In love with France

 

lauantai, 4. huhtikuu 2015

In love with France 

Heipä hei!

 

Tää on ensimmäinen VAPAA viikonloppu Lyonissa aikoihin, en edes muista koska viimeksi.. Oon nauttinut ihan kympillä, Lyon on ihana kaupunki! Torstaina pidettiin tortilla/suomi-bileet mun residenssillä, ja seuraavana aamuna oli ihana herätä ja miettiä ettei tartte tehdä MITÄÄN, jos ei halua. Viikonloput Lyonissa assosioituu mulla läksyjen tekoon, mutta nyt asiaan tulee muutos, koska tän viikonlopun lisäksi vietän ainakin seuraavan viikonlopun ja osan kevätlomasta täällä, jeejee. Oon ihan vastoin kaikkia suunnitelmia reissannut täällä seuraavan viiden vuoden edestä, tänne tullessahan olin vakaasti sitä mieltä, että mua ei kiinnosta reissata muualle, vaan haluan tutustua Lyoniin perinpohjin, mutta kaverit ja reissukuume on vienyt mukanaan.

 

 

 

 

IMG_5677.jpg

 

Tortillabileet!!

 

 

 

 

IMG_5699.jpg

Tyttöjen ilta<3 ps. bongaa salmiakki!

 

 

IMG_5686.jpg

 

 

IMG_5678.jpg

Love at the first sight <3

 

 

Mulla on ollut nyt myös enemmän aikaa urheilla, tänään ja eilen kävin lenkillä!!! Ja mun jalka kesti 50 minuuttia juoksemista, jonka jälkeen rasitusvamma antoi pieniä merkkejä itsestään, mutta ihan huippua, viimeksi ku kokeilin, täytyi stopata 10 min jälkeen. Eli vanhan Lyonin portaat, täältä tullaan!

 

 

 

 

Dijonissa viimeviikonloppuna:

 

 

 

 

IMG_5537.jpg

 

 

 

IMG_5544.jpg

Rento piknik puistossa.

 

 

IMG_5546.jpg

Vihreää juustoa!!!! 😀

 

 

IMG_5706.jpg

 

 

 

IMG_5550.jpg

Kevät tuleee!!!

 

 

 

 

 

dijon11.jpg

 

 

 

 

 

Viime viikonloppuna sen sijaan oltiin to-su Dijonissa Bourgognen alueella viinirikkaalla reissulla. Mulle toinen kerta Dijonissa, mutta ei haitannut yhtään, kaupunki on niin sievä ja hyvä atmosfääri että. Tokana päivänä tehtiin parin tunnin vaellus Gevery-Chambertin viinitilojen maisemissa, ja olipa ihanaa päästä kaupungista luonnonhelmaan. Metsän keskellä tuli tarve moikata arskaa (tai kuten mä sen ilmaisin: “Say hi to the sun” = the sun salutation / aurinkotervehdys), eli toisin sanoen joogattiin ja vähän myös parkourattiin 😀 Rakastan näitä tyyppejä, kun niiden kanssa voi hassutella missä ja mistä vaan! Metsä vaan raikasi kun matkittiin eri eläinten ääniä eri kielillä (esim. possun röh vs. oink) 😀

 

 

 

 

 

 

IMG_5558.jpg

 

 

 

 

 

 

 

IMG_5574.jpg

 

 

 

 

 

 

 

IMG_5579.jpg

 

 

 

 

 

 

 

IMG_5585.jpg

 

 

 

 

 

 

 

IMG_5704.jpg

 

 

 

 

 

IMG_5665.jpg

 

 

 

 

 

 

IMG_5666.jpg

 

 

 

 

 

dijon9.jpg

 

 

Löydettiin Dijonista hurmaava ravintola, jossa taidettiin syödä / juoda yhteensä neljä kertaa koko reissun aikana!!! Mitäs sitä turhaa hyvää vaihtamaan.. Ja rehellisesti ottaen Dijonista oli vaikeaa löytää kasvisruokaa muista ravintoloista. Yksi ilta vietettiin jo klassikoksi muodostuneessa Dijonin salsa klubilla. Toisena iltana pidettiin piknik meidän hostellihuoneessa. Mahtava viikonloppu, mutta tuskallinen mun vatsalihaksille (jotka olin treenannut jo valmiiksi kipeiksi salilla), sillä naurulle ei löytynyt loppua.

 

 

 

 

 

IMG_5509.jpg

 

Meidän kantisravintola!

 

 

 

 

 

dijon13.jpg

 

 

 

 

 

 

IMG_5515.jpg

 

  

 

dijon15.jpg

 

Tässä pyydetään onnea ensi viikon esitelmiä varten.

 

 

 

 

 

dijon16.jpg

 

Vika päivä vietettiin sateisessa Dijonissa, mutta onneksi on leikkipuistot keksitty!

 

 

 

 

 

dijon18.jpg

 

 

 

 

 

 

dijon2.jpg

 

Bussikyyti oli verrattavissa vuoristorata-ajeluun.

 

 

 

 

 

IMG_5596.jpg

 

 

 

IMG_5620.jpg

Koti-ilta. Villasukat + desperados, toimii.

 

 

IMG_5629.jpg

Tai sitten ei :D.

 

 

Lauantaina otettiin jälleen bussi viinitiloja kohti, Nuit Saint Georgesiin, tällä kertaa mentiin ihan oikeasti maistelemaan viinejä. Soitettiin ihan arvalla eräälle viinitilan omistajalle, eikä tiedetty ollenkaan mitä on odotettavissa. Kuvittelin, että jotain vastaavaa kuin Italiassa tai Gevery-Chambertissa, eli pienehköjä perheyrityksiä, mutta l’Imaginarium olikin valtava, todella professionaali viinitila. He olivat järjestäneet museotyyppisen pari tuntia kestävän esittelykierroksen viinin historiasta ja valmistusprosessista. Cool!!

 

 

 IMG_5635.jpg Nuit Saint Georges.    IMG_5638.jpg      IMG_5657.jpg      dijon1.jpg      IMG_5660.jpg Talot oli mielettömän söpöjä!!     IMG_5661.jpg      IMG_5662.jpg      dijon19.jpg      dijon22.jpg    

Koulussa menee mukavasti, ja viime ja ens viikko ovat tosi kiireisiä, mulla oli useampi tentti ja esitelmä, mutta sitten alkaakin kevätloma, jonka jälkeen ei olekkaan enää paljon koulua jäljellä! Teen tentti- tms. postauksen myöhemmin, voi kuulostaa tylsältä, mutta voin sanoa, että mulla on aika mehukkaita faktoja mm. siitä, millaista palautetta proffat saattaa täällä antaa..

 

Oon päättänyt palata Suomeen lopullisesti jo ennen juhannusta, sillä lähes kaikki mun kaverit lähtee täältä jo kesäkuun puoliväliin mennessä, enkä halua, että mun viimeinen muisto Lyonista on surkea ja yksinäinen Elämä maistuu täällä kyllä niin hyvältä, mutta on kiva tulla takaisinkin aikanaan. Vaan 2,5 kk jäljellä, apua!! 

 

Bisous!

 

<3: Niina

 

Lue muut vaihtopostaukset täältä!

 

Kulttuuri Matkat Suosittelen Opiskelu

Puolukkakinuski-raakakku: Näillä vinkeillä onnistut varmasti

raakakku

 

*Kaupallinen yhteistyö: Green Street

Ennen jo pelkästään sana raakaleivonta tai raakakakku aiheutti minussa vastentahtoisen ja nihkeän reaktion: Ääh vaikeaa! Miljoona kummallisen kuuloista aineosaa tai outoa superfoodia, joita joutuu etsimään hippikaupoista, tuntikausien leivontasavotta, ja kalliiksi käy. Enkä muuten edes omista tehosekoitinta, jolla useammat raakakakuista surautetaan.

Koko viime kesän käytin toinen toistaan luovimpien ja terveellisimpien raakaleivonnaisten kehittelyyn. Niistä kovinkaan monikaan resepti ei kestä päivänvaloa saatikka sitten tulla julkaistuksi blogissa, haha. Kesän 2016 kokeilunhaluni laimeni hiljalleen, sillä oikein mikään leipomuksistani ei onnistunut. Arvelin, että minusta ei tule raakaleipuria. Sen sijaan kahviloissa raakakakut ovat jo pitkään ykkösherkkujani, ja haaveilin kuitenkin salaa, että joku päivä pyöräytän ihka oikean omatekoisen raakaleivonnaisen. Tai ainakin viimeistään reilu vuoden päässä häämöttäviin valmistujaisiin (koputathan puuta?!) tilaan kunnon raakakakkubuffetin, jos omat taidot eivät vielä silloinkaan riitä.

Onneksi on olemassa raakaleivonnan ammattilaisia. Pääsin hiljattain tuulettamaan luutuneita asenteitani Green Streetin raakakakku-workshoppiin Tarun kanssa. Etukäteen mietin, että tosi kiva homma, mutta saas nähdä inspiroidunko niin, että ystäväni pääsevät joskus oikeasti maistamaan minun tekemää raakakakkua.

 

raakakku

 

Mitä on raakaleivonta? Entä mikä on raakakku?

 

Niille, joille raakaleivonta on vierasta, tiedoksi, että raakakakut ovat vähän terveellisempiä herkkuja. Aineosat ovat tavalliseen kakkuun verrattuna huomattavasti ravintorikkaampia, ja väittäisin, että raakakakunpalanen on pätevä lounas silloin tällöin nautittuna. Esimerkiksi valkoisen sokerin tilalla käytetään usein kookospalmusokeria, jonka glykogeeni indeksi on matalampi kuin perussokerin (eli ei pompauta verensokeria ylös yhtä lailla). Raakakkujen leipomiseen ei myöskään tarvita uunia, vaan ne jähmetetään kylmässä.

Raakakakut ovat lähes aina vegaanisia. Joissakin raakaleivonnaisissa saatetaan käyttää hunajaa makeutukseen, mutta sen voi korvata esimerkiksi kookossokerilla tai agave-siirapilla. Huom: Lisää näitä vähän vähemmän ja varovaisemmin kuin hunajaa, sillä ovat makeita!

 

raakakku

 

Saimme Tarun kanssa tehtävänannoksi loihtia puolukka-kinuskikakun, joka oli suureksi iloksemme raaka-aineiltaan simppeli ja yksinkertainen leipoa myös kotona. Sauvasekoitin riitti kyseisen kakun valmistukseen eli ei tarvitse hankkia tehosekoitinta, jipii!! Kakun pyöräyttäminen oli sen verran helppoa ja nopeaa, että lupauduin vetämään raakakakkutyöpajan kaveriporukalleni, ja aivan varmasti tulee leivottua raakkakku seuraaviin juhliin! Seuraavaksi vähän raakakakkusanastoa, ammattilaisen vinkit raakaleivontaan sekä lopuksi tietysti lempparikakkuni resepti!

 

Raakakakkusanastoa:

  • Toco pehmentää makua ja sisältää mm. E-vitamiinia antioksidantteja. Tocolla ei ole rakenteellista vaikutusta eli sen voi halutessaan jättää pois.
  • Psyllium on kuitua ratamon siemenkuoresta. Se imee nestettä ja turpoaa. Psyllium auttaa kakkua pysymään kasassa.

 

Näillä ammattilaisen vinkeillä onnistut raakaleivonnassa:

  • Osta kakussa käytettävät jauhot hienoina jauheina, jos mahdollista, sillä silloin ne saa helpommin sekaisin.
  • Taatelit ja öljy toimivat sitovina aineosina. Kakkupohjaan voi käyttää kuivia tai tuoreita taateleita. Muista poistaa kivet!
  • Lisää rasvat eli jähmettävät ainekset viimeiseksi! HUOM: Psyllium lisätään vasta rasvojen jälkeen. Psyllium on tärkeää sekoittaa hyvin.
  • Älä käytä kakkuihin ei kuumaa eikä kylmää vettä. Radikaalit lämpötilat vaikuttavat kakun massan koostumukseen. Kylmästä vedestä kakku jähmettyy ja kuumasta tapahtuu myöskin jotakin ikävää.. en muista enää mitä, mutta älä siis lisää kuumaa vettä :D. Eli mieluiten käytä haaleaa vettä.
  • Kaakao on jähmettävä aine, jonka voi halutessaan korvata kookosöljyllä.
  • Kookospalmusokerin sijaan voi käyttää fariinisokeria.
  • Kakkuun lisättävä banaani kannattaa olla mieluummin hieman raaka eli kova ja vihreä. Tällöin kakku säilyy paremmin ja banaanin maku ei korostu liikaa.
  • Avokadojen tulee olla syöntikypsiä.
  • Kakkupohjaan käytettävät pähkinät voit valita mielesi mukaan, ja halutessasi voit lisätä siemeniäkin pähkinöiden kaveriksi tai tilalle, kunhan määrät pysyvät samana.
  • Käytä kakun pohjaan kuivia ja täytteeseen liotettuja pähkinöitä.
  • Voit pika jähmettää kakun pakastimessa, jos haluat tarjoilla sen saman päivän aikana.
  • Lämmitä kakkuvuokaa reunoista ennen kuin irrotat sen.
  • Raakakakku on parasta seuraavana päivänä yön yli jääkaapissa seisoneena. Kakku pysyy 2-3 päivää kauniina, syöntikunnossa 4 päivää ja säilyy pakkasessa 2-3 kuukautta. Jos pakastat kokonaisen kakun, ota se edellisenä päivänä sulamaan jääkaappiin. Jos kakku on pakastettu paloina, niiden sulamiseen riittää alle tunti.

 

raakakku

 

raakakku

 

Sitten se resepti. Tilasin tätä kakkua myös synttäreilleni, ja se oli vieraistakin aivan loistavan makuista<3!

 

Puolukkakinuski –raakakakku

 

Leivonnassa käytetty vuoan halkaisija oli 22 cm.

Muista lisätä raaka-aineet reseptissä luetellussa järjestyksessä!

 

Pohja

1 dl kookosjauhoja

1 dl kookospalmusokeria

2 rkl kookosöljyä

 

Kinuskitäyte

2 dl kookoskermaa

1 ½ dl kookospalmusokeria

1 rkl tocoa

1 tl pikakahvijauhetta

2 tl lesitiiniä

½ vaniljaa

¼-1/2 tl suolaa

n. ½ avokadoa

¾ dl kookosöljyä

1 tl psylliumia

 

Puolukkatäyte

2 dl kookoskermaa

n. ½ avokadoa

80 g hunajaa (voi korvata agavesiirapilla tai kookossokerilla, lisää näitä kuitenkin vähemmän kuin 80 g)

2 rkl tocoa

2 tl lesitiiniä

½ tl vaniljaa

¼ tl suolaa

2 dl sulatettuja puolukoita

1 ¼ dl kookosöljyä

2 tl psylliumia

 

Valmistus

Pohja

Mittaa kookosjauho ja kookospalmusokeri kulhoon. Lisää joukkoon huoneenlämpöinen kookosöljy. Sekoita ainekset, jotta niistä muodostuu murumainen seos. Pingota irtovuokapohjan pohjalle livinpaperia tai leikkaa vuoan pohjalle pyöreä leivinpaperipala. Painele pohjamassa kakkuvuoan pohjalle.

 

Kinuskitäyte

Valmista ensin kinuskitäyte. Mittaa kaikki ainekset psylliumia ja kookosöljyä lukuun ottamatta kulhoon (tai tehosekoittimeen) ja sekoita massa sileäksi (sauvasekoittimella). Lisää joukkoon kookosöljy ja psyllium ja sekoita uudelleen. Levitä täyte irtopohjavuokaan pohjamassan päälle tasaisesti. Laita kakku jääkaappiin siksi aikaa, kun valmistat puolukkatäytteen.

 

Puolukkatäyte

Valmista puolukkatäyte samalla tavoin kuin kinuskitäyte eli: Mittaa kaikki ainekset psylliumia ja kookosöljyä lukuun ottamatta kulhoon (tai tehosekoittimeen) ja sekoita massa sileäksi (sauvasekoittimella). Lisää joukkoon kookosöljy ja psyllium ja sekoita uudelleen. ja levitä se tasaisesti kinuskikerroksen päälle. Koristele kakku haluamallasi tavalla ja nosta kakku jääkaappiin tai pakkaseen jähmettymään.

Et voilà, bon appetit <3!

 

Millaisia kokemuksia sulla on raakaleivonnasta? Onko jotakin lisättävää ”Näin onnistut varmasti” –vinkkeihin? Mikä on mielestäsi paras raakakakkuresepti? 

 

Ihanaa aurinkoista päivää kaikille!

Bisous, Niina

P.S. Tutustu Green Streetin workshoppeihin täältä!

 

Lue myös:

Vegaanin ruokapäiväkirja : kaura-hummus hampurilaiset ja täytetyt kesäkurpitsat8 + 1 Luonnon hyvinvointivaikutusta ∞ Kootut psykologia postaukset ∞ Testissä hiusten kristallipuhdistus ∞ Proteiinirikas vegearrabbiata (ve) ∞ Voiko psykologi pitää blogia? ∞ Tuorepuuro (ve, g) ja marjakokkailua ∞ Miksi hain opiskelemaan psykologiaa? ∞ Ällöttävää verkostoitumista ja Bloggers’ Inspiration Day 2017 ∞ Anna enemmän kuin saat ja seksivau!

 

Ota yhteyttä: un***********@***il.com | Seuraa une petite lifea: Facebookissa | Seuraa une petite lifea Instagramissa @unepetitelife

 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Terveys Vastuullisuus