Kiukkuinen kiitollisuuspäiväkirja eli miten säädellä pahaa oloa?

Viime torstaina mulla oli erittäin lievästi sanottuna erittäin huono päivä. Aikuismainen tunteidensäätely ja kiitollisuus olivat viimeisiä asioita, joita teki mieli miettiä.

 

tunteidensäätely kiitollisuus

 

Olin siis kiukkuinen ja ärtyisä kuin mikä: Olen nukkunut viime aikoina tosi huonosti, ja se tietysti heijastui välittömästi mielialaan, olin vähän kipeä, mua ärsytti, että mun kuningasidea jakaa vaihtovuoden postauksia ei ehkä teistä ollutkaan niin kingi (oon kyllä sellainen pässinpää toisinaan, kun jotakin päätän, eli saatan kaikesta huolimatta julkaista postauksia vaihto-opiskeliajaltani, vaikka vastaanotto ei ollutkaan niin lämmin kuin olisin toivonut), kävin joo salilla, mutta kaikkien em. seikkojen takia treeni jäi aika köykäiseksi, vettä satoi, päätä särki, ei ollut aamupalatarvikkeita, ja sitten muutama muu isompi murhe, joilla en teitä nyt taakoita.

Kirjoittaminen vie ajatukseni lähes 100 % varmasti toisaalle, oli kyseessä lähes miten ikävä elämäntilanne tai kurja päivä tahansa. Päätin itseni ja läheisteni onneksi tarttua kynään, ja sittemmin näppikseen ajatuksena kirjoittaa jotakin kiitollisuudesta, yrittää väkisin nähdä päivässäni jotain hyvää.

Syntyi kiukkuinen kiitollisuuspäiväkirja, joka toivottavasti auttaa myös jotakin teistä kohottamaan mielialaa tai edes hieman loiventamaan huonon päivän ketutusta.

 

Listaa 10 kivaa asiaa, joita tänään on tapahtunut tai hyviä asioita, joita huomaat. Oma torstainen listani: Kävin treenaamassa, sain istua valmiiksi katettuun pöytään, luonto sai vettä ja on kohta entistä vehreämpi, mulla on ihana & loistava tukiverkosto, mulla on ihmisiä, joille laittaa viestiä just tällaisena päivänä, istun tässä vatsa täynnä, päällä puhtaat ja kuivat vaatteet, on niin monta kivaa prokkista aluillaan, juhannussuunnitelmat lyötiin lukkoon, tiskit ovat kadonneet tiskialtaasta.. Vähän väkinäistä, mutta toimii.

Soita kaverille ja pyydä häntä kertomaan jotain kivaa. Tätä ollaan tehty ainakin mun parhaan ystävän kanssa joskus. Dialektisessa käyttäytymisterapiassakin hyväksi todettu keino kääntää mustat/aggressiiviset/tuhoisat ajatukset toisaalle, on kysyä kaverilta mitä hänelle kuuluu, ja jutella toisen asioista eikä vuodattaa omia masentavia juttujaan.

Harjoittele muita keinoja kääntää huomio pois kielteisistä ajatuksista. Negatiivisilla mietteillä on aikansa ja paikkansa, ja niitä voi purkaa ja työstää itsekseen, ystävän ja vaikkapa psykoterapeutin kanssa, mutta tarkoitus ei ole, että ajatuksesi kiertävät synkkää noidankehää tunnista toiseen.

Mieti kuinka etuoikeutettu olet. Joskus ns. ”alaspäin vertailu” eli se, että miettii mielessään, että jollakin muulla on aivan varmasti asiat vielä huonommin kuin itsellä, saattaa helpottaa. Lue vaikka tämä postaukseni.

 

tunteidensäätely kiitollisuus

 

Mene kävelylle. Älä jumahda neljän seinän sisälle, vaikka houkuttaisi. Ajattelen, että kävely on mitä loistavin tapa viestittää keholle ja mielelle, että elämä jatkuu, eteenpäin mennään jokaisella askeleella.

Mene metsään, biitsille, kalliolle, kukkulalle. Luonnossa oleilu kohottaa mielialaa, ja vaikka mitä muuta hyvää kuten kirjoittelin viime viikolla.

Liiku. Liikunta, vaikka just se kävely tai mikä ikinä onkaan lajisi, kohottaa mielialaa, pistää veren kiertämään ja vähän raskaampi liikunta aiheuttaa endorfiiniryöpyn.

”Säännöllinen liikunta pitää yllä tasapainoista mielialaa. Se saattaa vähentää tai lievittää masennus- ja ahdistuneisuusoirehdintaa ja siten säilyttää toimintakykyä. Toistaiseksi ei ole riittävää tutkimusnäyttöä siitä, voiko liikunta ehkäistä kliinistä masennusta ja ahdistuneisuutta. Liikunnan jatkamisella tai sen lisäämisellä saattaa kuitenkin olla merkitystä masennus- ja ahdistuneisuusoirehdinnan ehkäisemisessä – varsinkin henkilöillä, jotka ovat liikkuneet aiemmin vähän. Liikunnan avulla saavutettu fysiologisen ja psykologisen stressinsiedon paraneminen voi vähentää ahdistuneisuusoireiden pitkittymistä ja pahenemista.” Lähde: UKK-instituutti

Kirjoita ylös unelmiasi. Just niitä kaikista hattaraisimpia. Fiilistele niitä ja unelmoinnista seuraavaa hyvää oloa.

 

tunteidensäätely kiitollisuus

 

Syö hyvin ja juo paljon vettä. Älä mässää sokeria tai syö itseäsi ähkyyn. Hiilaripöhö ja mättöruoka saavat luultavasti olosi vieläkin kurjemmaksi. Jos ei, niin anna mennä tämän kerran! (Kuvan reseptin pistän jakoon joskus myöhemmin blogissa!)

Toteuta jokin pieni vähän poikkeava hemmottelujuttu: pitkä kuuma suihku, jalkakylpy, käsihieronta, loikoile sängyllä muuten vaan, polta tuoksukynttilää, jota et muuten raaskisi polttaa, venyttele.

Pidä kiinni unesta ja rutiineista. Ne tekevät hyvää ja pitävät yllä toimintakykyä. Koita nousta aamuisin aina suurin piirtein samaan aikaan, ja laita vaikka hälytys puhelimeen, että muistat mennä ajoissa nukkumaan ja alkaa rauhoittua iltaa kohden.

Pyri auttamaan muita. Fiilistelen jo täällä, että ehkä joku teistä saa jotain irti mun p*askasta päivästä tämän postausten vinkkien muodossa!

 

tunteidensäätely kiitollisuus

 

+ Loppukevennys. VAROITUS: ÄLÄ OTA TÄTÄ VAKAVASTI! Viimeinen vinkkini on: Juo lasi viiniä (siis olettaen, että olet täysi-ikäinen, ja blogini lukijaseurannan mukaan sinun pitäisi olla). Mutta vaan yksi lasi, ja äläkä ota tavaksi juoda ikäviin fiiliksiin! Alkoholi toki rentouttaa hetkellisesti, mutta on myös aivan liian helppo, vaarallinen ja epäterveellinen keino säädellä tunteita. Eli älä ota tavaksi juoda viiniä rentoutumiseen, ei joka päivä, ei joka viikko, ei edes joka kuukausi. Itseasiassa parempi, että unohdat saman tien tämän ”vinkkini”! Itse olen toteuttanut tämän ”viinikikan” vain kerran ja täysin suunnittelematta: Olin sopinut meneväni terassille, ja yleensä siihen aikaan päivästä ja siinä seurassa, juon jotakin aivan muuta kuin viiniä kuten smoothien, mutta päätin ottaa poikkeuksellisesti lasin roséeta. Kummasti taittui koko päivän jäätänyt stressi. Toki hyvällä seurallakin oli vähintään yhtä suuri merkitys kuin kyseisellä lasillisella viiniä. Koen, että tähän loppuunkin mun on kirjoitettava miljoona varoitusta, ettei kukaan vaan vahingossakaan ymmärrä tätä nyt väärin, ja saan jonkun syytteen alkoholin ihannoinnista ja sen haittojen vähättelystä… 😀 Eli tämä oli tällainen loppukevennys, katso ylempänä olevat oikeat vinkit huonon fiiliksen kohottamiseen, alkoholi ei ole suositeltava eikä hyvä tunteidensäätelykeino.

 

Oisko sulla lisätä näihin vinkkeihin jotakin, mikä piristää päivää tai helpottaa huonoa fiilistä?

Bisous, Niina

 

Kuvat: Markus & minä

 

un***********@***il.com

Facebook / Instagram / Blogit.fi / Bloglovin’

 

Lue myös / Read also:

Kun omat keinot eivät riitä. Mieli järkkyy, mistä apua?

8 + 1 Luonnon hyvinvointivaikutusta

Kysymys, joka voi muuttaa koko elämäsi

Olet 100 % varmasti etuoikeutettu, koska luet mun blogia.

Miten selättää paska fiilis? 11 vinkkiä pahan päivän varalle

Kaura-banaanikeksit (vegaani) – Oat banana biscuits (vegan)

 

 

Hyvinvointi Liikunta Mieli Terveys

Ärsytystä, sisäpuutarhoja ja kimaltavia vessanpönttöjä!

En vielä luovuttanut näiden vaihtopäivitysten suhteen, ja osa teistä tykkäsikin ideasta, joten täältä tulee 😉

Bisous, Niina

 

Throwback to my exchange year 2015 in Lyon, France!

***

 

perjantai, 9. tammikuu 2015

Ärsytystä, sisäpuutarhoja ja kimaltavia vessanpönttöjä !

Tällä kertaa ihan perus “Mitä kuuluu” -päivitys!

 

 

IMG_3590.jpg

 

 

Taas kaunista huomenta! Maisema on kyl niin paras, varmaa siks viihdynki tääl mun huoneessa niin hyvin. Ja aurinko paistaa tääl joka päivä paljon ja nelisen tuntia pitempää, ku Suomessa, mistä oon niiin iloinen!!

 

 

Viime postaukseen mennessä mikään ei ollu ehtiny ärsyttää, mutta asiaan on nyt tullut muutos. Mun jääkaappi pitää ihan S_A_I_R_A_S_T_A meteliä säännöllisin väliajoin, sillee, että yöllä välillä herään siihen säikähtäneenä. Se on yks syy miks oon nukkunu korvatulpat päässä oikeastaan joka yö. Sit on kumma, miten paljon sitä joutuukaan tekee paperihommia, skannailemaan ja lähettämään mm. papereita, jotka olen jo edeltäkäsin lähettänyt tänne, mutta ei, ne pitää toimittaa uudestaan siksi että.. niin en tiedä. Ärtymyksen päälähde on varmaan tällä hetkellä se, että en oo saanu koko viikkona syötyä tarpeeks, ihan kaamee proteiinivaje!! Tunnen oikein, kuinka mun vähäiset lihakset ovat kutistuneet pois. Tästä vois sulavasti siirtyä vegaanina oloon täällä, mutta ei ihan vielä, kirjoitan siitä joku toinen kerta. Niin, nyt on perjantai-ilta ja istun koneella juuri em. mainittujen paperiasioiden takia. Ei mua oikeesti haittaa olla vaan kotona, harkittiin et oltais menty syömään tms., mutta huomenna on taas koko päiväksi ohjelmaa, shoppailua ja illalla ekat varsinaiset bileet, niin näin on nyt hyvä.

 

IMG_3608.jpg

 

 

Pizzerian sparkling-toilet!!

 

 

Ajattelin kertoa lyhykäisesti mitä oon tähän mennessä puuhaillut täällä. 5.1., kun saavuin, mua oli suomalaiskaveri vastassa ja saattamassa hostellille, jossa vietin ekan yön (en saanu kämpän avaimia heti, koska toimisto on auki vaan klo 15 saakka ja olin perillä vasta 18 paikkeilla). Oli ihanaa ettei heti tipahtanut yksin vieraaseen kaupunkiin ja vältyin varmaan tän kaverin ansiosta pahimmalta yksinäisyys-shokilta. Käytiin heti illalla yhdessä syömässä ja viinilasillilla. Suomessa lentokentällä ja matkalla sinne itkin vuolaasti, mutta sen jälkeen on ollu jopa oudon rauhallinen olo koko ajan. Toisaalta tää ei oo mun eka kerta, kun olen Suomesta poissa pitkään. Olin töissä Disneyland Parisissa 2010 kahden ja puolen kk ajan ja vielä uudestaan samana syksynä parin viikon ajan. Silloin koti-ikävä oli ihan järkyttävää välillä, varsinki kahtena ekan päivänä, joiden aikana en pystynyt oikeastaan puhumaan mitään itkemättä, ja olin varautunut tälläkin kertaa samaan. Voi olla et mulla tulee ikävä just siinä maagisen kahden kuukauden kohdalla, niin kuin useimmilla vaihtareilla. Sitä odotellessa.

 

 

 

 

IMG_3607.jpg

 

 

Niin siis täällähän mä asun googlen mukaan :,D :,D

 

Seuraavana päivänä mulla olikin jo eka tapaaminen kielikurssin puitteissa klo 8.30. Kaikkien yllätykseksi meillä olikin klo 10-13 ranskan opetusta ja sitä ennen kaikkee muuta säätöö, niin venyi aika pitkäksi toi syömisväli. Meillä oli vaa minitauko à 10 min ja siinä hätäisesti ostettiin yliopiston kanttiinista täytetyt patongit. Sen jälkeen lähdin hakemaan kämpän avaimia ja illalla mentiin suomikaverin kanssa kyselee käytännön asioista (pankkikortti, liittymä yms.) Student Welcome Day -tapahtumaan ja sen jälkeen ravintolaan syömään. Keskiviikkona oli kovasti kaivattu vapaapäivä kielikurssista ja mentiin uusien kurssikavereitten kaa kiertämään vanhaa Lyonia. Aivan ihania pikku kujia ja kauppoja! Käveltiin ainakin neljä tuntia ympäriinsä ja höpistiin keskenämme ranskaa, jalkapohjat oli vähän koetuksella, mutta jalan rasitusvamma ei oo oireillut melkeen yhtään, jee!! Mikä onnenpotku, että yksi mun parhaimmista kavereista täällä ei osaa kovin hyvin enkkua, niin ollaan alusta saakka vaihtariporukallakin puhuttu pääasiassa ranskaa! Pelkäsin etukäteen, että Erasmus-tyyppien ja muiden vaihtareiden kanssa jumittuu puhumaan vaan englantia, mut kaikki on aika motivoituneita ranskan puhujia, ja välillä meidän keskustelu on iloista enkun ja ranskan sekamelskaa.

 

 

 

IMG_3592.jpg

 

 

Kokeilin uutta reittiä alas kukkulalta, alku oli kivaa, mut sit tulin kohtaan, jossa aloin epäillä onks tää enää kovin turvallista ja hyvää aluetta. Oli paljon graffitei ja karun näköistä, mut toisaalta aina metro- ja juna-asemien lähellä on. Jalkakäytävät on kans paikoin tosi kapeita niinku tässäkin, mut rohkaistuin ku paikallisii kulki reippaasti tosta.

 

 

IMG_3593.jpg

 

 

Eiiiihhh!! Tulee ihan mieleen Merihaka, Hakaniemenrannan sillat! Tää ei ollu hyvä reittivalinta selkeestikään xD.

 

Eilen, eli torstaina oli kielikurssia klo 10-16 ja välissä tunnin ruokatauko, jolloin haettiin paninit lähikahvilasta. Koulusta suoraa mentiin kahville, ja kahvilassa huomattiin, että on happy hour ja osa alkoi kiskoa kaksin käsin, mut mä en, koska en ollu syöny taaskaan juuri mitään. Nälkä iski onneks muillekin ja suunnattiin pizzalle, mutta pizzerialla oli joku outo tauko meneillään (tarjoilijat olivat ulkona röökillä ja pulju kiinni, siis klo 18 aikaa illalla??), joten mentii viereiseen baariin odottamaan, että se aukeaisi. Siellä meitä kohdeltiin kuin kunniavieraita: Meille tultiin oikein sanomaan, että saadaan laittaa omaa musaa soimaan ja siitähän riemu ratkes. Illan hauskimpia osioita oli se, kun alettiin vertailemaan toistemme passeja ja ajokortteja. Meitä oli siis minä yksi suomalainen, pari saksalaista ja loput ausseja. Oon muutenkin tästä porukasta ainoa suomalainen, mikä on ihan kivaa. Suomen passi julistettiin “hienoimmaksi passiksi ikinä”, koska siinä on juokseva hirvi! Koittakaapa ;)! Pohdittiin yhdessä, että miten meistä onkin tullut näin hyviä kavereita näin lyhyessä ajassa ja todettiin, että meillä on vaa ihan paras ryhmä! Oon tosi onnellinen ja kiitollinen, että on heti alusta pitäen ihmisiä, joiden kanssa viettää aikaa. Meidän ryhmä hajaantuu alle kahden viikon kuluttua, kun varsinainen opiskelu alkaa, ja kaikilla on tietysti ihan eri alat ja jopa eri kampukset, mutta tullaan ihan varmasti näkemään paljon ainakin tietyn ydinporukan kanssa.

 

 

IMG_3594.jpg

 

 

Eka puisto, jonka löysin, aika karu ja ranskalaisittain tosi ”kliininen”. Nurtsit aidattu ja suoria leveitä hiekkateitä.

 

 

 

IMG_3595.jpg

 

 

Näkymä yliopistolta. Pont de l’Université.

 

 

 

IMG_3597.jpg

 

 

Yliopistolla on ihania sisäpuutarhoja, näitä Suomeen!!

 

 

 

IMG_3598.jpg

 

 

Näkymä joelle yliopistolta päin.

 

 

IMG_3596.jpg

 

 

Université Lumière Lyon 2, keskustakampus. Täällä mulla on tunteja pääasiassa vaan nää kaks ekaa vk. Toinen kampus onki pitemmällä, 10 km päässä.

 

 

IMG_3601.jpg

 

 

##########yliopistonvessa #champselysees #trop #chic

 

 

 

IMG_3603.jpg

 

 

Lisää yliopiston sisäpuutarhaa.

 

 

 

Tänään opin käyttämään sitä bussia, josta aiemmassa postauksessa mainitsinkin. Otin tän pvn ihan harjoittelun kannalta, kun on tosi vaikea arvioida miten kauan missäkin matkassa kestää. Tavoitteena oli siiis kolmessa tunnissa (joka typistyi kahteen, koska oon niin hidas lähtemään aamuisin) ehtiä Carrefour supermarkettiin metsästämään tofua ja pähkinöitä (ja ylipäätään mitä tahansa ravitsevampaa kuin patonki), hankkia ranskalainen prepaid (siksi vaan prepaid, koska tavallista liittymää varten kannattaa olla ranskalainen pankkikortti, ilman sitä se on kai 4 x kalliimpaa, ja mullahan ei oo vielä tota korttia) ja käydää ostoksilla Naturialiassa, joka on kaikkeen luomubiohippeilyyn erikoistunut liike. Lopputulos oli se, että en ehtinyt tehdä mitään näistä kunnolla. Carrefourin löysin ja sain hätäisesti sieltä ostettua muutamia asioita, joita halusinkin, mutta aika loppui sielläkin ihan kesken. Tarkoitus oli ehtiä vielä kotiin hakemaan koulukamat ja viemään ruuat jääkaappiin, mutta kello kävi jo kahta ja tuli kiire ranskan kurssille niin sinne sitten kaikkien pakaasien kanssa ja ilman mitään kirjoitus- ym. välineitä! Ranskan tunnin jälkeen käytiin Fish & Chips paikassa chipseillä (aussit oli ihan mehuissa ko. paikasta niin siksi tuli mentyä) ja sen jälkeen hankkimaan mulle liittymää. Päädyin ostamaan sen SFR:ltä koska kaverilla se oli toiminut moitteettomasti ja tiedettiin missä se liike sijaitsee. Jonotusta kesti (vaan!) puol tuntia ja liittymän sanottiin olevan heti käyttövalmis. No ihan noin helposti se eimennyt. Tässä sitä oon nyt värkänny viimeiset kolme tuntia ja menettänyt hermoni ja rikkonut  osittain iphonen SIM-kortin avausluukun.. 🙁 nyt pystyn lähettää viestejä ja vastaanottamaan niitä, mut netti ei vielä toimi. Eli mulla on nyt uusi puhelinnumero, mutta ilmeisesti en voi vastaanottaa ulkomailta viestejä/puheluita enkä ainakaan voi lähettää/soittaa niitä, eli tavoitella kannattaa tällä hetkellä vaan facebookin/skypen kautta! Whatsappin pitäis alkaa toimia, mutta kuulemma netin toimimisessa saattaa tuntemattomasta syystä kestää vuorokausi siitä kun on hankkinut uuden liittymän.

 

Nyt alan nauttimaan tofusalaatista (jjee vihdoin!!!) ja käyn kurkkaa, josko asuntolan keittiössä ois ketään kehen vois tutustua! Asuntola on ollu aika kuollut tai sit mulla on vaa käyny huono tuuri, oon nähny täällä yhteensä kaks ihmistä :D!! Voi olla, et ku useat yliopistot ei oo alkanu vielä nii ihmiset on vielä muualla, hope so! Ainii, oon löytäny coolii ranskalaista räppiä tai mitä tää nyt onkaa 😀 Mm. tekijöitä Jul ja Maitre Gils, check out!

 

À tout!

<3: Niina

 

Kulttuuri Matkat Suosittelen Opiskelu