Uusi sekava alkoholilaki ajaa bloggaajatkin ahtaalle

Uusi alkoholilaki on aivan nurkan takana ja se tuo muutoksia myös meidän alkoholibloggaajien toimintaan. Viinipiru oli jakanut Facebookissa Tuopillinen –blogin kirjoituksen sähköpostikeskustelusta Valviran lakimiehen kanssa, joka kannattaa lukaista, mikäli aikaa on.

Pähkinänkuoreen tiivistettynä alkoholialan kaupalliset toimijat eivät saa jakaa sosiaalisessa mediassa sisältöä kuluttajien jaettavaksi tai kuluttajien tuottamaa sisältöä saiteillaan. Käytännössä tämä tarkoittaa oikeiden mainostajien, eli vaikkapa panimoiden tai viinimaahantuojien kannalta sitä, että FB-sivut voi olla olemassa, mutta niillä ei tee yhtään mitään, koska sisällön jakaminen kuluttajien jaettavaksi on kiellettyä. 

Mutta miten tämä vaikuttaa bloggaajiin? Noh, bloggaajat lukeutuvat kaupallisiksi toimijoiksi, mikäli he saavat rahallisen korvauksen tai tuotekorvauksen bloggauksesta. Eli jos kirjoitan tai siis tulevaisuudessa en kirjoita viinistä, jonka olen saanut näytteenä, olen kaupallinen toimija aina, kun käsittelen kyseistä vinkkua. Säännösten kiertäminen on tosin helppoa, voin soittaa yksityishenkilönä jokaiseen suomalaiseen alkoholialan yritykseen, kertoa olevani erittäin suuri viinin ystävä, siirtää blogin pois Lilystä Thor-verkon kautta vaikka Cayman-saarilla sijaitsevalle palvelimelle perustamaani OutLawBlogs -blogiportaaliin. Tuntuu, ettei lainsäätäjillä ole mitään käryä siitä, miten some tai ylipäätään koko internet toimii.

Koko kahden vuoden bloggaukseni aikana saamani näytteet laskea yhden käden sormilla, mutta silti homma riipii. Kiinnostaisi myös tietää, miten erilaisten viinitapahtumien laita on. Olenko saanut tuotekorvauksen, jos jokainen tippa maistettua vinkkua päätyy spitteriin?

Toiseksi, Tuopillinen –blogin kirjoittajalle Koskiselle mailissaan juristi Meriläinen kertoo, että jokainen tapaus arvioidaan tapauskohtaisesti. Tää on kanssa asia, jossa on mun mielestä kaikki väärin. Maallikosta tuntuu siltä, että mitä järkeä säätää lakeja, jos ne on niin huonoja, etteivät ne anna selkeitä ja yhteisiä toimintaohjeita? Kaverini saksalainen tyttöystävä kertoi seurailleensa keskustelua Suomen matkustajatuonnista ja kysyi ”Like, how do you live? In Germany the people would never allow this kind of legislation”. Noh, niinpä.

Uusi lainsäädäntö astuu voimaan 1.1.2015 ja ”hyvissä ajoin” eli jo marraskuussa on luvassa tarkennuksia lakiin. Jokainen, joka on järjestänyt sipsipussi ja mäyräkoira –etkoja vaativampia produktioita, kuten häitä tietää, että kuukausi ei ole mikään ”hyvissä ajoin” markkinointikamppisten suunnittelun kannalta. Kuinka ahtaalle suomalaiset yritykset täytyy ajaa sillä, että markkinoinnin suunnittelu on tehty mahdottomaksi? Ja siis mitä jos täältä pohjolasta, maailman puhtaimpien raaka-aineiden kotiseudulta tulisi seuraava bourbon tai jekku? Keskittymistä haittaavien mobiilipelien tehtailu on kyllä tosi jees (en oikeasti ole tätä mieltä, kunhan nyt käytän yhtä surkeaa retoriikkaa kuin raittiusmafia), mutta yli viidenkympin viinapullojen tuotanto ajaa koko kansakunnan turmioon?

Hyvä esimerkki koko alkoholilainsäädännön viestinnän surkeudesta on tänä aamuna avattu taxfreevisa.fi. Hommaan on sotkettu Tulli, Poliisi, Sosiaali- ja terveysministeriö, THL ja Oikeusministeriö. Ja sen sijaan, että kansalaisilla olisi yhdet selkeät,  printattavat ohjeet ja tieto siitä, mikä yksi taho valvoo ja sanktioi matkustajatuontia, niin saitilla on lapsellinen tietovisa, jossa kysellään, saako perheenjäsenen hääviinat tuoda EU-maasta (ei muuten saa).

Kaiken tän heitin lisäks mulla on myös aika surullinen fiilis tästä koko sotkusta. En todellakaan tee tätä hommaa saadakseni ilmaisia kympin pulloja, mutta uusi lainsäädäntö tulee vaikeuttamaan bloggaajien ja alkoholialalla toimivien tahojen yhteistyötä merkittävästi. Syy, miksi täältä Tampereelta on pari kertaa tullut matkustettua yhteensä neljä tuntia Helsinkiin juomaan vinkkua ei ole se, että korvaus olisi ollut niin huikea, vaan se, että opin viineistä ja pystyn siten pitämään laadukkaampaa blogia, jossa ainakin omasta mielestäni pyrin välittämään vastuullisen ja makukeskeisen nauttimisen iloja.

Koska en usko, että tässä lainsäädännössä on mitään järkeä, teen hypoteesin: Blogien alkoholipostaukset eivät aja ketään turmioon. Tehdään uskalias koe hypoteesini kumoamiseksi ja oletetaan, että juuri minun blogini on kaikista voimakkain alkoholinkulutustanne ohjaava voima, eikä esimerkiksi vallitsevalla alkoholikulttuurilla ole mitään merkitystä, koska tämän blogin arviot, mäyräkoirakuvat ja drinkkiohjeet syöpyvät aivoihinne ja ohjelmoivat teidät väärinkäyttämään alkoholia. Teitä lukijoita oli siellä ruutujen takana viime kuussa about 3000 ja haluaisin, että jokainen, joka on blogini lukemisen aloittamisen jälkeen on
 

1. Vetänyt alkoholilla itsensä sairaalakuntoon
2. Ollut väkivaltaisessa kohtaamisessa alkoholin vaikutuksen alaisena
3. Jäänyt töistä/koulusta pois krapulan tai dokaamisen takia
4. Kärsinyt alkoholiperäisestä sairaudesta (esim. maksakirroosi)
5. Laiminlyönyt lapsiaan alkoholin vuoksi (Lapsi on esim. tehnyt sinulle oma-aloitteisesti leivän, kun olet ollut krapulassa, kuten siinä Iltsikan kuuluisassa jutussa)

kommentoisi tähän postaukseen ihan vaan anonyyminä vaikka kyllä. Tulen seuraamaan GA:ta ja raportoimaan tämän blogin rappeuttavasta vaikutuksesta lähiaikoina!
 

puheenaiheet uutiset-ja-yhteiskunta ajattelin-tanaan
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.