ELOKUVAVINKKI: ONNELLISET ja yksi onneton

Happiness-Poster-5a_nettiin-e1436424658210.jpg

Osuvasti epäonnen päivänä 13. päivä perjantaina marraskuussa elokuvateatteri ensi-illassa nähdään ohjaaja Wille Hyvösen dokumenttielokuva Onnelliset. Elokuva alkaa ikäänkuin lopusta tai siitä maalista, johon ohjaaja Hyvönen lopulta haluaisi elokuvassaan päästä, nimittäin onnellisuuden tilasta. Alkuperäisenä ideana Willellä oli haastaa kaiken maailman onnellisuusvalmentajat (joita Suomessakin toimii jo yli 1000) olemalla itse onnellisempi kuin he, mutta käy niin kurjasti, että ohjaaja masentuu ja menettää hyvän olonsa, eikä hänestä olekaan enää haastajaksi. Masennuksen myötä hän päätyy tavoittelemaan onneaan jälleen ja yrittää etsiä sitä itsestään kaikin mahdollisin tavoin, kuten turvautumalla näihin onnellisuusvalmentajiin, jotka hänen oli alunperin pitänyt haastaa. 

Onnelliset_stills.10_36_50_20.Still007-1024x576.jpg

Wille käy hyvinvointivalmentajalla ja meditaatio-ohjaajalla, jotka molemmat johdattavat Willeä läpi heidän kurssiohjelmiaan. Hyvinvointivalmentaja käy läpi kaikki vitamiinit ja opettaa superfoodeista sitä sun tätä. Katsojanakin menee jo sekaisin mikä droppi pitäisi ottaa minkäkin kanssa. Sama nainen opettaa Willeä myös hengittämään oikein. Meditaatio-ohjaaja taas toimii karismaattisena ryhmän johtajana ja saa oppilaansa tunnemyrskyihin sessioissaan. On upeaa miten Wille todella heittäytyy tähän metodiin ja hänessä näkyy toivon kipinä onnen löytämisestä. Kurssiohjaaja myös tarjoaa euforista tilaa muunmuassa happivajeharjoituksen avulla, joka esitellään elokuvassa hengitysmeditaationa kurssiohjelmassa. Täytyy kyllä itse sanoa, että moni harjoituksista tuntuu todella rajuilta ja kiemurtelin elokuvateatterin penkissä ahdistuneena ihmetellen kuka näistä maksaa ja kalliitakin hintoja. Willen käymät valmennukset ovatkin todella hinnoisssaan. Kurssit kustantavat laajuudesta riippuen 650-6000€. Aikamoinen bisnes sanoisin.

Screen Shot 2015-10-28 at 15.57.54.png

Kiinnostavinta dokumentissa on lopulta seurata Willen henkilökohtaista prosessia. Hän on kameran edessä hyvin alastomana tunteistaan ja liikutuin monessa kohtaa itsekin. Mitä elämässä kuuluisi arvostaa? Mitä kannattaa tavoitella? Onko sitten onnellinen, kun kaikki on saavutettu? Mikä on se maali johon pyritään? Vai pitäisi vaan olla hetkessä ja nauttia läheisistään? Saako olla synkkä? 

Screen Shot 2015-10-28 at 15.58.16.png

Näiden kysymysten saattelemana alkaa elokuva tuntua yhtäkkiä terapiasessiolta itseltään katsojalle. Uskoisin, että kaikki ajattelevat näitä kysymyksiä, sillä ympärillämme jyllää onnellisuuden tavoittelun ja hyvinvoinnin korostamisen trendi. Siksi alkaa väistämättä peilailemaan itseään Willeen elokuvaa katsoessa. Myös Willen kihlatun designkoulun paineista juontava burnout sivujuonena on kiinnostava. Olen ollut monien taidekouluopiskelijoiden kanssa keskusteluissa, joissa pelätään samaa, jonka kihlattu, Siiri, elokuvassa mainitsee – keskinkertaiseksi jäämistä. Keskusteluissa pohditaan kuinka paljon pitää jaksaa ja tehdä, että tavoitetaan se jokin pro-taso ja uskottavuus, vai riittäisikö vähempikin. Onko mitään järkeä tehdä jotain jos siitä ei tule parasta maan ja taivaan välillä? Onko normaalia, kun ei ehdi nukkumaan vai tarkoittaako se vain sitä, että huono siinä mitä tekee sillä ei saa nopeammin täydellistä valmista? Järjettömiä paineita ihmisillä kyllä, itsellänikin silloin tällöin. Mistä nämä tulevat? Keksimmekö ne itse vai määrittelevätkö ympärillämme jylläävät trendit ajatteluamme näin paljon, että saamme itsestämme hetkessä onnettomia. Sitä kelpaa miettiä.Ennen pohdiskeluja, käy katsomassa Onnelliset. Suuri suositus!

ps. Ekstrakehut myös Jarmo Kiurulle kiinnostavasta kuvauksesta ja Matti Näräselle yllättävästäkin leikkauksesta. Niko Liinamaan äänimaailma myös toimii todella hyvin ja tuo etenkin meditaatiotreenit lähelle katsojaa.

 

vinkkitykkays_pieni.jpg

TUOTANTO: http://www.pohjolafilmi.fi/onnelliset/

Ensi-ilta 13.11. Finnkinoissa:

http://www.finnkino.fi/Event/301206/

Stillit: Jarmo Kiuru

Hyvinvointi Mieli Leffat ja sarjat Ajattelin tänään

KEITTOKIRJA-ARVIO: Parempaa roskaruokaa

Katukeittio_Vinkkipankki_3.jpg

Jes, vihdoinkin käsissäni on kirja, jonka kansiin on koottu lähes kaikki kaikki street food -ruokakulttuurin trendireseptit! Jenni Häyrisen ja Hanna Pilli-Sihvolan Katukeittiö on kokoelma herkkureseptejä kahden ruokabloggarin kynästä. Kirja alkaakin tarinalla kuinka Liemessä-blogi perustetaan ja intohimo ruokaan syntyy nuoren naisen ja hänen poikaystävänsä ensimmäisessä kunnon keittiössä. Mukaan remmiin pyydetään vietnamilaiseen ruokaan vihkiytynyt Hanna, jonka blogi kantaa taas nimeä Hannan soppa. Kirjaa on siis työstänyt rinta rinnan fiilistelevä kotikokki ja rautainen aasialaisen ruuan ammattikokki.

Lihattoman lokakuuni aikana olen alkanut kaipaamaan mättöruokaa. Moni kasvisruoka on maistunut, mutta burgeria alkoi kumma kyllä tekemään aivan hulluna mieli. Niinpä ehdotin sunnuntaikylään tulleille ystävilleni, että etsitään Katukeittiö -kirjasta mättöruokareseptejä kasvisversiona ja sellaisia vaihtoehtoja iloksemme todella löytyi!

Katukeittio_Vinkkipankki_5.jpg

Hampurilainen oli saatava, joten nappasimme muistiinpanot Portobello-hampurilaisreseptistä kauppalistaan. Perusranskalaisten sijasta tehtiin kirjan ohjein bataattiranskalaiset ja kastikkeeksi burgeriin tahinijuqurtti. Näistä kokkailuista Portobello -purilainen oli kaikista onnistunein. Ihana balsamicon täyteinen marinadi mehusti muhkean portobellonsienen ruokamme päärooliin ja tahinijuqurtti toimi tämän kanssa täydellisesti. Leiväksi ostettiin oliivisämpylät paistopisteeltä, niin saatiin vähän säästettyä aikaa. Sämpylöiden tekoon ohjetta ei tosin ollutkaan edes mukana. Tahinijuqurtti toimi myös hyvin lisukkeeksi tekemämme kikhernesalaatin kanssa, mutta tahinia käytimme vain puolet ohjeen määrästä sillä jo näinkin juqurtti oli vahvasti tahinin makuista. Ehkä tahinia lisäämällä rakenne olisi ollut tiiviimpi, mutta maut olivat kyllä kohdillaan jo puolella määrästä.

Katukeittio_Vinkkipankki_4.jpg

Katukeittio_Vinkkipankki_2.jpg

Katukeittio_Vinkkipankki_1.jpg

Bataattiranskalaiset olivat ohjeen mukaan kokkailun jälkeen maultaan aivan täydelliset. Todella oivaltava idea laittaa kanelia maustamaan bataattia. Ainoa vain, että rapeutta emme juuri raneihin saaneet ja siksi odottelimmekin ranskalaisia uunista vähän pidemmän aikaa ja niin ne aavistuksen kärähtivät, mutta onneksi makuun tämä ei vaikuttanut.

Todella fiiliksellä olen kyllä kirjasta ja seuraavaksi haluan ehdottomasti testat jo alkusanoissa hehkutetun Hannan loihtiman vietnam-osion! Sihisevät letut ja kanapuuro kuulostavat vähintäänkin hauskoilta! Kirja on värikkäästi kuvitettu reissukuvilla ja tietysti herkullisilla ruokaotoksilla. Huomioikaa tosin kirjakaupassa, että tämä Vietnam osio löytyy vain tästä kirjan kolmannesta painoksesta 😉

Kustantaja: readme.fi

 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta Kirjat