Super Bowl 2016: Viihteellinen sisältö ilman urheilua
Sunnuntaina pelattiin amerikkalaisen jalkapallon eli NFL:n loppuottelu, joka tunnetaan tuttavallisemmin nimellä Super Bowl. Tänä vuonna oli vuorossa vielä astetta hienommat juhlinnat kuin normaalisti, sillä sunnuntain peli oli 50. Super Bowl. Lyhyesti selitettynä mestaruusottelussa kohtaavat kahden eri konferenssin (AFC, NFC) voittajat neutraalissa kaupungissa eli ei kummankaan osallistujajoukkueen kotikaupungissa. Tänä vuonna Super Bowlin tapahtumapaikkana oli San Fransiscon lähellä sijaitseva Santa Claran kaupunki, ja osallistujina olivat Carolina Panthers ja Denver Broncos.
Vaikka jenkkifutis on muunmaailmaisen nimensä mukaisesti melkeinpä kansallislaji Yhdysvalloissa, monelle amerikkalaiselle itse peliä tärkeämpää on sen oheistoiminta. Joka vuosi kohistaan jo reippaasti etukäteen kansallislaulun esittäjästä (ja kuinka pahasti tämä tulee mokaamaan) sekä puoliajan musiikkiesityksestä. Varsinkin puoliajan esiintyjät puhututtavat kovasti etukäteen, ja yleisön huomio tuntuu kohdistuvan tähän esitykseen jopa enemmän kuin itse otteluun. Tämän lisäksi vähemmän urheilullisten katsojien huomio kiinnittyy lukuisilla mainoskatkoilla esitettäviin mainoksiin, joiden hinnat lasketaan kymmenien miljoonien television katselijoiden vuoksi myös miljoonissa. Mainoksiin marssitetaan julkkiksia ja kaikkia mahdollisia sirkustemppuja, ja parhaat Super Bowl -mainokset elävät ihmisten mielissä vuosia eteenpäin, joten niiden markkinoinnillista vaikutusta ei kannata väheksyä.
Tavallisten tuotemainosten joukossa nähdään paljon elokuvien trailereita ja pelin televisioivan kanavan omien ohjelmien mainoksia. Tällä hetkellä televisiointioikeudet kiertävät CBS:n, Foxin ja NBC:n välillä, sillä nämä kansalliset kanavat ovat NFL:n virallisia partnereita. Tänä vuonna oli CBS:n vuoro, ja he tekivät historiaa televisiosarjojen uutisoinnin suhteen mainoksissa. Yhdysvalloissa erittäin suositun The Good Wife -sarjan kohtalosta on kohuttu kulisseissa jo jonkin aikaa, mutta silti suurelle yleisölle ja alan ammattilaisille tuli suurena yllätyksenä CBS:n Super Bowl -mainos, jossa ilmoitettiin sarjan viimeisien jaksojen esitettävän tänä keväänä. Tällaista julkistusta sarjan lopettamisen suhteen ei ole ikinä tehty aikaisemmin, mutta eipä tämän parempaa yleisömäärää olisi saatu aikaiseksi uutiselle!
https://www.youtube.com/embed/tyqkN3zezso” width=”1920″>
Lady Gaga – The Star-Spangled Banner (National Anthem)
Tänä vuonna pelin aloittavan Yhdysvaltain kansallislaulun eli suomalaisittain Tähtilipun (eng. The Star-Spangled Banner) esitti Lady Gaga. Valinta aiheutti luonnollisesti mutinaa etukäteen, onhan Lagy Gaga kovin mielipiteitä jakava pop-artisti, ja amerikkalaiset nyt tykkäävät olettaa pahinta kenestä tahansa valinnasta. Monesti artistit mokaavat kansallislaulussa tavalla tai toisella, ja sitä on selitetty tilanteen äärimmäisellä stressaavuudella. Tänä vuonna ei olisi tarvinnut huolehtia etukäteen, sillä Lady Gaga veti homman aivan upeasti! Hän lauloi persoonallisesti mutta klassisesti, eikä yleisö selkeästi jäänyt kylmäksi esityksestä. Gagan ääni oli vahva ja tunteisiin vetoava, ja syytän täysin raskauttani siitä, että herkistyin itsekin esityksen aikana.
Hyundai – Ryanville
Super Bowl -mainoksista suurin osa julkistetaan joko kokonaisuudessaan tai teasereina jo viikkoja ennen varsinaista tapahtumaa. Monesti myös puolen minuutin tai minuutin mittaiselle mainokselle on olemassa vielä täysipitkä versio, joka julkistetaan pelin jälkeen. Mainoksista tehdään lukuisia listauksia parhauden, hauskuuden ynnä muiden listattavien ominaisuuksien suhteen. Minulle tämän vuoden mainoksista ehdottomasti paras on Ryan Reynoldsin tähdittämä Hyundain automainos. Voisi minunkin huomio herpaantua auton ratissa, jos joka välissä kadulta minulle hymyilisi tuo Kanadan lahja maailmalle.
Bud Light – The Bud Light Party
Ylivoimaisesti suosituin ja helpoin tapa saada ihmisten huomio kiinnittymään johonkin tiettyyn mainokseen on julkkisten käyttäminen. Tänä vuonna mainoksissa nähtiin esimerkiksi Jeff Goldblum, Anthony Hopkins, Janelle Monáe ja Christopher Walken. Bud Light -olutmerkin mainos käyttää hyväksi tällä hetkellä niin kovin ajankohtaista poliittista näkökulmaa, ja koomikko Amy Schumer sekä näyttelijä Seth Rogen julistavat oman, uuden puolueensa poliittisia näkemyksiä.
Shock Top – ”Unfiltered Talk” with T.J. Miller
Bud Lightin kanssa saman emoyhtiön jakava Shock Top -olut yllätti omalla mainoksellaan, ja aika erikoinen oli myös mainoksen konsepti. Silicon Valley -komediasarjasta tuttu T.J. Miller juttelee Shock Top -hanan kanssa, ja jutustelu yltyy minuutin mittaiseksi nokittelusessioksi.
Hyundai on NFL:n virallinen autosponsori, joten he panostivat omaan näkyvyyteensä järjettömällä budjetilla tänä vuonna. Super Bowlissa nähtiin Hyundailta neljä varsinaista mainosta lukuisten teasereiden ja suuren yleisen näkyvyyden lisäksi. Ryan Reynoldsin lisäksi heidän mainoksissaan nähtiin tämän hetken it-mieskoomikko Kevin Hart teini-ikäisen tyttärensä treffejä varjostavana isänä.
Tämän vuoden mainoksista löytyy lukuisia listauksia, ja niistä voi keskittyä katsomaan vain parhaat tai kahlaamaan koko listan läpi. Mainosten lisäksi ihmisten huomion peliltä varastaa yleensä puoliajan show, josta vastasi tänä vuonna Coldplay, vaikkakin heiltä huomion varasti puolestaan vierailevat tähdet Bruno Mars ja Beyoncé. Ihmiset yleensä aina kohkaavat puoliaikaesityksistä, mutta ne harvoin ovat mielestäni oikeasti hyviä. Esityksen olosuhteet (livenä ulkoilmassa) eivät ole otollisimmat hyvän show’n syntymiselle, ja yleensä lopputuloksena on reilu kymmenminuuttinen säätämistä ja sähläämistä, mistä aina löydetään jotain negatiivista. Minä keskityn jatkossakin mainoksiin ja muuhun viihteelliseen Super Bowl -sisältöön!
Ja ai, niin, Denver Broncos voitti.
Kuvat: CBS.