Alkon 2014 myydyimmät tuotemerkit ja omat suosikit
FB-fiidiini pomppasi snäppi iltapäivä-aviisin julkaisemasta Alkon 2014 –vuoden myydyimpien tuotemerkkien listasta. Kuva tietenkin keräsi alleen kauhisteluja, mutta omasta mielestäni tilanne ei ole niin lohduton ja listalla on tuotteita, joita ostan itsekin.
MYYDYIMMÄT TUOTEMERKIT
Mest sålda varumärken Best-selling Brands 2014 ltr
Lähde: Alkon myyntitilastot – Källa: Alkos försäljningsstatistik – Source: Alko sales statistics 9.1.2015
1 . Original Long Drink 3 524 026 – ostaisin
2 . Koskenkorva Viina 3 187 317 – ostaisin
3 . Leijona Viina 3 125 421
4 . Suomi Viina 2 392 863
5 . Karhu A 1 377 903
6 . Tapio Viina 1 199 860
7 . Olvi Tuplapukki 992 827
8 . Olvi Export IV A 939 772
9 . Gato Negro Sauvignon Blanc 847 747
10 . Gato Negro Cabernet Sauvignon 758 666
11 . Magyar Fehér Bor 716 721
12 . Pearly Bay Dry White 710 283
13 . Karhu Tosi Vahva 700 388
14 . St. Elmo Village 676 316
15 . J. P. Chenet Cabernet-Syrah 650 008
16 . Sandels 608 005 – ostaisin
17 . Viña Maipo Cabernet Sauvignon 578 126
18 . Jaloviina * 503 408 – ostaisin
19 . Original Long Drink Strong 497 188
20 . Original Long Drink Light 492 210 – ostaisin
Tiedän, että moni kauhistelee viinan suurta osuutta tilastossa, mutta tämä on Alkon tilasto, jossa ei tietenkään näy vähittäiskaupasta ostettu keppana, siideri tai hiivalonkero. THL:n vuodelta 2008 kerätyistä tilastoista koostettu ja vuonna 2010 julkaistu Suomi juo –raportti kertoo, että yli puolet suomalaisten kuluttamasta alkoholista on nimittäin mietoja. Mikä on ainakin mun mielestä ihan positiivinen asia. Eli tästä tilastosta EI kannata vetää lopullisia johtopäätöksiä suomalaisten juomisesta.
On hienoa, että kotimainen tuote, lonkero pitää litramyyntilistan kärkisijaa. Listan todellinen voittaja on kuitenkin kossu, sillä samojen etanoligrammojen ostamiseksi sitä tätyyy ostaa noin kahdeksan kertaa vähemmän kuin lonkeroa. Mutta Koskenkorvan sijoittuminen on mun mielestä hieno juttu, sillä kossu, kuten myös tapsa, suomiviina, leiska ja jallu, on kotimainen brändituote, joka on selvinnyt hinnnannousuista huolimatta.
Vahvojen lagereiden suosiota en oikein tajua, olen nimittäin vesikaljan ystävä. Myöskään humaltumistarkoituksessa niiden kiskomista en ymmärrä, halvempaa olisi ostaa kaupan halvinta kaljaa ja kiskoa sitä sitten vähän enemmän tai ottaa tasaisin väliajoin halvasta viinasta ruoskaa kylkeen.
Top 20-listalla näkyvistä viineistä en oikein osaa sanoa mitään, sillä en ole mitään niistä maistanut. Nopeaa vilkaisu myydyimpien viinien listaan kuitenkin kertoo, että suomalaiset ostavat aika paljon brändin perusteella, koska pari listalla näkuvää merkkiä eivät ole mitään halvinta halpaa ja samassa hintaluokassa vaihtoehtoja kyllä riittäisi. Ja jos itse toimit juuri näin, niin kannattaa rohkaistua ja kokeilla jotain muutakin viiniä :) Se tuskin on niiiiiiiiin pahaa että juomatta jäisi.
Millaisia ajatuksia Alkon lista teissä herättää?