Samppanjalasit testissä: Lehmann Glass vs. Riedel

IMG_4448.jpg

 

Viimeaikoina samppanjanystävien keskuudessa on käynyt kuhina, sillä lasivalmistajat Riedel ja Lehmann Glass ovat lanseeranneet uudet samppanjalasit. Riedelin Veritas-sarjan samppanjalasi on hakenut inspiraatiota Pinot Noiin ja Chardonnayn kotihuudeilta Burgundista, jossa lasissa on suuri pesä ja kapea suuaukko. Lehmann Glassin Grand Champagne taas on enemmän perineisen flute-lasin tyyppinen, jossa lasin suurin kohta on tuotu lähemmäs lasin suuaukkoa.

Lehmann Glassin erityiseksi tekee se, että samppanjaguru Essi Avellan toimii lasin brändilähettiläänä ja Lehmannia kauppaava Ceestashop on panostanut lasin markkinointiin isosti Helsinki Grand Champagne –tapahtuman muodossa, joka koittaa toukokuussa. Myös Viinipiru Arto Koskelo julisti HGC:n pressitilaisuuden jälkeen Facebookissa luottavansa samppanjatouhuissa Lehmanniin.

Omasta kaapista löytyvät molemmat lasit. Lehmann Glassit voitin EA:n viinikoulun kuohuviinisoksta ja Veritakset poistin Deksun lahjakortilla maistettuani samppanjaa VRHE-messujen ajan Veritaksesta. Pidimme poikaystävän kanssa jonkin aikaa sitten leikkimielisen lasien taiston puolikkaalla Pannier-pullolla (ihan hyvä samppanja, ok hinta-laatu, muttei mikään mieleenpainuva).

IMG_4455.jpg

Molemmat lasit keräävät aromit todella upeasti, jolloin samppanjan aromeista nauttiminen on  helpompaa kuin perinteisestä fluutista ja hienommat nyanssit eivät poreile taivaan tuuliin. Veritaksesta samppanja maistui ehkä astetta mineraalisemmalta ja raikkaammalta, kun taas Lehmann Glass toi esiin hedelmäisempää menoa. Lehmannit näyttävät omaan silmääni enemmän dekantenteilta samppanjalaseilta, mutta lasin keveys jostain syystä ärsytti. Veritakset taas ovat tuttuun tyyliin hillityn elegantit ja painava lasi tuntuu ylelliseltä.

Poikaystävän mielestä Veritakset veivät voiton, itse en ole aivan niin varma. Kaksi kappaletta Lehmann Glasseja irtoaa Ceestashopista hintaan 59,90 € ja Veritakset taas Decanterista hintaan 77,50 €. Mitään 8,80 euron eroa lasien välillä en kyllä maistanut, joten hinta-laatu –suhteeltaan Lehmann Glass on kyllä oikein huikea muki.

Millaisesta lasista sinä juot kuoharit?

Koti Ruoka ja juoma

Ruokaa ja cocktaileja – A21 Dining

 

turska.jpg

 

Monia vuosia sitten, A21 Cocktail Lounge oli omassa kaveriporukassa kaikkien huulilla. 2007 perustettu baari avasi jossain vaiheessa myös A21 Dining –ravintolan, tietääkseni Helsingin ainoan ravintolan, jossa on fine dining –menuta siivittää cocktailpaketti. Paikalta saa myös viiniä, mutta minä ja veljeni menimme juurikin mielenkiinnosta drinksumenuta kohtaan, sillä under the radar mennyt paikka löytyi Eat Helsinki –kirjasta.

A21 dining jälkkäri pääruoka.jpg

Ruoka oli yhtä annosta lukuun ottamatta oikein ihanaa – pääpaino oli kotimaisilla raaka-aineilla ja annokset olivat oikein nättejä. Porolta, mädiltä ja taimenelta ei tälläkään kertaa säästytty. Tähän väliin kysynpähän vain, milloin lihiksiä, sianpääsylttyä ja kotijuustoa tajutaan myydä turisteille? Kuvassa näkynyt turska oli ainut poikkeus loistavaan ruokaan – uppomuna-turska-mäti-hollandaise-kukkakaalipyre-paahdettu kukkakaali –annos olisi kaivannut happoja ja…. fritattua pintaa. 

IMG_4451.jpg

Cocktailit taas edustivat enemmän fruit forward –tyyliä, jossa pääpaino oli mehustetuilla marjoilla, hedelmillä ja vihanneksilla, eikä niinkään viinaksilla, kuten esim. Liberty or Deathissa, jossa drinkkimenussa lukee viina ja brändi. Mehupainotteisuus ei tosin haitannut ja olin yllättynyt, kuinka hyvin porkkana, inkivääri ja gini pelittivät yhteen, tai kuinka ihana jälkkäridrinkki kahvista, pina colada –teestä ja rommista saatiin aikaan. En usko, että alkoholittomaan drinkkimenuun olisi ollut pettyminen

A21 dining.jpg

Mutta drinkit ja ruoka yhdessä? Cocktaileja fiilistelevä broidini oli konseptista aivan innoissaan. Mä tykkäsin, sillä cocktailit ja ruoka menivät oikein kivasti yhteen, mutta kyllähän se tuntui ufolta juoda drinkkejä ruoan kanssa.

Mitä mieltä? Cocktailit safkan kanssa – yay or nay?

Kulttuuri Ruoka ja juoma Suosittelen