Puolikas pullo: Tommasi Amarone della Valpolicella Classico 2011

IMG_4373.jpg

IMG_4394.jpg

IMG_4410.jpg

Sain viimeviikolla maahantuojalta suuren viinin pienessä pullossa, sillä yksi Veneton suurista tuottajista, Tommasi on lanseerannut amaronensa puolikkaassa pullossa. Kuivatuista Veneton alueen alkuperäisrypäleistä puristettu viini sisältää paljon pinnoja ja makua, eikä Tommasin viini tehnyt poikkeusta.
Täyteläinen ja tanniinisen viinin aromimaailmassa pääroolia esittivät hapankirsikat, nahka, viikunat ja yrtit. Suutuntuma viinissä oli inusen viskoosinen, sellainen paksu. Viinin pieni hapokkuus lupailee nautinnollista liittoa erinäisten lihojen ja juustojen kanssa, mutta makean ja mausteisen lopun vuoksi viini maistui hyvin myös sohvalla pötkötellessä. Pienessä pullossa on just sopivasti kahdelle: lasillinen ja ihan vähän vielä. Ja pongot siitä, että superviiniäkin saa koti-iltoihin sopivissa minipulloissa.

Pieni pullo Tommasin Amaronea irtoaa Alkosta hintaan 19,10 €. Hinta on tietty stiippi, sitä en käy kieltämään, mutta muuten nautin tästä viinistä oikein paljon ja ehkä vielä enemmän, jos olisin malttanut jättää sen muutamaksi vuodeksi kaappiin hengailemaan.

 

 

Koti Ruoka ja juoma

On my wishlist: Coupe Stack

Coupe-Stack-410x640.jpg

Mä tiedän, että laakea malja on ehkä surkein skumppalasi ever ja että meidän lasikaappi on niin täynnä, että laseja on jo kolmessa rivissä ja päällekkäin jokaisella hyllyllä. Meinasin nimittäin raottaa teille meidän lasikaapin ovea ja esitellä sen sisältöä, mutta kaappi on niin täynnä, ettei kuvaamisesta tullut mitään ja muutenkin lasit ovat jo toistensa edessä. No, mikään ei estä kuitenkaan haaveilemasta Coupe Stackista, kuudesta coupe-mallisesta kuohuviinilasista, jotka kasaantuvat turvallisesti toistensa päälle lasien pohjassa olevien urien ansiosta ja vetävät itseensä tasan normikokoisen kuohuviinipullon verran.

Coupe Stackin ovat kehittäneet veljekset, jotka löysivät kuvan isoenostaan kaatamassa kuohuviiniä korkeaan coupe-torniin. Toistensa päälle aseteltavan lasitornin alkuperän huhutaan olevan Intiassa, jossa blingiä ja bileitä rakastava Maharadja Cooch Behar tykkäsi viihdyttää vieraitaan kaatamalla kuohuvaa huiman korkeaan coupe stackiin. Prinssin suosiota nauttinut, veljesten isoioisä Sir Arthur Page sai maharadjalta lahjaksi legendaarisen lasitornin, jolla hän jatkoi ihmisten viihdyttämistä Englannissa Intiasta paluunsa jälkeen.

Epäilen, että Coupe Stackin tarina on veljesten suvun sijaan peräisin markkinointitoimiston neukkarista, mutta vieraiden viihdyttäminen pienellä showlla ja kuohuviinillä houkuttele vetoaa mun juhlia rakastavaan sydämeen. Coupe Stackin voi ostaa omakseen tuotteen sivuilta 70 punnalla, johon lisätään 15 punnan hintaiset postit suomeen. 110 euroa toistensa päälle kasattavista laseista on toki paljon, mutta laakeissa maljoissahan myös edullisempi kuohuviini esiintyy edukseen…

 

img-12.jpg

Mitä mieltä: turha vai ihan superihana?

Kuvat: Coupe Stack

Koti Ruoka ja juoma Sisustus