TAIDEVINKKI: Venetsian Biennale 2015 – tunnelmia taiteen mikä-on-mikä -maasta

Vinkkipankki_Venetsia_Biennale_2015_Verna Kovanen11.jpg

Viime viikonloppuna sulkeutui taasen tältä erää Venetsian taidebiennaali. Tänä vuonna pääsin vihdoin käymään tapahtumassa itse. Tästä olin nimittäin haaveillut jo pidemmän aikaa ja täytyy sanoa, että pitänee ottaa tavaksi.  Taidebiennaali järjestetetään Venetsiassa aina joka toinen vuosi, siis aina parittomia vuosina ja on käsittämätöntä, että ensimmäistä kertaa se on pidetty 1895. Jo tuolloin näyttelyn ideana oli esitellä taidetta eri maista ja mukana oli töitä ja taitelijoita 15 maailman kolkasta. Tänä vuonna biennaali oli 56:tta kertaa ja paisunut koko Venetsian kaupungin valloittavaksi merkittäväksi spektaakkeliksi, jota ei millään voi kokonaan kerralla nähdä. Siksi näyttely onkin aina puolisen vuotta auki, että innokkaimmat ehtivät tehdä parikin reissua tapahtuma aikana Venetsiaan.

Vinkkipankki_Venetsia_Biennale_2015_Verna Kovanen5.jpg

Itselläni oli aikaa tällä kertaa vain yksi päivä ja keskityin tutustumaan paviljonkien puutarhaan. Tämä puutarha, nimeltään Giardini di Castello, onkin historiallinen biennalen pääpaikka, joten mielestäni ensituttavuus kannatti aloittaa sieltä. Puutarhaan pääsi kätevästi vesibussilla,eli Vaporettolla, jonka reitille oli perustettu oma pysäkki Biennalea varten. Puutarha oli täynnä paviljonkirakennuksia, joita eri maat olivat rakennuttaneet oman maan taiteensa gallerioiksi. Paviljongit jo itsessään olivat arkkitehtooninen nähtävyys ja todella kauniita. Näyttävien ja koristellisten lähi-idän paviljonkien vierellä Suomen Alvar Aallon paviljonki näytti todella sympaattiselta. Materiaalia oli puu ja sisällä IC-98:n videoteos.

Vinkkipankki_Venetsia_Biennale_2015_Verna Kovanen3.jpg

Maakohtaisten paviljonkien lisäksi alueella oli pari isompaa palatsia, joissa oli isompia kansainvälisiä kuratoituja kokonaisuuksia. Nähtävää oli niin paljon, että joudun vähän juoksemaan ja esteettinen ähky pakotti minut välillä tauolle. Toisaalta mikäs siinä aurinkotuolissa loikoillessa 1800-luvun kauniissa puutarhassa. Oli alueella kivasti ravintoloita ja baarejakin, joten omista eväistä ei tarvinnut huolehtia, vaikka varmaa on, että taiteen keskellä on välillä tankattava.

Vinkkipankki_Venetsia_Biennale_2015_Verna Kovanen7.jpg

Vinkkipankki_Venetsia_Biennale_2015_Verna Kovanen9.jpg

Vinkkipankki_Venetsia_Biennale_2015_Verna Kovanen6.jpg

Giardinin puutarhan lisäksi isoja alueita biennalessa on esimerkiksi Arsenale-satama. Lisäksi kannattaa ehdottomasti hankkia Venetsian Biennalen oma opas jossa kaikki tapahtumat  ja tapahtumapaikat ovat hyvin kirjoitettu auki. Lisäksi opas on samalla fancy matkaopas Monoclen oppaiden tyyliin. Hyviä vinkkejä myös siellä! Venetsian Bienalesta riittäisi vaikka kuinka paljon kirjoitettavaa, mutta nautitaan Giardinista nyt kuvien kautta.

Vinkkipankki_Venetsia_Biennale_2015_Verna Kovanen10.jpg

Vinkkipankki_Venetsia_Biennale_2015_Verna Kovanen8.jpg

Vinkkipankki_Venetsia_Biennale_2015_Verna Kovanen4.jpg

Vinkkipankki_Venetsia_Biennale_2015_Verna Kovanen2.jpg

http://www.labiennale.org/

Shortly in eng:

A photo essay from Venice art biennale 2015. Biennale closed its doors yesterday at 56th time. Next biennale will be hold in 2017 and i´m really gonna visit there at that time! Really amazing art festival it is and i prefer to take few days time for a visit, cause during one day you can only get hint of everything.

Kulttuuri Matkat Suosittelen

RUOKAVINKKI: Foodora tuo ruokaa kotiin ja muutakin kuin pizzaa

Foodora_Vinkkipankki_1.jpg

Olen monena elämäni väsyneenä sunnuntaina miettinyt, että nyt jotain herkkuruokaa olisi saatava, muttei millään viitsisi tehdä tai lähteä hakemaan. Rukouksiini on nyt vastattu, kun yhtäkkiä useampikin firma on alkanut tarjota tällaista kotiinkuljetusta. Foodora ehdotti yhteistyötä ja innokkaana lähdin mukaan. Päätin tilata ensitöikseni sushia ja misokeittoa. Ovelana ajattelin tämän olevan haastava tilaus, sillä pitäähän sushit tulla raikkaana perille ja miso kuumana. Lisäksi bonarina olisi hienoa jos keitosta puolet ei olisi läikkynyt pois matkalla. Klikkasin Foodora -sovelluksesta ruuat tilaukseen ja heti eteeni avautui aikajana, josta pystyi seuraamaan tilauksen etenemistä. Kätevää! Tosin sovellus oli pitkään tilassa ”tilaus vastaanotettu” ja vaihtui kuin silmän räpäyksessä ”Saapuu pian!” kohtaan, jolloin vähän hämmennyin kun osiot ”Valmistuksessa” ja ”Kuljetuksessa” jäivät välistä. Sovellus oli luvannut ruuan minulle noin puolessa tunnissa ja näin tapahtuikin. 35min ja kännykkäni pirisi. Kuski oli pyöränsä kanssa ovellani. Ihanaa, kun joku jaksaa näyttää noin reippaalta kun itse halusin vain löhötä ja syödä sohvalla. Sushissa ei ollut mitään moittimista ja misokin oli kuumaa. Aika täydellistä siis. Tosin, kun kuljetusmaksu tulee päälle niin vähän hintavaa ettei sitä nyt joka päivä viitsi 20€:lla syödä, mutta luksuspäiviin ja niihin päiviin kun olo ei ole luksus, tämä on aika oiva juttu.

Foodora_Vinkkipankki_2 copy.jpg

Toisella testikertaa etkoilin ystäväni kanssa ja nälkä yllätti. Kun meikit ja hiustenlaittokin oli vielä kesken ei olisi ollut kiva keskeyttää hommia ruuanhaun takia. Sitten keksittiin, että hei Foodoraltahan saa. Ollaan vielä monesti fiilistelty Dim Sumeja kiinalaisissa ravintoloissa tämän kaverin kanssa, niin päädyimme tilaamaan dim sum lajitelmat vauhdittamaan iltaamme cocktailien parissa. Tällöinkin homma toimi hyvin. Aikajana vähän toimi jälleen epäloogisesti, mutta ruoka tuli luvatussa ajassa ja kuski oli jälleen hymyilevä ja toivotti illanjatkot.

Ilokseni voin kertoa, että nyt te Vinkkipankin asiakkaatkin pääsette nauttimaan tästä pikkuluksuksesta vähän halvemmalla. Nimittäin kuljetusmaksun (3,90€) saa tilauksestaan pois 30.11.asti alekoodilla ”vinkkipankki” (yksi tilaus per lukija) mobiilisovelluksella tilattaessa.

Oujee! Kivaa viikonloppua ja jakakaa ihmeessä postausta eteenpäin niin kaverinnekin kuulovat alekoodista.

foodora.fi

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Raha