HOTELLIVINKKI: Lilla Roberts tuo eurooppalaista luksusta Helsinkiin

Vinkkipankki-Lilla_Roberts2.jpg

Olen pitkään haaveillut hotelliyöstä kotikaupungissani Helsingissä. Mikä olisi enempi luksusta kuin yöpyä rakkaassa Helsingissä, mutta hotellilakanoissa ja leikkiä turistia yksi ilta. Tajusin tässä yhtenä päivänä, että hotelliyö kustantaa noin yhden day spa -hoidon verran ja tämän suhteutuksen jälkeen yön varaaminen ei tuntunut enää liian tyyriiltä, varsinkaan kaverin kanssa jaettuna.

Vinkkipankki-Lilla_Roberts7.jpg

Hotelliksi valikoitui Helsingin hotelliskenen kiintoisa uusi tulokas viime elokuulta nimeltään Lilla Roberts, joka nimensä mukaisesti sijaitsee Pikku Roballa vanhassa energialaitoksessa. On talossa välillä toiminut poliisiasemakin. Paljon historiaa tämä talo kantaakin sisällään ja historiallinen tunnelma höystettyä modernilla karheudella oli saatu hyvin sisätiloihin. Sisustuksellisesti tilat leikkivät pehmeillä luonnon ruskeilla, graafisilla mustavalkoisilla kuvioilla ja kullan hohtoisilla elementeillä. Yksityiskohtina oli siirtomaa-ajan henkisiä eläinpatsaita ja perhosasetelmia. Huonekaluista huokui laatu. Materiaalit tuntuivat hyvältä ulkonäöstä puhumattakaan.

Vinkkipankki-Lilla_Roberts8.jpg

Iloksemme saimme korotettua hotellihuoneemme luokkaa Comfortista Styleen ja hyggeily sai alkaa. Hygge tarkoittaa tunnelmointia ja Lilla Roberts oli ominut sen hotellikieleensä sujuvasti. Huoneeseen tullessamme emme voineet olla muuta kuin tyytyväisiä. Tilava 30-neliön huone oli ympäröity ikkunoilla ja sängyllä odotti meille nimikoitu kirje ja Petriksen suklaakonvehtirasia tervetuliaisina. Lakanat oli mankaloitu kovaksi ja sileäksi niinkuin hotellissa kuuluukin ja kylpyhuoneesta löytyivät lotionit ja shampoot söpöistä pikkupulloista. Myös Lilla Robertsin tunnuksella aplikoidut kylpytakit ja tohvelit olivat käytössämme. Tässä täydellisyyden ihailussa ei edes haitannut se, että siivojalta oli jäänyt luultavasti edellisen asukin suihkumyssy naulaan kuivumaan. Nauroimme vain, että jotain rosoa tänne luksustaivaaseenkin sallitaan. Huoneessa oli myös 48 tuumainen taulu-tv, johon sai iphonen yhdistettyä. Harmillisesti tosin suoratoistopalvelu toimi viivellä, eikä osannut soittaa soittolistoja putkeen, vaan yhden kappaleen kerrallaan. Myöskään youtubeen tai Yle Areenaan ei päässyt. Nämä voisi vielä palveluun fiksata niin se olisi huippu.Yö meni levollisesti ja mukavasti ennen nukkumaan menoa huonepalvelu toi lähdevedet ”jos vain kurkkua sattuisi kuivamaan”. Ihanan huomaavaista.

Vinkkipankki-Lilla_Roberts4.jpg

Aamulla tietysti suuntasimme Krog Roban, joka toimii hotellin ravintolana, aamiaiselle. Olin kuullut paikan burgerista kehuja, joten odotukset olivat korkealla. Tietysti myös jo ihan muutenkin hotellin tasokkuuden vuoksi. Aamiaistilanne alkoi mukavasti tarjoilijan heti huomioidessa meidät ja vieden ikkunapöytään hyvän aamun toivotusten kera. Oli niin raukea olo, ettei voinut kuin hymyillä. Kahvikin maitonekkoineen tuotiin pöytään ja isoista koristeellisista ikkunoista hohkasi arka marraskuisen aamun kaunis valo. Aamiainen muuten kerättiin buffetpöydistä, joissa valikoima oli painottunut lähituottajien leikkeleisiin, juustoihin, leipiin ja leivonnaisiin. Löytyi lämpimänä sitten ne klassikot eli pekoni ja munakokkeli, jotka olivat kelvolliset. Erityisesti juustot lämmittivät makuhermojani ja minicroissantit marmeladin kera maistuivat mukavasti juustojen kanssa combossa. Bonusta ravintola saa ehdottomasti myös tuoreita marjoista ja hedelmistä.

Vinkkipankki-Lilla_Roberts5.jpg

Vinkkipankki-Lilla_Roberts.jpg

Ähkythän siinä sitten tuli, kun en koskaan osaa ottaa silleen ”maltillisesti”,kun on herkkuja tarjolla. Menimme sitten vielä hetkeksi vaaka-asentoon mahaa laskemaan huoneeseen, kunnes oli aika kiittää hotellin vastaanottoa ihanasta kotikaupunkimatkasta. Suosittelen ehdottomasti irtiottoa kotikaupugin kaavoista tai joulupäivien visiittiä Lilla Robertsissa kauempaakin. Paikka on kyllä sen arvoinen.

Vinkkipankki-Lilla_Roberts3.jpg

ps. Lilla Robertsissa on myös kiinnostava hotellibaari koktaileineen. Tästä arvioita tulossa myöhemmin. http://www.lillaroberts.com

Vinkkipankki-Lilla_Roberts6.jpg

Shortly in english: I visited in brand new hotel Lilla Roberts in the downtown of Helsinki. The Decor of the place has very luxorious spirit and hint of an art nouveau style. The story of the hotel building is very intresting. Before the hotel there have been, for example, a police station operating. The Style room was amazing and the staff were almost too polite. The Breakfast include lots of ingredients from local farmers and producers near-by and as a good bonus fresh berries and fruits. Very recommedable place! 

Hyvinvointi Sisustus Mieli Matkat

ELOKUVAVINKKI: Angelina Jolie ja Brat Pitt riidoissa

Tiedät ehkä tunteen, kun seinät alkavat kumista ja naapurissa jyskytetään, siis harrastetaan seksiä. Itse olen ainakin saanut kunnian oppia tuntemaan naapurusten ähinät. Asuntohistoriani aikana on ollut huutavaa naista, ähisevää miestä, yllättävää loppu-ulinaa ja kerran naapuri, joka huusi aina sänkykumppaninsa nimeä ja kerran kuulin hänen rakastelevan kaimani kanssa. Hauskaa, tai silloin se ainakin nauratti, mutta jospa olisinkin ollut sydänsuruissani vailla omaa rakastelukaveria tai parisuhteessa kriisissä riidan jälkeen turtana makaamassa sängyssä tietämättä miten edetä. Silloin ei olisi ehkä naurattanut. 

angelina-jolie-by-the-sea-movie-3.jpg

Meren äärellä on elokuva, jossa ehkä Hollywoodin kultaisin klassikkopariskunta Angelina Jolie (nykyisin Jolie Pitt)  ja Brad Pitt ovat ajaneet eteläiseen Ranskaan silmiä hivelevän kauniiseen kalastajarannikkokaupunkiin ja ajautuneet parisuhteessaan kriisiin, jota tuntuu hallitsevan hiljaisuuden valta. Kun pari ei puhu, heidän sisällään kytee ahdistus ja huonot aikeet. Mielikuvitus saa Vanessan (Angelina Jolie) tuntemaan itsensä riittämättömäksi. Hän ei usko miehensä Rolandin (Brad Pitt) rakkauteen vaan kokee yksinäisyyttä ja ahdistusta. Vanessa on elokuvan alussa hyvin kiinni ja pidätellyt tunteet purkautuvat itkukohtauksia, joissa kamera ei liiku vaan kyynel pitkin kauniin Vanessan poskia. Elokuva on esteetikolle yhtä hunajaa. Rauhallinen kameratyö ja upeat kuvat antavat rauhan näyttelijöiden tunteille ja tehostavat ahdistusta. Vähintään siinä vaiheessa itse ahdistun, kun Roland herää vaimonsa masenteluun ja päättää parantaa tapansa ja osoittaa paremmin tunteitaan häntä kohtaan, mutta yritykset purkautuvat aggressiivisiksi kun Vanessaan kasvot eivät värähdäkään ja Roland ei saa viestiään perille. Tai siltä hänestä ainakin tuntuu ja niin myös tuntuu katsojasta ja ahdistus hiipii olotilaan.

angelina-jolie-by-the-sea-movie-2.jpg

Onneksi elokuva ei tyydy ainoastaan käsittelemään tuskaa vaan tarjoaa iloa naapurin vasta rakastuneen pariskunnan huolettomalla elämänotteella. Kontrastit kasvavat kun naapurissa kasvot jähmettyneenä Vanessa ja Roland selvittävät suhdettaan ja nuori pari rakastelee estottomasti. Meren äärellä onkin loppujen lopuksi melko eroottinen elokuva. Rakastelukohtaukset ovat suoria ja siksi ehkä niin ihania, eikä ihme että oma suhde tuntuu niiden rinnalla Vanessasta jähmeältä.

angelina-jolie-by-the-sea-movie-4.jpg

Elokuva on romanttinen draama ja sopivasti tarjoaa mielihyvää ja pientä tuskastusta toisten ongelmien edessä kun sitä ihminen aina päätyy pohtimaan omia kokemuksiaan. Elokuva näyttää ja kuulostaa soundtrackiltaan ranskalaiselta 60-70 -luvun klassikkoelokuvalta, mutta tuskin jää tämän vuosikymmenen mieleenpainuvimmaksi teokseksi. Mikään siinä ei mene pieleen, mutta loppujen lopuksi ei yllätäkään. Stailaus, lokaatiot, kuvaus ja puvustus on ihanuutta. Oikeastaan elokuva on kuin muotieditorial Voguen sivuilta, jossa vaihdetaan merkitseviä turhautuneita katseita ja toisaalta näytetään himokkaalta.
Hatonnosto eheästä kokonaisuudesta Angelinalle, joka kunnianhimoisesti on sekä ohjannut, käsikirjoittanut, että tuottanut elokuvan itse, tietenkään pääroolin näyttelemistä väheksymättä. Täytyy myös sanoa, että vuodet pukevat sekä Angelina Jolieta, että Brad Pittiä. En aiemmin ole ollut sen kummemmin kummankaan fani, mutta täytyy muuttaa nyt mieltään. Kauniit ja rohkeat ovat he!

Elokuva ensi-illassa tänä perjantaina 27.11.

PS. Ja kun nyt kuitenkin alat elokuvan nähtyäsi googlailemaan missä ihmeessä näin kaunis paikka voi olla, kerron nyt heti, että elokuva on kuvattu Maltalla Gozon saarella! Pakko päästä käymään!

Traileri tässä: 

 

Hyvinvointi Mieli Leffat ja sarjat Matkat