoimin mielin.

Laura näkee tärkeänä, että nuoret pääsevät kiinni työelämään. “Minusta nuorten osallisuus yhteiskunnassa ja työelämässä on tärkeää. On ilo olla mukana tekemässä tytöille ja nuorille naisille parempaa tulevaisuutta.”

Laura kannusti nuoria pohtimaan omia vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita – väärällä alalla voi helposti uupua. Maailmassa on paljon hyviä ammatteja ja tapoja tehdä merkityksellisiä asioita. Kannattaa suunnata kohti paikkoja joissa tuntee että on mahdollisuus loistaa.

Työpajan jälkeen nuoret jäivät pohtimaan omaa suuntaansa. Moni koki helpottavana sen, ettei kaikkea tarvitse tietää valmiiksi. Tärkeintä on lähteä liikkeelle omista vahvuuksista käsin ja löytää se oma, juuri itselle sopiva polku.

Nuoret kokivat mentorin opit hyvinä ja kommentoivat iltaa seuraavasti:

  • “Joku, joka haluaa juristiksi niin varmasti sai hyvää tietoa ammatista.”
  • “Pitää tuntea itsensä ja valita siihen sopiva ammatti.”
  • “Tuli sellainen olo, että mäkin voisin pärjätä – kunhan uskallan olla oma itseni.”
  • “Oli kiva kuunnella ja aihe oli tosi mielenkiintoinen, mutta juristin ammatti ei oo mua varten.”

Terveisin, Heidi Lescelius Helsingin Tyttöjen Talolta

Tytöt tarvitsevat esikuvia -mentorointi on käynnistynyt tänä keväänä Tyttöjen Taloilla ja Tuvilla. Toiminta toteutetaan Lotta Svärd -stipendin tuella. Tytöt ovat saaneet itse päättää, keitä he haluavat mentoreikseen. Kevätkaudella mentoreita on kolme. Laura Nordenstreng-Sarkamo on yksi heistä.

Puheenaiheet Oma elämä Suosittelen Ajattelin tänään